Hop til indhold

Klædt på til udstilling...


Recommended Posts

  • Svar 91
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Stinnemus
Jeg har ikke givet hende en manicure ... jeg må indrømme, at jeg er noget usikker overfor de der sorte negle ... det jo slet ikke som Tullens som jeg kan se igennem ...

 

For fremtiden: Forbyggelse, kære freudika :blink: klip en lille flig af hver negl en gang i ugen og den vil aldrig få lange negle :mrgreen: (skal lige siges jeg ikke selv husker at få det gjort, men det er en god ide :lol:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

Jeg har ikke tænkt mig at klæde mig på til at skulle i ringen - jeg tager det på jeg har lyst til den dag og hvis dommeren vælger at bedømme mig i stedet for min hund, ja så er det sgi bare ærgerligt for så kan vi ligesågodt lade være med at rende i ringen :lol:

 

Jason vandt bedste hvalp i alle racer (dpk-udstilling så det var kun de fire pudelstørrelser) i neumunster med min opdrætter som handler og hun havde ellers lige trøstet sin datter som havde været så sød at gnide kiks ind i hendes bluse som tak lige op til at hun skulle ind i ringen :lol::lol::lol: Da det hele var overstået kom hun hen for at se nærmere på Jason - dét havde intet med kiksetrøjer at gøre :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke givet hende en manicure ... jeg må indrømme, at jeg er noget usikker overfor de der sorte negle ... det jo slet ikke som Tullens som jeg kan se igennem ...
Jeg tager min kuffert med :mrgreen: Så skal jeg vise dig hvordan jeg gør. Det er meget sjældent jeg "klipper" neglene.. Jeg har en lille slibemaskine (sådan en man bruger til at lave mønster i glas med) med forskellige slibefiduser til.. Den bruger jeg.. Så ved jeg nøjagtigt hvor langt ind jeg kan gå uden at komme for tæt på nerven.. Så snart hunden kan mærke man nærmer sig nerven spænder den let i benet.. Jeg øvede mig på de hvide negle først :mrgreen:
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Humankind

Hmmm interessant emne... Er næsten gået i seng, men inden jeg glemmer det, så vil jeg lige kommentere det med at dommeren burde kunne se igennem handlerens påklædning... Tror nemlig at det bunder lidt dybere end som så... En dygtig dommer kan nemlig godt se igennem, men...

 

Det der ligger i det er, at det er vigtigt at ta' noget tøj på, som man vil føle sig godt tilpas i når man er i ringen. Har man noget tøj på man ikke føler sig godt tilpas i vil man være påvirket når man går ind, det går lige i snoren og hunden vil måske showe der efter. Nogen føler sig godt tilpas i nederdel, andre i jeans og andre igen i noget helt 3.

 

Der er ikke noget som at se en handler gå ind, tydeligvis godt tilpas og vise en hund frem der stolt shower rundt. Samtidig får jeg helt ondt af de folk der kommer ind med en pæn hund, men de føler sig fuldstændig fortabt i ringen, bliver hvæset af af de garvede og forsøger at få deres hund til at være glad, men selv er de gået helt i baglås og glemmer helt at ha' fokus på hunden, fordi de føler at folk kigger på dem.

 

Utilpasheden ryger lige ned i snoren på hunden, en hund med en ellers super toplinie kan plydseilg synes at ha' en dårlig toplinie fordi halen og hoved hænger om kap, som følge af en nervøs ejer og ved siden af står en hund der i virkeligheden har en dårligere toplinie, men vinder fordi at ejeren føler sig godt tilpas og formår at muntre hunden op, så den lige glogrer det ekstra og holder hovedet det højere og dermed fremviser en tilsyneladende finere linie i den tid det varer at være i ringen.

