Hop til indhold

Hvad gør I når en løs hund kommer løbende...


Gæst Chili Con Caia
 Share

Recommended Posts

Jeg ved ikke om det er henvendt til mig, men for mit vedkommende passer det i hvert tilfælde ikke. Jeg er ikke ret disciplineret eller kontrolleret ift. mine hunde. Men jeg har bare set rigtig, rigtig mange hunde på træningspladsen, som har fået dårlige oplevelser med hundemøder. Og jeg har desværre også set de langvarige effekter det kan have på hundens mentale tilstand. Det vil jeg bare ikke risikere med mine hunde. Så derfor hilser mine hunde ikke på gåturen - de hilser på deres faste venner og får nogle nye indimellem.

 

næ, det var vist mere sådan en generel betragtning. at man nok har forskellig tilgang til tingene. og i øvrigt jo ikke en kritik, nogen gange gad jeg godt selv være lidt mere bevidst og lidt mindre laissez-faire.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 188
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg havde lige episoden igår. Er på vej ud til min datter med 6 hunde i snor. Vi går på et stisystem med cykelsti og mange stikveje, så jeg kan ikke overkomme at indkalde 6 løse hunde.Min ene tæve er tævehader. Min ældste på 11 år i næste uge,blev opereret for akut livmoderbetændelse i lørdags og er stadig fyldt med metalklips og rekonvasent.

Der går en mand og leger med sin golden, jeg ved det er en tæve der er utrolig opsøgende.Han tænker ikke på at indkalde sin hund ,før jeg stopper og rækker en stophånd i vejret.Så er det for sent med hans kontakt til sin hund.

Så står jeg og overvejer, hvad jeg gør for at beskytte min flok mod yderligere ophidselse, så den gamle nyopererede ikke tromles ned, hvis den kommer helt hen. Og resultater er, at jeg vil slippe Nana,. min arrige grækertæve, så skal den nok ved 1 ste hug forsvinde.Hun hader frempusende fremmede hunde.

Heldigvis begynder Molly den gamle at gø dette afstandstagende GÅ VÆK gøen, et par af de andre sætter også ind og den så glade goldentæve finder ud af , at det ikke er et sjovt møde , det her.

Jeg kunne også have sluppet min græske hanhund, men hvis der kom en udboret knallert i den situation, havde han jagten den istedet for hunden. Han gør intet - bare jager, hvad der bevæger sig.

Heldigvis skete der intet ud over jeg fortalte at Molly lige havde kostet over 20.000 kr , så hvis der skete hende noget, kunne det blive dyrt for ham den goldenejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bøvle

En sjov betragningvi gjorde os på døllefjelde marked i år, da vi i forbindelse med hundeværkstedet var i vagabondlejren for at snakke med dem kg deres hunde(jeg var med som hæstrup hundeværkstedet) der så vi, at deres hunde ALDRIG har konflikter med andre hunde og er Van til det mest måleligt verden harat byde på, men at det var "almindelige menneskers" hunde, der var udregernde og utrygge, og vi talte om, at det varen pudsig oplevelse, for med al den viden og træning vi såkaldte kloge hundefolk har lært, så tomler vi med flere problemstillinger end de herlige vagabonder og deres hunde gør, som ikke har så meget andet end hinanden og samværd med andre ligestillet:klap: deraf tes jeg er lidt tankevækkende:hmm: :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gør enten som Siri eller Ninjamor, afhængigt af situationen. Der er mange faktorer, der spiller ind.

 

Men hvad jeg under alle omstændigheder aldrig ville gøre, var at stramme snoren, tage min hund op, eller på andre måde hæmme min egen hund fysisk. Alle mine erfaringer siger at det er den mest sikre vej til et hundeslagsmål.

 

Jeg tager Groa op, vender om og går væk fra den anden hund. Groa er flere gange blevet rendt ned af store hunde, den ene gang haltede hun i flere dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Skonning

vi har nok desværre ikke altid handlet rigtigt

chip er blevet angrebet 3 gange den første gang var det af hans bedsteste legekammerat, af en eller anden grund så hun sig sur på ham,

 

anden gang var det en labrador der ikke virkede venlig og så ud til at ville angribe chip(hvilket den også gjorde) min mor slap chip i håb om at han ville løbe væk,

 

og sidste gang var det en spaniel der rendte løs og uden navneskilt(vi kører en sag mod ham, hvor han heldigvis har mange odds mod sig), i de tog førstnævnte var jeg ikke til stede, men sidstnævnte situation var vi lidt i klemme, vi anede ikke hvor hunden hørte til, og den var ikke skide snaksalig, chip undgik den hele tiden og gav små advarsler til den, og skæbnen ville så i det sekund at jeg ville forhøre mig i området om de kendte til hunden, angreb den, får dem skilt ad men det krævede en operation og et næsten mistet øje :(

jeg burde have taget en snor eller lign. og havde sat i hunden og gået med den i håb om at støde på en ejer til den, at gå væk hjalp desværre ikke da den var helt opsat på at forfølge chip :(

 

derudover har en lille jack russel terrirer angrebet kato hvor det ville være for risikabelt at blande sig, prøvede dog men få sek. efter kom ejeren og så slap den.

