Hop til indhold

Hvad ligger til grund for vores holdninger til kamphunde?


Gæst Vivi
 Share

Recommended Posts

Jeg fik lige mundkurv på i en anden tråd, så nu håber jeg at det ikke bliver taget ilde op at jeg laver denne tråd.

 

Det er som om mange herinde forsvarer kamp/muskel/listehundene (herefter kaldet muskelhunde), og synes deres ry er uretfærdigt. Og at mange af jer synes at det er et spørgsmål om dårlige ejere.

Det er som om her er en modvilje mod de af os, der ikke synes muskelhunde er "de dejligste hunde på denne jord".

 

Jeg vil gerne bidrage til debatten med nogle 1. og 2. hånds beretninger. Det kan godt være det er som at stikke en pind i en hvepserede, men det er der ikke noget at gøre ved.

 

Nedenstående er årsag til at jeg har taget beslutningen at min hund bare IKKE skal møde den type hunde.

 

Om I forstår mig eller ej, er ikke det vigtigste. Men jeg synes den side af sagen, som jeg beskriver nedenfor, skal med i det store billede, for at man kan danne sig en holdning i muskelhundedebatten.

 

Ofte får medierne skylden for folks muskelhundefobi, men for mit vedkommende er det nogle helt andre og stærkere indtryk, der har givet mig de betænkeligheder jeg har.

 

1. For godt en måned siden døde en af mine bekendtes (vi kan kalde hende C) chihuahua efter møde med en k-hund. Hun ejer 3 chihuahuas (den ene er halvsøster til min hund). Hun er garvet udstiller og har netop fået kennelnavn. Hun kommer gående på et fortov med sine 3 chihuahuas, pludselig kommer en muskelhund springende ud af et vindue, går direkte til han-chihuahuaen, og hapser den. Det hele går så hurtigt at hun ikke når at reagere før det er for sent. Den ene tæve-chihuahua, bliver i nærheden, mens den anden, en hvalp, spæner væk. Den bliver senere indfanget af nogle vidner på gaden.

Den overfaldne han-chihuahua bliver aflivet pga alvorlige skader, bl.a. 2 brud på ryggen.

 

2. Jeg har besøg af en 70 årig frisk dame, hendes puddel og min Guincho har en playdate i min have. Hun beretter hvad der skete med hendes sidste hund, en sort dværgpuddel. Hun kom gående med sin dværgpuddel i line på en stille vej nede i byen. For enden af vejen ser hun en mand gå i samme retning med to hunde. Den ene hund (Det viser sig senere at være en ren amstaff) vender sig om, det viser sig at den er uden line, og den spæner målrettet op mod damen med pudlen.

 

Damen når at tage sin puddel op i favnen, men amstaffen hapser pudlen ud af favnen på damen. Hunden kommer til dyrlæge, hvor der konstateres mange knoglebrud. Den når at blive opereret 4 gange, og på 12. dagen vælger man at aflive hunden.

Damen går ned med flaget psykisk og går til psykolog gennem et halvt år. Hun udvikler angst, og tør bl.a. ikke køre bil mere, for hun er bange for at få disse angstanfald mens hun sidder bag rattet, for de paralyserer hende.

Der kommer politianmeldelse, og amstaffen bliver aflivet, og så vidt damen ved bliver ejerens anden hund også aflivet. Hvorpå ejeren anskaffer sig 2 nye hunde.

 

3. En af mine IRL-chihuahua-venner i Kbh. (E) havde jeg fornylig besøg af. Hun fik dræbt sin første chihuahua for 3 år siden. Jeg fik beretningen for første gang irl, ellers har vi bare skrevet sammen.

Hun var på noget fotooptagelse i en park sammen med nogle kolleger. Efterfølgende stod hun og snakkede med en af sine kolleger, sammen med deres respektive mænd og hunde. E. stod med sin chihuahua i favnen, den anden havde sin amstaff i line på jorden. Uden varsel springer amstaffen op og hapser chihuahuaen. E. skriger og taber chihuahuaen, hendes mand som står lige ved siden af prøver at få fat i chihuahuaen, som allerede bliver rusket.