 

OK, det her lignede måske en værre gang sludder for nogen af jer, men for nu lige at gøre en lang historie kort (er det ikke noget med, at når man skriver det, så er det for sent at gøre det kort?:oops::mrgreen:): Klæd jer på så i viser hunden bedst... altså så i føler jer godt tilpas og kan gå i ringen med stolthed og fokusere på at vise hunden frem i stedet for at føle jer akavet i tøj i slet ikke kan li' at ha' på... Eneste must er at tøjet i farve ikke bør skjule hunden, men det ser' ud til at alle har styr på det! Det er min holdning til udstilling/påklædning!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

 

Der er ikke noget som at se en handler gå ind, tydeligvis godt tilpas og vise en hund frem der stolt shower rundt. Samtidig får jeg helt ondt af de folk der kommer ind med en pæn hund, men de føler sig fuldstændig fortabt i ringen, bliver hvæset af af de garvede og forsøger at få deres hund til at være glad, men selv er de gået helt i baglås og glemmer helt at ha' fokus på hunden, fordi de føler at folk kigger på dem.

 

Utilpasheden ryger lige ned i snoren på hunden, en hund med en ellers super toplinie kan plydseilg synes at ha' en dårlig toplinie fordi halen og hoved hænger om kap, som følge af en nervøs ejer og ved siden af står en hund der i virkeligheden har en dårligere toplinie, men vinder fordi at ejeren føler sig godt tilpas og formår at muntre hunden op, så den lige glogrer det ekstra og holder hovedet det højere og dermed fremviser en tilsyneladende finere linie i den tid det varer at være i ringen.

 

 

uhhhh du beskriver lige prævcis mig der :oops: Jeg går også fuldstændig i baglås og tænker KUN på dem der kigger når jeg skal i ringen (de tre gange jeg har været udsat for det har min opdrætter heldigvis været der og taget snoren ud af hånden på mig og løbet ind med ham)

 

Jason ser dog ikke ud til at reagere negativt - han bliver tændt på den gode måde og ved at jeg er nervøs fordi der skal ske noget spændende (her taler vi om at jeg ryster vildt og voldsomt, har åndedrætsbesvær og "lukker af" :roll: på trods af at jeg skal ind og løbe et par omgange og så ud igen......)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke tænkt mig at klæde mig på til at skulle i ringen - jeg tager det på jeg har lyst til den dag og hvis dommeren vælger at bedømme mig i stedet for min hund, ja så er det sgi bare ærgerligt for så kan vi ligesågodt lade være med at rende i ringen :lol:

 

Jason vandt bedste hvalp i alle racer (dpk-udstilling så det var kun de fire pudelstørrelser) i neumunster med min opdrætter som handler og hun havde ellers lige trøstet sin datter som havde været så sød at gnide kiks ind i hendes bluse som tak lige op til at hun skulle ind i ringen :lol::lol::lol: Da det hele var overstået kom hun hen for at se nærmere på Jason - dét havde intet med kiksetrøjer at gøre :blink:

 

Den tog jeg til mig og havde bare tøj på, som jeg havde det godt i ... og jeg tror søreme at dommeren kiggede på Bella ;D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

Tak :-) Min opdrætter udstiller også i hvad hun går og står i og hun er næsten altid med blandt de bedste (de udstillinger jeg har været ved har hendes hunde brillieret selvom hun selv kan udpege eksteriørfejl hos dem alle, men det skal en rigtig opdrætter vel kunne, altså se sine egne fejl :-)) Jason har fx "andefødder", altså lidt flade fødder, eller det er de i forhold til de kattepoter pudler helst skulle have.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lige gået op for mig, at jeg overhovedet ikke har tænkt på, at nogen af dem der står på sidelinien rent faktisk kan finde på at kigge på mig :mrgreen: ... Det kan være jeg begynder på det nu ... og så tør jeg nok ikke udstille mere ...

 

Nej dét! Og når nu du var den eneste i ringen så har der nok været nogle ;-)

Jeg havde en lyserød plet på mine bukser - havde siddet i nogle blomster tidligere.. Det kan jeg også se på Pias film :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Pænt hverdagstøj er ganske udmærket.

 

Smil til dommeren...... Tal med dommeren, når hunden bedømmes....

 

En smilende og venlig udstiller lægger dommeren mærke til.....:5up:

 

Det er jeg glad for du siger - for alle de billeder der er taget af mig i Greenå, hvor jeg står ved bordet - der smiler jeg :)

Link til indlæg
Del på andre sites

:banan::banan:Hvis man skal bare gøre sig en lille smule håb om at blive placeret med sin hund, skal man være opmærksom på, at en del dommere "dømmer line" i stedet for hund. Så ka´ du ha´nok så god en hund, der opfylder stort set alle racens egenskaber.... men su er ikke kendt af dommeren eller i dommerkredse....