 

jeg kan godt sidde og sige hvordan jeg allerhelst ville reagere, men desværre så reagere man oftest anderledes, da ikke alle er gode til at forholde sig i ro, men når vi er på tur er det sjældent vi hilser på andre hunde, og er hunden løs gør vi det ikke og slet ikke når der ingen ejer er tilstede, selvf. kan man ikke løbe fra en hund der kommer løbene, men vi(min mor og jeg) undgår så vidt muligt andre hunde, vi spørger dog en sjælden gang om hunden er neutraliseret og om vores må hilse :)

 

håber ikke at det er alt for indviklet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det sjove er, at hvis man læser i tråden "det ville jeg gøre anderledes", så er der helt vildt mange der helt konkret skriver, at de næste gang de får hund vil være mere kritiske med hvem hunden møder, pakke den mere ind i vat, sørge for den ikke lærer at alle hunde skal hilses på osv... Fordi det for nogen ret hurtigt bliver et problem med alle de ukontrollerede hundemøder. Det kan være fordi hunden får dårlige oplevelser, fordi den ikke kan styre sig i omgang med andre hunde (manglende impulskontrol) og lign.

Jeg var så en af dem, der skrev, at jeg ville ... bopbop.... et eller andet med, at jeg ville være oversuperkritisk med, hvilke tæver min næste hvalp blev udsat for. Men det var gr. Sofus' meget uheldige møde med sådan en sur kælling. Uhha. Det var altså grimt.

 

Men jeg ville være ret rolig mht hanhunde og andre hvalpe, selvom jeg - netop med en ny hvalp - ville bruge øjnene mere end godt. :-D

 

Men jeg har faktisk samme erfaring som Ascha (vi bor også begge i Nordsjælland), at der er mange løse hunde hist og pist, og at det nærmest bliver en vane for hundene at hilse på hinanden. Nogle møder varer ikke ret længe, andre udarter til lidt munter leg, inden vi alle går hver til sit igen.

 

Det foregår ret afslappet, faktisk.

 

Men jeg ville nok ikke være helt så afslappet, hvis jeg skulle færdes i de såkaldt mere belastede områder.

Link til indlæg
Del på andre sites

og det er da ingen hemmelighed, at fordi min hund har rimeligt frie tøjler, har han også en klar opfattelse af, at han kan klare det meste selv - og det har f.eks. den konsekvens, at han ikke er den nemmeste at træne. men jeg har det nok bare bedst med en lidt mere autonom hund.

Jeg tror, at jeg har haft tre autonome airedales - med udstrakt selvstyre. Også selvom jeg nærmest var træningsnarkoman, specielt med den første. Så det kan godt kombineres, det dersens autonome og træning. :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

:hjerte:Hvad gør I hvis I møder den løse hund på en trafikeret gade hvor det ikke er muligt at slippe sin egen løs - og hvor man risikerer at den " løse " bliver kørt ned hvis man jager den væk ? eller hvis det er et sted hvor hunde ikke må være løse ? parker - skove - kirkegårde - stranden - eller hvor det nu kan være, min erfaring er desværre at det er de færreste der har kontrol over deres hunde, når de møder andre hunde.:???:

Jeg har vist aldrig mødt en løs hund på en trafikeret gade, så....

 

Hvis jeg gjorde og hvis den så rar ud, så skidtpyt. Men hvis den var truende, ville min egen hunds liv og lemmer komme i første række, og jeg ville nok ikke have de allerstørste hæmninger mod at kyse kræset i hvilken som helst retning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Bøvle- du glemmer lige at landevejsriddernes hunde normalt altid er løse og ikke i snor, med potentiale til at forsvare sig.

De skal ikke afreagerer hele dagens energi på de 10 min , de er løse. De er oftest i en flok, og jeg tror, hvis en skulle overfaldes vil banden da hjælpe den. Hunde i villakvarterer agerer ofte anderledes.Og er kun løse på ikke trfikerede arealer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bøvle
Hej Bøvle- du glemmer lige at landevejsriddernes hunde normalt altid er løse og ikke i snor, med potentiale til at forsvare sig.

