Hop til indhold

Hvad svarer I med hanhund til det?


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Ih! Hugo skal naturligvis ikke lave hvalpe. Det slår jeg lige fast. Hvorfor sku han det? Jeg aner intet om hans aner og sygdomme osv...

 

men når man har hund, der ser lidt nullerputtet ud med pelsører, så er der bare rigtig mange der spørger om han må lave hvalpe. Det er jeg lidt træt af.

 

Har I med hanhunde ikke et godt kort svar?

 

Han er kastreret har jeg forsøgt, hvorefter ejeren sagde: "Nårh men så kan de jo godt lege, for hun er i løbetid" :stupid: Jesus! Så måtte jeg svare, nej det passer ikke... og så føler man sig sådan lidt :drille:

 

Det er bare fordi jeg er træt af at komme med den lange forklaring. Om avl og det at sende hvalpe ud i verden osv. I kender dem alle argumenterne... Men måske er det ok at tage den snak hver gang? Måske sår man et frø?

 

Jeg ved det ikke. jeg tror bare, at flere har oplevet dette. Måske også folk med racehunde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja både mine tæver og hanhunde, har jeg fået "forespørgsler" på, af tilfældige mennesker, mine har alle DKK tavle, så svaret har ligget ligetil hver gang, at jeg kun bruger avlsgodkendte hunde, af samme race med DKK tavle, så det lukker hurtigt samtalen om det, ( så behøver folk jo ikke af vide, at de fleste af mine hunde, ikke skal bruges til avl ;) )

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus
Ih! Hugo skal naturligvis ikke lave hvalpe. Det slår jeg lige fast. Hvorfor sku han det? Jeg aner intet om hans aner og sygdomme osv...

 

 

Hvorfor ikke bare bruge ovenstående som svar, når de spørger? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Jeg lyver så ikke om den slags -jeg svarer som det er: Reiki parrer kun avlsgodkendte islændertæver. Så er den ikke så meget længere.

Nogen bliver fornærmede, men det må så være deres sag. Andre har spurgt ind til hvorfor osv, og så gider jeg godt bruge 5-10 min til at forklare lidt om arvelige sygdomme, det arbejde der ligger bag avlen osv.

 

 

-jeg lyver så heller ikke om hvorfor min hund ikke må hilse. Jeg siger såmænd blot han ikke må hilse. Hvorfor gøre tingene mere besværlige end de er ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

altså efter hundeloven kom har det jo været nemt når folk har spurgt til Pablo...

 

men ellers plejer jeg at svare at jeg ikke vil avle fordi jeg ikke kan garantere at hvalpene kommer til gode hjem...endnu mindre når det ikke er mine hvalpe...:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lyver så ikke om den slags -jeg svarer som det er: Reiki parrer kun avlsgodkendte islændertæver. Så er den ikke så meget længere.

Nogen bliver fornærmede, men det må så være deres sag. Andre har spurgt ind til hvorfor osv, og så gider jeg godt bruge 5-10 min til at forklare lidt om arvelige sygdomme, det arbejde der ligger bag avlen osv.

 

 

-jeg lyver så heller ikke om hvorfor min hund ikke må hilse. Jeg siger såmænd blot han ikke må hilse. Hvorfor gøre tingene mere besværlige end de er ;)

Du bor helt tydeligt et sted hvor folk fatter hurtigere. Når jeg siger at min hund ikke skal hilse, griner de og fortsætter fremad som om intet var sagt.

Den med avlsgodkendte tæver holder nok ikke med Hugo, mens ellers en god ide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du bor helt tydeligt et sted hvor folk fatter hurtigere. Når jeg siger at min hund ikke skal hilse, griner de og fortsætter fremad som om intet var sagt.

Den med avlsgodkendte tæver holder nok ikke med Hugo, mens ellers en god ide.

Ved nærmere eftertanke: det kunne man naturligvis godt sige om Hugo, men det giver måske ikke så meget mening:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

har et par gode jeg synes i skal prøve:

 

-Desværre, min hund er kun til anal

-Desværre, min hund er homoseksuel

-Hans testikler er silikone-implantater, og markedet for pivedyr er stort nok i forvejen

-Han er halvt pitbull(sjovest ved gravhund eller mindre)

-Han har ADHD...altså menneskeversionen

 

Eller sandheden...den er nemmere at huske og mere sandsynling end ovenstående...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er aldrig blevet spurgt mht. tavle-løs avl. Men jeg er af tavlehunde - en forholdsvis stor kendt opdrætter og en lille ukendt (begge uden for DK)men svaret har været nej. Det har været linjer på tæverne jeg ikke har nogen fidus til, og det jeg så gør, er at liste alle mine krav til tæven op. Og dem kan de færreste leve op til :cool: - men jeg vil sige ja med mindre krav hvis det er en tæve jeg kender linjerne på, og en opdrætter jeg har tillid til. Men det har ikke været aktuelt endnu og bliver næppe heller så længe jeg ikke gider udstille ham :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville altså ikke have noget imod en lille Hugo-kopi.. :oops::lun:

 

Jeg havde nok også holdt mig til sandheden... Du véd at du kan stå inde for den, og har dermed også lettere ved at praktisere/forklare den.

(Også selvom det tager 5 minutter længere at forklare, i visse stædige tilfælde 10-15 minutter)

Og du får oplyst en masse fremmede mennesker om basal avls etik.

Det må jo også være en slags fordel? :engel:

 

Sandheden? Hugo egner sig ikke til avl pga. manglende viden om ophav.

Reelt set kunne hans mor og far være søskende uden at du vidste det.

Men det gør ham ikke til en mindre dejlig hund, blot mindre egnet til avl.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Humankind

Ja, kald en skovl for en skovl og...

 

Sig hvad du har sagt her og hvis folk vil diskutere det må du cutte dem af med at der ikke er mere at diskutere der!

 

Nu har jeg ikke haft Baloo mere end 1½ måned men har allerede oplevet det med ham og svaret har været at han ikke er avlsgodkendt, men hvis jeg får ham avlsgodkendt så kommer han til at stå til rådighed for egnede tæver.

 

Når man kan stå inde for sin egen beslutning så synes jeg også bare man skal stå frem med den når der er behov for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg svare som det er:

 

Aslan er ikke købt med henblik på avl og derfor er der ikke tavle på ham.

Så er den lidt lukket af fornemmer jeg på folk.

 

 

 

Sig Hugo kun har een sten og dem må man ikke avle på :5up:

(kan man se om der kun er en?)

 

Hvis du vil forarge forlk kan du bare sige

 

"kræet har ikke noget positivt at avle videre på" :lol::lol::lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Du bor helt tydeligt et sted hvor folk fatter hurtigere. Når jeg siger at min hund ikke skal hilse, griner de og fortsætter fremad som om intet var sagt.

Den med avlsgodkendte tæver holder nok ikke med Hugo, mens ellers en god ide.

 

Det tror jeg såmænd ikke jeg gør. Nogen fatter det uden problemer, andre gør ikke og lader dem komme hen alligevel.

De sidste 3 dage er jeg rendt på en glad labrador der har været årsag til flex-line-kaos når den kom stormende hen og hilste på vores skovtur.

Jeg tager det ikke så tungt når bare hunden er venlig -jeg synes det er træls, og jeg beder da den anden ejer om at få styr på deres hund, men så længe den er venlig, er det jo ikke noget mine hunde dør af.

I reglen fatter folk det dog, det er bare ikke altid folk har godt nok styr på deres (løse) hunde til at respektere det.

 

Ang avl, så kunne du jo bare istedet sige at din hund ikke skal lave blandingshvalpe. Det er sandheden, og ikke noget der lægger op til en længere debat.

 

Det er i øvrigt ikke kun som hanhundeejer man støder på folk der gerne vil avle.

Da jeg lige havde fået Gaia, mente vores smed, som har BC'er, at hun da helt bestemt skulle have et kuld med hans hanhund.

Han havde jævnligt hundene med, og jeg måtte ligefrem gemme Gaia væk, når hun var i løb, fordi han var helt og aldeles ligeglad med mine indvendinger.

Han mente det ville blive fantastiske hvalpe, og ville gerne selv have en fra kuldet.

-han var fantastisk dygtig til sit arbejde, så man er jo villig til at finde sig i meget, meeeen det var alligevel at gå over stregen når man ikke engang kan have sin egen hund i sin egen stald, uden at skulle frygte for uønskede hvalpe

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
kan du ikke sige han har en slem arvelig sygdom?

 

Men hvorfor? Hvorfor finde på alverdens mere eller mindre kreative forklaringer? Er det ikke nok at sige nej tak -man skylder vel ikke nogen en forklaring, og hvis man endelig vil forklare, er det da bare at sige at man ikke ønsker at sætte et blandingskuld efter ikke-testede forældre til verden og så er den ged barberet?

 

Man kan jo sagtens sige det pænt og høfligt så man ikke ender med en større debat om avl når man ikke har lyst til det

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvorfor? Hvorfor finde på alverdens mere eller mindre kreative forklaringer? Er det ikke nok at sige nej tak -man skylder vel ikke nogen en forklaring, og hvis man endelig vil forklare, er det da bare at sige at man ikke ønsker at sætte et blandingskuld efter ikke-testede forældre til verden og så er den ged barberet?

 

Man kan jo sagtens sige det pænt og høfligt så man ikke ender med en større debat om avl når man ikke har lyst til det

det lød som om hun havde problemer med at undgå den længere debat. Selv ville jeg bare sige som du.. det er så ikke aktuelt da det ikke kræver den høje IQ at se at Charles ikke kan avle :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mosgaard

Hvad med "ej, min skal kun parre med flotte tæver..." :lol:

Jeg gir en 10'er hvis du smider den til den næste uforstående hundejer. Muhahaha.

Ej, det er selvfølgelig for sjovt... men ihh hvor er det irriterende når folk ikke fatter et nej - eller respektere et nej!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...