Hop til indhold

Lidt statistik om børnedød - og årsag hertil

Recommended Posts

Gæst KatjaS

Min ven, forfatter og hundeentusiast Per Lau Jensen, har lavet lidt statistik over uheld med børnedød som følge gennem de sidste ti år:

Et indspark i debatten om disse farlige "dræberhunde" og loven, der forbyder 13 hunderacer:

Over de sidste 10 år i DK - fatale ulykker med børn:

Hunde - 1 dødsulykke forårsaget af en Briard

Heste - 18 dødsulykker

Drab på børn begået af Forældre - 43 drab

Drukneulykker - 231 børn

Daginstitutioner - 6 dødsulykker

Hjemme/fritidsulykker - 184

Bilulykker - 280

Brand - 37

Vådeskud - 15

EL-Ulykker - 11

Kvalt i barnevognssele - 9

Kvælning på legeplads - 10

Hvem og hvad mon man skal frygte mest ?

Kilder: BT, Berlingske, Ekstra Bladet og Statens Institut for Folkesundhed

Redigeret af mulline
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst KatjaS

Nej, det er ganske rigtigt. Hundeejere skal være på vagt. Hunden kan gøres til/være et farligt redskab.

Hundekørekort - ja tak!

Det er MEGET uhyggelige tal.

Men jeg "undrer" mig over, hvorfor der ikke er en aldersgrænse på fx heste. Ligesom at vi skal forbyde biler, brand og vådeskud.

Sarkasme kan forekomme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst KatjaS

Ja, men mon det egentlig ikke altid har været sådan? Det kunne jeg godt forestille mig. (Altså hvis man ikke indregner sygdom osv.)

Det gør det ikke mindre skræmmende, altså.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst KatjaS

Nu mente jeg også institutioner osv. men nej, det er ikke majoriteten af dødsfald. :fornaermet:

Jeg tror tanken bag "debatindlægget" som det er Per er tænkt som, er, at illustrere at hunden altså ikke er en procentvis særligt stor børnemorder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu må I altså læse statistikken ordentligt - de fleste dødsfald er IKKE forældredrab (men de fleste mord på børn bliver begået af forældre)

Den statistik siger intet om hunde, men om fordelingen af dødsfald blandt børn

Endnu et eksempel på 'misbrug' af statistik ;-)

Er da enig.

Dog findes der også et fåtal der mener at hunde skal forbydes pga. de dræber mennesker, dem kunne man så have nøjes med at vise den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min ven, forfatter og hundeentusiast Per Lau Jensen, har lavet lidt statistik over uheld med børnedød som følge gennem de sidste ti år:

Et indspark i debatten om disse farlige "dræberhunde" og loven, der forbyder 13 hunderacer:

Heste - 18 dødsulykker

Drukneulykker - 231 børn

Bilulykker - 280

Brand - 37

Vådeskud - 15

EL-Ulykker - 11

-og lige nøjagtig hvad vil han bruge den til???

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst KatjaS

Jeg tror den er tiltænkt at vise de (heldigvis ret få) mennesker som påstår, at det er noget som sker ofte og som ofte går ti kilometer uden om en hund i snor med deres børn og opdrager dem til at være bange for hunde. (Jeg ser det MEGET ofte i Ishøj).

Jeg tror pointen er, at det ikke er i forhold til hundene man bør ligge det politiske fokus, hvis man vogter børns sikkerhed. I hvert fald ikke på den ekstreme facon, som jeg synes det er blevet gjort.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror den er tiltænkt at vise de (heldigvis ret få) mennesker som påstår, at det er noget som sker ofte og som ofte går ti kilometer uden om en hund i snor med deres børn og opdrager dem til at være bange for hunde. (Jeg ser det MEGET ofte i Ishøj).

Jeg tror pointen er, at det ikke er i forhold til hundene man bør ligge det politiske fokus, hvis man vogter børns sikkerhed. I hvert fald ikke på den ekstreme facon, som jeg synes det er blevet gjort.

Det tror jeg helt ærligt ikke en statistik vil kunne gøre..

En person, der er bange for hund (alle racer/få racer), vil ikke kunne finde tryghed i en statistik, hvilket også ville være en falsk tryghed..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg helt ærligt ikke en statistik vil kunne gøre..

En person, der er bange for hund (alle racer/få racer), vil ikke kunne finde tryghed i en statistik, hvilket også ville være en falsk tryghed..

enig.

En person der er ræd for hunde er fløjtende ligeglad med om hvor mange der dør når først de har frygten eller er blevet bidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst KatjaS

Den er jo naturligvis ikke lavet til at overbevise de, som er villige til at sætte sig ind i tingene. Men jeg tænkte at I andre måske ligesom jeg kendte nogen som kunne have godt af at se den.

Min mor fx, har, groft sagt, den overbevisning, at alle hunde over femten kilo er farlige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men tror du at disse mennesker er bange for at hunden dræber deres barn, tror du ikke mere at de "bare" er bange for at deres barn bliver bidt?

Rigtig mange børn bliver bidt af hunde hvert år, men i de fleste tilfælde sker det af familliens egen hund, men dette tror jeg ikke vil ændre på de folk der er bange for hunde, som oftest er de det jo enten pga. uheldige oplevelser, eller fordi de ikke er vant til at omgås hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst KatjaS

Muligvis ikke. Men for folk som min mor, tror jeg faktisk det ville lægge en dæmper på.