De kører til dyrægen, især manden, en stor stærk fyr med tattoos og trænede muskler, græder som pisket. Rtg. viser at ryggen er brækket, hunden er lam i bagkroppen, og efter nogle timer vælges aflivning.

Det gør så ondt i hjerterne på disse mennesker.

Faktisk har dette par tidligere haft en amstaff, før de fik chihuahua. Manden har været ivrig DCH-mand. De holder sig nu til chihuahuas, og advarer nu andre om at sætte disse to vidt forskellige racer sammen.

 

4. Et par jeg kender fra bl.a. hundetræning i min by, havde 2 chihuahuas. De fik så en amstaff-rottweilerblanding. Alle hanhunde, den ene dog kastreret. De var blevet advaret mod konstellationen af folk der har opdræt af en muskelhunderace. Men det gik jo så godt. Indtil en dag ved madskålen. Helddigvis var ejerne lige ved siden af, og kunne gribe ind, så chihuahuaen slap med et bid i øjet, så han blev blind på det ene øje. Den store hund blev omplaceret til et sted ude på landet.

 

Og så følger episoder jeg kun vil nævne kort, da jeg ikke har talt irl med disse mennesker, men de har beskrevet det i et hundeforum andetsteds, så jeg er ikke i tvivl om at det er sandt, det kan ikke sammenlignes med avisoverskrifter.

 

5. H´s (alm hundeejer) chihuahuahvalp er blevet bidt ihjel af hendes egen 10-årige amstaff.

 

6. M´s (DKK-chiopdrætter) chihuahuatæve bidt ihjel af amstaff.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 559
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg og andre i min omgangskreds har masser af dårlige oplevelser med fulde mennesker, med knallertkørere, med heste og med havefræsere. Jeg kan godt blive lidt nervøs når jeg møder en af ovenstående, og måske forsøge at undgå at komme for tæt på, men jeg ved at det er mit problem, og ikke nødvendigvis andres. Og jeg kunne aldrig aldrig finde på at støtte et generelt forbud mod fuldskab, knallerter, heste eller havefræsere, uanset hvor mange konkrete eksempler på hvor farlige de kan være, jeg kunne samle. For jeg ved at flertallet af Danmarks befolkning lever helt uden frygt for disse ting, og er i stand til at omgås dem på en sikker og fornuftig måde.

Når man lovgiver om noget, skal det være begrundet i fakta, ikke angst.

 

At man som enkeltperson er angst for et eller andet, er nok noget de fleste kender til. Men de fleste ved også godt at det er et personligt problem, ikke et samfundsproblem.

Jeg har selv lidt af fobier - mod elevatorer og mod hunde. Men jeg sørgede for at få behandling for dem - hvorfor leve sit liv handicappet af angst?

 

Jeg forstår ikke folk som dig, tråstarter, der ligefrem samler på oplevelser der kan nære din angst, i stedet for at samle på oplevelser der kan hjælpe dig med at slippe af med den. Men det er din egen sag.

Jeg respekterer fuldt ud din ret til at gå over på det andet fortov når du møder en kamphund, ligesom jeg gør, når jeg møder en fuld mand.

 

Men jeg respekterer på ingen måde at din angst skal styre mit liv, fratage mig min valgfrihed og min retssikkerhed, forringe tusinder af hundes livskvalitet og være årsag til at uskyldige hvalpe aflives. Der stopper festen sgu! :evil:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SikkeEtHundeliv

Jeg er ærlig og siger medierne og egne oplevelser.

Dette gælder dog ikke KUN listehundene for over halvdelen af de hunde aner jeg ikke hvordan ser ud.

Jeg tænker kun på Amstaff'er når jeg siger listehund.

 

Det render mig koldt ned ad ryggen når jeg ser en uden mundkurv - Særligt når manden eller kvinden i den anden ende er en stereotype.

Det er sikkert en fordom men jeg er bare ærlig.