 

Man har jo set lidt til, hvorledes det foregår rundt omkring - og hvorledes "hard-core-udstillere" gør alt for at dommeren lægger mærke til een.....

 

det hjælper også at invitere dommeren til drink, når udstillingen er ved at være slut... you name it.....:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
:banan::banan:Hvis man skal bare gøre sig en lille smule håb om at blive placeret med sin hund, skal man være opmærksom på, at en del dommere "dømmer line" i stedet for hund. Så ka´ du ha´nok så god en hund, der opfylder stort set alle racens egenskaber.... men su er ikke kendt af dommeren eller i dommerkredse....

 

Man har jo set lidt til, hvorledes det foregår rundt omkring - og hvorledes "hard-core-udstillere" gør alt for at dommeren lægger mærke til een.....

 

det hjælper også at invitere dommeren til drink, når udstillingen er ved at være slut... you name it.....:vinken:

 

Det håber jeg VIRKELIG ikke er rigtigt! :shock: Det lyder godt nok som om der skal ruskes lidt i dommerkredsene hvis de lader sig bestikke (og også blandt udstillerne) - sidste sætning fik mig til at tabe underkæben :shock::shock::shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har jeg så aldrig oplevet.. Det tror jeg simpelhen ikke på.. og nej jeg vinder ikke altid, men ligefrem at give dommeren skyld for at være uærlig? Det er sq for langt ude.. For øvrigt ser dommeren slet ikke kataloget før efter udstillingen.. Men alle (også du og jeg) har et billede af den perfekte hund i xxxx race, så måske derfor er det den samme der vinder hver gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Det har jeg så aldrig oplevet.. Det tror jeg simpelhen ikke på.. og nej jeg vinder ikke altid, men ligefrem at give dommeren skyld for at være uærlig? Det er sq for langt ude.. For øvrigt ser dommeren slet ikke kataloget før efter udstillingen.. Men alle (også du og jeg) har et billede af den perfekte hund i xxxx race, så måske derfor er det den samme der vinder hver gang.

 

Jeg vil nu også mere sige at det handler om den enkelte dommers mening om hvordan racens mr. perfect skal se ud. Nu har jeg jo en race der skal klippes og der er stor forskel på hvordan dommeren synes pelsen skal være - nogle synes pelsen skal klippes så hunden virker solid og kompakt, mens andre synes de skal klippes så de ser elegante og yndefulde ud. Så er der dem der går MEGET op i om pelsen sidder just so og om den er klippet helt perfekt (har en udtalelse hvorpå der står at pelsen er klippet rigtig flot) og andre ser ikke den store fejl i at der er en enkelt tot eller to der er ½ mm for lang/kort

Link til indlæg
Del på andre sites

:banan::banan:Hvis man skal bare gøre sig en lille smule håb om at blive placeret med sin hund, skal man være opmærksom på, at en del dommere "dømmer line" i stedet for hund. Så ka´ du ha´nok så god en hund, der opfylder stort set alle racens egenskaber.... men su er ikke kendt af dommeren eller i dommerkredse....

 

Man har jo set lidt til, hvorledes det foregår rundt omkring - og hvorledes "hard-core-udstillere" gør alt for at dommeren lægger mærke til een.....

 

det hjælper også at invitere dommeren til drink, når udstillingen er ved at være slut... you name it.....:vinken:

 

Sådanne rygter hører jeg også tit i min race... Men indtil jeg ser håndfaste beviser på det, så vælger jeg at henskrive det til ordsproget: "Der er koldt på toppen"....

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil nu også mere sige at det handler om den enkelte dommers mening om hvordan racens mr. perfect skal se ud. Nu har jeg jo en race der skal klippes og der er stor forskel på hvordan dommeren synes pelsen skal være - nogle synes pelsen skal klippes så hunden virker solid og kompakt, mens andre synes de skal klippes så de ser elegante og yndefulde ud. Så er der dem der går MEGET op i om pelsen sidder just so og om den er klippet helt perfekt (har en udtalelse hvorpå der står at pelsen er klippet rigtig flot) og andre ser ikke den store fejl i at der er en enkelt tot eller to der er ½ mm for lang/kort

