Hop til indhold

DRK og blandingshund...


Audrey
 Share

Recommended Posts

Hvilke muligheder har man for at gå til prøver når ens hund er en blanding?

 

Jeg har lige siddet og kigget på DRK's hjemmeside. Der kunne jeg læse, at en hund kun kan gå op til brugsprøve, working test osv., hvis den er stambogsført. Jeg har ikke rigtigt noget overblik over, hvad der er af muligheder for træning, men jeg tror ikke at agility og dogdancing er noget for mig. Jeg kunne godt tænke mig at gå til noget udvidet lydighedstræning. Jeg vil ikke gå på jagt, men da jeg har en retriever, synes jeg det kunne være sjovt at afprøve hendes evner inden for det hun er skabt til, uden at jeg nødvendigvis skal ud i at tage jagttegn og skyde dyr... :genert:

 

Har prøvet at tyde hvad der blandt andet står om Schweiss-prøver, men kan ikke regne ud, om det er alle ikke-stambogsførte hunde, som må deltage, eller om det kun er renracede ikke-stambogsførte.

 

Min hund er stadig hvalp, så det er altså bare fremtidsspekulationer, men hvis man allerede nu skal tænke over, hvordan man træner for at forberede sig selv og hunden på en bestemt kategori, så er det jo rart at vide nu.

 

Håber I kan gøre mig lidt klogere på systemet....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

DKK's markprøver er i hvert fald udelukket, schweiss er jeg heller ikke helt sikker på, men hvis det du ønsker at at afprøve om din hund har de egenskaber en retriever skal have, så er det jo reelt heller ikke schweiss du skal kigge på (men det kan jo være sjovt for både hund og fører alligevel:)).

 

Lydighed kan du deltage i på lige fod med alle andre, osse under DKK. Du kan osse gå til prøver osv, din hund kan blot ikke blive champion -men det er jo ikke titlen der beviser jeres resultater sammen:)

 

Ellers er der jo DCH hvor du kan deltage med din hund, osse til prøver, uanset tavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det var heller ikke Schweiss som umiddelbart virkede mest interessant på mig, men det er stort set det eneste jeg kan få adgang til, i hvert fald i DRK.

 

Jeg prøver lige at se på DCH. Det vigtigste er, som du også siger, at vi selv ved at vi kan, så det med Champion-titel er ikke Jordens undergang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan vel godt træne i DRK, men kan ikke gå til prøver.. Så er det "bare", om du vil "nøjes" med træningen eller også vil gå til prøver.

 

Nåh ja, jeg tænkte ikke lige over at man kan adskille træning og prøve.

 

Jeg kan se at vi godt må gå til prøver hos DCH, så det kan være jeg melder os til der når den tid kommer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåh ja, jeg tænkte ikke lige over at man kan adskille træning og prøve.

 

Jeg kan se at vi godt må gå til prøver hos DCH, så det kan være jeg melder os til der når den tid kommer :-)

 

Jeg ved ikke om der er forskel på regionerne men på fyn må du ikke deltage med en blandingshund selv i træningen...

 

I Region Fyn bestræber vi os på at tilbyde træning for alle retrivere og deres ejere.

Det kræver blot at hunden er stambogsført i DKK og at man er medlem af Dansk Retriever Klub

 

EDIT: det samme gælder for nordsjælland, hunden skal have en fci godkendt stambog for at træne i drk

Link til indlæg
Del på andre sites

Det samme gælder for Region Sydjylland.

 

Hvis du gerne vil noget med feltsøg, apport og spor + noget "alm." lydighed, er det DCH du skal til.

 

Vi har været meget glade for DCH-programmet, men Liva kunne desværre ikke holde til dele af programmet p.g.a. dårlig hofte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om der er forskel på regionerne men på fyn må du ikke deltage med en blandingshund selv i træningen...

 

I Region Fyn bestræber vi os på at tilbyde træning for alle retrivere og deres ejere.

Det kræver blot at hunden er stambogsført i DKK og at man er medlem af Dansk Retriever Klub

 

EDIT: det samme gælder for nordsjælland, hunden skal have en fci godkendt stambog for at træne i drk

 

Jeg tror jeg undersøger mere om DCH hvor vi kan træne og gå til prøve på lige fod med stambogsførte hunde når den tid kommer :-)

 

Jeg tænkte bare, at når nu Audrey er retriever, så var det oplagte DRK. Men jeg ved jo ikke rigtigt noget om de forskellige klubber endnu og det er altid dejligt at blive klogere. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror jeg undersøger mere om DCH hvor vi kan træne og gå til prøve på lige fod med stambogsførte hunde når den tid kommer :-)

 

Jeg tænkte bare, at når nu Audrey er retriever, så var det oplagte DRK. Men jeg ved jo ikke rigtigt noget om de forskellige klubber endnu og det er altid dejligt at blive klogere. :blink:

 

Hos DCH kan alle gå til træning og alle kan gå til prøve.