 

Ligeledes får jeg fugtige hænder når jeg ser en tudsegammel person med en pomeranier eller papillon og tænker SÅ skal der gøes om kap lige om lidt.

 

"Sluk for fordomme"

 

Jeg ved godt der findes folk med "normale" forhold til deres hunde og som formår at opdrage dem korrekt så de kan bevæge sig ud blandt andre mennesker og dyr i vores samfund.

 

Jeg mener at medierne har været for hurtige til at råbe vagt i gevær når en listehund har overfaldet dyr eller menneske og ikke nær så hurtig hvis det har handlet om en anden race.

Jeg forstår godt hvis listehundejere føler sig noget forfulgt grunden listen.

De oplever absolut også dårlige ting og skal have nogle brede skuldre for at kunne færdes med deres hunde i vores ellers så gode samfund.

Det burde ikke være nødvendigt :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Jeg har ikke læst den anden tråd du skriver om, så jeg svarer kun ud fra hvad du skriver her. Sidder lidt og tænker på, om du ikke har hørt om hunde der er overfaldet af andre racer? Tror desværre at ordet amstaff pt. tænder et neonskilt i folks hjerner og det bliver HUSKET, hvorimod samme overfald af labrador eller en lille hunderace, det glider mere ud i sandet..

 

 

For mig, så boede vi i et område hvor der var flere hundrede hunde, størstedelen gik løse. 1/3 var nok muskelhunde. De var enormt søde ved Buddha og Motor, flere af dem ville gerne lege men undlod - af sig selv! - fordi de godt vidste at de var alt, alt for vilde.

 

Den eneste der decideret er hoppet på Motor i angreb, er en islandsk fårehund. Den fik heldigvis ikke rigtig fat da det er svært at komme gennem alt pelsen, men Motor blev pissebange.

 

Så jeg har sådan set kun gode oplevelser med muskelhunde. Jo jeg har da hørt historier, men har faktisk hørt flere om labrador, riesenscnauzer, terrierer, malamut m.fl., end jeg har hørt om muskelhunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke helt se formålet med alle de tråde de dage her omhandlet muskelhund???

 

Hvad er formålet???

 

Hvad vil folk opnå, forståelse? ja okay men den skal så gælde i begge lejre om i er enige eller ej...

 

Denne her tråd er da bare at smide mere brænde på bålet er det ikke..

 

Synes det er lidt unødvændigt der er folk som har fået ødelagt så meget i deres og deres hunds liv de er sat i bås og i medierne bliver de skældt ud og herinde virker det desværre som om folk også gerne vil skabe 2 lejre "de gode" & "de onde" ( mangel af bedre formulering)

 

:stupid::damn::damn::damn::damn::damn::damn::damn:

 

Sorry men forstår jer sku ikke.. nyd da det gode vejr i stedet for at diskuttere for debattere er vidst ikke altid det der bliver gjort i de typer tråde her..

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ

Hvis jeg havde en chihuahua, så ville jeg da heller ikke lade den hilse på en amstaf!

 

... Eller en schæfer eller en berner senne eller en golden eller en GD'er, eller en en sankt bernard eller en rottweiler eller en aussie....

 

Og hvis sådan en hunds ejer mente at min chi og dennes hund var som skabt til at være legepartnere, så mener jeg heller ikke at personen har hjerne nok til at passe på sådan en hund :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Synes det er lidt unødvændigt der er folk som har fået ødelagt så meget i deres og deres hunds liv de er sat i bås og i medierne bliver de skældt ud og herinde virker det desværre som om folk også gerne vil skabe 2 lejre "de gode" & "de onde" ( mangel af bedre formulering)

 

 

Sorry men forstår jer sku ikke.. nyd da det gode vejr i stedet for at diskuttere for debattere er vidst ikke altid det der bliver gjort i de typer tråde her..

