Hop til indhold

Spørgsmål ang hiaki og dyrelægebesøg


Aslan
 Share

Recommended Posts

Vi har haft snak om ny dyrelæge, men inden vi begynder på alt det, vil jeg lige hører hvad deres adfærdsehandler har at sige, og så kontakter jeg en anden adfærdsbehandler, for at tjekke op på det som dyrelægens adfærdsbehandler har sagt.

 

Og er Aslan vitterlig ved at overtage hele verdensherredømmet, skal jeg da også tage imod alle de råd jeg kan få.

 

Vi har også allerede fået rådet to dyrelæger i nærheden.

 

Hvis vi ender med helt nyt dyrelæge hus (og ikke bare skifter dyrelæge dernede) har jeg i sinde og ringe og snakke med dem, hører hvordan de har det med "ny moderne" adfærd/opdragelse og om de har tid til ders patienter.

 

Meeeeeeeeeen lad os nu lige se tiden an og se om vi ikke kan nøjes med en ny dyrelæge dernede, der er vidst 5 dernede i alt.

 

Men jeg glæder mig lidt til snakken i morgen, også fordi min kæreste viser stort initiativ til denne snak (så er det ikke kun mig, men os begge, hvilket er godt, fo han tænker tanker jeg ikke tænker og omvendt).

 

Istedet for " det var jo dig der ringede til dem" Er det nu "du kan jo også bare gå i lidl imens jeg snakker hvis du ikke har lyst"

Meget skræmmende, monstro han har tænk sig at tumle adfærdsbehandleren???

 

 

Lige nu sidder jeg og skriver mine spørgsmål ned til hende....

 

Jeg gad jo godt at vide hvordan de kan råde mig til at gører noget der kunne give sådan et bagslag, det tog mig jo 3 dage at få lov at pille i hans tænder/poter/ører igen :roll:

 

Jeg gad også godt vide om det generalt bare er gammel dags eller om de vitterligt tager de nye uddannelser som jeg har fået at vide at de tager???

 

Hvorfor er det OK at en lab på 7 år, pure nægter at ligge sig ned (hun er meget stædig) om det er stædighed eller usikkerhed er jo så spørgsmålet.

Denne hund e A-hund inde for lydigheds området, men som skrevet, den nægter at lægge sig på dyrelægens bord! Men det er ok, og det er ikke ok at en hvalp på 17 uger ikke vil... ???

 

Hvis i lige mener at der er noget jeg skal spørge hende om nu jeg er igang,

må i gerne lige skrive det (bare i tilfælde af at jeg ikke selv har tænkt på det.

 

 

Jeg vil gerne sige tak for jeres posts, det er dejligt at hører og læse at jeg ikke bare er en svag person, og at jeg ikke er den eneste der ikke brøds sig om at tumle sin hund.

Det er også dejligt at hører hvordan nogen af jeres voksne hunde ville reagere på sådan en situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi fik en ganske god snak.

 

Adfærds damen kunne godt se at Aslan ikke var igang med at overtage verdens herredømmet, han var heller ikke igang med at overtage min plads i hiakiet.

 

Vi skal stadig huske at han er en hanhund, og at han kommer op og veje de der 75-80 kg.

 

Hvilket vi tog stiling til FØR vi købte Aslan. Vi har overvejet og gennemtænkt (syntes vi selv) samtlige ting og sager der skal tages forbehold og stilling til ved store hunde.

 

Hun mente også at det at ligge på ryggen NÅR VI BER om det, skulle leges ind, samt den sygeplejeske der havde sagt det modsatte også havde "indrømme" at hun måske lige havde været for hurtig på aftrækkeren.

 

Dyrelægen som også kom forbi, pointerede at vi skulle jo huske hun havde haft med hunde at gører i 25 år, hvortil jeg svarede at hun var sikkert også en god dyrelæge, men frem over måtte hun pointere hvis hun syntes Aslan havde adfærds problemer, og så skulle vi nok kontakte en adfærdsbehandler. Men hun syntes også det var trælst at det var endt sådan.

