Hop til indhold

Hvad gør I når en løs hund kommer løbende...


Gæst Chili Con Caia
 Share

Recommended Posts

Gæst Chili Con Caia

Som overskriften lyder:

 

Hvad gør I når en løs hund kommer løbende hen imod din(e) hund(e) som i dette tilfælde er i snor?

 

Jeg tog mig selv i at tænke endnu engang over det her til eftermiddag da vi var ude at gå med Chili og Caia i skoven..

 

Vi nærmer os parkeringspladsen = De kommer i snor, eller dvs. Caia var lige kommet i snor.

En hundeejer kommer imod os, hendes hund er løs... Den kom så løbende med fuld fart hen imod Caia.. Den virkede til at have et fint kropssprog og var venlig, og der var heller ingen problemer...

 

Nu var det kæresten der holdte Caia, og han er altid dejlig rolig, hvor jeg derimod godt kan være lidt anspændt:genert:

 

Men altså - Hvis nu en løs hund kommer løbende hen imod ens hund som er i snor, og den løse hund ikke virker særlig rar og venlig, og vurdere at det ikke er en god ide at der bliver hilst på hinanden, hvad er så det mest korrekte at gøre? Caia kan i sådan et tilfælde jo også reagere fordi hun måske bliver lidt utryg...

 

Jeg ved godt der er stor forskel fra hund til hund.. Men kunne godt tænke mig at høre hvad I gør, hvis i altså overhovedet gør noget?! :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 188
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hvis jeg ikke kan undgå situationen og den anden hund ser anspændt/uvenlig ud slipper jeg Pelle og træder et par skridt væk, så han ikke skal blive forstyrret af mig under mødet.

 

Jeg sørger altid for at få vendt ham imod den anden hund, hvis han ikke allerede har set den.

Og så håber jeg det bedste!

 

Selvom disse situationer kan være nok så intense er det dog sjældent det går rigtig galt hvis hundene får fred til at gennemføre mødet

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Nu tør jeg så ikke slippe Motor alle steder, men jeg gør som Ninjamor, jeg giver ham helt løs snor og træder lidt væk og prøver bare at fokusere på at snoren bliver ved at være løs og at jeg ikke står i vejen.

 

Vi har mødt en del løse hunde på den måde og i de situationer har der aldrig 7-9-13 været vov og hoppen på hinanden (altså uden at bide). Men Motor er så heller ikke utryg eller reagerer når han er i snor, det har jo nok rigtig meget at skulle have sagt i forhold til at jeg har valgt den måde..

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg gør ikke noget :vedikke: sørger bare for, at ingen af hundene bliver klemt af mig eller snor, jeg er sikker på, at halfdan er bedre til at afværge eventuel konflikt, end jeg selv er. vil også nødig skræmme ham uden grund ved at råbe og blafre med armene over for fremmede hunde. tillid og tro på gode intentioner er min tilgang, og jeg vil helst, at det også er hans. jeg har så heller aldrig oplevet, at det var en hund, der virkede direkte truende. så skulle jeg nok træde i karakter og prøve at jage den væk!

 

og ud over det ene meningsløse, uprovokerede overfald, har vi altså 7-9-13 ikke en eneste uheldig oplevelse i bagagen, på trods af utallige af disse ukontrollerede møder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Det må være tankeoverføring for jeg havde nøjagtig samme tanke som dig, da jeg var ude at gå i eftermiddags.

Jeg ville gøre en blanding af Siri og Ninjamor alt efter den løse hunds kropssprog, men jeg ville helt klart være klar til at slippe min hund, så den havde lige vilkår med den anden i en evt. hilse situation.

Og var der en ejer i nærheden ville jeg skælde kraftigt ud:evil:.

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna
Hvis jeg ikke kan undgå situationen og den anden hund ser anspændt/uvenlig ud slipper jeg Pelle og træder et par skridt væk, så han ikke skal blive forstyrret af mig under mødet.

 

Jeg sørger altid for at få vendt ham imod den anden hund, hvis han ikke allerede har set den.

Og så håber jeg det bedste!

 

Selvom disse situationer kan være nok så intense er det dog sjældent det går rigtig galt hvis hundene får fred til at gennemføre mødet

 

Hvordan undgår man at den fremmede hund med uvenlige signaler overfalder/skader ens hund, hvis man ikke går imellem?

