Hop til indhold

en kamphund er en kamphund


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Gæst Dogue1
Kamp én mod én - gd vs vildsvin

Så høre det engelske bull-biting hvor 2-3hunde kæmpede mod en tyr ikke indunder kamp, og der med er de engelske kamphunde i virkeligheden ikke kamphund? *klør sig i håret smily*

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 168
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Tanten
Jamen jagt formen blev jo forbudt pga det den er dyremishandling af ræven

 

Jeg mener det var pga stressfaktoren for ræven fra selve jagten - ikke fordi hundene flåede skindet af den eller lign. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm.. Synes jeg bestemt at kunne huske du har sagt den var ;-)

Hvor har jeg defineret AB'en som kamphund? Kan ikke lige huske/finde det??

 

jo det har du inddirekte skrevet her

 

Citat:

(rotten og AB'er blev avlet med stort set samme formål way back)

Rotten som kamphund.. :lol: Så er vi vist tilbage ved den med langtudeholdningen :blink:

 

 

 

jeg siger jo bare at rotten og AB'er er avlet med stort set samme formål og så skriver du at jeg antyder rotten er en kamphund, og med det må du mene en AB er kamphund :-)

 

det jeg måske har skrevet ang. rotten og kamphund er nok i forbindelse med hvad nogle uvidende ser racen som.

 

Så kan være vi snakker forbi hinanden og bare er nogle tosser til at forstår hinanden på skrift.. :mrgreen: :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så høre det engelske bull-biting hvor 2-3hunde kæmpede mod en tyr ikke indunder kamp, og der med er de engelske kamphunde i virkeligheden ikke kamphund? *klør sig i håret smily*

 

Jeg tror de fleste hunde i flok, kunne finde på at slå et andet dyr ihjel, hvis de deltog i selve forfølgelsen af et dyr, der opførte sig som et byttedyr. Dvs. et dyr der flygter. Mon forskellen kunne ligge dèr?. En kamphund ville kunne finde på at angribe et dyr der ikke flygter,... alene, selvom det dyr den står overfor, ville få andre racer til at pakke sammen. Dvs. noget omkring dumdristighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok så spørger jeg måske lidt dumt:hmm::?:

1.

Om det er en kamphund, er det så afgørende om hunden er i direkte livsfare i kampen, eller tæller det med om den er i inddirekte livsfare. som foreksembel ved rabies overførsel fra en ræv tæller ikke med??

Den risiko kender hundene jo ikke til.

2.

Jamen er de ikke fremavlede til at kæmpe mod ræve?

Jeg tror ikke du behøver avle hunde til at slå en ræv ihjel, når de jager i flok. (den egenskab ligger tæt under overfladen, så vidt jeg ved) Det er vist heller ikke meningen at ræven skal aflives af hundene, men jeg er ikke helt sikker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO
...Den risiko kender hundene jo ikke til...

 

Jo jo, da. Kender du ikke den hundegruppe, der kaldes risikohunde? De er sådan lidt beslægtede med kamphunde, men så alligevel ikke. En risikohunds mest fremtrædende træk er, at den tiltrækkes af ting, der på en eller anden måde er, eller eventuelt kunne være, farlige, enten for den selv og/eller for ejeren. De er typisk meget kræsne og en del nægter at spise andet end salmonella-kylling. De foretrækker også at gå midt på vejen, kaster sig ofte ud foran biler (med eller uden ejer i den anden ende af snoren). Risikohundehvalpe elsker at bide i ledninger, men kun hvis disse er tilsluttet stikkontakter. Risikohunde elsker at ligge i møblerne, men altid halvt ude over kanten, hvilket betyder, at de ofte dratter ned.

 

Hmmm, gad vide om jeg lige har beskrevet nogle hunde herinde? :mrgreen::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Så høre det engelske bull-biting hvor 2-3hunde kæmpede mod en tyr ikke indunder kamp, og der med er de engelske kamphunde i virkeligheden ikke kamphund? *klør sig i håret smily*

 

Nå ja..

 

Min forklaring gik på at en flok jagthunde mod en ræv ikke kæmper for livet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Nå ja..

 

Min forklaring gik på at en flok jagthunde mod en ræv ikke kæmper for livet...

Aha:idea: Så længe hundene ikke kæmper for deres liv er det ikke kamphunde, hvad "byttet" angår så har det ingen betydning!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det skulle man jo synes :-)

Ka ikke huske om jeg har læst den pågældende artikel, men mener at kunne huske at hun kom rimeligt i modvind efterfølgende pga. den. ;-)

 

Det har jeg ikke hørt om. Tænker på om det kan være "oprøret" der opstod, på grund af at en fra Vi med Hund gav udtryk for, at kamphunde burde forbydes, der (måske) spiller ind? :hmm: Men det skal jeg ikke gøre mig klog på.