 

Men vi fik en god snak med adfærds damen, og hun prøvede ikke at "tvinge" os til at gøre ting, men mindede os om hvad resultatet KAN være ved visse ting, så som at aslan skal ignoreres nogen gange (hvilket vi gør) og at vi skulle huske at de ting han ikke må, må han heller ikke i morgen (det er sådan det er nu).

Vi snakkede om det at begynde til træning her den 9. august, og at vi skulle være opmærksomme på at NOGEN steder var trænerne til "tumling", og andre steder var de ikke.

 

 

Vi er stadig grønne hunde ejere, men vi fik ikke rigtig nogle ting at vide i dag, som vi ikke er klar over i forvejen (og vi vidste godt at Aslan ikke var igang med at overtage verdenen). Dog var der lige noget om hans fodder:-D.....og pris stigning næste måned :roll:

 

Og den mest sandsynlige grund til at Aslan ikke spiser op er at han er en hund med lille appetit, og så længe at han var glad og energisk, skulle jeg ike bekymre mig. Hvilket jeg godt ved, men jeg KAN ikke lade være med at bekymre mig :roll::roll::roll::roll:

 

 

Vi snakkede også lige om Aslans kørersyge.

Vi fik nogle klude med hjem, som lugter af mor hunds babser (underligt) som vi skulle binde i hundeburet, da dette BURDE virke beroligende. Regner med at vi skal afprøve det i morgen, hvis vi tager i sommerhus.

 

Men alt i alt, Aslan er ikke en dominerende hvalp.

Han ved udemærket at det er mig der bestemmer.

Hvis vi fortsætter som nu, og huskede at ignorere ham og øve liggepå ryggen, kigge øjne og alt det der, skulle det nok blive en god hund (og det er det vi gør).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina

Jeg ser først din tråd nu, men jeg må erklære mig enig med flertallet. Det kan være virkelig grænseoverskridende for en hund at skulle ligge på ryggen, så at den modsætter sig dette kan på ingen måde betegnes som adfærdsvanskelighed.

 

Bare at få hunden til at rulle kan være svært, selvom det foregår i hjemlige omgivelser, og hunden er i selskab med sin ejer. Når den opholder sig hos dyrlægen, som den måske ikke kender så godt, og hvor den måske har oplevet, at det har gjort ondt, går det vel ikke ligefrem nemmere.

 

Jeg synes, det er virkelig kritisabelt, at din dyrlæge skræmmer dig med sådanne udtalelser, og jeg håber, at I kan komme til hos én af de andre. Hvis hunden absolut skal undersøges på en måde, som den modsætter sig kraftigt, og det ikke kan ordnes ved, at ejeren holder moderat fast på den, så er jeg tilhænger af, at der lægges en let bedøvelse.

 

Hvad mente de med, at Aslan skal ignoreres?

 

Godt at du lytter til din mavefornemmelse frem for at være blindt autoritetstro :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Vi fik en ganske god snak.

 

Adfærds damen kunne godt se at Aslan ikke var igang med at overtage verdens herredømmet, han var heller ikke igang med at overtage min plads i hiakiet.

 

Vi skal stadig huske at han er en hanhund, og at han kommer op og veje de der 75-80 kg.

 

Hvilket vi tog stiling til FØR vi købte Aslan. Vi har overvejet og gennemtænkt (syntes vi selv) samtlige ting og sager der skal tages forbehold og stilling til ved store hunde.

 

Hun mente også at det at ligge på ryggen NÅR VI BER om det, skulle leges ind, samt den sygeplejeske der havde sagt det modsatte også havde "indrømme" at hun måske lige havde været for hurtig på aftrækkeren.

 

Dyrelægen som også kom forbi, pointerede at vi skulle jo huske hun havde haft med hunde at gører i 25 år, hvortil jeg svarede at hun var sikkert også en god dyrelæge, men frem over måtte hun pointere hvis hun syntes Aslan havde adfærds problemer, og så skulle vi nok kontakte en adfærdsbehandler. Men hun syntes også det var trælst at det var endt sådan.

 

Men vi fik en god snak med adfærds damen, og hun prøvede ikke at "tvinge" os til at gøre ting, men mindede os om hvad resultatet KAN være ved visse ting, så som at aslan skal ignoreres nogen gange (hvilket vi gør) og at vi skulle huske at de ting han ikke må, må han heller ikke i morgen (det er sådan det er nu).

