Hop til indhold

Alternativ til en husky


Gæst DitteK
 Share

Recommended Posts

Gæst DitteK

Hej i vise mennesker :vinken:

 

Jeg har et "valg af race" spørgsmål, jeg tænker at i kan hjælpe mig med. Jeg har altid, læs; i mange år, ment at jeg skulle have mig en golden retriever når jeg fik plads til den. Nu mødte jeg så manden i mit liv her for 2 år siden, og hans drøm har altid været at få en husky! Må indrømme, at jeg aldrig havde hørt om racen, så det læste jeg mig jo så til.. Og det er da på ingen måde en hund vi kan holde! Har efterhånden fået ham overbevist om, at vi aldrig ville kunne aktivere en race som den. :vedikke:

 

Vi kan godt aktivere og motionere en hund, og vi anskaffer os også først en hvalp når vi har hus engang, et hus uden for byen vel og mærket. Det bliver engang når Martin kommer hjem fra udsendelse næste år.

 

Nu mit spørgsmål. Jeg er er sikker på det er huskyens udsende, og intellekt Martin er forelsket i. At den er sig selv og klog. Men er der en race der ligner den lidt, eller har noget af det samme? For mig, ved jeg ikke om jeg er så vild med ideen om en hund der er alt for egn. Vi har 2 katte, og det skal dé nok klarer :blink: Min hund / hunde må gerne have lidt brug for mig :lun:

 

 

Vi er begge van til hund, især martin, og er helt sikkert hundemennesker. Vi er seriøse og ansvarsfulde. Og når vi har et dyr, er det en del af vores familie, og bliver prioriteret derefter.

 

Ditte

Link til indlæg
Del på andre sites

:lun:Vi har en husky!

 

Jeg må indrømme at vi også tog aktiveringen som en stort minus, men efter at have snakket med utallige husky ejere; Det er altså ikke SÅ slemt som det bliver gjort til!

 

Træningen er lidt sværer, fordi den kræver at hunden har "lyst til at træne", fordi de er meget selvstændige, hvis de vitterligt ikke vil så gør de det ikke; Uanset om du så iklæder dig et dress af godbidder så rykker de sig ikke...

 

Jeg lavede en afstemning på et husky forum jeg kommer på, og gennemsnit motioneringen af en husky var at ca. 50% luftede deres husky 3 gange om dagen ca. 30 min af gange... and thats it! De er velfungerende og skønne, man kan selvfølgelig også få huskyer som ikke vil trives med det.

 

Jeg vil sige udover en "normal hundeaktivering", skal en husky have 3-4 gange løb om ugen ca. 10-15 km af gangen (I dens tempo, og ikke for hårdt) Desuden må den ikke dette det første år....

 

Vi bor i et lille hus; uden have, og vi kan sagtens have en husky, vi bor tilmed i midten af en storby:banan:

 

Jeg ved godt at i leder efter et alternativ til en husky, men jeg synes is kal besøge en masse husky ejere og se at de er altså ikke allesammen SÅ slemme som folk (oftes ikke husky ejere) beskriver dem... Man får altid worst case beskrevet...

 

Du kan kigge indenfor spidshundene for at se efter hunde der ligner den udseenes mæssigt, men generelt kræver alle spidshundene altså meget motion/aktivering...

Link til indlæg
Del på andre sites

Må indrømme, at jeg aldrig havde hørt om racen, så det læste jeg mig jo så til.. Og det er da på ingen måde en hund vi kan holde! Har efterhånden fået ham overbevist om, at vi aldrig ville kunne aktivere en race som den. :vedikke:

 

 

Ovenstående skal du altså bare have et kæmpe skulderklap for! :5up:

Bare flere havde så meget selverkendelse...

 

De store spidshunde er desværre ved at blive de nye moderacer, og det er rigtig synd, for de færreste almindelige danskere kan tilbyde dem et acceptabelt liv.