 

Jeg har ofte overvejet hvad man skulle gøre, men jeg ved nu at min (måske paniske :genert:) reaktion er at skubbe Mio bag mine ben og give den fremmede hund kommandoen "ka' du gå hjem" med dyb stemme og pege-gestus.. At det er det mest optimale tror jeg ikke, det lærer ham jo ikke at håndtere situationerne selv, men det har indtil nu forhindret at der opstår yderligere ubehagelige situationer, som jeg ved jeg ikke kan håndtere korrekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg går i mellem, altid, mine hunde skal ikke stå selv i den situation.

Dvs jeg får mine hunde bag ved mig og verfer den anden hund væk, jeg bestemmer hvem mine hunde skal hilse på, det overlader jeg aldrig til tilfældighederne.

Link til indlæg
Del på andre sites

:lun:Hvis vi møder en løs hund på vores ture på gaden forsøger jeg at få kontakt med føreren og få vedkommende til at kalde sin hund til sig - desværre ofte UDEN HELD - hvilket godt kan medføre nogen diskussion ! men min ene hanhund er ikke glad for at møde andre hanner når han er i snor - løs er der ingen problemer, så hvis det er et sted hvor de er løse er det intet problem så hilser vi og går videre. Efterhånden har jeg lært hvilke hundeejere her i kvarteret der har løse hunde de IKKE har kontrol over .... og så hellere gå over på det andet fortov for en sikkerheds skyld !:banan: jeg har enkelte gange oplevet direkte overfald på 1 af mine hunde og har så sluppet snoren - og bedt til at den ikke strøg ud mellem bilerne - heldigvis er det indtil nu gået godt ! Redigeret af anne-lise hansen
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gør enten som Siri eller Ninjamor, afhængigt af situationen. Der er mange faktorer, der spiller ind.

 

Men hvad jeg under alle omstændigheder aldrig ville gøre, var at stramme snoren, tage min hund op, eller på andre måde hæmme min egen hund fysisk. Alle mine erfaringer siger at det er den mest sikre vej til et hundeslagsmål.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Men hvad jeg under alle omstændigheder aldrig ville gøre, var at stramme snoren, tage min hund op, eller på andre måde hæmme min egen hund fysisk. Alle mine erfaringer siger at det er den mest sikre vej til et hundeslagsmål.

 

Jeg kunne godt tænke mig at høre noget mere om de erfaringer. Især fordi jeg faktisk er begyndt at tage min hund op og vende ryggen til når der kommer løse hunde rendende. Jeg har en meget tillidsfuld og naiv, ung hanhund der aldrig har oplevet noget skidt i denne verden og sådan vil jeg gerne at det skal blive ved med at være. De løse hunde vi har mødt er bare trasket videre efterfølgende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Jeg kan godt fornemme at det ligeså meget handler om hvad vi som ejer signalere over for vores hund i sådanne situationer...

 

Jeg vil helst gerne kunne kontrolere hvem mine hunde skal hilse på...

 

Hvis man vælger at gå imellem, få hunden bag en og "skræmme" den anden hund væk hver gang sådanne situationer opstår, kommer jeg til at tænke på om man overfor hunden signalere at den skal frygte den fremmede hund? Giver det mening?! Ikke at det er sådan det hænger sammen, det er blot en tanke:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt fornemme at det ligeså meget handler om hvad vi som ejer signalere over for vores hund i sådanne situationer...

 

Jeg vil helst gerne kunne kontrolere hvem mine hunde skal hilse på...

 

Hvis man vælger at gå imellem, få hunden bag en og "skræmme" den anden hund væk hver gang sådanne situationer opstår, kommer jeg til at tænke på om man overfor hunden signalere at den skal frygte den fremmede hund? Giver det mening?! Ikke at det er sådan det hænger sammen, det er blot en tanke:genert:

 

jeg tror jeg signalerer, det her klarer jeg, du skal ikke interessere dig for det:5up:

Men egentlig er jeg ligeglad ;-)

Jeg vil ikke lægge hund til forsøg med om den anden hund "gør noget" mine hunde hilser på de hunde jeg har valgt at de skal hilse på, ikke tilfældige løse hunde som jeg intet ved om:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen af mine har endnu lært at gå bagom mig. Charles kan man godt få til at forholde sig temmelig passiv, men Sally er der ikke meget pacifist over :mrgreen:

Jeg kan ikke huske at en hund har løbet op til mine, som ikke så venlig ud, siden den rottweiler der angreb Indy (eller var det Charlie? kan ikke huske det..) så det med løse hunde der løber op er ikke noget jeg tager ret tungt. Jeg har nok bare været heldig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst P-K-J

Jeg har næsten haft sådan en oplevelse.