 

 

 

Det gør de også :-)

 

Citerer lige et par af DKK's indlæg under nyheder/presse:

 

 

:blink:

 

OK, DKK er i stand til at kalde en kamphund for en kamphund, jeg overgi'r mig :lol: Men så modsiger de jo nu engang sig selv: "Nogle betegner hundene som kamphunde, men betegnelsen er upræcis, og derfor anvender vi den ikke i Dansk Kennel Klub." http://www.dansk-kennel-klub.dk/918 :blink:

 

Beklager det sene svar, men har ikke haft så meget tid de sidste dage :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Det har jeg ikke hørt om. Tænker på om det kan være "oprøret" der opstod, på grund af at en fra Vi med Hund gav udtryk for, at kamphunde burde forbydes, der (måske) spiller ind? :hmm: Men det skal jeg ikke gøre mig klog på.

 

Har opgivet.. jeg fik ikke svar alligevel, så mon ikke den er lagt i skuffen :blink:

 

 

OK, DKK er i stand til at kalde en kamphund for en kamphund, jeg overgi'r mig :lol: Men så modsiger de jo nu engang sig selv: "Nogle betegner hundene som kamphunde, men betegnelsen er upræcis, og derfor anvender vi den ikke i Dansk Kennel Klub." http://www.dansk-kennel-klub.dk/918 :blink:

 

Beklager det sene svar, men har ikke haft så meget tid de sidste dage :vinken:

 

Kan kun give dig ret.. Men det ka jo være de også har fået nok! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Verawang
Så det du siger er at man kan smide en utrænet labbe ud i en skov for at hente vildt og den vil gøre det til uG. Nej vel, er skal en form for uddannelse af hundene til for at de kan gøre det de er blevet lavet til, ellers er de bare hunde og intet andet...

 

Tja, med mange racer kan man næsten gøre sådan.

 

De fleste jack russel terriers der kommer i træningsgrav ved lige nøjaftigt hvad den skal, selv om det er første gang.

En greyhound der bliver præsenteret for en harre kan også sagtens udføre det job den er avlet til, uden træning.

 

Det er da rigtigt at det er nemmere med en hund med et selvstændigt job som greyhounden eller jack russelen end en labrador, der er mere samarbejdende.

Men på den anden side, kamp er jo også en meget selvstændig opgave for en hund....

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...
Gæst Lexi Kyed
Det er ikke for at hakke på dig men jeg ville gerne se min springer reagere sådan her. Der er altså forskel på hvad racerne har med i bagagen.[media]
[/media]

 

 

he he jeg kan klare det :-)

som jeg prøver at skrive mange mange gange, er der forskel på bull-typerne.

Den engelske bull terrier er ikke avlet til kamp. brugt JA.

men det kan jeg jo ikke gøre ved.

Link til indlæg
Del på andre sites

he he jeg kan klare det :-)

som jeg prøver at skrive mange mange gange, er der forskel på bull-typerne.

Den engelske bull terrier er ikke avlet til kamp. brugt JA.

men det kan jeg jo ikke gøre ved.

 

Du taler i tåger. Jeg fatter nada. :confused:

 

Det kan jeg jo heller ikke gøre ved men hvis min hund blev angrebet af en hund som kan det, man ser på videoen (af en bullterrier) er det så ikke ligegyldigt om den er avlet til det eller bare brugt til det?. I min verden følges de to ting nu ad, idet du jo ikke kan bruge en hund til noget bestemt hvis egenskaberne ikke forefindes (som man avler sig frem til).

Link til indlæg
Del på andre sites

mener bestemt ikke jeg har en kamphund eller en muskelhund! jeg har en familiehund!!!

hvad racen er det? ligner en bull terrier?

for det er da en kamphund? kan godt DU ikke træner den til kamp, men den går altså under kamphund.

 

Vores hund er 1/4 amstaff og selvom jeg aldrig ser ham som en kamphund, har jeg det ok med folk siger han er en kamphund.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lexi Kyed

altså de gamle Black and whit terrier var kamphunde.

Og div efterfølgende blandinger blev brugt til at fange rotter.

men den æggeformet engelske bull terrier, er avlet i 1850 med udstilling til formål. derfor fik kun hvide hvalpe med æggehovede lov at leve.