 

I kunne jo se på Samojeden. Det er stadig en Spidshund, med alt hvad det indebærer af selvstændighed. Den er også ganske smuk, men selvfølgelig ikke helt på samme måde som Huskyen. Den kan godt lide at trække, men har ikke et lige så stort behov, og har ry for at være en rigtig god familiehund. Der er flere Samojedeejere her på forum, de kan sikkert fortælle mere.

 

I kunne også gå over i noget helt andet, og se på en Malinois eller Tervueren. De er meget smukke, og fordi de er hyrdehunde vil de gerne aktiveres med lydighedstræning eller agility, som nok er nemmere for jer at finde tid og sted til end slædekørsel.

 

Det samme gælder Schæfer - Hvide schæfere er meget smukke, og der findes også virkelig flotte ulvegrå.

 

Held og lykke med hundeprojektet. I starter i hvert fald med et fint udgangspunkt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Hvad med en schæfer? Vil den være for stor? De fåes i forskellige farver og skulle være ret så vilde med træning, samvær og en have.

Ellers er der flere spidshunde, både små og store, hvis du skriver mere om hvor meget tid i ønsker at bruge samt om i har tanker om træning, løbeture etc, så er det nemmere at foreslå racer.

 

 

Jeg lavede en afstemning på et husky forum jeg kommer på, og gennemsnit motioneringen af en husky var at ca. 50% luftede deres husky 3 gange om dagen ca. 30 min af gange... and thats it! De er velfungerende og skønne, man kan selvfølgelig også få huskyer som ikke vil trives med det.

 

Jeg vil sige udover en "normal hundeaktivering", skal en husky have 3-4 gange løb om ugen ca. 10-15 km af gangen (I dens tempo, og ikke for hårdt) Desuden må den ikke dette det første år....

 

Vi bor i et lille hus; uden have, og vi kan sagtens have en husky, vi bor tilmed i midten af en storby:banan:

 

Undskyld for of topic..... men hvorfor vælge en af de sejeste slædehunde i verdenen, hvis man ønsker en hund der ikke kræver specielt meget motion?

 

Din hvalp er hvad, 9-10 uger.. selvfølgelig kræver den ikke noget som helst nu. Vent nu lige et halvt år før du skriver til højre og venstre om hvor nem den er at have. Jeg mener på ingen måde man kan sammenligne at have en enkelt husky, med folk som har 2-8 af dem, og heller ikke med folk som bruger dem til slædetræk. Trækker man vogn jævnligt med sin hund, så nej, så "kræver" den ikke det vilde ud over det.

 

Hvad med alene hjemme træning? Der har været en del indlæg (på andre forums) om malamutter og huskyer som på ingen måde brød sig om at være alene, det er en race der er vant til at gå med en flok --- det KAN så også skyldes at de har trænet det forkert, det skal jeg ikke kunne sige, men udover det, skriver du selv at du regner med at gå hjemme 1-2 år, det skal du måske også lige gøre opmærksom på. Måske trådstarter har et almindeligt job..

 

Sidst, men ikke mindst, det med have har ikke noget at gøre med at hunden ikke kan leve i en lejlighed - det handler mere om at de ELSKER at være i en have, de ELSKER at være udendørs.

 

Håber min ligefremhed er i orden. Jeg skriver det ikke for at være ond, men jeg synes det er ærgeligt at slædehunde skal være moderne at have som familiehunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

PS: Kom lige i tanker om at hvis I skal have den absolut smukkeste hund, så skal I jo have en Grand Danois ;-)

 

Og I kan oven i købet få en Harlekin med et brunt og et blåt øje, men det er bestemt også det eneste racen har til fælles med en Husky. GD er en skødehund, der har meget brug for sin ejer, men den er også srlvstændigt tænkende.

 

100003116.jpg?v=1&c=NewsMaker&k=2&d=A7B69CF049AC9005F0EB4CFE319C8A41B82DB6FBA7D6C924598C7126055B88BF

Link til indlæg
Del på andre sites

I min verden kan rigtig mange hunde holdes i lejlighed uden tilhørende have.