 

 

Sidder da på dækket i bikini :banan:

 

Men du har ret :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg og andre i min omgangskreds har masser af dårlige oplevelser med fulde mennesker, med knallertkørere, med heste og med havefræsere. Jeg kan godt blive lidt nervøs når jeg møder en af ovenstående, og måske forsøge at undgå at komme for tæt på, men jeg ved at det er mit problem, og ikke nødvendigvis andres. Og jeg kunne aldrig aldrig finde på at støtte et generelt forbud mod fuldskab, knallerter, heste eller havefræsere, uanset hvor mange konkrete eksempler på hvor farlige de kan være, jeg kunne samle. For jeg ved at flertallet af Danmarks befolkning lever helt uden frygt for disse ting, og er i stand til at omgås dem på en sikker og fornuftig måde.

Når man lovgiver om noget, skal det være begrundet i fakta, ikke angst.

 

At man som enkeltperson er angst for et eller andet, er nok noget de fleste kender til. Men de fleste ved også godt at det er et personligt problem, ikke et samfundsproblem.

Jeg har selv lidt af fobier - mod elevatorer og mod hunde. Men jeg sørgede for at få behandling for dem - hvorfor leve sit liv handicappet af angst?

Jeg forstår ikke folk som dig, tråstarter, der ligefrem samler på oplevelser der kan nære din angst, i stedet for at samle på oplevelser der kan hjælpe dig med at slippe af med den. Men det er din egen sag.

Jeg respekterer fuldt ud din ret til at gå over på det andet fortov når du møder en kamphund, ligesom jeg gør, når jeg møder en fuld mand.

 

Men jeg respekterer på ingen måde at din angst skal styre mit liv, fratage mig min valgfrihed og min retssikkerhed, forringe tusinder af hundes livskvalitet og være årsag til at uskyldige hvalpe aflives. Der stopper festen sgu! :evil:

 

Jeg er såmænd heller ikke for forbuddet, det har ikke været til nogen som helst gavn.

 

Det med rødt: Jeg synes slet ikke du kan sammenligne med fobier. Hvis jeg var angst for edderkopper, er problemet jo der er til at løse ved terapi, en edderkop vcil jo ikke kunne gøre skade. Men hvis jeg er bange for at min hund skal komme i clinch med en muskelhund, kan min omvendte tro på at muskelhunde er søde nok da ikke forhindre at der i værste fald sker noget?

 

Mit startoplæg skulle netop gerne vise at der rent faktisk ER sket nogle grimme overfald med dødelig udgang. Det er ikke bare et spørgsmål om medier eller ubegrundede fobier.

 

Hvor ved du fra hvad jeg "samler på"?

Jeg går skam ikke rundt i evig angst for at møde en muskelhund. Der hvor jeg bor og de steder jeg færdes i andre byer, møder jeg vel i snit 2 om året!

 

Men jeg synes dælme det er vigtigt at slå fast at der findes facts, som man ikke kan negligere. At det ikke udelukkende er "en fjer bliver til fem høns" og medieoverdrivelse, der er grund til folks - i hvert fald mit - forbehold. Men derimod venners ulykkelige oplevelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Hvis jeg havde en chihuahua, så ville jeg da heller ikke lade den hilse på en amstaf!

 

... Eller en schæfer eller en berner senne eller en golden eller en GD'er, eller en en sankt bernard eller en rottweiler eller en aussie....

 

Og hvis sådan en hunds ejer mente at min chi og dennes hund var som skabt til at være legepartnere, så mener jeg heller ikke at personen har hjerne nok til at passe på sådan en hund :engel:

 

:confused: Hvorfor i alverden ikke det?

 

Motor leger jævnligt med chihuahuas..

Store hunde kan faktisk godt være forsigtige med små hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ
Jeg og andre i min omgangskreds har masser af dårlige oplevelser med fulde mennesker, med knallertkørere, med heste og med havefræsere. Jeg kan godt blive lidt nervøs når jeg møder en af ovenstående, og måske forsøge at undgå at komme for tæt på, men jeg ved at det er mit problem, og ikke nødvendigvis andres. Og jeg kunne aldrig aldrig finde på at støtte et generelt forbud mod fuldskab, knallerter, heste eller havefræsere, uanset hvor mange konkrete eksempler på hvor farlige de kan være, jeg kunne samle. For jeg ved at flertallet af Danmarks befolkning lever helt uden frygt for disse ting, og er i stand til at omgås dem på en sikker og fornuftig måde.

Når man lovgiver om noget, skal det være begrundet i fakta, ikke angst.

 

At man som enkeltperson er angst for et eller andet, er nok noget de fleste kender til. Men de fleste ved også godt at det er et personligt problem, ikke et samfundsproblem.

Jeg har selv lidt af fobier - mod elevatorer og mod hunde. Men jeg sørgede for at få behandling for dem - hvorfor leve sit liv handicappet af angst?

 

Jeg forstår ikke folk som dig, tråstarter, der ligefrem samler på oplevelser der kan nære din angst, i stedet for at samle på oplevelser der kan hjælpe dig med at slippe af med den. Men det er din egen sag.

Jeg respekterer fuldt ud din ret til at gå over på det andet fortov når du møder en kamphund, ligesom jeg gør, når jeg møder en fuld mand.

 

Men jeg respekterer på ingen måde at din angst skal styre mit liv, fratage mig min valgfrihed og min retssikkerhed, forringe tusinder af hundes livskvalitet og være årsag til at uskyldige hvalpe aflives. Der stopper festen sgu! :evil:

 

Tror nu godt jeg kunne skaffe dig noget fakta som kunne tale til fordel for forbud mod alkohol :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ
:confused: Hvorfor i alverden ikke det?

 

Motor leger jævnligt med chihuahuas..

Store hunde kan faktisk godt være forsigtige med små hunde.

 

Ja, men det kan man da ikke vide om den er, hvis det bare er en man møder tilfældigt... Bare en forkert pote, så er en chi færdig.

Se bare den historie med en labrador som lige gik hen til en lille hun og knækkede ryggen på den med et bid, den behøvede vel ikke engang være aggressiv.

 

Men det er klart det er noget andet hvis det er en man kender...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke læst den anden tråd du skriver om, så jeg svarer kun ud fra hvad du skriver her. Sidder lidt og tænker på, om du ikke har hørt om hunde der er overfaldet af andre racer? Tror desværre at ordet amstaff pt. tænder et neonskilt i folks hjerner og det bliver HUSKET, hvorimod samme overfald af labrador eller en lille hunderace, det glider mere ud i sandet..

 

 

For mig, så boede vi i et område hvor der var flere hundrede hunde, størstedelen gik løse. 1/3 var nok muskelhunde. De var enormt søde ved Buddha og Motor, flere af dem ville gerne lege men undlod - af sig selv! - fordi de godt vidste at de var alt, alt for vilde.

 

Den eneste der decideret er hoppet på Motor i angreb, er en islandsk fårehund. Den fik heldigvis ikke rigtig fat da det er svært at komme gennem alt pelsen, men Motor blev pissebange.

 

Så jeg har sådan set kun gode oplevelser med muskelhunde. Jo jeg har da hørt historier, men har faktisk hørt flere om labrador, riesenscnauzer, terrierer, malamut m.fl., end jeg har hørt om muskelhunde.

 

Det med rødt: Jo da, selv går jeg i en bue udenom visse andre racer også. F.eks. havde min svigermor 4 jack russell terriere, 3 hanner og en tæve. En dag de havde været alene var den ene død. Og der var tegn på kamp.

 

Men denne tråd er udsprunget i forbindelse med en anden tråd, hvor jeg oplevede at det blev rigtigt dårligt modtaget at jeg skrev om den holdning jeg efterhånden har fået til muskelhunde. Derfor nævner jeg kun de episoder jeg kender til, som omhandler muskelhunde.

 

Åh ja, labrador er åbenbart også suspekte, for den tråd som nu er lukket, omhandlede omplacering af en stb blanding. Forskellige folk herinde syntes dog billedet mere svarede til udseendet af en amstaff. Da så ulykken skete, at den bed en anden hund ihjel, og folk begynder at skælde muskelhunde ud, bliver der så trukket i land omkring racen, for nu er det så pludselig en halvt labrador.