 

 

Ascha: der er rigtigt mange hunde racer fra helt små terrier til mega ulvehunde som blev brugt til kamp. men som ikke nødvendigvis var hovedeformål

alle hunde kan da bide, og gør det vist de er truet

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen

Fandt dette link på google.dk om kamphunde og blev lidt overrasket

der er åbenbart mange af jer der ikke ved hvad for en hund i har

for flere af dem i ikke erkender som kamphunde står der så sandelig under dette link

http://www.kamphund.com/Home

 

 

ikke for at forklejne hunden eller hundeejeren for deres valg af hund

synes nogle af dem er smukke hunde men ville ikke selv kunne håntere en af salgsen

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en Amstaff, og jeg mener altså bestemt heller ikke at det er en kamphund.

 

Og i DKK hører den under kategorien terrier, så hvis du skal kalde den noget, så kald den for en terrier, tak :-)

 

American-Staffordshire-Terrier.jpg?height=200&width=194

Udviklingen af American Staffordshire Terrier'en eller Amstaff'en starter helt tilbage til 800 år før vores tidsregning, da nogle handelsmænd havde en hund af Mastiffgrenen med til England fra Asien. Omkring 400 år før vores tidsregning, kom endnu en hund af Mastiffgrenen til England. Denne race blev kaldt "Alaunt". Engelske slagtere og landmænd gjorde denne hund til verdens første Bulldog.

 

I middelalderen udviklede Bulldoggen sig yderligere, og var den første race som udviklede "lockjaw", som egentlig har mere at gøre med hundens kampånd fremfor nogen egentlig speciel kæbemuskulatur. Disse hunde havde evnen til at fange, og holde fast på meget store dyr, og ikke give slip uanset hvor hårdt byttet kæmpede imod. Hos slagteren blev Bulldoggen brugt til at bringe store dyr så som tyre til slagtning. Derfor fik de også navnet "butchers dog". Det var faktisk muligt for en veltrænet bulldog på 36 kg. at nedlægge en tyr på 810 kg. På trods af at bulldoggens normale modstander var tyre, begyndte man at lave kampe hvor hunden skulle kæmpe og nedlægge andre store dyr som for eksempel bjørne. Disse kampe blev på engelsk kaldet "baits".

 

I 1835 blev disse kampe forbudt i England. Den eneste form for "bait" kampe der overlevede var hundekampe. Folk vendte da deres interesse imod hundekampene, og nogle minearbejdere i Staffordshire krydsede Bulldoggen med en terrier. Fra denne krydsning opstod Staffordshire Terrier'en. Disse "gadekryds" blev avlet for deres had imod andre hunde, deres ukuelige mod, en høj smertetærskel, en evne til at helé meget stærkt hvis de blev såret, en vilje til at kæmpe til det sidste og meget hengiven overfor mennesker. En interessant ting var at opdrættere af denne race prioriterede en ting meget højt, og det var hengivenhed overfor mennesker. Hvis en hund nogensinde bed eller viste agressivitet over mennesker blev den aflivet øjeblikkelig.

 

De første Staffordshire terriers kom til Amerika så tidligt som 1870 fra England, og det er derfra vores nuværende Staffordshire terriers stammer.

 

Staffordshire og Staffordshire Bull Terrierne var oprindeligt samme race, men målbevidst avl har gjort de to racer vidt foreskellige. I de tidlige tider blev hundene kaldt mange navne; Staffordshire terrier, Yankee terrier, Pit Bull terrier. Da racen blev anerkendt af den amerikanske kennelklub AKC, i 1936, fik den navnet American Staffordshire terrier, og den dag i dag arbejdes der stadig efter den oprindelige standard fra 1936. Det er et stort problem for racen, at den ofte kommer i miskredit pga. sit gamle slægtskab med Pit Bull terrieren. Der hviler derfor et stort ansvar på alle, der opdrætter og/eller ejer en Amerikansk Staffordshire terrier, om at være gode ambassadører for racen.

 

Racens karakteristik

En Amstaff er en middelstor, kompakt og muskuløs hund. Den har en kort pels som er meget nem at holde. Den fåes i mange farver, men det er ikke ønskeligt med helt hvide eller black and tan farvede. Racens vigtigste egenskab er dens temperament. En Amstaff er en usædvanlig glad, uadvendt og positiv hund, som er levende interesseret i alt hvad der foregår. En Amstaff har en stærk og modig psyke, som gør, at den bevarer roen og ikke foretager sig noget uoverlagt. Den er en god vagthund, som gø'r meget lidt.

 

For at en Amstaff kan udvikle sig rigtigt, fodrer det imidlertid en stærk fører, der med sikkerhed og kærlighed behandler sin hund korrekt fra den er en lille hvalp. Den er i besiddelse af et stort, varmt og kærligt hjerte, som stortrives i et godt miljø. En Amstaff afspejler nøje de mennesker, den lever hos. Det er en hund, som nyder livet i fulde drag.