 

Men det stopper så også ved rigtig mange af slædehunderacerne. De er avlet til at kunne ligge udenfor i de mest ekstreme vejrforhold, og har faktisk, i deres natur, ikke rigtigt noget at gøre indenfor.

 

Men mange vælger at gøre dem til en familiehund, hvilket også er fint nok, men man kan ikke kommer udenom det faktum at det ER en udendørshund der ikke knytter sig ligeså meget til familien som mange andre hundracer gør.

 

De jeg kender der pt ejer 3 malamutes har inddraget en stor del af haven til løbegård, og det står hundene frit at vælge mellem indehus eller hundegård. Gæt hvor de tilbringer 90% af deres tid, året rundt :blink:

 

Vælger man en slædehund må man også gøre op med sig selv om hvad man kan tilbyde den. Og så kan det godt være at mange mener at deres aktivitetsniveau ikke er så slemt som nogle gør det til, og at den rent faktisk godt kan nøjedes med 3 ture på 30min dagligt. Men så ender vi tilbage til labradoren som også er totalt misforstået, og som folk har anskaffet sig fordi den skulle være en god familiehund (som i manges ører åbenbart betyder nem hund der ikke kræver alverdens motion).

 

Dér vil jeg meget nødigt ende med at se huskyen eller malamuten (eller samojeden for den sags skyld), for jeg tror nemlig ikke de bare lægger sig over i kurven og venter på at der sker noget, ligesom labradoren.

 

Og ... jeg undskylder også for OT :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker måske også schæfer :hmm:især fordi det jo også skal være en race som du bliver glad for, og der er godt nok langt fra en golden retriever til de fleste spidshunde...

 

Schæferen har da meget det der majestætiske smukke udseende som mange af spidshundene også har.

 

Men jeg synes det er super at i gør jer de her tanker på forhånd og indser egne begrænsninger, bare der var flere der gjorde det, så slap man nok for mange omplaceringer :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kahlia

Hvis du vil have en hund, der ligner Huskyen, så prøv at tage et kig på Alaskan Klee Kai.

Jeg ved egentligt ikke særlig meget om den, udover at den ligner en miniature-husky og vidst nok minder meget om huskyen i personlighed.

Men det er ikke en FCI anerkendt race, så I skal til England eller Amerika for at hente sådan én. :genert:

Men jeg tror, det bliver svært at finde en hund, der har både retrieveren og huskyens personlighed. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lavede en afstemning på et husky forum jeg kommer på, og gennemsnit motioneringen af en husky var at ca. 50% luftede deres husky 3 gange om dagen ca. 30 min af gange... and thats it! De er velfungerende og skønne, man kan selvfølgelig også få huskyer som ikke vil trives med det.

 

Det synes jeg så lyder af helt vildt lidt... min lille hund får 1 1/2-2 timers gåtur om dagen fordelt på tre ture, hvoraf den ene er på mindst en time. Jeg har meget svært ved at få det til at hænge sammen med, at en husky kan nøjes med tre gange 1/2 time. Medmindre man trækker med den flere gange om ugen, og den samtidig har et stort, indhegnet udendørs areal til den. Tre x 1/2 time i hvert fald imo ikke noget racen er tjent med eller egner sig til.

 

 

 

Hvad med en finsk lapphund?

 

289291.jpg?22-04-2011_09:45:57

 

picture27.jpg

 

rase_135_1.jpg

 

En smuk spidshund, men mindre krævende og mere "familiehunds-egnet" end slædehundene. Selvfølgelig med spidshundenes selvstændighed, så ikke nogen golden, men trods alt mere trænbar end en husky.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus

Eller hvad med en Keeshond?