De skal ikke afreagerer hele dagens energi på de 10 min , de er løse. De er oftest i en flok, og jeg tror, hvis en skulle overfaldes vil banden da hjælpe den. Hunde i villakvarterer agerer ofte anderledes.Og er kun løse på ikke trfikerede arealer.

 

Efter det jeg ser, så er de ikke i flok med mindre der er markeder her og der, ellers går de kun på vejene med deres ejer!!! Men det er bare hvad jeg ser hernede:-D og de er jo Van til lidt af hvert, så de er generelt mere rolige end vores andres hunde, også i snor!!! For hundeværkstedet giver hundene både seler og liner, og de bliver brugt inde i byerne, og dem der er bruger af stedet kommer ofte forbi for enten af få et tjek eller få vasket hunden, eller hvad det måtte være vedr. Hunden:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg krysser finger for det ikke for hinne til at tenne af.:shock:

 

den ene gang slap jeg hinne for hun ikke skulle få en dårlig opblevelse med at være i snor og andre hunde det gjore hun så hellerikke så det var nog let overdrevet så provokerne var den anden hund hellerikke:roll:.

 

men jeg har ikke en rel for vordan jeg gør men jeg prøver på alle måder at ladever med at trekke eller komme med andre kraftige påvirkninger som velle kunne give hinne en dårlig opblevelse af sitrationen som rel sker der jo ikke noget alivel.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 months later...
Gæst MiraMops

Jeg har nogle gange Miras bedste legekammerat med ud og gå, og vi har faktisk det modsatte problem, han er meget usikker på andre hunde, og reagerer derfor en smule agressivt på fremmede hunde, derfor har jeg ham i snor, og hvis han e løs kan jeg kalde ham til mig, men det sker ofte at der kommer løse hunde stormende hen til os, og det gør ham endnu mere usikker, og selvom ham råber til ejeren at han ikke kan hilse, er det sjældent de reagerer, så jeg må også holde ham bag mig, og prøve at få den anden hund væk :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Howsky Snowsky

Sender altid Jukon i hovedet af den. De kommunikere og sige "hej med dig" i 5-7 sekunder og trækker af sted med ham efter resultat og "frem". Desto længere de kommunikere, desto større muligheder for det går galt. Lidt kommunikation er bedre end intet og han er efterhånden en god advokat.

 

Går aldrig med Jukon løs. Hvis jeg "gør det", er det med en god tyk solid sporeline på 15-25 meter (Kan ellers nemt kan oprulles omkring brystkassen) og sele. Går man løs (Ikke dig)(brug hjernen i forhold til linen) eller med hånden i snor har man altid styr på begivenhederne.

 

Det største problem i hundeverdenen!

Redigeret af Howsky Snowsky
Link til indlæg
Del på andre sites

Sender altid Jukon i hovedet af den. De kommunikere og sige "hej med dig" i 5-7 sekunder og trækker af sted med ham efter resultat og "frem". Desto længere de kommunikere, desto større muligheder for det går galt. Lidt kommunikation er bedre end intet og han er efterhånden en god advokat.

 

Går aldrig med Jukon løs. Hvis jeg "gør det", er det med en god tyk solid sporeline på 15-25 meter (Kan ellers nemt kan oprulles omkring brystkassen) og sele. Går man løs (Ikke dig)(brug hjernen i forhold til linen) eller med hånden i snor har man altid styr på begivenhederne.

 

Det største problem i hundeverdenen!

 

Hvad mener du med "går man løs elller med hånden i snor..."?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg løfter min hund op med det samme, når der kommer en løs (større) hund imod os. Den er bange for alt over mops-størrelse og vejer kun halvandet kilo selv. Og så er min erfaring, at hvis jeg ikke gør det, sker der grimme ting, min hund bliver bidt eller snappet efter, eller er ved at kvæle sig selv idet den forsøger at undslippe situationen. Jeg er SÅ træt af det. Den var i øvrigt ikke bange før den blev overfaldet 2 gange på 3 dage. Og vil alle dem, der sikkert vil mene at jeg skal træne tillid og vænne den til at møde andre, store hunde: ellers tak. Føles ret ubehageligt den første gang jeg stod og sagde til den "rooolig nu, der sker ikke noget" - hvorefter en bulldog uden snor stak efter den. :evil: Det er af en eller anden grund ikke et problem når vi er i skoven, her går den pænt uden om andre hunde, også de store, men uden at panikke. Tror det har noget at gøre med, at ejerene her som regel har snor på eller helt styr på deres hund, og det opfanger min hund. Her i området løber de også gerne rundt uden ejer, det er jo noget lidt andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