Så et er ikke nemt at finde ud af hvad der var korrekt i den historie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke helt se formålet med alle de tråde de dage her omhandlet muskelhund???

 

Hvad er formålet???

 

Hvad vil folk opnå, forståelse? ja okay men den skal så gælde i begge lejre om i er enige eller ej...

 

Denne her tråd er da bare at smide mere brænde på bålet er det ikke..

 

Synes det er lidt unødvændigt der er folk som har fået ødelagt så meget i deres og deres hunds liv de er sat i bås og i medierne bliver de skældt ud og herinde virker det desværre som om folk også gerne vil skabe 2 lejre "de gode" & "de onde" ( mangel af bedre formulering)

 

:stupid::damn::damn::damn::damn::damn::damn::damn:

 

Sorry men forstår jer sku ikke.. nyd da det gode vejr i stedet for at diskuttere for debattere er vidst ikke altid det der bliver gjort i de typer tråde her..

 

Jeg har aldrig før deltaget aktivt i disse muskelhundetråde, og de fleste har jeg kun skimmet, fo de har været meget lange.

Men måske er det blevet debatteret så meget herinde at I er ved at være godt trætte af det, er det sådan fat?

 

Men må jeg så spørge, har der nogensinde været indlæg som beskrev 1. og 2. håndsberetninger? For det er jeg aldrig stødt på herinde, og det er vel i orden at bringe nyt til debatten, er det ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Sidder da på dækket i bikini :banan:

 

Men du har ret :-)

 

Nice :mrgreen:

 

Ja jeg vil så køret til Aslan til kage fest :drille:

 

Jeg har aldrig før deltaget aktivt i disse muskelhundetråde, og de fleste har jeg kun skimmet, fo de har været meget lange.

Men måske er det blevet debatteret så meget herinde at I er ved at være godt trætte af det, er det sådan fat?

 

Men må jeg så spørge, har der nogensinde været indlæg som beskrev 1. og 2. håndsberetninger? For det er jeg aldrig stødt på herinde, og det er vel i orden at bringe nyt til debatten, er det ikke?

 

det ikke op til mig at bestemme men hvis jeg skulle svare for mig selv så JA synes at det er debatteret til hudløshed herinde og der er altid nogle der bliver følelsladet ramt, og hakket på...

 

til den sidste del tja ved ikke om det er i orden det er det jo nok men jeg føler bare ikke at det er en debat der ønskes men måske nærmere en diskution, hvor folk forsvare sig igen og igen og så synes jeg ikke man debattere hvis forsvar er det eneste man kan ty til...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men det kan man da ikke vide om den er, hvis det bare er en man møder tilfældigt... Bare en forkert pote, så er en chi færdig.

Se bare den historie med en labrador som lige gik hen til en lille hun og knækkede ryggen på den med et bid, den behøvede vel ikke engang være aggressiv.

 

Men det er klart det er noget andet hvis det er en man kender...

 

Det er nemlig rigtigt at et uheld kan hurtigt ske for chihuahuas. Guincho har det -i modsætning til mange andre chier- helt fint med store hunde. Måske fordi de aldrig har udgjort en potentiel fare i hans øjne. Han har heller aldrig prøvet at blive tromlet af dem eller moslet rundt med dem. Og det er da helt klart medvirkende til at han er afslappet og åben overfor dem. Jeg ville aldrig tilbyde ham fri leg med en stor hund. Men han må da gerne være fri med store hunde, som ikke gider lege:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nice :mrgreen:

 

Ja jeg vil så køret til Aslan til kage fest :drille:

 

 

 

det ikke op til mig at bestemme men hvis jeg skulle svare for mig selv så JA synes at det er debatteret til hudløshed herinde og der er altid nogle der bliver følelsladet ramt, og hakket på...

