Hop til indhold

en kamphund er en kamphund


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Hør nu her venner hvis en muskelhund er lig med kamphund har vi sgu alle kamphunde, for jeg har aldrig hørt om en hund uden muskler:banan:

 

Og en kamphund er ikke en kamphund hvis den ikke er trænet til det, hvis den ikke er trænet til det er det en hund og intet andet...

 

Efter min mening er hunde med kamp i årene hunde der kan følges ned til de gamle romere og grækere, der afholdt kampe med disse hunde ved at lade dem slås til døden med vildedyr eller slaver/gladiatorer. Jeg mener der er noget med at mastinoérne kan spores ned til den tidsalder, ret mig hvis jeg tager fejl:hmm:

 

Hør nu her ven:roll:

En kamphund er en kamphund uanset om den er trænet til det eller ej.

En jagthund er s*u da også en jagthund selv om du ikke bruger den til jagt.

Redigeret af Gryn
  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 168
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

om man syntes side er en brugbar kilde eller ej, så var amstaff's første "arbejde" formål med at avle den ikke at bruge den til kamp, det kom først senere hen.

 

Rotten var avlet til hyrdehund.

 

http://www.kamphund.com/amstaff/

 

Fra linket:

Det var faktisk muligt for en veltrænet bulldog på 36 kg. at nedlægge en tyr på 810 kg.
- og det er jo lige netop denne egenskab nogle af disse, ellers ikke så store, hunde stadig har i dag og derfor mener jeg at man bør være opmærksom på at det altså er en kamphund og så tage sine forholdsregler.
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Aslan. Rigtig mange af de kamphunde der er i dag, er "kun" et svagt billede af hvad de var engang, GD og Boxer anses nok ikke meget som kamphund idag. Men de har en fortid.. Eller retter sagt Racerne har en fortid som vi ikke er så glade for;-)

Langt de fleste Mastiffer var engang Holding-mastiffs

 

 

GD Historie:

Som forfædre til vore dages Grand Danois (’Deutsche Dogge’) må man anse den

 

gamle ’Bulbider’ såvel som de parforcejagt- og vildsvinehunde, der var en mellemting

 

mellem den stærke Mastiff af engelsk type og en hurtig, smidig mynde. Ved

 

betegnelsen ’Dogge’ forstod man oprindelig en stor, stærk hund, som ikke behøvede at

 

høre til en bestemt race. Senere betegnede tyske navne som ’Ulmer Dogge’,

’Englische Dogge’, ’Dänische Dogge’, ’Hatzrüde’, ’Saupacker’ og ’Grosse Dogge’

forskellige typer af disse hunde, alt efter farve og størrelse. I 1878 besluttede en

syvmands-komité i Berlin, bestående af engagerede opdrættere og dommere, at

sammenfatte alle de ovennævnte varianter under navnet ’Deutsche Dogge’. Dermed

blev den avlsmæssige grundsten nedlagt for en selvstændig, tysk hunderace. I 1880

blev der i forbindelse med en udstilling i Berlin for første gang fastlagt en standard for

racen, som siden 1888 har været varetaget af ”Deutscher Doggen-Club 1888 e.V.” og i

årenes løb flere gange er blevet ændret. Standardens nuværende udformning følger

FCI’s retningslinier.

 

 

 

 

 

 

 

 

Boxerens Historie: Som Boxerens umiddelbare forfader regnes den ”Lille Bulbider” eller ”Brabant Bulbideren”. Datidens opdræt af bulbidere blev for det meste varetaget af jægerne, som anvendte dem til jagt. Deres opgave var at standse og fastholde vildtet, når detv ar indhentet af drivhundene, indtil jægeren nåede frem og nedlagde byttet. Til denne opgave måtte hunden have en så bred flab som muligt med brede kæber, for bedst at bide sig fast og holde grebet. En bulbider med disse egenskaber var bedst egnet til sin opgave og blev derfor brugt i avlen, som dengang kun var bestemt af hundenes duelighed og brugsformål. På denne måde foretog man gennem avlen en udvælgelse, der frembragte en bredsnudet hund med opadvendt næse.

 

Ja, men disse store hunde er ofte oprindeligt avlet til storvildtjagt og til at fastholde byttet, men ofte var det jægeren der slog byttet ihjel (eller skar halsen over på byttet mens hunden holdte).

 

Jeg tænker at disse hunde formeligt også skulle slippe byttet igen og at de ikke har skullet angribe de andre hunde der har været med på jagten.

 

Mange af de store hunde har også været brugt til at vogte, men her tænker jeg også at nogle gæster har skullet have lov til at komme ind og ikke alle skulle angribes.

 

Hvor de hunde (eks. amstaffen) der senere hen er blevet avlet videre til kamphunde har skullet angribe og dræbe gladiatorer, store dyr, andre hunde osv. - jeg vil ikke tro de skulle slippe igen eller lade nogle passere.

 

Jeg har igen desværre ingen kilder eller henvisninger til hvor jeg har denne viden fra, så ret mig gerne hvis jeg tager helt fejl :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hør nu her ven:roll:

En kamphund er en kamhund uanset om den er trænet til det eller ej.

En jagthund er s*u da også en jagthund selv om du ikke bruger den til jagt.

Så det du siger er at man kan smide en utrænet labbe ud i en skov for at hente vildt og den vil gøre det til uG. Nej vel, er skal en form for uddannelse af hundene til for at de kan gøre det de er blevet lavet til, ellers er de bare hunde og intet andet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Så det du siger er at man kan smide en utrænet labbe ud i en skov for at hente vildt og den vil gøre det til uG. Nej vel, er skal en form for uddannelse af hundene til for at de kan gøre det de er blevet lavet til, ellers er de bare hunde og intet andet...

 

Man siger cocker spaniels er rigtig gode vandapportøre, og derudover opspore de vildtet. De er ikke gode til at apportere større vildt grundet deres lille størelse.

 

Første gang jeg smed flydelegesager i vandet i Hald sø hoppede Dumle i vandet, hentede det og kom tilbage og afleverede så jeg kunne kaste den igen... Han er aldrig blevet trænet til apportering.

 

Når Dumle ser en flue herhjemme angriber han den ikke. Han stiller sig op foran den, stiv i kroppen, halen lige frem og det ene forben løftet og så venter han ellers der til jeg kommer og smækker den... Han er aldrig blevet trænet til at opspore fluer... Han har det i blodet!

 

Nok gør han ikke jagttingene til UG, men han gør det selvom han aldrig er blevet trænet til det.

 

Ligeledes kan en kamphund der aldrig er blevet trænet til kamp angribe. Måske gør den det ikke til UG, men den kan gøre det. Er en kamphundeejer ikke opmærksom på dette og tager denne ikke nogle forholdsregler er det efter min mening ikke en ansvarlig kamphundeejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

En lab er så vidt jeg ved meget glad for at bære ting i munden og også glad for at hente. Det ligger jo i generne..

 

At tingene så lige skal finpusses inden den skal på jagt er vel en anden sag.;-)

Ja dem findes der mange af, men uheldigvis bliver der avlet hovedløst på dem så de fleste er skudræde i dag, og du skal lede længe efter en der er skudsikker som panserglas...

Redigeret af Agnete87
skidsikker, lol...
Link til indlæg
Del på andre sites

Så det du siger er at man kan smide en utrænet labbe ud i en skov for at hente vildt og den vil gøre det til uG. Nej vel, er skal en form for uddannelse af hundene til for at de kan gøre det de er blevet lavet til, ellers er de bare hunde og intet andet...

 

Smid en utrænet setter ud i en hønsegård og den vil tage stand. Smid en utrænet kamphund eller grav-/ rottehund ud samme sted og....... ja, så får du ikke flere friske æg til morgenmad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så det du siger er at man kan smide en utrænet labbe ud i en skov for at hente vildt og den vil gøre det til uG. Nej vel, er skal en form for uddannelse af hundene til for at de kan gøre det de er blevet lavet til, ellers er de bare hunde og intet andet...

 

Tja, mine voksne springere er ikke trænet til jagt, men alligevel vil de vise dig et zigzag-marksøg, hvis de bliver sluppet på en græsmark.

 

Min lille ny på 4 måneder viser også de første tegn på et zigzagsøgemønster.....

 

Alle 3 har også været/er også spontanapportører.

 

Så dit udsagn holder ikke - det ligger i dem naturligt og det de bliver trænet i er at gøre det "på kommando" og i samarbejde med hundeføreren.

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Man siger cocker spaniels er rigtig gode vandapportøre, og derudover opspore de vildtet. De er ikke gode til at apportere større vildt grundet deres lille størelse.

 

Første gang jeg smed flydelegesager i vandet i Hald sø hoppede Dumle i vandet, hentede det og kom tilbage og afleverede så jeg kunne kaste den igen... Han er aldrig blevet trænet til apportering.

 

Når Dumle ser en flue herhjemme angriber han den ikke. Han stiller sig op foran den, stiv i kroppen, halen lige frem og det ene forben løftet og så venter han ellers der til jeg kommer og smækker den... Han er aldrig blevet trænet til at opspore fluer... Han har det i blodet!

 

Nok gør han ikke jagttingene til UG, men han gør det selvom han aldrig er blevet trænet til det.

 

Ligeledes kan en kamphund der aldrig er blevet trænet til kamp angribe. Måske gør den det ikke til UG, men den kan gøre det. Er en kamphundeejer ikke opmærksom på dette og tager denne ikke nogle forholdsregler er det efter min mening ikke en ansvarlig kamphundeejer.

Alle hunde kan lide at lege med pind, og fluejagteri er ikke noget nyt blandt hunde og katte...

 

Selv din blonie kan angribe uden nogen grund men gør det den til en kamphund??

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, mine voksne springere er ikke trænet til jagt, men alligevel vil de vise dig et zigzag-marksøg, hvis de bliver sluppet på en græsmark.

 

Min lille ny på 4 måneder viser også de første tegn på et zigzagsøgemønster.....

 

Alle 3 har også været/er også spontanapportører.

 

Så dit udsagn holder ikke - det ligger i dem naturligt og det de bliver trænet i er at gøre det "på kommando" og i samarbejde med hundeføreren.

 

MVH

Wivian

Ja det kan da godt være men det betyder da ikke at dine hunde skal have lov til at støve alt vildt op bare fordi de kan det noglelunde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Fra linket:

- og det er jo lige netop denne egenskab nogle af disse, ellers ikke så store, hunde stadig har i dag og derfor mener jeg at man bør være opmærksom på at det altså er en kamphund og så tage sine forholdsregler.

 

Er en kamphund ikke en der kæmper med andre hunde? eller mener du også at de dyr der blev brugt til "primitiv" jagt også er kamphunde?

 

Btw. hvis det ikke fremstår af hele min fremtoning i de 2 tråde vi har nu om kamphunde/muskelhunde så er jeg altså godt klar over hvad min AB er i stand til, ved sku godt hvad det er for en race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle hunde kan lide at lege med pind, og fluejagteri er ikke noget nyt blandt hunde og katte...

 

Selv din blonie kan angribe uden nogen grund men gør det den til en kamphund??

 

Nej, men Dumle jagter ikke fluerne, han laver "her er fluen" tegn. En D/S gårdhund ville helt sikkert have nappet fluen i et hug... Dumle's race er avlet til at opspore og en D/S til at tage rotter.

 

Ja, men ved Dumle (blonie?) skal der langt mere til end ved en kamphund og når han så bidder har han vist utallige tegn inden.

 

Jeg mener ikke betegnelsen kamphund er en betegnelse for at hunden bider, jeg mener bare ikke man burde kalde racen andet da jeg syntes det er uffattelig vigtigt at ejere af kamphunde er opmærksomme på hundens oprindelse og den risiko der er. Ligesom jeg som jagthundeejer er det - den betegnelse betyder desuden heller ikke at hunden jagter dig ;-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Er en kamphund ikke en der kæmper med andre hunde? eller mener du også at de dyr der blev brugt til "primitiv" jagt også er kamphunde?

 

Btw. hvis det ikke fremstår af hele min fremtoning i de 2 tråde vi har nu om kamphunde/muskelhunde så er jeg altså godt klar over hvad min AB er i stand til, ved sku godt hvad det er for en race.

 

#29 - der mener jeg forskellen på det ligger.

 

Jeg mener det er "værrer" med de racer der senere hen blev avlet til kamp med andre hunde, gladiatorere, store dyr osv. da de samsynligvis ikke skulle slippe, men dræbe. Kæmpe for livet... Altså kamphund... avlet til kamp, ikke "bare" jagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det kan da godt være men det betyder da ikke at dine hunde skal have lov til at støve alt vildt op bare fordi de kan det noglelunde...

 

Og hvor læser du i mit indlæg, at mine hunde får lov til at støve vildt op?

Mine hunde er forresten ikke medlem af støver-racerne, når nu vi er igang med at få inddelt vores hunde i de rigtige grupper.

 

Det kan jeg så informere dig om, at de IKKE gør; der bliver lagt rigtig mange træningstimer i dem for netop at undgå, at de søger efter vildtet.

 

De vil også vise dig et zigzag-søgemønster på en indhegnet træningsplads, hvor der ikke nødvendigvis er vildtfært.

 

Og ja, jeg blev fornærmet over, at du bare sådan antager, at jeg lader mine jagthunde "støve" efter vildt - ligeså meget som kamphundeejere bliver fornærmede over udtrykket kamphund, da deres hunde jo ikke bliver brugt til kamp!

Jeg er dog bare ikke bange for at kalde mine hunde hvad de er: jagthunde, selvom de ikke bliver brugt til jagt!

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvor læser du i mit indlæg, at mine hunde får lov til at støve vildt op?

Mine hunde er forresten ikke medlem af støver-racerne, når nu vi er igang med at få inddelt vores hunde i de rigtige grupper.

 

Det kan jeg så informere dig om, at de IKKE gør; der bliver lagt rigtig mange træningstimer i dem for netop at undgå, at de søger efter vildtet.

Netop derfor jeg mener en kamphund er en kamphund og at kamphundeejere burde indse det... Så de får lagt rigtig mange træningstimer i at undgå det.

 

De vil også vise dig et zigzag-søgemønster på en indhegnet træningsplads, hvor der ikke nødvendigvis er vildtfært.

gør Dumle også

 

Og ja, jeg blev fornærmet over, at du bare sådan antager, at jeg lader mine jagthunde "støve" efter vildt - ligeså meget som kamphundeejere bliver fornærmede over udtrykket kamphund, da deres hunde jo ikke bliver brugt til kamp!

Jeg er dog bare ikke bange for at kalde mine hunde hvad de er: jagthunde, selvom de ikke bliver brugt til jagt!

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1

Hvad er det nu det er for hunde som deltog i den der underlige sport i england...En flok ryttere og en flok hunde og en ræv som prøver på at slippe væk. Men resultatet i 98% af tilfældene er en ræv som bliver synder revet og flået ihjel af hundene.. Er disse hunde kamphunde??

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det nu det er for hunde som deltog i den der underlige sport i england...En flok ryttere og en flok hunde og en ræv som prøver på at slippe væk. Men resultatet i 98% af tilfældene er en ræv som bliver synder revet og flået ihjel af hundene.. Er disse hunde kamphunde??

 

Nej, det er forkert trænede jagthunde :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så det du siger er at man kan smide en utrænet labbe ud i en skov for at hente vildt og den vil gøre det til uG. Nej vel, er skal en form for uddannelse af hundene til for at de kan gøre det de er blevet lavet til, ellers er de bare hunde og intet andet...

 

Det synes jeg så du skal fortælle min Pudel, hun ved ikke hun er en familiehund.

Og nej, visse jagthunde kan du ikke bare lade rende løs i en skov, de vil jage vildtet. Hvorfor tro du ellers man skal holde hunde i snor når de færdes i en skov??

Min afdøde hund som var en Gravhunde bl.a. gik i rævegrave selv om hun ikke var trænet til det, det lå i generne.

Man bør vide hvad hund man køber, og de fleste hunde er altså ikke naturlige familiehunde. Det er lidt farligt/forkert man ikke vil se i øjnene hvad det er man køber. Mange ulykker med kamphunde kunne undgås hvis ejerne ville se realiteterne i øjnene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod

Tjah, måske bare mig, som er naiv, men vil mene at Irene Jarnved er en rimelig god kilde.

 

Ja, det skulle man jo synes :-)

Ka ikke huske om jeg har læst den pågældende artikel, men mener at kunne huske at hun kom rimeligt i modvind efterfølgende pga. den. ;-)

 

Men altså, hvis det er DKK's beskrivelse af en muskelhund, så er en muskelhund lig med en kamphund. Og hvis de har det sådan - hvor kalder de så ikke bare en spade for en spade --> Altså kalder en kamphund for en kamphund?

 

Det gør de også :-)

 

Citerer lige et par af DKK's indlæg under nyheder/presse:

 

21.07.2008

4-årig bidt af uregistreret hund

Endnu en episode med en hund af kamphundetype - men uden papirer og lovpligtig ID-mærkning: Læs her

 

16.07.2008

Løse kamphunde

To løse kamphunde udløser mangelfuld reaktion fra politiet. Læs her

readmore_01.gifLæs mere...

 

14.07.2008

Hund overfaldet i Holbæk

Flere problemer med løsgående,farlige hunde. Læs her

09.07.2008

Politiet konfiskerer kamphund

DKK ser med stor tilfredshed på politiets indsat i Fredensborg, hvor unge har arrangeret hundekampe.

readmore_01.gifLæs mere...

 

09.07.2008

Politiet i Vordingborg efterlyser vidner

En kamphunds overfald på en lille hund i Vordingborg får politiet til at efterlyse vidner. Læs her

09.07.2008

Politiet aktivt

Politiet tog henvendelser fra utrygge naboer alvorligt. Læs her

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...