nu bor vi i et område, hvor det er helt utopisk at forestille sig, at vi skulle kunne "være i fred" fra andre hunde- men jeg opfatter nu også kun, at min hund har glæde af andre hundes selskab. men jeg undrer mig lidt. her i tråden lyder det næsten som om, at langt de fleste hundemøder er fyldt med konflikt og problematik og underkastelse og overskridelse af grænser. sådan oplever jeg det SÅ sjældent, oftest snuser hundene lige til hinanden, og lægger op til leg, eller tisser bare på den samme plet, eller er helt uinteresserede i hinanden - og fortsætter så ufortrødent. er jeg blind? synes virkelig, at noget dybest set ret naturligt, nemlig mødet mellem to artsfæller, bliver problematiseret nærmest ad absurdum? måske er jeg naiv, måske har vi bare været ustyrligt heldige?

 

Jeg oplever det så på ugentlig basis, det med konflikterne. Ikke hver dag, men som regel et par gange om ugen. Fordi her bor så mange mennesker med løsgående hunde, der ikke har styr på dem. Men jeg tror ikke, at man skal underkende hundens størrelse, min er en meget lille chi, som andre hunde desværre tit ser som en lille skræmt kanin, og derfor vækker den gerne jagtinstiktet. Dog reagerer den som regel positivt hvis den anden hund ikke er meget stor eller meget ivrig. Jeg er bare lidt træt af, at det er mig der har problemet, selv om det er mig der altid har 100 % styr på min hund og aldrig genrerer andre med den. Og i øvrigt bruger snor og forsvarlig indhegning. Dem hvis hunde render efter min hund kan som regel ikke se problemet. "Den vil bare lege", siger de, mens hunden knurrer og har sænket hoved. Måske skal man bare have oplevet at få sin hund nedtrampet/jagtet/overfaldet/bidt før man kan forstå hvor ubehageligt det er.

 

Nogle gange passer jeg en mops, der elsker alle andre hunde og altid underkaster sig, og den har jeg ALDRIG problemer med. Har haft en chihuahua før, og der var heller ikke så store problemer, men den blev da også bidt et par gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

nu bor vi i et område, hvor det er helt utopisk at forestille sig, at vi skulle kunne "være i fred" fra andre hunde- men jeg opfatter nu også kun, at min hund har glæde af andre hundes selskab. men jeg undrer mig lidt. her i tråden lyder det næsten som om, at langt de fleste hundemøder er fyldt med konflikt og problematik og underkastelse og overskridelse af grænser. sådan oplever jeg det SÅ sjældent, oftest snuser hundene lige til hinanden, og lægger op til leg, eller tisser bare på den samme plet, eller er helt uinteresserede i hinanden - og fortsætter så ufortrødent. er jeg blind? synes virkelig, at noget dybest set ret naturligt, nemlig mødet mellem to artsfæller, bliver problematiseret nærmest ad absurdum? måske er jeg naiv, måske har vi bare været ustyrligt heldige?
to eller tre af de områder jeg bruger til luftning, er ligesom det du beskriver. De bliver brugt af mennesker og hunde der løber løs, som forventer at møde andre løse hunde. Mine hunde har ingen problemer med at sige hej, og så gå videre hver til sit. Engang imellem er der endda en hund som gider løbe lidt sammen med dem, det er jo fint! Engang imellem er der en hund som ikke gider hilse, så går vi hurtigt videre.

Hvis Sally er i snor, er det bedste der kan ske, at de løse hunde løber op til hende, det stopper hendes skaberi med det samme, og hun er derefter ligeglad med om de går videre. Ofte er hun ligeglad med om hun overhovedet får hilst på dem, bare de har været tæt nok på til at hun KUNNE have hilst er hun tilfreds :vedikke:

 

Jeg tror bare vi har forskellige holdninger til det. Jeg ser det nemlig overhovedet ikke som naturligt at hunden skal hilse på x-antal artsfæller kort på gåturen. Jeg ser det som naturligt at hunden har nogle gode legekammerater som den får lov til at være sammen med og ligeledes møder hunde på andre måder (eks. træning). Jeg tror ikke at hunde har behov for at hilse på 5-10 hunde om dagen for at trives - tværtimod.
Der er også meget stor forskel, er jeg ret siker på, på din måde at have arbejdshunde ude på landet, og så den måde man har selskabshund inde midt i Kbh. Tror ikke jeg fornærmer nogen af Jer med den fordom :mrgreen:
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Howsky Snowsky
Jeg oplever det så på ugentlig basis, det med konflikterne. Ikke hver dag, men som regel et par gange om ugen. Fordi her bor så mange mennesker med løsgående hunde, der ikke har styr på dem. Men jeg tror ikke, at man skal underkende hundens størrelse, min er en meget lille chi, som andre hunde desværre tit ser som en lille skræmt kanin, og derfor vækker den gerne jagtinstiktet. Dog reagerer den som regel positivt hvis den anden hund ikke er meget stor eller meget ivrig. QUOTE]

 

Mener ikke det er godt med det løse sammenrend. Det er ikke altid ejeren er motiveret for det heller, for et sådan skal tages med årvågenhed.