Men altså. Jeg tror mest den er tænkt som et modspil til mediehysteriet fra EB og BTs side, og et forsøg på at nå ned på niveau, hvor de som sluger informationerne derfra råt befinder sig, rent stillingtagenmæssigt, og hvor de kan forstå det. Det synes jeg måske egentlig faktisk lykkes ham meget godt. (Jeg ved godt, at det var en lidt generaliserende og spids bemærkning, men jeg forstår simpelthen ikke, hvordan man kan støtte den "journalistik" hvis man er reelt interesseret i samfundet omkring sig - jeg beklager hvis nogen bliver stødt)

Jeg synes det er superduperærgerligt at folk er blevet så hysteriske omkring hunde, og selvom en statistik som denne naturligvis ikke er nok til at ændre folks holdning, synes jeg alligevel den bidrager med noget, som jeg tror mange kan blive enige om mangler i "dræbermaskinekamphunde-debatten" - nemlig facts.

Men ja, man kunne have været mere saglig og undersøgt sager med bid osv. og holde forskellige tal op mod hinanden.

Men jeg kender en del DF'ere, der rent faktisk er af den overbevisning at for eksempel rottweileren må være livsfarlig, men det er måske også bare min omgangskreds det siger en del om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ

Den er jo naturligvis ikke lavet til at overbevise de, som er villige til at sætte sig ind i tingene. Men jeg tænkte at I andre måske ligesom jeg kendte nogen som kunne have godt af at se den.

Min mor fx, har, groft sagt, den overbevisning, at alle hunde over femten kilo er farlige.

Den form for angst er vel sjældent rationel?

Hvor mange forældre kommer ikke ubevist til at lære deres børn at være bange for edderkopper, ved at lade børnene se dem flippe ud hvis de ser en? Det er nok ikke fordi der er særlig mange som tror at danske edderkopper er farlige, men hvis man selv er bange for noget så er det naturligt at man vil beskytte sine børn imod det. Endda selvom det er noget så harmløst som en edderkop, hvilket man ikke kan sige om hunde, og slet ikke fremmede hunde, de kan være meget farlige for små børn. Synes faktisk det er sundt at lære sine børn at holde afstand til fremmede hunde, så de ikke tror de bare kan gå hen og omfavne en hvilken som hels hund de møder.

Det er sjovt du lige nævner at forældre i ishøj som er bange for hunde, var det ikke derude der var store problemer med unge mennesker som anskaffer sig store hunde for at skræmme folk?

Link til indlæg
Del på andre sites

Den form for angst er vel sjældent rationel?

Hvor mange forældre kommer ikke ubevist til at lære deres børn at være bange for edderkopper, ved at lade børnene se dem flippe ud hvis de ser en? Det er nok ikke fordi der er særlig mange som tror at danske edderkopper er farlige, men hvis man selv er bange for noget så er det naturligt at man vil beskytte sine børn imod det. Endda selvom det er noget så harmløst som en edderkop, hvilket man ikke kan sige om hunde, og slet ikke fremmede hunde, de kan være meget farlige for små børn. Synes faktisk det er sundt at lære sine børn at holde afstand til fremmede hunde, så de ikke tror de bare kan gå hen og omfavne en hvilken som hels hund de møder.

Det er sjovt du lige nævner at forældre i ishøj som er bange for hunde, var det ikke derude der var store problemer med unge mennesker som anskaffer sig store hunde for at skræmme folk?

Ja, det ville jeg da ønske mine forældre havde lært mig, så havde jeg måske haft nogle færre ar :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst KatjaS

Jeg har ikke selv oplevet disse typer, så jeg ved det faktisk ikke, men det skulle ikke undre mig. Det ER jo Vestegnen.

Jeg ved ikke, hvor ofte frygten er rationel. Det er den vel sjældent. Men jeg var faktisk en af dem, der tidligere har været skingrende angst for hunde (angstanfald med sortnen for øjnene osv. osv. ved synet af visse racer) og det eneste, der har hjulpet for mig er oplysning oplysning og mere oplysning. Og hvis jeg havde fået at vide at der kun har været ét tilfælde med et dødt barn i Danmark de sidste 10 år, havde jeg måske også fået et skridt på vejen til netop at kunne indse, at min frygt var irrationel.

Men SELVFØLGELIG skal man have respekt for hunde. Og lære sine børn at de ikke skal fare i hovedet på fremmede hunde. (faktisk oplevede vi et barn i dag, der klappede vores, da hun gik forbi, og der tillod jeg mig også at forklare hende (på en sød og rolig måde) at det ikke er så smart, og at man skal huske at spørge dem der går med den først). Ligesom at man skal lære sine børn ikke at gå med fremmede hjem. Men jeg synes der er en grænse mellem fornuft og hysteri, og jeg synes den er overtrådt når man ikke forsøger at styre sin angst så meget, at den ikke kanaliseres til ens børn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Heste - 18 dødsulykker

Drukneulykker - 231 børn

Bilulykker - 280

Brand - 37

Vådeskud - 15

EL-Ulykker - 11

Og ikke en eneste kvalt af en kat i vuggen... Hvis I viste hvor mange opkald jeg får fra nybagte/kommende forældre med katte, der tror på den myte... At mis næsten opsøger børn for at kvæle dem... Tak - den statistik gemmer jeg lige

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites