Hop til indhold

BARF - komave

Gæst Karlooo
 Share

Recommended Posts

Gæst Karlooo

Så bliver det lige til endnu en tråd omkring råfodring... Jeg har læst en masse omkring emnet, men synes dog stadig det virker lidt uoverskueligt.

Jeg har mere eller mindre besluttet mig for at komme igang med råfodring..

På onsdag skal jeg i hvert fald hente 2 komaver fra en slagter...men nu kan jeg læse mig frem til at det kun måske kun er den ene af de 4 maver der "kan bruges"? Kan det virkelig være rigtigt?

Hvad er en fair pris for 2 hele komaver? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så bliver det lige til endnu en tråd omkring råfodring... Jeg har læst en masse omkring emnet, men synes dog stadig det virker lidt uoverskueligt.

Jeg har mere eller mindre besluttet mig for at komme igang med råfodring..

På onsdag skal jeg i hvert fald hente 2 komaver fra en slagter...men nu kan jeg læse mig frem til at det kun måske kun er den ene af de 4 maver der "kan bruges"? Kan det virkelig være rigtigt?

Hvad er en fair pris for 2 hele komaver? :hmm:

Du kan bruge det hele, det plejer jeg at gøre, når jeg får hele maver..

Men du skal have fat i nogle skarpe knive og sakse, for det er hårdt arbejde at klippe sådan en.. Og rigtig god arbejdslyst:-D

Jeg orker ikke længere at klippe hele maver ud, så jeg betaler lidt ekstra pr kg for at få dem hakket..

Jeg giver 10 kr pr kg hel komave og 15 kr pr kg hakket komave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karlooo

Okay, der er jo sådan set ikke så stor forskel så...hmm...

Så må jeg kaste mig ud i det denne gang, og så se om jeg laver mig en anden aftale næste gang :)

Jeg har nu lavet en "indkøbsliste" til foder - mon nogen kan sige mig om jeg mangler noget?

kalkunskrog

kyllingeskrog

kyllingehjerter

overvinger

får lever

kalkun vinger

svinenyrer

+ lakseolie

tænker at give okse og svin, som ben (samt selvfølgelig kallun fra oksen)

og så ellers give fisk hvis/når jeg finder nogle gode tilbud

Mon det er nok varieret?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karlooo

Er der ikke nok knogler på kalkun og kyllinge skrogene? - Kan godt være jeg spørger dumt...men gik egentlig ud fra, at det ville være nok sammen med ben fra svin og okse?

Er grøntsager et must? For så vil jeg lige overveje det også ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karlooo
Grønsager er ikke nødvendigt.. Det får min ikke. Og knogler er til at gnave på.. Der er ben i skrogene:-D

Jeg ville købe nogle svineribben og lammeribben også.. Og hvis du kan få fat på noget vildt og hest.. Både kød og ben

Super, så er jeg måske ikke helt på afveje :genert:

Nu er jeg på SU, så jeg må gå en del op i det med økonomien...kan disse også fåes til rimelige penge et sted? hos slagteren? eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Prisen svinger meget på hele kalluner - alt efter hvor man køber dem, jeg gav 40 kr pr oksekallun dengang jeg købte.

Mht din indkøbsliste, så er den noget 'ensartet'. Du har rigtig meget fjerkræ på den - overvej at give noget lam/får, hest, vildt, fisk, kanin osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Mht udskæring af kallun, så kan det anbefales at stå udenfor og hænge den op (evt ved hjælp af en slagtekrog) og så skære den ud med en hobbykniv i passende lunser - kallun er meget hårdt ved skæret og derfor kan hobbykniven med fordel bruges.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karlooo
Prisen svinger meget på hele kalluner - alt efter hvor man køber dem, jeg gav 40 kr pr oksekallun dengang jeg købte.

Mht din indkøbsliste, så er den noget 'ensartet'. Du har rigtig meget fjerkræ på den - overvej at give noget lam/får, hest, vildt, fisk, kanin osv.

Okay, det er jo ikke så galt.. Jeg slipper vist med 50kr. for to lækre mavser :slem:

Men det tyder vist på at jeg skal udvide mine indkøbssteder så, ellers må jeg udspørge "min" slagter om han har andet. Aner godt nok ikke hvor jeg ellers kan købe hest, vildt og kanin:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karlooo
Men jeg ville få lagt en plan hos en forhandler.. Det betyder jo ikke, at du SKAL købe maden hos dem:-D Eller ihvertfald hos en, der er inde i det, så hunden får alt der er brug for:-D

Det er da vist værd at overveje :???:

Jeg skal under alle omstændigheder have sat mig mere ind i sagerne, i hvert fald!

Link til indlæg
Del på andre sites

Grønsager er ikke nødvendigt.. Det får min ikke. Og knogler er til at gnave på.. Der er ben i skrogene:-D

Jeg ville købe nogle svineribben og lammeribben også.. Og hvis du kan få fat på noget vildt og hest.. Både kød og ben

Jeg er slet ikke enig i at det ikke er nødvendigt med grøntsager...Det først som oftest bliver spis af vild fanget i naturen er deres maver, tarme med indhold...Men grøntsagerne skal blendes specielt for af cellevæggen kan gennemtrænges af hundens fordøjelsesvæsker...Almindelige rå grøntsager får den ingen udbytte af overhovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Okay, det er jo ikke så galt.. Jeg slipper vist med 50kr. for to lækre mavser :slem:

Men det tyder vist på at jeg skal udvide mine indkøbssteder så, ellers må jeg udspørge "min" slagter om han har andet. Aner godt nok ikke hvor jeg ellers kan købe hest, vildt og kanin:vedikke:

Hvis du udfylder din profil med hvor i DK du bor, så vil der sikkert være hjælp at hente til billige indkøbssteder - vi er jo mange der råfodrer og som kender 'stederne'.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg er slet ikke enig i at det ikke er nødvendigt med grøntsager...Det først som oftest bliver spis af vild fanget i naturen er deres maver, tarme med indhold...Men grøntsagerne skal blendes specielt for af cellevæggen kan gennemtrænges af hundens fordøjelsesvæsker...Almindelige rå grøntsager får den ingen udbytte af overhovedet.

Ok - når vores har fået et helt dyr, så er de startet med slaget (det der bla kan bruges til rullepølse) og de bagerste ribben - derefter er de gået i gang med inderlårerne på bagbenene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karlooo
Hvis du udfylder din profil med hvor i DK du bor, så vil der sikkert være hjælp at hente til billige indkøbssteder - vi er jo mange der råfodrer og som kender 'stederne'.

Så skulle det være klaret!

Bor i Kalundborg ;o) Vil meget gerne have fif.

Udover komaverne fra slagteren, havde jeg tænkt at bestille de andre ting fra Allegaardenskylling.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Råfodring er lidt en jungle - det syntes jeg også, da jeg skulle starte. Og du vil få mange forskellige svar - blandet om de skal have grønt eller ej. Og det bedste råd jeg kan give er at søge så meget information, som du kan, og så vælge den måde som du mener er den rette for din hund.

Vores får ikke grønt - men hun får et kosttilskud for at være sikker på, at hun er dækket fuldt ind med vitaminer og mineraler. Det får hun sammen med lakseolie (hun får ikke fisk pt, derfor olietilskud).

Vores får okse- og lammekallun, hjortekød, hestekød, indmad (hjerte og lever). 2 æg om ugen.

Ben får hun lamme- eller svineben, kyllingeskrog, kalkun- og strudsehalse.

Jeg køber mit oksekallun hakket, for det bøvl gider jeg ikke:-D - men hvis du får dem hele og friske, så kender du i hvert fald kvaliteten, og det er jo ikke at sådan at kimse af:5up:

Held og lykke med projektet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna fik grønsager en lang periode, de kom bare i foodprocessoren og dem optog hun altså fint.. Hun fik dem, som fyldstof, da hun skulle tabe sig.

Hun har ikke fået grønt i et par år nu. Og var til dyrlæge i tirsdags, hvor hun fik taget en blodprøve og hun er i tiptop stand. Intet som helst at pege fingre af..

Og jeg hører lige så ofte, at hunde faktisk lader mavesækken ligge tilbage.. Men råfodring kan gøres på mange måder, og vi gør det så bare ikke på samme måde:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg orker ikke længere at klippe hele maver ud, så jeg betaler lidt ekstra pr kg for at få dem hakket..

Hehe - det samme gør jeg - meget meget lettere - og lugtefrit :slem:

Lige nu har jeg noget lammekallun der venter stille og roligt i fyseren på at blive brugt. Gad vide hvor længe det kan holde sig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, der er jo sådan set ikke så stor forskel så...hmm...

Så må jeg kaste mig ud i det denne gang, og så se om jeg laver mig en anden aftale næste gang :)

Jeg har nu lavet en "indkøbsliste" til foder - mon nogen kan sige mig om jeg mangler noget?

kalkunskrog

kyllingeskrog

kyllingehjerter

overvinger

får lever

kalkun vinger

svinenyrer

+ lakseolie

tænker at give okse og svin, som ben (samt selvfølgelig kallun fra oksen)

og så ellers give fisk hvis/når jeg finder nogle gode tilbud

Mon det er nok varieret?

vil tro at den mangler noget muskelkød og at der vil mangle en hel god energi/kalorier, samt en del mineraler og vitaminer men det afhænger af hundens vægt. Variation garanterer intet - det er sådan set tilfældigt om man rammer plet med næringsstoffer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karlooo
vil tro at den mangler noget muskelkød og at der vil mangle en hel god energi/kalorier, samt en del mineraler og vitaminer men det afhænger af hundens vægt. Variation garanterer intet - det er sådan set tilfældigt om man rammer plet med næringsstoffer.

Altså han vejer ca. 14 kilo og er ca. 5år, med en del energi.

Vil du uddybe "muskelkød"?

Jeg har nu fundet et sted hvor jeg kan købe hest m.ben, lam m. ben, and og struds. Er jeg så mere på rette vej?

Må nok sige, at jeg mente jeg havde læst en masse om det, bl.a. at blot man varierer kødet, så skal han nok få de nødvendige vitaminer og mineraler m.m., og at det da slet ikke er nødvendigt med tilskud sådan set, idet det er den "naturlige mad" og hunden har nok i det :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites