Hop til indhold

Bestået gravprøven


Gæst Jørgen A
 Share

Recommended Posts

Gæst Jørgen A

Måske er det lidt praleri, men hun gjorde det igen, min 10 årige gamle Ruhåret Fox tæve Fiffig. I søndags var hun til gravprøve og fik for 2. gang 1. præmie i vinderklasse. Hun fik megen ros af dommer og prøveleder, især da det ikke er så ofte, at man ser en Ruhåret Fox Terrier til gravprøve. Jeg selv er meget stolt over hendes gode arbejde i graven og det fine resultat. Nu skal hun på ”pension”, ikke op til flere prøver, fremover bliver det kun til lidt gravtræning, så længe hun synes, det er spændende at udfordre ræven. Milou min anden fox var også til prøve, han klarede det dog ikke så godt som sin ”storesøster”, men han har tiden for sig og skal bare træne lidt mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen A
Tillykke, flot klaret!

 

Vil du afsløre, hvordan en gravprøve foregår? Hvordan lærer man hunden at gøre det rigtige i graven?

 

Håber at komme i rævegrav med mine to til juni.

 

Hvorfor skal hun pensioneres fra prøver? Er de meget hårde?

 

 

Tusind tak for de mange roser fra Jer alle sammen, ja, jeg synes også hun fortjener ros.

 

Petrine du spørger, hvorfor Fiffig skal pensioneres fra prøver? Nej, det er ikke fordi, det at deltage i en prøve er hårdere for hunden, end hvis den kun træner, snarere tvært imod. Jeg synes bare, at hun skal stoppe, medens hun er på toppen, du ved, ligesom andre professionelle sportsudøvere gør det. Måske har jeg også taget munden for fuld, kan hænde, at hun kun skal på efterløn, og så må man jo godt arbejde lidt ved siden af, så vidt jeg husker. Der er prøve igen til oktober, så kan hun holde dampen oppe så længe, får hun alligevel lov til at deltage.

 

Med hensyn til hvordan en prøve foregår, vil jeg henvise dig til følgende links nedenfor, da reglerne for afholdelse af gravprøver er forskellige afhængig af, om prøven afholdes af Gravhundeklubben, Dansk Terrier Klub, Tysk Jagtterrier Klub eller i Dansk Jack Russell Terrier klub. Jeg kan fortælle, at DTK og JTK anvender norsk prøvegrav. Prøvegraven i Gravhundeklubben er anderledes indrettet, hvilket du kan se på billederne. Hvordan prøvegraven er indrettet DJRT, har jeg ikke kunne finde frem til. Dog kan jeg oplyse, Jack Russell Terrier også går op til gravprøve i DTK.

 

Alle terrier, bortset fra Tysk Jagtterrier, kan i princippet deltage i DTK´s gravprøver, men da gangenes højde og bredde kun må måle 21 cm., sætter det en naturlig begrænsning for de store terrierracers deltagelse. Ved prøven i søndags stillede en Skotte op i enkel gravprøve, hun havde dog ikke kilt på:-). Ellers var der deltagelse af Border Terrier, Jack Russell Terrier, Ruhåret Fox Terrier og Parson Russell Terrier. Welsh Terrier og Westier går også til prøve, så alt, hvad der kan klemme sig ned i graven, kan deltage. Min han fox Milou, som også deltog i prøven, måler 44 cm. i højden og har et brystmål på 55 cm, men selvom han er meeeget stor, smutter han ned uden problemer, om end han ikke bevæger sig så hurtigt rundt i gangene, som de mindre hunde.

Du spørger også om, hvordan man lærer hunden at gøre det rigtige i graven. I første omgang er det et spørgsmål, om hunden overhovedet er motiveret for at gå i graven. Nogle hunde er ved deres første møde med ræven lidt tilbageholdende, men som regel fortager det sig, og efter nogle gange kan de bare det der. Du kan også se hunde, der første gang bare kører der ud af, som om de aldrig havde prøvet andet. Og så er der igen hunde, som aldrig kommer i gang, fordi det ikke ligger for dem.

Træningen ledes af en autoriseret gravtræner, som læser hunden, og ud fra de indtryk han får, tilrettelægger han træningen, som i princippet foregår på samme måde, som hvis hunden skulle op til en prøve.

Petrine det blev et længere skriv, men jeg håber, at du har fået svar på dine spørgsmål.

Links:

 

http://www.raevegraven.dk/tilmelding/2011_Gravproeveregler_2011.pdf

Bedømmelse i grav

http://www.tysk-jagtterrier.dk/DocsPDF/Markproveregler.pdf

Brugsprøver

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...