Vi snakkede om det at begynde til træning her den 9. august, og at vi skulle være opmærksomme på at NOGEN steder var trænerne til "tumling", og andre steder var de ikke.

 

 

Vi er stadig grønne hunde ejere, men vi fik ikke rigtig nogle ting at vide i dag, som vi ikke er klar over i forvejen (og vi vidste godt at Aslan ikke var igang med at overtage verdenen). Dog var der lige noget om hans fodder:-D.....og pris stigning næste måned :roll:

 

Og den mest sandsynlige grund til at Aslan ikke spiser op er at han er en hund med lille appetit, og så længe at han var glad og energisk, skulle jeg ike bekymre mig. Hvilket jeg godt ved, men jeg KAN ikke lade være med at bekymre mig :roll::roll::roll::roll:

 

 

Vi snakkede også lige om Aslans kørersyge.

Vi fik nogle klude med hjem, som lugter af mor hunds babser (underligt) som vi skulle binde i hundeburet, da dette BURDE virke beroligende. Regner med at vi skal afprøve det i morgen, hvis vi tager i sommerhus.

 

Men alt i alt, Aslan er ikke en dominerende hvalp.

Han ved udemærket at det er mig der bestemmer.

Hvis vi fortsætter som nu, og huskede at ignorere ham og øve liggepå ryggen, kigge øjne og alt det der, skulle det nok blive en god hund (og det er det vi gør).

 

 

Han ER jo en god hund som udgangspunkt :-D

 

De klude er præpareret med DAP (hunde beroligende duftstoffer) som er et kunstigt tilvirket stof som lugter som det tæven udskiller mellem patterne.

 

Spændende om det virker

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Hvad mente de med, at Aslan skal ignoreres?

 

 

At vi ikke skal snakke med ham hver gang at han VIL snakke.

At vi ikke skal lege med ham HVER gang at han VIL lege.

 

Hvilket kommer af sig selv, for ser vi tv, og han kommer med sin bide ring, så er det altså ikke der jeg gider at trække ring med ham (trods det kun er 4 træk).

 

VIL han snakke, ja vi kan da lige give ham et klap eller 2 og så "ignorere" ham, og så tuller han ud i haven og ligger og tygger i en gren.

 

Så han acceptere fuldt ud af han ikke altid er midt punkt.

 

Grunden til at de mener at vi skal huske at ignorere ham er at hvis han bliver "for flokket" og for "midtpunktet" kan han blive ked af at være alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han ER jo en god hund som udgangspunkt :-D

 

De klude er præpareret med DAP (hunde beroligende duftstoffer) som er et kunstigt tilvirket stof som lugter som det tæven udskiller mellem patterne.

 

Spændende om det virker

 

Aslan har været en god hund fra dag et, og vi gø alt hvad vi kan for at han bliver ved med at være det :blink:

 

Det virker IKKE mod selve opkast køresygen.

 

Aslan hopper selv ind i buret, så vi går ikke ud fra at han er utryk ved at kører.

 

Måske DAPpen hjælper ved hunde der er utrygge, men den hjælper ikke mod Aslans kvalme opkast køresyge.

 

 

Resept medicin mod kørersyge koster 420 kr for 4 piller, så vi er blevet enige om at prøve at putte en gummi flap under bilen, dette hjællper nogen mennesker mod kørersyge, så vi vil lige afprøve dette inden vi tyr til dyre piller.

 

Bliver det en nødvendighed, betaler jeg da også det det koster, for min hund skal ikke kører 163 km til århus med opkast og kvalme!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina
At vi ikke skal snakke med ham hver gang at han VIL snakke.

At vi ikke skal lege med ham HVER gang at han VIL lege.

 

Hvilket kommer af sig selv, for ser vi tv, og han kommer med sin bide ring, så er det altså ikke der jeg gider at trække ring med ham (trods det kun er 4 træk).

 

VIL han snakke, ja vi kan da lige give ham et klap eller 2 og så "ignorere" ham, og så tuller han ud i haven og ligger og tygger i en gren.

 

Så han acceptere fuldt ud af han ikke altid er midt punkt.

 

Grunden til at de mener at vi skal huske at ignorere ham er at hvis han bliver "for flokket" og for "midtpunktet" kan han blive ked af at være alene.