 

images?q=tbn:ANd9GcQlpqrb88lhIQcF_g-1zmO4k-WBAfd26V2FRoTSGco3LLkMxwtZeQ

 

images?q=tbn:ANd9GcSX22OufdBnVDURlSMVHYfeUWRKcrhfTtXWlO6NLcohzk97DT-gog

 

Sakset fra nettet: "Kees'en er opmærksom, livlig og usædvanlig trofast over for sin ejer. Den er meget lærevillig og let at opdrage, dog er det ikke den race du skal vælge, hvis det er Danmarksmesterskab i lydighed du ønsker at dyrke. Kees'en elsker nye opgaver hele tiden, så vi har rigtig gode erfaringer med den nye sport rally lydighed. Kees'ens manglende interesse for jagt gør den til en ideel vogter af hus og ejendom. Den er hverken sky eller aggressiv"

Link til indlæg
Del på andre sites

JAmen I skal da ha en dansk spids Danskspids

 

http://foto.samvirke.dk/585877/620488/00102565ca8333cbad460e9a51b8d399/small

 

Fantastisk hund - meget overset - og modsat huskyen, finder I ikke ret mange andre med den hunderace.

 

Eller!

Svensk Lapphund

[media]http://www.dogspuppiesforsale.com/images_v2/admin/swedish-lapphund.jpg[/media]

 

Begge kræver motion og aktivering, men ikke som huskyen

 

Der er også Norbottenspids

 

http://www.gipote.dk/upload/image/image/13/136415/7ex6ey/08.07.09_Ronja_14_m_neder_006.jpg?1296035281

Link til indlæg
Del på andre sites

JAmen I skal da ha en dansk spids Danskspids

 

http://foto.samvirke.dk/585877/620488/00102565ca8333cbad460e9a51b8d399/small

 

Fantastisk hund - meget overset - og modsat huskyen, finder I ikke ret mange andre med den hunderace.

 

Eller!

Svensk Lapphund

[media]http://www.dogspuppiesforsale.com/images_v2/admin/swedish-lapphund.jpg[/media]

 

Begge kræver motion og aktivering, men ikke som huskyen

 

Der er også Norbottenspids

 

http://www.gipote.dk/upload/image/image/13/136415/7ex6ey/08.07.09_Ronja_14_m_neder_006.jpg?1296035281

 

vores nabo har faktisk en dansk spids, en skøn hund :hjerte: lidt glad for at høre sin egen stemme, men ikke i samme grad som andre spidshunde så vidt jeg kan vurdere :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har engang haft en alaskan husky, går ud fra i snakker om seberian husky, men de kan godt sammenlignes lidt. Min var meget selvstændig på den måde at hun ikke havde brug for mig, hun kunne vælge mig til men det var luksus for hende hun kunne klare sig uden. Hun elskede at løbe, og havde meget jagt instinkt hun løb efter alt der bevægede sig hvis hun fik lov. Jeg synes hun var nem at træne og lærte hurtigt, men indkald var overhoved ikke sikkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DitteK

Tusind tak for jeres gode svar. Sikke mange flinke folk her er :klap:

 

Vi kan også godt lide schæfere, men er begge bange for indavls-sygdomme eller hvad man kalder det?

 

Men måske svaret ligger i en blanding mellem schæfer og en anden vi kan li´ :hmm:

 

Martin kan godt lide Huskyens udseende, så sindet betyder ikke så meget. Det "skal være en ulvehund" er noget af det han siger, om den hund han vil have :lol: Og så må de ikke være for små! Der er vi ret enige. Schæfer-størelse og deromkring er passende. GD´s er dejlige af sind, men bliver nok for store for os!

 

Mht. hvor meget tid vi har til vores hund, er det ikke noget vi kan sige. Vi har / tager os den tid til hunden, som hunden har brug for. Vi har begge den holdning, at når vi har anskaffet os en hund, så er det vores pligt at efterkomme hundens behov. - Men en slædehund er urealistik at forstille sig, at vi kan trives med!!

 

Men en hund til os, skal være en der kommer når man kalder, i hvert fald når vi er ude. Den skal kunne lide, at gå på skovtur (for min skyld), og løbe ture (os begge), men den skal også kunne passe sig selv når vi er på arbejde. Den skal, på sigt, være til at have med børn i huset, også små børn da vi jo ikke har nogle endnu ;-) Den må også være til at lære div ting, da jeg syns det er sjovt at lære en hund sådan noget :oops: Tænker på fx at rulle rundt, high five og at gi hånd :oops: Men det er også et krav at den er til at lære de alm. ting, som fx. at gå i snor, og blive siddende når den bliver bedt om det..

 

 

Ditte og Martin :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for jeres gode svar. Sikke mange flinke folk her er :klap:

 

Vi kan også godt lide schæfere, men er begge bange for indavls-sygdomme eller hvad man kalder det?

 

Men måske svaret ligger i en blanding mellem schæfer og en anden vi kan li´ :hmm:

 

Martin kan godt lide Huskyens udseende, så sindet betyder ikke så meget. Det "skal være en ulvehund" er noget af det han siger, om den hund han vil have :lol: Og så må de ikke være for små! Der er vi ret enige. Schæfer-størelse og deromkring er passende. GD´s er dejlige af sind, men bliver nok for store for os!

 

Mht. hvor meget tid vi har til vores hund, er det ikke noget vi kan sige. Vi har / tager os den tid til hunden, som hunden har brug for. Vi har begge den holdning, at når vi har anskaffet os en hund, så er det vores pligt at efterkomme hundens behov. - Men en slædehund er urealistik at forstille sig, at vi kan trives med!!

 

Men en hund til os, skal være en der kommer når man kalder, i hvert fald når vi er ude. Den skal kunne lide, at gå på skovtur (for min skyld), og løbe ture (os begge), men den skal også kunne passe sig selv når vi er på arbejde. Den skal, på sigt, være til at have med børn i huset, også små børn da vi jo ikke har nogle endnu ;-) Den må også være til at lære div ting, da jeg syns det er sjovt at lære en hund sådan noget :oops: Tænker på fx at rulle rundt, high five og at gi hånd :oops: Men det er også et krav at den er til at lære de alm. ting, som fx. at gå i snor, og blive siddende når den bliver bedt om det..

 

 

Ditte og Martin :vuf:

 

Schæfer, Finsk Hyrdehund og Eurasier har udseendet og mange af de egenskaber du beskriver at i ønsker.

 

Mht. Schæfer og sundhed så findes de sunde linjer derude, bare tænk på politiets hunde. Du skal måske læse, undersøge og sortere lidt mere end med de to andre racer men jow, de sunde SH linjer og gode opdrætter findes i landet :blink:

 

Den Finske er lidt mindre end de to andre men nok den der kommer tættest på det du skriver at i ønsker rent træningsmæssigt og se bare nogle skønheder :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mozart

En Norsk Buhund måske? Super smuk hund.

 

Kan ikke selv linke til noget - men mon ikke nogle af de andre, måske kunne smide et link op:blink: - hvis ikke kan den nemt findes med google.

 

- Mozart :hundifart:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men måske svaret ligger i en blanding mellem schæfer og en anden vi kan li´ :hmm:

 

Det synes jeg var et rigtigt godt bud :5up:

Der findes utroligt mange flotte og lækre Schæfer-blandinger - jeg har selv haft en - men man skal lige forberede sig på at de er lynende intelligente, og godt kan komme til at kede sig, hvis der ikke er udfordringer nok i hverdagen! Til gengæld vil du overhovedet ikke få problemer med at lære sådan en hund alverdens party tricks :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Hvis du vil have med stambog så kan man tjekke rigtig meget ud om sundheden i de linier på hundeweb.dk (kræver medlemskab af dkk) - og du skal endelig sige til hvis du finder nogle kenneler, jeg vil gerne kigge derinde for dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld for of topic..... men hvorfor vælge en af de sejeste slædehunde i verdenen, hvis man ønsker en hund der ikke kræver specielt meget motion?

 

Din hvalp er hvad, 9-10 uger.. selvfølgelig kræver den ikke noget som helst nu. Vent nu lige et halvt år før du skriver til højre og venstre om hvor nem den er at have. Jeg mener på ingen måde man kan sammenligne at have en enkelt husky, med folk som har 2-8 af dem, og heller ikke med folk som bruger dem til slædetræk. Trækker man vogn jævnligt med sin hund, så nej, så "kræver" den ikke det vilde ud over det.

