Hop til indhold

en kamphund er en kamphund


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

  • Svar 168
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst lillefod

En godt træk af de kære kamphundeejere ville være at de indså at deres hundes medfødte patologiske egenskaber ikke kan kontrolleres med "den rette opdragelse" og "forstand", og iøvrigt ville lade være med at bilde andre, i racerne, interesserede ind at dette er muligt :neutral:

 

Jeg mener ikke deres "last" er direkte sammenlignelige med feks. jagthundenes drift. Jagthundenes instinkter er for det første af mere harmløs karakter og desuden kan de (oftest :???:) kontrolleres i de påkrævede situationer med træning. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Aslan. Rigtig mange af de kamphunde der er i dag, er "kun" et svagt billede af hvad de var engang, GD og Boxer anses nok ikke meget som kamphund idag. Men de har en fortid.. Eller retter sagt Racerne har en fortid som vi ikke er så glade for;-)

Langt de fleste Mastiffer var engang Holding-mastiffs

 

 

GD Historie:

Som forfædre til vore dages Grand Danois (’Deutsche Dogge’) må man anse den

 

gamle ’Bulbider’ såvel som de parforcejagt- og vildsvinehunde, der var en mellemting

 

mellem den stærke Mastiff af engelsk type og en hurtig, smidig mynde. Ved

 

betegnelsen ’Dogge’ forstod man oprindelig en stor, stærk hund, som ikke behøvede at

høre til en bestemt race. Senere betegnede tyske navne som ’Ulmer Dogge’,

’Englische Dogge’, ’Dänische Dogge’, ’Hatzrüde’, ’Saupacker’ og ’Grosse Dogge’

forskellige typer af disse hunde, alt efter farve og størrelse. I 1878 besluttede en

syvmands-komité i Berlin, bestående af engagerede opdrættere og dommere, at

sammenfatte alle de ovennævnte varianter under navnet ’Deutsche Dogge’. Dermed

blev den avlsmæssige grundsten nedlagt for en selvstændig, tysk hunderace. I 1880

blev der i forbindelse med en udstilling i Berlin for første gang fastlagt en standard for

racen, som siden 1888 har været varetaget af ”Deutscher Doggen-Club 1888 e.V.” og i

årenes løb flere gange er blevet ændret. Standardens nuværende udformning følger

FCI’s retningslinier.

 

 

 

 

 

 

Boxerens Historie: Som Boxerens umiddelbare forfader regnes den ”Lille Bulbider” eller ”Brabant Bulbideren”. Datidens opdræt af bulbidere blev for det meste varetaget af jægerne, som anvendte dem til jagt. Deres opgave var at standse og fastholde vildtet, når detv ar indhentet af drivhundene, indtil jægeren nåede frem og nedlagde byttet. Til denne opgave måtte hunden have en så bred flab som muligt med brede kæber, for bedst at bide sig fast og holde grebet. En bulbider med disse egenskaber var bedst egnet til sin opgave og blev derfor brugt i avlen, som dengang kun var bestemt af hundenes duelighed og brugsformål. På denne måde foretog man gennem avlen en udvælgelse, der frembragte en bredsnudet hund med opadvendt næse.

 

Det er meget muligt hvad GD fortid er, men man skal kigge på hvad racen er idag, og der er intet der får mig til at tro at en GD er en kamphund! Beklager, men det kan jeg slet ikke overveje.

 

 

Ligeledes kan en kamphund der aldrig er blevet trænet til kamp angribe. Måske gør den det ikke til UG, men den kan gøre det. Er en kamphundeejer ikke opmærksom på dette og tager denne ikke nogle forholdsregler er det efter min mening ikke en ansvarlig kamphundeejer.

 

Ligeledes kan en ganske "almindelig" hund jo også angribe, der er bare forskellige årsager til at alle hunde kan angribe.

 

 

Jeg mener ikke betegnelsen kamphund er en betegnelse for at hunden bider, jeg mener bare ikke man burde kalde racen andet da jeg syntes det er uffattelig vigtigt at ejere af kamphunde er opmærksomme på hundens oprindelse og den risiko der er.

 

Så kan jeg kun henvise til GD og de andre rolige mastiffer (som jo så er kamphunde) for det giver virkelig ikke mening i mit hoved at du og andre mener at alle kamphunde er kamphunde.

 

Kamphunde er søde og gode familiehunde, og pressen blæser det hele op.

 

Det kommer så også an på racen og ejeren

 

 

 

Men en ting er sikkert............Der er bare visse ting som man kan diskutere i evigheder og aldrig blive enige om, men så ville livet altså også være kedeligt hvis dette ikke var tilfældet

Link til indlæg
Del på andre sites

Smid en utrænet setter ud i en hønsegård og den vil tage stand. Smid en utrænet kamphund eller grav-/ rottehund ud samme sted og....... ja, så får du ikke flere friske æg til morgenmad.

 

Hvad er en utrænet kamphund så? det er jo ikke en kamphund så? en hund uden træning til at dræbe dyr ville da ikke angribe dyr for at dræbe?

 

En trænet kamphund er en hund til at kæmpe imod andre hunde, en utrænet en må være en muskelhund der har belæg for at blive en kamphund.

LIllefod

En godt træk af de kære kamphundeejere ville være at de indså at deres hundes medfødte patologiske egenskaber ikke kan kontrolleres med "den rette opdragelse" og "forstand", og i øvrigt ville lade være med at bilde andre, i racerne, interesserede ind at dette er muligt

 

Hvis jeg forstår dig ret så skal dem der ejer amstaff og de andre få racer der på et tidspunkt blev avlet til kamphunde, altså acceptere at deres hund angriber nogen eller noget på tidspunkt uanset hvoran man opdrager dem?

 

Og som Aslan siger, enige bliver vi nok aldrig om dette emne, men altid rart med saglige debatter. Også selvom man synes nogle har en "langt ude" holdning.:-)

 

(rotten og AB'er blev avlet med stort set samme formål way back)

Redigeret af guanomo
stastebøf...
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er en utrænet kamphund så? det er jo ikke en kamphund så? en hund uden træning til at dræbe dyr ville da ikke angribe dyr for at dræbe?

 

En trænet kamphund er en hund til at kæmpe imod andre hunde, en utrænet en må være en muskelhund der har belæg for at blive en kamphund.

 

Hvordan forklarer du så de angreb begået af kamphunde, hvis ejere netop har arbejdet og trænet fornuftigt med deres hund og har været bevidste om deres hunds sind og egenskaber?

 

LIllefod

En godt træk af de kære kamphundeejere ville være at de indså at deres hundes medfødte patologiske egenskaber ikke kan kontrolleres med "den rette opdragelse" og "forstand", og i øvrigt ville lade være med at bilde andre, i racerne, interesserede ind at dette er muligt

 

Hvis jeg forstår dig ret så skal dem der ejer amstaff og de andre få racer der på et tidspunkt blev avlet til kamphunde, altså acceptere at deres hund angriber nogen eller noget på tidspunkt uanset hvoran man opdrager dem?

Er ret sikker på lillefod mener man skal tage sine forholdsregler og ikke lukke øjnene for hvad det er for en hund :blink: For selvfølgelig er det ikke acceptabelt at den angriber.

Og som Aslan siger, enige bliver vi nok aldrig om dette emne, men altid rart med saglige debatter. Også selvom man synes nogle har en "langt ude" holdning.:-)

Præcis :-D

(rotten og AB'er blev avlet med stort set samme formål way back)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er en utrænet kamphund så? det er jo ikke en kamphund så? en hund uden træning til at dræbe dyr ville da ikke angribe dyr for at dræbe?

 

En trænet kamphund er en hund til at kæmpe imod andre hunde, en utrænet en må være en muskelhund der har belæg for at blive en kamphund.

 

 

Tja, mine hunde af en jagthunderace er stadig jagthunde, selvom de hverken bliver brugt til jagt eller er trænet til det....