 

til den sidste del tja ved ikke om det er i orden det er det jo nok men jeg føler bare ikke at det er en debat der ønskes men måske nærmere en diskution, hvor folk forsvare sig igen og igen og så synes jeg ikke man debattere hvis forsvar er det eneste man kan ty til...

 

Hvis de beretninger jeg har gengivet er noget folk ikke har lyst til at læse om/debattere, så kan jeg ikke gøre noget ved det. Men jeg er glad for at jeg har fået dem nedfældet herinde, for det er vigtigt for mig at give videre.

 

Min overskrift lyder: "Hvad ligger til grund for jeres holdninger til kamphunde?"

 

Er der slet ikke nogen der har lyst til at svare konkret på det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SikkeEtHundeliv
:confused: Hvorfor i alverden ikke det?

 

Motor leger jævnligt med chihuahuas..

Store hunde kan faktisk godt være forsigtige med små hunde.

Enig.

 

Min moster og onkel har en minipuddel og den må helst ikke lege med mine hunde - Labber og Cocker - Fordi hun er bange for de er for voldsomme overfor den lille hund.

 

Nu er det bare sådan at de er rigtig gode til at være forsigtige og iogmed hun løfter den op hver gang de ses så knurrer pudlen af dem nu i stedet for.

 

Dum dum misforståelse på alle måder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SikkeEtHundeliv
Hvis de beretninger jeg har gengivet er noget folk ikke har lyst til at læse om/debattere, så kan jeg ikke gøre noget ved det. Men jeg er glad for at jeg har fået dem nedfældet herinde, for det er vigtigt for mig at give videre.

 

Min overskrift lyder: "Hvad ligger til grund for jeres holdninger til kamphunde?"

 

Er der slet ikke nogen der har lyst til at svare konkret på det?

Jeg har da svaret :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke rigtig nogen holdning til listehunde som en gruppe :vedikke:

 

Men jeg kan da sige jeg har en holdning til alle større hunde når det gælder Molly, jeg er ikke tryg ved hun hilser på store hunde hvis ikke jeg kender ejeren og eller hunden. Og det er pga størrelses forholdet hvilket jeg mener er ok logisk :mrgreen:

 

Personligt er jeg vild med store hunde..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu ikke noget imod muskelhunde som sådan :hmm: men jeg er ikke tryg ved store hunde jeg ikke kender. Især når man har en lille hund der er bange for de store hunde, fordi de tromler hende ned gang på gang.

 

Så jeg er sådan set altid bange for at de store hunde skal æde min lille hund :genert: Derfor er hun også altid løs i fx. skoven fordi jeg VED at skulle der komme en hund og gå til angreb på hende ville hun kunne løbe hurtigere end den! Og dermed have en chance i fht. at være i snor.

 

Min frygt blir da også gjort til skamme nogen gange, når vi så stopper og snakker med hundeejerne og jeg forsøger at vise Izzie at der ikke er noget at være bange for.

 

Ved ikke med amstaffs sådan generelt for sys ik jeg møder så mange her i byen :vedikke: og de andre racer ville jeg 100% ikke kunne genkende :lol:

 

ehm...tror det jeg vil sige er at jeg er bange for muskelhunde...men ikke som en regel...altså sådan mere generelt bange for store hunde jeg ikke kender og som ikke ser cute and cuddly ud :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke nogen holdning til kamp/listehundene som en helhed. Nu ser jeg meget meget få i det kvarter jeg bor i, jeg tror faktisk kun skipper har hilst på en enkelt :hmm:

 

Jeg har til gengæld mange fordomme omkring nogle af de mennesker der går i den anden ende af snoren.