 

Lagde mærke til først gang min store hvalp opdagede en chi, og det så ud som om han havde problemer med bedømme den lille størrelse på distancen. Og det så endvidere ud til forbavselse, at han genkendte det var en hund. De lugtede fint til hinanden, men så lille hund kan han overhovedet ikke lege med. Kan se, han ikke ved hvordan det skal gribes an. Det bliver for voldsomt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Æseldyret

Jeg bliver vred når der kommer en løs hund mod mine hunde, der er i snor - når ejeren ikke reagerer eller bare råber "den gør ikke noget!!"

Min ridgeback er blevet overfaldet 3 gange - bl.a i snor, og taler derfor enormt grimt til fremmede hunde i snor.

Og hvorfor tror folk så det er okay, at lade deres hund løbe mod mine som er i snor?

 

Siger folk undskyld og tager fat i deres hund, så ingen skade sket - men desværre oplever jeg flere og flere som bare går fornærmet videre (ofte er det hunde mindre end mine, folk så har, og så tror de måske ikke at det gør noget??).

 

Jeg tager mine hunde bag mig om muligt og råber af den fremmede hund og ejer - jeg ved at hvis der kommer en hund i hovedet på min, som er i snor, så vil han markere sig :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver vred når der kommer en løs hund mod mine hunde, der er i snor -

Hvis det sker på et fortov, er det også ret generende. Heldigvis møder vi kun fremmede hunde på stranden eller i en hundeskov, og der er det jo forventeligt. Men det er det for eksempel ikke på gader og stræder. :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg oplevede i går på en friløbsareal at en dame gik med en hund i snor,min hund løb over og med det samme stillede hun sig foran sin hund (der åbenbart havde nogle adfærd problemer - måske endda agressivitet) og stod helt stiv med hånden mod min hund og råbte nej. Jeg kunne ikke nå ud til min hund,så jeg kaldte på ham en-to gange,og han forstod hendes nej og den kropsprog, så han kom tilbage til mig. Jeg har stor respekt for den måde hun taklede det på, selvom jeg synes at det er lidt irriterende at sådan nogle typer kommer ud på friløbsareal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stineberthelsen
Jeg oplevede i går på en friløbsareal at en dame gik med en hund i snor,min hund løb over og med det samme stillede hun sig foran sin hund (der åbenbart havde nogle adfærd problemer - måske endda agressivitet) og stod helt stiv med hånden mod min hund og råbte nej. Jeg kunne ikke nå ud til min hund,så jeg kaldte på ham en-to gange,og han forstod hendes nej og den kropsprog, så han kom tilbage til mig. Jeg har stor respekt for den måde hun taklede det på, selvom jeg synes at det er lidt irriterende at sådan nogle typer kommer ud på friløbsareal.

 

Er det kommunen der har sagt det er et fritløbsareal for hunde? Så syntes jeg damen er i sin gode ret til at gå der, og du må have bedre styr på din hund. Hvad hvis hendes hund havde overfaldet din hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde engang en nabo der havde 2 hunde der virkede meget bidske, og som gøede som sindsyge hver gang jeg gik forbi deres hus med en hvalp. Så engang valgte de at åbne deres elektriske port lige imens jeg gik forbi deres hus med min hvalp. De kom løbende ud imod os og og havde tydeligvis til hensigt at gå direkte til angreb på min hvalp. Jeg prøvede at samle ham op da han bare var en hvalp, men han sprællede helt vildt rundt så jeg ikke kunne fange ham, så det endte med at jeg måtte sparke de andre hunde væk imens jeg råbte som en sindsyg til ejeren at hun skulle få de hunde væk i en helvedes fart. Efter hun havde fået dem indfanget gik jeg ret meget amok på naboen. Det var i et land hvor man ikke har nogen respekt for hunde overhovedet, så hun var ret uforstående over for at jeg blev så sur. Det endte med at vi måtte flytte derfra da jeg åbenbart havde "krænket hendes ære offentligt" hvilket kan få ubehagelige konsekvenser dernede :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...