 

Det drejer sig om hvad der ligger i generne på dem og det gælder også for hunde, der oprindeligt er avlet til hundekampe eller dyrekampe imo.

 

Personligt tror jeg på, at noget af kampgejsten/tændingen kan avles ud gennem velovervejet og kontrolleret avl med krav om mentaltestning (som de seriøse avlere af f.eks. Amstaff allerede gør i en vis udstrækning), men sålænge der bliver avlet på hvad som helst uden papirer og med usikre ophav, så vil problemet ikke forsvinde.

 

Så i min verden er en kamphund en kamphund uanset om den er trænet til det eller bliver brugt til det og jeg definere kamphunde som værende muskuløse hunde iblandet terrierblod, som har været brugt til hundekampe eller dyrekampe og fastholdelse af tyre/kvæg.

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod

Hvis jeg forstår dig ret så skal dem der ejer amstaff og de andre få racer der på et tidspunkt blev avlet til kamphunde, altså acceptere at deres hund angriber nogen eller noget på tidspunkt uanset hvoran man opdrager dem?

 

Vil mene du overtolker mit indlæg, men det må jo så være for din egen regning. Havde du indsat et uskyldigt lille KAN, havde du nok været lidt tættere på hensigten.

 

Og som Aslan siger, enige bliver vi nok aldrig om dette emne, men altid rart med saglige debatter. Også selvom man synes nogle har en "langt ude" holdning.:-)

 

Hvis det er min holdning der er langt ude, vil jeg nødig sætte ord på flertallet af kamphundeejernes holdning ;-)

 

(rotten og AB'er blev avlet med stort set samme formål way back)

 

Rotten som kamphund.. :lol: Så er vi vist tilbage ved den med langtudeholdningen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er meget muligt hvad GD fortid er, men man skal kigge på hvad racen er idag, og der er intet der får mig til at tro at en GD er en kamphund! Beklager, men det kan jeg slet ikke overveje.

 

Ligeledes kan en ganske "almindelig" hund jo også angribe, der er bare forskellige årsager til at alle hunde kan angribe.

 

Så kan jeg kun henvise til GD og de andre rolige mastiffer (som jo så er kamphunde) for det giver virkelig ikke mening i mit hoved at du og andre mener at alle kamphunde er kamphunde.

 

#29 - igen... Det jeg mener med det er at jeg (personligt) ikke mener GD-er og store mastiffer der oprindeligt var avlet til storvildtjagt og vogtning er kamphunde, men at hunde (som eks. amstaff) der er avlet til kamp med store dyr, andre hunde, gladiatorer osv. er.

 

Det kommer så også an på racen og ejeren

 

Men en ting er sikkert............Der er bare visse ting som man kan diskutere i evigheder og aldrig blive enige om, men så ville livet altså også være kedeligt hvis dette ikke var tilfældet

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, mine hunde af en jagthunderace er stadig jagthunde, selvom de hverken bliver brugt til jagt eller er trænet til det....

 

Det drejer sig om hvad der ligger i generne på dem og det gælder også for hunde, der oprindeligt er avlet til hundekampe eller dyrekampe imo.

 

Personligt tror jeg på, at noget af kampgejsten/tændingen kan avles ud gennem velovervejet og kontrolleret avl med krav om mentaltestning (som de seriøse avlere af f.eks. Amstaff allerede gør i en vis udstrækning), men sålænge der bliver avlet på hvad som helst uden papirer og med usikre ophav, så vil problemet ikke forsvinde.

 

Så i min verden er en kamphund en kamphund uanset om den er trænet til det eller bliver brugt til det og jeg definere kamphunde som værende muskuløse hunde iblandet terrierblod, som har været brugt til hundekampe eller dyrekampe og fastholdelse af tyre/kvæg.

 

MVH

Wivian.

:5up:

Groa er ikke trænet til at dræbe fugle, men hun gør det alligevel. Det ligger i hendes gener.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten

Jeg hører så til den gruppe der ikke mener en Rottweiler er en kamp/muskelhund - jo jo bevares den har da muskler :blink:

 

I Politikkens Hundeleksikon står der:

Oprindelse:

Romernes legioner medbragte store forsyninger - ofte i form af kvægflokke. Til at holde styr på dyrene og vogte materiellet havde man solide hyrdehunde. Efter Romerrigets opløsning levede disse hunde videre i Sydtyskland i århundreder, blandt andet omkring byen Rottweil, hvor de især blev værdsat af slagtere, der skulle opkøbe kvæg og transportere det til slagtning. Med jernbanernes indtog blev racen arbejdsløs o var i stærk tilbagegang, indtil den omkring 1910 blev "opdaget" som tjenestehund.

 

Forlaget Aktium - HUNDE - Illustreret opslagsværk:

Rottweileren kan føre sin historie mange tusinde år tilbage i tiden til perioden, hvor romerne erobrede deres vej op igennem Europa. Deres store hære blev fulgt af store mængder får og kvæg, idet forsyningerne til soldaterne krævede mange, friske råvarer. Flokkene af kvæg og får blev fulgt af store kvæghunde, der undertiden også blev anvendt i kamp. Disse var forløberen for Rottweileren. På et tidspunkt......... bla...bla...bla Tyskland område Rottweil bla...bla...bla...beskytte og drive kvæg bla bla bla Racen fik tilnavnet Slagterhunden og var en ubestikkelig og modig hyrde- og vagthund........ bla...bla...bla 1911 tjenestehund.

 

The Royal Canin - Dog Encyclopedia:

Some writers belive this very German dog is descended from the bavarois Bouvier. Others contest that it is descended from Roman Molosser dog brought to Germany during the Roman invasions. By the Middle Ages, this powerful, courageous dog was already guarding the herd and defending cattle merchants against bandits in the village of Rottweil in Wurtemberg, Germany. Butchers commonly kept this dog and as a result, the breed became known as the "butcher dog". The first Rottweiler club was formed in 1907. During World War I, the Rottweiler served in the German army.

 

Det følgende er tyvstjålet fra Rottweilerklubbens hjemmeside :oops::

Rottweileren er en meget gammel hunderace.

 

Man kan føre den 2000 år tilbage til den tid, hvor den opstod i det romerske imperium. Her medvirkede den kraftigt til, at landkortet over Europa ser ud, som det gør. Det fortjener den dog hverken ros eller ris for, da det naturligvis ikke skete af egen vilje, men det er ikke desto mindre en kendsgerning, at antikkens romere næppe uden Rottweilerens hjælp havde været i stand til at overskride alperne og strømme ind og erobre Centraleuropa.

 

For 2000 år siden var en militær - ekspedition en uhyre vanskelig opgave, næsten enhver form for tekniske hjælpemidler var ukendt, og troppernes rejse strakte sig ofte i månedsvis. Et af de største problemer var derfor at skaffe føden til hæren, idet man ikke kunne regne med at skaffe føden undervejs. Man kendte ikke konservering af kød, som skulle medbringes, måtte derfor transporteres "på kloven".Og her kommer Rottweileren ind i billedet, idet det var dens stamfædre, der vogtede og drev hornkvæget, og under slagene blev benyttet som stridshund.

 

Mange hunde af denne type fulgte med på de romerske hærtogter, og på den måde nåede den frem til byen Rottweil iWärttemberg, som romerne erobrede i det første århundrede. Rottweil ligger midt i et landbrugsland hvor flere kvægveje mødes, og allerede fra romertiden var byen et stort kvæg og studemarked for hele Centraleuropa. Man havde derfor et stort behov for gode driv- og vogterhunde, og man fandt i den romerske drivhund den race, der bedst passede til formålet.

 

Der stilles meget store krav til disse hunde om mod, klogskab, ubestikkelighed, fin lugtesans o.s.v. for at kunne passe det hårde arbejde i disse tider, hvor røveri og drab på landevejene snarere var reglen end undtagelsen.

 

Men Rottweileren, som hunden nu kaldes, indfriede de stillede krav, og egenskaber blev yderligere udviklet og fremelsket gennem århundrede, ind til jernbanen kom og overtog transporten af stude.

 

------------------------------------------------------------------

 

Jeg tror mens jeg på bedste Nørdvis har siddet og skrevet dette af, har bestemt mig for at en kamphund er en hund, der uden tydelige signal - for andre dyr - kan angribe dem.

 

Altså angribe andre dyr uden tydelige advarsler/signaler. Heri må forskellen ligge på en "alm." hund og en kamphund for mig.

 

Nå - måske der er en enkelt eller to der kan følge min tankegang - det er lidt svært at forklarer for mig (tror jeg :oops:)

Redigeret af Tanten
Forsøgt at gøre det mere læsevenligt
Link til indlæg
Del på andre sites

------------------------------------------------------------------

 

Jeg tror mens jeg på bedste Nørdvis har siddet og skrevet dette af, har bestemt mig for at en kamphund er en hund, der uden tydelige signal - for andre dyr - kan angribe dem.

 

Altså angribe andre dyr uden tydelige advarsler/signaler. Heri må forskellen ligge på en "alm." hund og en kamphund for mig.

 

Nå - måske der er en enkelt eller to der kan følge min tankegang - det er lidt svært at forklarer for mig (tror jeg :oops:)

 

Amen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil mene du overtolker mit indlæg, men det må jo så være for din egen regning. Havde du indsat et uskyldigt lille KAN, havde du nok været lidt tættere på hensigten.

 

Rotten som kamphund.. :lol: Så er vi vist tilbage ved den med langtudeholdningen :blink:

 

siger jeg ikke den er, dig der siger en American bulldog er en kamphund :-) jeg sammenligner kun de 2 racer og deres oprindelse.

 

Tanten

jeg har nok smidt et link til en hjemmeside, et par gange, der siger de samme ting, og jeg har aldrig påstået rotten er en kamphund.

 

Hvis jeg kunne copy+paste herfra ville jeg gerne ellers læs om racen, ved ikke om i har læst det andet link, men der står det samme..

http://www.amerikansk-bulldog.dk/ramme.htm

 

Dog er er flere mennesker også hundejer der ser rotten som kamphund også, dem kalder jeg uvidende, ligesom dem der påstår en AB'er er en kamphund.

 

hvordan man så vil tolke "catch work" er vel op til ens egen holdning...

 

Om rotten

og under slagene blev benyttet som stridshund.

så kæmpede de vel også :)

 

Alle sætning kan vendes og drejes, så hvis catch work er noget en kamphund gør så er stridshund også et arbejde for en kamphund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Om rotten

og under slagene blev benyttet som stridshund.

så kæmpede de vel også :)

 

Alle sætning kan vendes og drejes, så hvis catch work er noget en kamphund gør så er stridshund også et arbejde for en kamphund.

 

Den der vidste jeg godt ville komme :mrgreen::blink:

 

Jeg skimmede tråden og så bare at Rottweileren var nævnt som kamphund nogle steder - og mange siger man skal læse for at blive klog, så jeg tog lige nogle af de leksikon jeg havde på hylden og citerede havd de skrev om Rottweileren.

 

Jeg tror umiddelbart den eneste race hvor jeg tænker kamphund er Amstaffen. Jeg mener ikke som sådan det er en farlig hund over for mennesker men min egen hund fik aldrig lov til at møde sådan en.

 

Min "børnelærdom" har inprentet i mit hovede at det er en race der sender signalerne, desværre er de bare så utydelige/svage/hurtige at andre hunde stort set ikke opfatter dem. desuden er jeg blevet lært at det er en hund der husker utroligt godt, så har den sendt et signal til en bestemt hund for ½ time siden (som jo nok ikke er blevet fanget af den hund der skulle have modtaget det) ja så skal denne uvidende modtagerhund ikke træde meget ved siden af før den får bøllebank - og den er jo blevet advaret, men det er bare ikke blevet opfattet. Om det så er de "alm" hunde der er "dumme" eller Amstaffen der ikke er god nok i forhold til andre - tja...........

 

Kan du følge mig? :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den der vidste jeg godt ville komme :mrgreen::blink:

 

Jeg skimmede tråden og så bare at Rottweileren var nævnt som kamphund nogle steder - og mange siger man skal læse for at blive klog, så jeg tog lige nogle af de leksikon jeg havde på hylden og citerede havd de skrev om Rottweileren.

 

Jeg tror umiddelbart den eneste race hvor jeg tænker kamphund er Amstaffen. Jeg mener ikke som sådan det er en farlig hund over for mennesker men min egen hund fik aldrig lov til at møde sådan en.

 

Min "børnelærdom" har inprentet i mit hovede at det er en race der sender signalerne, desværre er de bare så utydelige/svage/hurtige at andre hunde stort set ikke opfatter dem. desuden er jeg blevet lært at det er en hund der husker utroligt godt, så har den sendt et signal til en bestemt hund for ½ time siden (som jo nok ikke er blevet fanget af den hund der skulle have modtaget det) ja så skal denne uvidende modtagerhund ikke træde meget ved siden af før den får bøllebank - og den er jo blevet advaret, men det er bare ikke blevet opfattet. Om det så er de "alm" hunde der er "dumme" eller Amstaffen der ikke er god nok i forhold til andre - tja...........

 

Kan du følge mig? :oops:

 

Jeps er helt med på den :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
siger jeg ikke den er, dig der siger en American bulldog er en kamphund :-) jeg sammenligner kun de 2 racer og deres oprindelse.

 

Hmm.. Synes jeg bestemt at kunne huske du har sagt den var ;-)

Hvor har jeg defineret AB'en som kamphund? Kan ikke lige huske/finde det??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hvis de vil fortælle mig at en GD er en kamphund, så vil jeg aldrig deltage i sådanne et kursus :roll: og da slet ikke føl mig dum og betale penge for det!!!(hvis du kommer til sådan et kursus igen, må du gerne i det skjulte rulle med dine øjne bare en gang fra mig :blink: )

 

Inden du ruller for meget med de violblå, skulle du måske lige læse lidt historie på GD'en :-D

 

Den står nævnt som "dogge" med fortid som "bullbider" anvendt blandt andet til vildsvinejagt og parforcejagt.

Som sådan en jagthund har den måtte kæmpe pænt...

 

Om den decideret har været anvendt til arrangerede kampe har jeg ikke set efter, men uanset så er kamp med andre dyr vel stadig kamp uanset det er arrangeret som jagt eller som underholdning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hvad er det nu det er for hunde som deltog i den der underlige sport i england...En flok ryttere og en flok hunde og en ræv som prøver på at slippe væk. Men resultatet i 98% af tilfældene er en ræv som bliver synder revet og flået ihjel af hundene.. Er disse hunde kamphunde??

 

Nix for en flok hunde mod en ræv er ikke en kamp på liv eller død - for hundene.

Som f.eks. en GD mod et vildsvin

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Nix for en flok hunde mod en ræv er ikke en kamp på liv eller død - for hundene.

Som f.eks. en GD mod et vildsvin

Ok så spørger jeg måske lidt dumt:hmm::?:

1.

Om det er en kamphund, er det så afgørende om hunden er i direkte livsfare i kampen, eller tæller det med om den er i inddirekte livsfare. som foreksembel ved rabies overførsel fra en ræv tæller ikke med??

 

2.

Jamen er de ikke fremavlede til at kæmpe mod ræve?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Ok så spørger jeg måske lidt dumt:hmm::?:

 

2.

Jamen er de ikke fremavlede til at kæmpe mod ræve?

 

1. lader jeg lige ligge ;-)

 

2. Beaglen er en støver - den finder ræven og skal derefter bare gø som en i helvede således at der kan komme et stort stygt menneske og ordne det "farlige".

De har mange hunde med fordi de skiftes til at finde sporet på ræven og det kræver en del energi/"koncentration" af dem både at gø og følge sporet - så det er teamwork :mrgreen:

 

Beaglen går jo ikke engang i graven - det har den andre små hidsige artsfæller til.......

Redigeret af Tanten
Glemte lige lidt
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Ok så spørger jeg måske lidt dumt:hmm::?:

1.

Om det er en kamphund, er det så afgørende om hunden er i direkte livsfare i kampen, eller tæller det med om den er i inddirekte livsfare. som foreksembel ved rabies overførsel fra en ræv tæller ikke med??

 

2.

Jamen er de ikke fremavlede til at kæmpe mod ræve?

 

c003.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Nix for en flok hunde mod en ræv er ikke en kamp på liv eller død - for hundene.

Som f.eks. en GD mod et vildsvin

 

?? Den er jeg ikke sikker på jeg forstår...

 

Jeg tænker at forskellen er at hundene egentligt ikke skulle flænse ræven... om de så gør det ved jeg ikke, men jeg tænker at en kamphund slet ikke ville kunne rende i sådan en stor flok af hunde der ikke bor i familien uden at det ville blive en stor slåskamp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
1. lader jeg lige ligge ;-)

 

2. Beaglen er en støver - den finder ræven og skal derefter bare gø som en i helvede således at der kan komme et stort stygt menneske og ordne det "farlige".

De har mange hunde med fordi de skiftes til at finde sporet på ræven og det kræver en del energi/"koncentration" af dem både at gø og følge sporet - så det er teamwork :mrgreen:

 

Beaglen går jo ikke engang i graven - det har den andre små hidsige artsfæller til.......

Jamen jagt formen blev jo forbudt pga det den er dyremishandling af ræven

Link til indlæg
Del på andre sites

Inden du ruller for meget med de violblå, skulle du måske lige læse lidt historie på GD'en :-D

 

Den står nævnt som "dogge" med fortid som "bullbider" anvendt blandt andet til vildsvinejagt og parforcejagt.

Som sådan en jagthund har den måtte kæmpe pænt...

 

Om den decideret har været anvendt til arrangerede kampe har jeg ikke set efter, men uanset så er kamp med andre dyr vel stadig kamp uanset det er arrangeret som jagt eller som underholdning?

 

Som jeg også skrev tidligere i posten, måske man skulle kigge på racen i dag istedet for den gang ofr længe længe siden.

 

Og ligegyldigt hvor meget jeg kan læse om GD's historie, vil jeg stadig side og trække på smilbåndet når folk nævner GD og kamphund i sammen sætning, og jeg vil også stadig rulle med mine violblå.

 

Når folk siger kamphund, mener de så ikke 2 hunde der kæmper mod hinanden?

Eller er jeg trådt helt ved siden af i denne tråd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
?? Den er jeg ikke sikker på jeg forstår...

 

Jeg tænker at forskellen er at hundene egentligt ikke skulle flænse ræven... om de så gør det ved jeg ikke, men jeg tænker at en kamphund slet ikke ville kunne rende i sådan en stor flok af hunde der ikke bor i familien uden at det ville blive en stor slåskamp.

 

 

Kamp én mod én - gd vs vildsvin

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Som jeg også skrev tidligere i posten, måske man skulle kigge på racen i dag istedet for den gang ofr længe længe siden
.

 

Tjah... Nutidige hunde har bevaret en stor del af deres sprog og adfærd fra ulvene. Det ligger mange tusinde år tilbage, men er der stadig.

Naturligvis er dette noget naturligt og ikke fremavlet, men alligevel

 

Og ligegyldigt hvor meget jeg kan læse om GD's historie, vil jeg stadig side og trække på smilbåndet når folk nævner GD og kamphund i sammen sætning, og jeg vil også stadig rulle med mine violblå.

 

Jamen det er da også sundt at smile...

 

 

Når folk siger kamphund, mener de så ikke 2 hunde der kæmper mod hinanden?

Eller er jeg trådt helt ved siden af i denne tråd?

 

Det er blandt andet der diskussionen kan blive svær, for hvis man ikke har samme definition taler man forbi hinanden.

Det kan også være hunde, som har skullet slås for livet mod andre dyr f.eks. tyre, bjørne, vildsvin mm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...