Hop til indhold

Dumle halter og vil ikke undersøges


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Har da helt glemt update :???:

 

I dag har han ikke haltet, og hævelsen er faldet en del, der er stadig en meget lille del, så han har fået en kort gåtur og ellers har han hvilet i dag, men ingen halten :-D

 

Nårh... Det var godt at høre.

Hvis I var taget til dyrlæge, så var han blevet undersøgt og så havde I fået besked på at lufte ham forsigtigt i snor i den næste uge -eller to...

 

Det er nok en lille forstrækning.

 

Men prøv på at overholde "forsigtig-luftning" i mindst en uge. For ellers ender I alligevel hos dyrlægen hvis han begynder at halte igen.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Nårh... Det var godt at høre.

Hvis I var taget til dyrlæge, så var han blevet undersøgt og så havde I fået besked på at lufte ham forsigtigt i snor i den næste uge -eller to...

 

Det er nok en lille forstrækning.

 

Men prøv på at overholde "forsigtig-luftning" i mindst en uge. For ellers ender I alligevel hos dyrlægen hvis han begynder at halte igen.

 

Det prøver vi også på... Det værste er at det er næsten umuligt at få ham til at lade vær med at hoppe. Søg osv. syntes han er herlige aktiviteter, så det får han lidt mere af nu, men hoppedyret mener jo han helt sikkert er tigerdyret fra Peter Plys.

Han hopper op i sofaen og derefter op på sofaryggen og så mener han da han kan hoppe ned helt fra sofaryggen igen :???::shock:

Den hund giver mig altså dårlige nerver. :lol:

 

Vi stopper ham selvfølgelig så ofte vi kan, men Dumle mener altså selv han er HELT frisk igen :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det prøver vi også på... Det værste er at det er næsten umuligt at få ham til at lade vær med at hoppe. Søg osv. syntes han er herlige aktiviteter, så det får han lidt mere af nu, men hoppedyret mener jo han helt sikkert er tigerdyret fra Peter Plys.

Han hopper op i sofaen og derefter op på sofaryggen og så mener han da han kan hoppe ned helt fra sofaryggen igen :???::shock:

Den hund giver mig altså dårlige nerver. :lol:

 

Vi stopper ham selvfølgelig så ofte vi kan, men Dumle mener altså selv han er HELT frisk igen :roll:

 

Dejligt Dumle selv synes han er i orden :lol:

 

Dine indlæg om denne episode giver mig anleding til at anbefale at man som hundeejer gør et stort forberedende arbejde i at dryppe med slatvandsopløsning i raske øjne, "niver" lidt i poter og pels m.v., "roder" i ørene osv osv så hunden er vant til disse ting og har tilliden i orden, den dag skaden skal efterses.

 

Det er også vigtigt, i mine øjne, at man har indlært nogle stopsignaler, så man faktisk kan forhindre sin hund i vild opførsel når ro er nødvendigt :lol:

 

Det hele bliver så meget nemmere for alle parter :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt Dumle selv synes han er i orden :lol:

 

Dine indlæg om denne episode giver mig anleding til at anbefale at man som hundeejer gør et stort forberedende arbejde i at dryppe med slatvandsopløsning i raske øjne, "niver" lidt i poter og pels m.v., "roder" i ørene osv osv så hunden er vant til disse ting og har tilliden i orden, den dag skaden skal efterses.

 

Det er også vigtigt, i mine øjne, at man har indlært nogle stopsignaler, så man faktisk kan forhindre sin hund i vild opførsel når ro er nødvendigt :lol:

 

Det hele bliver så meget nemmere for alle parter :-)

 

Nu du siger det, vil forresten gerne have nogle flere gode råd til at bygge tillid op til Dumle når han skal undersøges, han syntes nemlig slet ikke det er iorden længere :(

 

Da han var hvalp lærte vi ham at blive undersøgt ved hjælp af godbidder osv. Han blev helt tryg ved det...

 

Men men... så fik han sår i øret der skulle creme på, øjenbetændelse der skulle dryppes, ved numsen der skulle noget creme på, bidsår fra insekt over øjet der over øjet der skulle smøres osv. osv.

 

I dag må vi undersøge tænder, øjne kan vi også lige få lov at kigge og ellers udenvendig (åbenbart ikke så gerne poter når de gør ondt, men der fortsætter vi som foreslået selvom det ikke gør ondt mere), men ørene må vi simpelthen ikke komme i nærheden af mere.

 

Så snart vi prøver render han sin vej. De gange vi så har skullet kigge om der var noget har Bjørn holdt ham og givet godbidder mens jeg har kigget (der har heldigvis ikke været noget), og jeg tænkte at han vel så også ville finde ud af at det ikke gør ondt, men han er stadig rigtig bange for det. :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu du siger det, vil forresten gerne have nogle flere gode råd til at bygge tillid op til Dumle når han skal undersøges, han syntes nemlig slet ikke det er iorden længere :(

 

Da han var hvalp lærte vi ham at blive undersøgt ved hjælp af godbidder osv. Han blev helt tryg ved det...

 

Men men... så fik han sår i øret der skulle creme på, øjenbetændelse der skulle dryppes, ved numsen der skulle noget creme på, bidsår fra insekt over øjet der over øjet der skulle smøres osv. osv.

 

I dag må vi undersøge tænder, øjne kan vi også lige få lov at kigge og ellers udenvendig (åbenbart ikke så gerne poter når de gør ondt, men der fortsætter vi som foreslået selvom det ikke gør ondt mere), men ørene må vi simpelthen ikke komme i nærheden af mere.

 

Så snart vi prøver render han sin vej. De gange vi så har skullet kigge om der var noget har Bjørn holdt ham og givet godbidder mens jeg har kigget (der har heldigvis ikke været noget), og jeg tænkte at han vel så også ville finde ud af at det ikke gør ondt, men han er stadig rigtig bange for det. :(

 

Se... det er derfor jeg egentlig synes det kan blive for meget med at "respektere hundens grænser"...

 

Jeg tror ikke man kan eller skal undgå konflikter. Hverken i forhold til hunde eller til andre mennesker. Det skaber kun utryghed.

 

Jeg tror på, at hunden har brug for at være tryg ved at dens menneske bestemmer og altid ved bedst.

Ligesom religiøse mennesker tror på at Gud har en plan -uanset hvad livet byder på- så kan hunde sagtens tro på at det dens menneske gør er det rigtige. Også selv om det gør ondt eller føles forkert og ubehageligt.

 

---For dig og Dumle vil jeg tro, at det drejer sig om at du finder noget SELVtillid frem. Det kan du finde ved HELT faste rutiner. Hver dag tager du fyren og laver bestemte ting med ham som han måske ikke er så vild med. Du gør det du beslutter dig for at gøre. Hverken mere eller mindre.

 

Dag 1 kunne f.eks. være at stille ham på et bord, -eller hvor du plejer at ordne ham. Så kikker du i hver øre og evt. tørrer hans øjne for søvn, -klapper og roser ham og sætter ham ned igen.

Det gør du så også dag 2 og dag 3.

Dag 4 beslutter du at indføre en ting mere, -f.eks. ørerens med en hårdt opvredet tot vat, -eller måske tandvisning hvor du kikker lidt i hans mund.

Og det program gennemfører du hver eneste dag de næste tre dage.

Og så tager du en ny ting på programmet. osv.

 

Fordi det er helt faste rutiner, så vil Dumle acceptere, at "sådan er det bare". Og du vil efterhånden kunne lægge flere og flere ting ind i de daglige rutiner.

Det hjælper meget at have et bestemt sted eller et bord hvor rutinerne foregår.

Du skulle meget gerne kunne undersøge og klippe alle negle, klippe for lange hår af poterne, rense ører, kikke ALLE tænder og evt. børste dem.. Og naturligvis kunne ordne pelsen... OGSÅ når der sidder seriøst filter fra burrer på de mest følsomme steder.

Hver eneste dag roser du ham for at gennemføre programmet sammen med dig. ------Og ros til dig selv osse:-P.

Jeg synes, at det at have hund meget handler om at samarbejde. Altså at udføre et stykke arbejde sammen. Og veludført arbejde har man grund til at være stolt af. Uanset om man har to eller fire ben.

 

Når du er nødt til at gøre noget ved ham, der gør ondt, så er det ok at fortælle ham at du godt ved at det ikke er så sjovt. Men du skal ikke ynke ham. Og når det er overstået skal han have glad ros. IKKE ynk!

 

Og husk altså at Dumle bliver usikker når DU bliver usikker..

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...