 

Det er da uhøfligt ikke at svare, når man bliver spurgt :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men vi svare da også, vi siger, "ikke nu lille skat, senere" (ja...for aslan forstår jo helt vildt godt menneskesprog :roll:)

 

 

 

Dog skal det siges at, er han helt oppe i det røde felt, når vi ser en helt vildt god film, er der en af os der går fra og får ham lidt ned på jorden igen...(det hjælper at løbe efter bolden 2 gange) på det punkt er vi lidt sukkersøde :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Aslan har været en god hund fra dag et, og vi gø alt hvad vi kan for at han bliver ved med at være det :blink:

 

Det virker IKKE mod selve opkast køresygen.

 

Aslan hopper selv ind i buret, så vi går ikke ud fra at han er utryk ved at kører.

 

Måske DAPpen hjælper ved hunde der er utrygge, men den hjælper ikke mod Aslans kvalme opkast køresyge.

 

 

Resept medicin mod kørersyge koster 420 kr for 4 piller, så vi er blevet enige om at prøve at putte en gummi flap under bilen, dette hjællper nogen mennesker mod kørersyge, så vi vil lige afprøve dette inden vi tyr til dyre piller.

 

Bliver det en nødvendighed, betaler jeg da også det det koster, for min hund skal ikke kører 163 km til århus med opkast og kvalme!

 

her er ingefær vist bedre, mener jeg at andre har skrevet om?

Link til indlæg
Del på andre sites

Aslan har været en god hund fra dag et, og vi gø alt hvad vi kan for at han bliver ved med at være det :blink:

 

Det virker IKKE mod selve opkast køresygen.

 

Aslan hopper selv ind i buret, så vi går ikke ud fra at han er utryk ved at kører.

 

Måske DAPpen hjælper ved hunde der er utrygge, men den hjælper ikke mod Aslans kvalme opkast køresyge.

 

 

Resept medicin mod kørersyge koster 420 kr for 4 piller, så vi er blevet enige om at prøve at putte en gummi flap under bilen, dette hjællper nogen mennesker mod kørersyge, så vi vil lige afprøve dette inden vi tyr til dyre piller.

 

Bliver det en nødvendighed, betaler jeg da også det det koster, for min hund skal ikke kører 163 km til århus med opkast og kvalme!

 

her er ingefær vist bedre, mener jeg at andre har skrevet om?

 

Min bror og svigerinde har prøvet zoneterapi mod køresyge med prima resultat :5up:

 

Janka kastede godt nok ikke op men savlede helt vildt, det gør hun så ikke længere :5up:

 

Bare en idé :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

her er ingefær vist bedre, mener jeg at andre har skrevet om?

 

 

Jeps, men hver gang jeg har spurgt hvordan og hvor ledes er der desværre ikke nogen der har svaret :(

 

Hvor meget ingefær?

 

 

Nogen siger hvis de får for meget er det giftigt, men hvor meget er for meget?

 

Og skal aslan spise det?

Skal de hænge i buret i en pose?

Ren ingefær købt frisk i brugsen eller kan man få det i "tørret" ???

Hvor lang tid FØR køreturen skal det indtages/hænges op eller hvad man gør??

 

 

Det er lidt synd for ham, for i dag peb han da vi skulle hjem fra mormors have. Hvilket er et tydeligt tegn på¨ubehag og i forhold til at han gerne vil ind i buret, er han begydt at have skrubler kan vi se på ham!

 

Vi syntes vi har gjort alt efter bogen, mange mange små ture, men de har ikke hjulpet på køresygen :cry: jeg bliver så ked på Aslans vejne :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Jeps, men hver gang jeg har spurgt hvordan og hvor ledes er der desværre ikke nogen der har svaret :(

 

Hvor meget ingefær?

 

 

Nogen siger hvis de får for meget er det giftigt, men hvor meget er for meget?

 

Og skal aslan spise det?

Skal de hænge i buret i en pose?

Ren ingefær købt frisk i brugsen eller kan man få det i "tørret" ???

Hvor lang tid FØR køreturen skal det indtages/hænges op eller hvad man gør??