 

Så hvis vi støder på en så vil jeg kigge på ejeren og på hundens adfærd inden de får lov til at hilse. Jeg ville aldrig fravælge et hundemøde med en listehund bare fordi den er en listehund. Jeg ville dog nok foretrække en tæve fordi man hører meget om egetkønsagressioner :genert:

 

Til gengæld går jeg konsekvent en omvej når jeg ser en schæfer for dem er jeg bange for, men det hører vist til i en anden tråd :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vivi, det er jo ikke din holdning folk protesterede imod - og det var heller ikke specielt møntet på dig.. Det var da udelukkende fordi det foregik i den tråd, det foregik i, som nogle (inklusive mig selv) syntes var for meget.. Det var ikke for at "give dig mundkurv på," for selvfølgelig må du da udtale dig alt det du vil om alt det du vil :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Listehundene har jeg ikke rigtig nogen holdning til. Jeg har mødt mange lækre listhunde, som er de sødeste vapser og jeg har mødt listehunde, som ikke var til at være i nærheden af - lige som alle mulige andre hunderacer.

 

Til gengæld synes jeg det er lidt skæg at mange ejere af de små hunde er nervøse for at møde en stor hund, for jeg har det så samme måde med små hunde og specielt de små terrier. Mange af dem er total frygtløse og buser lige ind i hovedet på alt og alle.

Chinook er en stille og rolig Berner Sennenhvalp i størrelse knap 20 kilo, som tager tingene i hans tempo og det kan han bare ikke i mødet med en terrier, fordi de er helt oppe og ringe fra 1. sekund.

Han er blevet trynet af en terrier hvalp på 5 mdr, som var 1/4 af hans størrelse og vægt. I går blev han "parret" af en 7 år gammel bomuldshund og til træning bliver han jagtet af to små terrier, som har udset ham som klassens mobbe-offer. Hvilket hverken jeg eller trænerne vil accepterer og de får så ikke lov til at lege med Chinook - punktum.

 

Det er så også okay - jeg skal nok passe på min hund og sørger også for at møder med små hunde bliver gode oplevelser og hvis en hund bliver træls og Chinook viser tegn på at nu er det ikke sjov længere, så træder jeg ind og fjerner den lille hund - og her kommer mit lille hjertesuk så - for ejerne gør det ikke.... De står og lader deres hund overfuse en anden hund, fordi "den er jo lille så den kan jo ingen skade gøre".

Jo, den kan - den gør at min store hund lærer at den ikke kan stole på små hunde og det bærer han med sig gennem hele livet. Og dermed bliver han pludselig en af de store hunde, som ejere af små hunde bliver nervøse for, fordi han har lært som hvalpe at man skal være frembusede ved de små hunde.

Så det bider sig selv lidt i halen.....

 

Måske lidt OT, men jeg tror at det jeg vil med dette indlæg er at vi nok alle har noget med andre racer og andre hundeejere og at hvis man forlanger at andre skal tage respekterer een og ens holdninger, så skal man også selv respekterer dem og deres holdninger......:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vil jeg lige forholde mig til selve startindlægget, inden jeg går ind og læser hele tråden igennem..

 

Der der springer mig meget i øjnene, er kombinationen af stor terrier og lille chihuahua.

 

Ud fra den måde du beskriver det er gået til (og flere af tilfældene kender jeg jo i forvejen fra andre fora), virker det meget tydeligt for mig, til at den store hund ikke aner at den lille hund er en hund.

 

En chi ER en meget lille, lidt sjov hund. Og en amstaff, eller andre store terrier-blandinger, er jo meget velegnet til at dræbe rotter.

Det at de omgående har taget hunden og rusket den, siger mig en hel del. Sådan gør min hund med bamser..

 

Jeg kan godt forstå at man tager sine forbehold, og det bør helt sikkert gå begge veje!..

 

For ikke så længe siden læste jeg en ejer på et andet forum, berette om sin hønsehund, der havde været med ude at gå, og så havde taget stand overfor en chihuahua. Det var hun bestemt ikke blevet glad for - hun var faktisk blevet skræmt, og skyndte sig at få snor i den (veltrænede) hund og komme væk derfra..

 

For mig lyder det som om at det er noget i den stil der er gået galt i de nævnte tilfælde?

At hundene simpelthen har taget fejl?

 

Det berettiger jo ingenting, men kan måske forklare hvad der er foregået? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...