 

Hvad med alene hjemme træning? Der har været en del indlæg (på andre forums) om malamutter og huskyer som på ingen måde brød sig om at være alene, det er en race der er vant til at gå med en flok --- det KAN så også skyldes at de har trænet det forkert, det skal jeg ikke kunne sige, men udover det, skriver du selv at du regner med at gå hjemme 1-2 år, det skal du måske også lige gøre opmærksom på. Måske trådstarter har et almindeligt job..

 

Sidst, men ikke mindst, det med have har ikke noget at gøre med at hunden ikke kan leve i en lejlighed - det handler mere om at de ELSKER at være i en have, de ELSKER at være udendørs.

 

Håber min ligefremhed er i orden. Jeg skriver det ikke for at være ond, men jeg synes det er ærgeligt at slædehunde skal være moderne at have som familiehunde.

 

Din ligefremhed er yderst velkommen :-D Jeg kan svare på alt så der er skam intet at holde hemmeligt..

 

Vi har altså ikke dømt vores husky og valgt vores husky ud fra at vi kun ville dyrke lidt motion med ham... Vi forventer minimum de 4 gange 15 km løb om ugen, og det er hvad han bliver trænet til.. Derudover har vi kontakt til en som dyrker træk og hvis det er muligt kan han få lov at få timer der også... Det er altså vores intention, og forventning :)

På det forum havde de dog en masse som faktisk ingen tid brugte på deres huskyer, og jeg er helt enig med dig; Hvorfor anskaffe sig en sådan hund hvis man ikke VIL bruge meget tid på motion og aktivering.

 

Selvom Dexter kun er lige knap 11 uger nu, er det tydeligt at allerede nu kræver han i mine øjne, mere motion og aktivering end "en almindelig hvalp"... Han er super hurtig til at lærer, og vi går ufattelig langt med ham (Spredt over korte gåturer)... Vi har f.eks. lige været i sommerhus hvor han fik lov at løbe i modvind på stranden i så meget blæsevejr at han nærmest stod stille :lol::lol: Han elskede det, vi stod i pisregn og blæse vejr og et kort øjeblik tænkte jeg "Det ER virkelig rigtigt at de elsker alt slags vejr"...

 

Jeg havde ikke overvejet det faktum at jeg går hjemme og trådstarter muligvis ikke har samme tidsrum til at træne sin hund i alene hjemme træning (og det faktum at vi forventer at have en husky mere indenfor to-tre år)

 

Som jeg også skriver så skal man tage alle "advarslerne" som værende sande, jeg siger også bare at der ER altså huskies som ikke er "så forfærdelige" som de beskrives...

 

Jeg er også enig i at de elsker at være ude, og har man ikke lyst til at bruge det mest af sin dag udenfor, så skal man ikke anskaffe sig en imens man bor i lejlighed (Og ja egentlig heller ikke hvis man bor i hus, da huskien elsker at bruge tid med sin ejer).

 

Jeg synes det er dejligt at du gør det klart at en husky ikke er en "moderne familiehund", for det er det ikke... Hunde i det hele taget er en livsstil, men en husky er en livsstil for sig, og hvis man ikke ER villig til at ofre den tid og energi så er det klart ikke det bedste valg for en, jeg må dog også lige tilføje at en af vores overvejelser for at gå for en husky var også;

Vi har ikke tænkt os at få børn! Det synes jeg faktisk er en vigtig ting, huskyer kan være meget voldsomme i deres leg, og jeg ville nok frygte dem med et lille barn....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Din ligefremhed er yderst velkommen :-D Jeg kan svare på alt så der er skam intet at holde hemmeligt..

 

Vi har altså ikke dømt vores husky og valgt vores husky ud fra at vi kun ville dyrke lidt motion med ham... Vi forventer minimum de 4 gange 15 km løb om ugen, og det er hvad han bliver trænet til.. Derudover har vi kontakt til en som dyrker træk og hvis det er muligt kan han få lov at få timer der også... Det er altså vores intention, og forventning :)

På det forum havde de dog en masse som faktisk ingen tid brugte på deres huskyer, og jeg er helt enig med dig; Hvorfor anskaffe sig en sådan hund hvis man ikke VIL bruge meget tid på motion og aktivering.