 

 

Det er lidt synd for ham, for i dag peb han da vi skulle hjem fra mormors have. Hvilket er et tydeligt tegn på¨ubehag og i forhold til at han gerne vil ind i buret, er han begydt at have skrubler kan vi se på ham!

 

Vi syntes vi har gjort alt efter bogen, mange mange små ture, men de har ikke hjulpet på køresygen :cry: jeg bliver så ked på Aslans vejne :cry:

 

Det kommer nok lidt an på hvor meget han vejer. Men jeg tror du kan prøve med 1 ingefær tablet en time før i kører.

 

Det skulle også være godt ikke af fodre hunden for tæt på afgang. En lille smule banan eller yoghurt, kan eventuelt dumle maven lidt.

 

Der er også forskel på biler tror jeg - det er min egen observation, så læs ikke for meget i det ;)

 

Mindre sol i bilen, en mere kølig bil (air condition er vist godt, nogle hunde kan blive dårlige hvis de har hovedet ud af vinduet).

 

Jeg fandt desuden ud af, at de fleste hunde (og børn) vokser fra det. Det er simpelthen en træningssag for hjernen - som skal kapere at der er noget statisk (bilen) og mobilt (alt uden for) på en og samme tid.

 

En af de bedste ting i kan gøre, tror jeg, er at hjælpe alsan med at træne hjerne til at forstå det. Det kan man gøre ved at køre meget små ture. Et minut eller to, måske mindre i starten. Hvor han også nemmere opfatter at der er en start og slut.

 

....go tur :vinken:

 

PS - flot at du snakkede med lægen og adfærdsbehandleren. Nu har lægen jo fået noget at tænke over og fortsætter ikke nødvendigvis samme procedure overfor andre hvalpe - sikke en gave du har givet dem :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer nok lidt an på hvor meget han vejer. Men jeg tror du kan prøve med 1 ingefær tablet en time før i kører.

 

Oki doki, mange tak.

 

Det skulle også være godt ikke af fodre hunden for tæt på afgang. En lille smule banan eller yoghurt, kan eventuelt dumle maven lidt.

 

Vo fodre 4 timer før afgang. Banener....Det må afprøves. Lyder ret lækkert....jorbær jougurt med bananstykker i...mmmmm, måske aslan bare kulle have natural med banan ved siden af :-P Hvornår i forhold til kørerturen skal han have banan?

 

Der er også forskel på biler tror jeg - det er min egen observation, så læs ikke for meget i det ;)

 

Shhhhhhhhhhhh siger vi ikke til min kæreste....ham og hans mondeo :roll::roll::roll:

 

Mindre sol i bilen, en mere kølig bil (air condition er vist godt, nogle hunde kan blive dårlige hvis de har hovedet ud af vinduet).

 

Aslan har som den eneste i bilen tonede ruder (heldige asen). Vi har prøvet med vinduerne åbne, havde også overvejet airkonditionen, hvorfor vi ikke er kommet længere er mig egentlig en gåde!

 

Jeg fandt desuden ud af, at de fleste hunde (og børn) vokser fra det. Det er simpelthen en træningssag for hjernen - som skal kapere at der er noget statisk (bilen) og mobilt (alt uden for) på en og samme tid.

 

Vi har købt en gummi dims til at sætte under bilen, det virker på nogen mennesker, måske det kunne virke på Aslan også

 

En af de bedste ting i kan gøre, tror jeg, er at hjælpe alsan med at træne hjerne til at forstå det. Det kan man gøre ved at køre meget små ture. Et minut eller to, måske mindre i starten. Hvor han også nemmere opfatter at der er en start og slut.

 

 

Har vi gjort mange mange gange, og indtil videre ingen held, men nu har vi en masse at gå ud fra, 1000 tak for det.

 

....go tur :vinken:

 

Mange tak :-D

 

PS - flot at du snakkede med lægen og adfærdsbehandleren. Nu har lægen jo fået noget at tænke over og fortsætter ikke nødvendigvis samme procedure overfor andre hvalpe - sikke en gave du har givet dem :5up:

 

Jeg tror ikke dyrelægen begynder at gøre noget anderledes, men jeg håber hun aldrig nogen sinde giver os adfærdsråd igen (hvis vi kommer ind til hende igen).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...