Alle dommerne er indiduelle i deres smag.. Det er vi også.. Jeg kæmper sq en evig kamp fordi jeg bedst kan lide de små muskuløse Löwchen med et godt kønspræg (den oprindelige Löwchen).. Men dommerne er vant til høje slanke model uden det store kønspræg.. Som oftest Löwchen som er langt over standarden i størrelse.. Men derfor vil jeg ikke påstå at dommerne er uetiske.. De dømmer vel bare i forhold til det de tror er den rigtige.. og der er vel ikke nogen der er mere rigtig end andre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådanne rygter hører jeg også tit i min race... Men indtil jeg ser håndfaste beviser på det, så vælger jeg at henskrive det til ordsproget: "Der er koldt på toppen"....

 

MVH

Wivian

Ja netop.. er det ikke også altid dem der ikke vinder der siger det? Jeg mener hvem ville sige det hvis man vandt hver gang? Måske har vinderen bare en bedre hund end min

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja netop.. er det ikke også altid dem der ikke vinder der siger det? Jeg mener hvem ville sige det hvis man vandt hver gang? Måske har vinderen bare en bedre hund end min

 

Jo :-D

 

Jeg har vist også selv et par gange eller 3 ytret ønske om at se nogle andre vindere end dem, der i min race:oops:, men jeg er jo ikke dummere end som så.... De har nogle gode hunde (35 års erfaring fornægter sig ikke) og de kan handle.

 

Jeg håber bare på, at min lille nye stjerne kan puste vinderne bare lidt i nakken, når hun bliver gammel nok, selvom hun er en lidt anden type end den gængse herhjemme. Jeg forsøger ihvertfald at blive så god som muligt, så det ikke er min fejl, hvis hun ikke vinder i modsætning til mange jeg ser rundt omkring, der tror de kan tage til en udstilling uden at træne.....

 

Der er vist også noget om, at selvom der er koldt på toppen, så er der en fed udsigt :mrgreen:

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

:banan::banan:Hvis man skal bare gøre sig en lille smule håb om at blive placeret med sin hund, skal man være opmærksom på, at en del dommere "dømmer line" i stedet for hund. Så ka´ du ha´nok så god en hund, der opfylder stort set alle racens egenskaber.... men su er ikke kendt af dommeren eller i dommerkredse....

 

Man har jo set lidt til, hvorledes det foregår rundt omkring - og hvorledes "hard-core-udstillere" gør alt for at dommeren lægger mærke til een.....

 

det hjælper også at invitere dommeren til drink, når udstillingen er ved at være slut... you name it.....:vinken:

 

Det gælder så ikke lige i min race...så var det nok ikke blevet til placeringer hver gang med vores lille dark "horse". Der er nok af store om budet...

Link til indlæg
Del på andre sites

De håndfaste beviser var meget evidente på Stockholmmessen for et par måneder siden, hvor vi kunne iagttage flere dommere på "ringside" - alle der tidligere har dømt på udstillinger, og som nemt kunne genkendes - sidde og fotografere og kommentere hundene i ringen. Selvsamme dommere som også var rundt og tale med flerårige hard-core udstillere - herunder nyde "en lille en til næsen" med selvsamme udstillere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaaaa - mon ikke det er noget med øjet der ser (også er menneskeligt) samt at det er smag og behag :mrgreen:

 

 

Selv om der jo er en racestandard som de vel alle (burde) dømme efter ;-)

Jo :mrgreen:

Mange af dommerne er dårlige til at få læst standarden inden de dømmer.. I hvertfald i vores race...

De sidste 2 år er jeg prompte blevet diskvalificeret hver eneste gang jeg har udstillet Magic som er brun.. Det er jo også kun 5 år siden den brune farve blev indført i standarden som værende ok :rolleyes:

Selvfølgelig har jeg klaget hver gang, hvor efter hun har fået very good.. med påtegning i kritikken om at hun er en excellent hund men i en forkert farve... Men jeg bliver ved, lige indtil dommerne tror at alle Löwchen er brune :mrgreen:

Nå ja og så var der lige sidste år hvor dommeren ville have størrelsen på Löwchen og slog op under Shih tzu.. Da isabella gjorde opmærksom på at hun altså handlede en Löwchen blev dommeren temmelig sur :oops::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...