 

Udendørs er den en særdeles udholdende og stærk følgesvend som har en råstyrke og fysik, som kan måle sig med enhver. Den påskønner alle former for aktiviteter, og finder stor glæde ved agility, spor søg, fly ball, lydighedstræning osv. Det er en hund, som elsker at følge med og køre i bil, den kan tilpasse sig overalt og sætter stor pris på at være ved sin ejers side. Desuden er det værd at nævne,at den er en meget pålidelig og robust børnehund.

 

Opdragelse

For at få den helt rigtige glæde af en amstaff er det væsentligt at være en sikker og bestemt leder for hunnen. Derudover er den ret ukompliceret at opdrage og kan med den rette fører og træning opnå flotte resultater i lydighedskonkurrencer. Man skal gøre sig klart, at det er en stærk hund og at den godt kan lide at bruge sine kræfter og at udfolde sig udendørs. Hvalpe vil man opdage, er nemme at gøre renlige, og falder omgående til i deres nye hjem, men at de som yngre gerne vil tygge lidt i alt; men det er heldigvis noget, de vokser fra. En amstaff er ofte ret selvstændig, og den gider ikke altid komme, når der bliver kaldt, så her skal ejeren sørge for at være konsekvent fra starten. Den er meget glad for andre hunde, men er i stand til at klare sig godt i slagsmål, hvis situationen pludselig byder på det. Derfor er det meget vigtigt at have styr på sin amstaff. Tag hellere hunden i snor en gang for meget end en gang for lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fandt dette link på google.dk om kamphunde og blev lidt overrasket

der er åbenbart mange af jer der ikke ved hvad for en hund i har

for flere af dem i ikke erkender som kamphunde står der så sandelig under dette link

http://www.kamphund.com/Home

 

 

ikke for at forklejne hunden eller hundeejeren for deres valg af hund

synes nogle af dem er smukke hunde men ville ikke selv kunne håntere en af salgsen

 

Personligt mener jeg ikke netop denne side er særlig pålidelig. Hvordan har den overbevist dig? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt mener jeg ikke netop denne side er særlig pålidelig. Hvordan har den overbevist dig? :-)

 

Hvad skal der til for en side er pålidelig?

 

Fandt noget om Rottweiler på siden, men den er ikke beskrevet som en kamphund. Det er den jo så heller ikke.

 

Rottweiler.jpg?height=198&width=200

Rottweileren er en meget gammel hunderace, som kan føre sin historie tilbage til romertiden, hvor den vogtede og drev kvæg bl.a. på romerrigets togter. Der sandsynligvis også på denne måde, at hundene er kommet til Rottweil Wärttemberg (i det sydlige Tyskland), som romerne erobrede i det første århundrede. I dette landbrugsområde mødtes flere "kvægveje", hvor der var brug for gode driver- og vogterhunde som Rottweileren. I dag bruges Rottweileren ikke meget som hyrdehund, men racens veludviklede vogterinstinkt bruges forsat i bl.a. politi, militær, i brugshundesport og - da racen også er en kærlig og hengiven race - som elskelig familiehund

 

Højde: Hanner 61 - 68 cm / Tæver 56 - 63 cm

Vægt: Hanner ca. 50kg / Tæver ca. 42kg

Gruppe: Vagt- Gårdhund

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad skal der til for en side er pålidelig?

 

Fandt noget om Rottweiler på siden, men den er ikke beskrevet som en kamphund. Det er den jo så heller ikke.

 

Rottweiler.jpg?height=198&width=200

Rottweileren er en meget gammel hunderace, som kan føre sin historie tilbage til romertiden, hvor den vogtede og drev kvæg bl.a. på romerrigets togter. Der sandsynligvis også på denne måde, at hundene er kommet til Rottweil Wärttemberg (i det sydlige Tyskland), som romerne erobrede i det første århundrede. I dette landbrugsområde mødtes flere "kvægveje", hvor der var brug for gode driver- og vogterhunde som Rottweileren. I dag bruges Rottweileren ikke meget som hyrdehund, men racens veludviklede vogterinstinkt bruges forsat i bl.a. politi, militær, i brugshundesport og - da racen også er en kærlig og hengiven race - som elskelig familiehund

 

Højde: Hanner 61 - 68 cm / Tæver 56 - 63 cm

Vægt: Hanner ca. 50kg / Tæver ca. 42kg

Gruppe: Vagt- Gårdhund

 

 

Men er det ikke lidt ligesom linket www.kamphunde.com rimeligt tydeligt indikerer, at de hunderacer der omtales på siden opfattes som hørende til gruppen; kamphunde ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...