 

Liva er også 100% retriever, men en blanding af golden og lab og vi er derfor ikke velkomne hos DRK

Link til indlæg
Del på andre sites

DRK er lukket land uden tavle - hvilket vel skyldes, at markprøver bruges til avlsgodkendelse (tror jeg :hmm:) og en blandingshund kan jo nødvendigvis ikke avlsgodkendes...

 

Hos DKK og DCH kan du deltage i alle deres typer af træning og også gå op til prøver med en blandingshund. Du kan så ikke bliver Champion hos DKK, du vil bliver "Mester" i stedet i den pågældende disciplin....

Link til indlæg
Del på andre sites

DRK er lukket land uden tavle - hvilket vel skyldes, at markprøver bruges til avlsgodkendelse (tror jeg :hmm:) og en blandingshund kan jo nødvendigvis ikke avlsgodkendes...

 

Hos DKK og DCH kan du deltage i alle deres typer af træning og også gå op til prøver med en blandingshund. Du kan så ikke bliver Champion hos DKK, du vil bliver "Mester" i stedet i den pågældende disciplin....

 

DRK er glemt igen :blink:

 

Lækkert at der findes muligheder for at træne og evt. gå til prøver for os gadekryds :banan:

 

Nu ved jeg hvor jeg skal kigge når vi når så langt.

Link til indlæg
Del på andre sites

DRK er glemt igen :blink:

 

Lækkert at der findes muligheder for at træne og evt. gå til prøver for os gadekryds :banan:

 

Nu ved jeg hvor jeg skal kigge når vi når så langt.

 

 

ork masser :klap: Regner da hårdt med at både bastard 1 og 2 herhjemme når at få titlerne Spring-Mester, Agility-Mester og Rally-Mester hos DKK i deres levetid...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil lige gøre opmærksom på at der kan være vente tid til at starte på hold, så det er en god idé at kontakte dem i god tid...

 

Jeg vil skyde på du skal igennem hvalpetræningen først, det ville jeg i hvert fald anbefale, så hunden er god tryg ved at færdes på en træningsplads :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Du kan osse gå til prøver i DKK-regi -lydighed, rally, agility og den slags. Men markprøver i DRK er som tidl nævnt lukket land.

 

Jeg tænker lidt om der måske er nogen jagtforeninger der holder prøver? Der er jo da nogen af dem der tilbyder træning i hvert fald -måske DKWiechert kan svare på det?

 

Og ja, ellers er DCH bestemt et godt bud -der skelnes ikke mellem blandinger og tavlehunde, så du kan deltage i træning og prøver på lige fod med alle andre :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jeanet

Man kan godt gå til f.eks apporteringprøver i Danmarks Jægerforbund uden at hunden har stamtavle og kan kan også gå til træning i de lokale jagtforeninger uden stamtavle (men det kræver nok at du melder dig ind)

 

vh

Jeanet

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går ud fra at man skal være medlem, uanset hvilken klub man træner i...?

 

Vi skal gå til hvalpetræning hos Aktivt Hundecenter men jeg går ikke ud fra at vi er nødt til at tage det kursus om fordi vi skifter træningssted...

 

Er der nogen, som har erfaring med DCH i Hørsholm/Karlebo eller Hvidovre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Jeg tror jeg undersøger mere om DCH hvor vi kan træne og gå til prøve på lige fod med stambogsførte hunde når den tid kommer :-)

 

Jeg tænkte bare, at når nu Audrey er retriever, så var det oplagte DRK. Men jeg ved jo ikke rigtigt noget om de forskellige klubber endnu og det er altid dejligt at blive klogere. :blink:

 

DcH er for alle.

DRK region centrum tager ikke hunde uden tavle med mindre de ikke kan fylde holdene, og det plejer ikke at være et problem. Prøverne er også kun for hunde med tavle

Hvis du vil noget "jagthunde" træning er der altid jagtforeningerne og der kan alle deltage i prøverne

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...