 

Selvom Dexter kun er lige knap 11 uger nu, er det tydeligt at allerede nu kræver han i mine øjne, mere motion og aktivering end "en almindelig hvalp"... Han er super hurtig til at lærer, og vi går ufattelig langt med ham (Spredt over korte gåturer)... Vi har f.eks. lige været i sommerhus hvor han fik lov at løbe i modvind på stranden i så meget blæsevejr at han nærmest stod stille :lol::lol: Han elskede det, vi stod i pisregn og blæse vejr og et kort øjeblik tænkte jeg "Det ER virkelig rigtigt at de elsker alt slags vejr"...

 

Jeg havde ikke overvejet det faktum at jeg går hjemme og trådstarter muligvis ikke har samme tidsrum til at træne sin hund i alene hjemme træning (og det faktum at vi forventer at have en husky mere indenfor to-tre år)

 

Som jeg også skriver så skal man tage alle "advarslerne" som værende sande, jeg siger også bare at der ER altså huskies som ikke er "så forfærdelige" som de beskrives...

 

Jeg er også enig i at de elsker at være ude, og har man ikke lyst til at bruge det mest af sin dag udenfor, så skal man ikke anskaffe sig en imens man bor i lejlighed (Og ja egentlig heller ikke hvis man bor i hus, da huskien elsker at bruge tid med sin ejer).

 

Jeg synes det er dejligt at du gør det klart at en husky ikke er en "moderne familiehund", for det er det ikke... Hunde i det hele taget er en livsstil, men en husky er en livsstil for sig, og hvis man ikke ER villig til at ofre den tid og energi så er det klart ikke det bedste valg for en, jeg må dog også lige tilføje at en af vores overvejelser for at gå for en husky var også;

Vi har ikke tænkt os at få børn! Det synes jeg faktisk er en vigtig ting, huskyer kan være meget voldsomme i deres leg, og jeg ville nok frygte dem med et lille barn....

 

Det var et godt indlæg og, i mine øjne, meget mere realistisk :-)

 

Det var bare slet ikke det du skriver her, at jeg læste trådstarter ledte efter... Det lyder jo også som om hun har undersøgt husky og har tænkt at det ikke var det hun ønskede.

 

Er rigtig glad for at du svarede, og lyder som om vi er helt enige.

 

Derudover - så glæd jer til træk, det er verdens sjoveste!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kom til at tænke på det jo også er relativt... for hvad er "meget motion og aktivering"...

 

Vores livsstil (ehm Oliviers) betyder at det er meget normalt at løbe 40 km om ugen og han cykler ofte "bare for hyggens skyld", så at have en hund på slæb gør det jo bare lidt mere hyggeligt, så for os var det jo ikke en stor omvæltning...

 

Men det er klart hvis man hverken cykler eller jogger, så ER det en kæmpe omvæltning.. Vi startede ud med at læse at man skulle cykle MINDST 30 km om dagen, og det må man simpelthen ikke... ja en husky KAN løbe rigtig meget, men det er simpelthen ikke sundt for den at løbe så langt.. Der skal man finde andet aktivering at gøre op for det med...

 

Så jeg tror måske jeg startede mit indlæg ud med at være lidt træt af den generalisering at huskys bare kræver "vildt meget motion", fordi SÅ meget synes jeg jo ikke de kræver.. Men det er klart at 60 kms løb om ugen er meget i forhold til hunde der "ingen løb kræver" (Forstå mig ret, de 60 km er jo udover almindelig luftning, hygge og aktivering).. Det kan godt ske det fik mig til at lyde som om jeg bagateliseret det, og det vil jeg fremover passe på ikke at gøre, netop fordi aktivering og motion jo er relativt i forhold til den livsstil man lever i...

 

Så den tager jeg gerne på mine skuldre, undskyld!:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...