 

Jeg gik en kort tur med min Cavalier på en grusvej med huse på den ene side. Ved et af husene bor der en Boxer, og lågen var så åbenbart åben, fordi de havde besøg. Og uden jeg når at tænke mig om, kommer Boxeren spændende ud, og begynder at angribe (ikke lege med) min hund. Med det samme går jeg imellem hundene og råber af Boxeren at den skal gå væk og peger hen mod huset. Heldigvis gik den.

 

Jeg var bare så bange, og min hund pev, da vi var på vej hjem igen. Så jeg tog ham op og løb hjem.

 

Men jeg ved ikke, hvordan jeg vil regere, hvis det skete igen. Men jeg vil aldrig lade min hund hilse på den anden, hvis jeg kan se, den ikke vil noget godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis en løs hund kommer løbende, og mine egne også er løse, ser jeg om det er en hund vi kender, og så gør jeg ikke noget, hvis det er een vi ikke kende ja så begynder vi at storme imod den fremløbende hund, og sikke hurtigt dens ejer så kan få den i snor..:banan:

Når jeg nu på lørdag her ´hentet min nye hvalp, så krydser jeg fingre for at de første uger vi kun møde de hunde som vi kender, der er alle nogle dejlige vuffer....Hvis jeg skulle være uheldig, nu er det jo ved at være turisttid her oppe, så vil jeg skærme min hvalp, og se hvad det er for en type hund der kommer.....De fleste gange vil jeg så også have en af de voksne med, så sørger den voksne hund for sammen med mig, at den lille ikke lider overlast:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

grrr. vi har netop modt en los hund komme lobende. det er en atypisk bidsk golden, med en middelalderende kvinde til ejer, som gaar tur saaledes med den. vi har modt den for hvor den langede ud efter tio, uden ejeren havde kontrol over sin lose hund paa gaatur.

 

DENNE gang sagde jeg noget, da den igen langede efter baade tio og chloe til trods for jeg gik over paa vejen istedet for stien, kom den efter os.

 

Jeg sagde, ret chokeret, kan du ikke vaere SOD at holde din hund i snor istedet for at have den LOS?! Hun svarede INTET.:evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som overskriften lyder:

 

Hvad gør I når en løs hund kommer løbende hen imod din(e) hund(e) som i dette tilfælde er i snor?

 

Jeg tog mig selv i at tænke endnu engang over det her til eftermiddag da vi var ude at gå med Chili og Caia i skoven..

 

Vi nærmer os parkeringspladsen = De kommer i snor, eller dvs. Caia var lige kommet i snor.

En hundeejer kommer imod os, hendes hund er løs... Den kom så løbende med fuld fart hen imod Caia.. Den virkede til at have et fint kropssprog og var venlig, og der var heller ingen problemer...

 

Nu var det kæresten der holdte Caia, og han er altid dejlig rolig, hvor jeg derimod godt kan være lidt anspændt:genert:

 

Men altså - Hvis nu en løs hund kommer løbende hen imod ens hund som er i snor, og den løse hund ikke virker særlig rar og venlig, og vurdere at det ikke er en god ide at der bliver hilst på hinanden, hvad er så det mest korrekte at gøre? Caia kan i sådan et tilfælde jo også reagere fordi hun måske bliver lidt utryg...

 

Jeg ved godt der er stor forskel fra hund til hund.. Men kunne godt tænke mig at høre hvad I gør, hvis i altså overhovedet gør noget?! :blink:

Jeg kunne aldrig drømme om at slippe Thailo løs og håbe på at de selv kunne finde ud af det, for hvilken rolle ville jeg have haft, hvis han fik en røvfuld eller blev løbet ned, så det gjorde ondt på ham.

 

Hvis det endelig sker at en hund kommer jøbende imod os og ser skummel ud, breder jeg mig ud foran Thailo og truer den fremmede. Det har virket indtil nu (bortset fra da han blev overfaldet,... der var jeg for langsom) og Thailo går selv pænt ind bag mig hvis han bliver usikker. Kommer hunden løbende med bløde bevægelser gør jeg ikke noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg kunne aldrig drømme om at slippe Thailo løs og håbe på at de selv kunne finde ud af det, for hvilken rolle ville jeg have haft, hvis han fik en røvfuld eller blev løbet ned, så det gjorde ondt på ham.

 

Hvis det endelig sker at en hund kommer jøbende imod os og ser skummel ud, breder jeg mig ud foran Thailo og truer den fremmede. Det har virket indtil nu (bortset fra da han blev overfaldet,... der var jeg for langsom) og Thailo går selv pænt ind bag mig hvis han bliver usikker. Kommer hunden løbende med bløde bevægelser gør jeg ikke noget.

 

God ide med at virke truende over for den uvenlige hund der kommer løbende henimod os...

 

Det sker sjældent at en hund kommer stormende hen imod os når vores hunde er i snor, men det er nu rart at have en plan oppe i hovedet hvis/når det sker...

Link til indlæg
Del på andre sites

Trækker hundene om bagved os og råber "AY!!!! KAN DO SÅ KOMME HJEM!! MØGKRÆ!" imens vi puster os op og ser truende ud.

 

 

Ej det kommer også lidt an på situationen. Har vi kun Nova med gør vi det kun hvis hunden ser sur ud eller virkelig kommer stormende. Er det en overfrisk unghund forsøger vi oftest at bremse den inden den når helt hen til hende, men er det en rolig voksen hund er der endnu ikke sket noget.

 

Med Dumle kan vi være sikker på at det er fuldstændig ligegyldig hvad slags hund det er. Kommer den stormende hen til ham mens han er i snor bliver han gal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt fornemme at det ligeså meget handler om hvad vi som ejer signalere over for vores hund i sådanne situationer...

 

Jeg vil helst gerne kunne kontrolere hvem mine hunde skal hilse på...

 

Hvis man vælger at gå imellem, få hunden bag en og "skræmme" den anden hund væk hver gang sådanne situationer opstår, kommer jeg til at tænke på om man overfor hunden signalere at den skal frygte den fremmede hund? Giver det mening?! Ikke at det er sådan det hænger sammen, det er blot en tanke:genert:

 

Det gør man helt sikkert. Er Dumle ikke i "forsvar" når han bliver hevet om bag os bliver han det i den grad når vi jager hunden væk. Han ser det vel som at vi syntes den hund er farlig og skal væk, så syntes han det også.

men det betyder ikke så meget for os, for vi ved at han oftest var gået amok så snart den var kommet tæt på alligevel. Til gengæld virker det ofte sådan at ejerne tager hunden i snor og går forbi næste gang denne møder os.

Dog jager vi ikke væk hvis det er en hvalp der kommer løbende. Der er Dumle meget overbærende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Det gør man helt sikkert. Er Dumle ikke i "forsvar" når han bliver hevet om bag os bliver han det i den grad når vi jager hunden væk. Han ser det vel som at vi syntes den hund er farlig og skal væk, så syntes han det også.

men det betyder ikke så meget for os, for vi ved at han oftest var gået amok så snart den var kommet tæt på alligevel. Til gengæld virker det ofte sådan at ejerne tager hunden i snor og går forbi næste gang denne møder os.

Dog jager vi ikke væk hvis det er en hvalp der kommer løbende. Der er Dumle meget overbærende.

 

Præcis.. Det gælder vist om at finde de metoder der virker mest optimale på ens egne hunde, og så må man handle ud fra det:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg ikke kan undgå situationen og den anden hund ser anspændt/uvenlig ud slipper jeg Pelle og træder et par skridt væk, så han ikke skal blive forstyrret af mig under mødet.

 

Jeg sørger altid for at få vendt ham imod den anden hund, hvis han ikke allerede har set den.

Og så håber jeg det bedste!

 

Selvom disse situationer kan være nok så intense er det dog sjældent det går rigtig galt hvis hundene får fred til at gennemføre mødet

 

 

Jeg gør det samme. Ang at gå imod hunden - pas på med det - jeg er angrebet to gange fordi jeg troede jeg kunne "skræmme" en hund væk. I stedet for at gå efter Hugo/Ace gik hunden efter mig... Den ene gang måtte en bilist køre ind i hunden for at afværge angrebet - så det er ikke min anbefaling:stupid: Belært af bitter erfaring;-)

 

Hugo blev faktisk sparket i ansigtet forleden ved Virksund, hvor han løb mod vindretningen, så han hørte mig ikke kalde. Så løb han hen til en mand, der gik med en hund i snor - og han sparkede min søde hund lige ind i ansigtet - i panik for hans egen hund var enorm usikker og angreb ud i snoren.

 

Det var så min skyld jo, at det skete.... Jeg fik desværre ikke umulighed for at fortælle ham, at jeg gerne ville undskylde - ikke skælde ud. Selvom min første lyst var at råbe op, så må jeg jo erkende, at det var mig der begik en fejl - ikke ham med sin i snor.

 

Men det var skisme synd for Hugo, der blev helt forvirret og skyndte sig hjem til mig.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...