Hop til indhold

Blue Merle fravalgt?


Gæst Zivah
 Share

Recommended Posts

Du har nok ret. Var faktisk i tvivl og prøvede at google mig frem til en blue merle aussie uden tanfarver, men da jeg ikke fandet noget ordentligt billede (kun tegninger), tog jeg alligevel det af Vala.

Og i modsætning til border collierne, så har de fleste aussies jo tanfarver. Det mener jeg også alle Valas kuldsøskende havde.

 

Jeg har ret :mrgreen:

 

Og ja, det skal nok passe, at alle hende kuldsøskende også har tanfarve, jeg kan ikke lige huske præcis hvem hendes forældre er, men jeg har en god ide om hvem der er far i hvert fald, og hvis det er ham jeg tænker på, så har han i hvert fald tan farve, og hvis moren også har det, så er det 99% (hvis ikke 100%) at hvalpene også har -jeg kan ikke lige huske præcis hvordan det er det forholder sig med arvegang osv. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 100
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Er nogle farver kædet sammen med noget temperament? :hmm:

 

Forvirret skrevet, men jeg er træt :mrgreen:

 

Det er noget jeg også har tænkt over, faktisk... Jeg ved at det kan være sådan i nogle racer - har fået det fortalt, men selvfølgelig glemt det igen... :oops:

 

Har også hørt at det også skulle gælde bordercollies, hvor netop blue merle skulle være anderledes mht. hyrdning. Om det skulle ha' noget at gøre med hvor i landet de var mest almindelige (hvilken natur/omgivelser de arbejdede i), kan jeg ikke huske. Det kan være Plychen/Rikke ved noget om det?? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er noget jeg også har tænkt over, faktisk... Jeg ved at det kan være sådan i nogle racer - har fået det fortalt, men selvfølgelig glemt det igen... :oops:

 

Har også hørt at det også skulle gælde bordercollies, hvor netop blue merle skulle være anderledes mht. hyrdning. Om det skulle ha' noget at gøre med hvor i landet de var mest almindelige (hvilken natur/omgivelser de arbejdede i), kan jeg ikke huske. Det kan være Plychen/Rikke ved noget om det?? :vedikke:

 

Kan huske at det hvertfald er sådan med cockere :hmm:

 

Synes det er et ret interessant emne! :engel:

Tror ikke at det er sådan ned gårdhunde, men man kunne jo lige snede mails rundt og forhøre ad :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Nej, det gør der ikke, og især ikke i forhold til Border collien hvor det generelt er lige omvendt; at de fleste blue merle ikke har tan farve :blink:

 

Generelt findes der ikke så mange aussies -uanset om de er merle eller fuldfarvede, uden tan, og især ikke i DK, da der er en stor tendens til at aussies uden tanfarver, skal findes blandt arbejdslinjerne :-D

 

Aha, spændende og meget interessant emne faktisk:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ret :mrgreen:

 

Og ja, det skal nok passe, at alle hende kuldsøskende også har tanfarve, jeg kan ikke lige huske præcis hvem hendes forældre er, men jeg har en god ide om hvem der er far i hvert fald, og hvis det er ham jeg tænker på, så har han i hvert fald tan farve, og hvis moren også har det, så er det 99% (hvis ikke 100%) at hvalpene også har -jeg kan ikke lige huske præcis hvordan det er det forholder sig med arvegang osv. :engel:

 

Jamen du har ret:5up::blink:

Ved du hvem hendes forældre er?

Vala er avlet i Norge og ejes af nogen der i en periode boede i DK, men nu er hun tilbage i Norge.

For et par år siden fandt jeg kennelen der har avlet hende, for det var jo en som hende jeg ville have, men nu kan jeg ikke huske hvad den hed eller hvordan jeg gjorde.:???:

Men altså, nu ved jeg jo at der også er mange skønne aussies her i landet.:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen du har ret:5up::blink:

Ved du hvem hendes forældre er?

Vala er avlet i Norge og ejes af nogen der i en periode boede i DK, men nu er hun tilbage i Norge.

For et par år siden fandt jeg kennelen der har avlet hende, for det var jo en som hende jeg ville have, men nu kan jeg ikke huske hvad den hed eller hvordan jeg gjorde.:???:

Men altså, nu ved jeg jo at der også er mange skønne aussies her i landet.:blink:

 

Ja, jeg ved hvem hendes forældre er -og jeg har lige tjekket efter, begge forældre har tanfarver :-D

 

Hun er opdrættet af kennel Aussieboxy i Norge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ikke så beskeden.:blink:

Nu vi alligevel har ødelagt denne sheltietråd, (undskyld til TS:oops:) vil du så sige mig om hun er overtegnet i hovedet? Har nemlig tænkt meget på det.

 

Hun har fuldt pigment rundt om begge øjne, er er derfor ikke overtegnet. Men det er meget tæt på, så jeg kan godt forstå du er i tvivl :-)

 

Ozzy her mangler en lille bitte smule pigment om det højre øje, og ER derfor overtegnet..

 

1258401000_resized.jpg?width=667&height=540

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun har fuldt pigment rundt om begge øjne, er er derfor ikke overtegnet. Men det er meget tæt på, så jeg kan godt forstå du er i tvivl :-)

 

Ozzy her mangler en lille bitte smule pigment om det højre øje, og ER derfor overtegnet..

 

1258401000_resized.jpg?width=667&height=540

 

Så det er nok at de bare har sort pigment om øjet, selvom pelsenudenom næsten er helt hvid?

 

Og hvor er det egentlig smigrende at Valas opdrætter har valgt at bruge nogle af mine billeder på deres hjemmeside, selvom de aldrig har spurgt.:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...
Vi har et par Blue Merle, men jeg har dem ikke herinde.. Ved egentlig ikke hvorfor..

Men der er så heller ikke så mange Blue Merle, Bi-Blue eller Bi-Black som der er af Zobel eller Tricolour..

 

Ja, men det er jo det der undre mig lidt :o

- Jeg synes jo a Blue Merle / Bi-Blue er den flottest farve (:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er fordi der ikke bliver født særlig mange af dem.. Vi har ikke fået Blue Merle hvalpe de sidste 4 år.. Vi har fået 3 Bi-Black..

 

Jeg mener faktisk at have været inde og kigge på jeres hunde flere gange, fordi jeg kiggede efter en blue merle tæve, da det er sådan en jeg helst vil have :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay.. Vi håber på Merle næste år, da vi vil prøve en anden han til hende den ældste Blue Merle..

Til hende vi har på 6 mdr, har vi ingen han vi kan bruge, så vi håber at finde en til når hun engang er klar til det.

Ham vi har nu er far til hende.. Og vi har jo nogle specielle krav til de hanner vi skal bruge.. Så nu må vi se hvad fremtiden bringer.. :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay.. Vi håber på Merle næste år, da vi vil prøve en anden han til hende den ældste Blue Merle..

Til hende vi har på 6 mdr, har vi ingen han vi kan bruge, så vi håber at finde en til når hun engang er klar til det.

Ham vi har nu er far til hende.. Og vi har jo nogle specielle krav til de hanner vi skal bruge.. Så nu må vi se hvad fremtiden bringer.. :D

 

Krav som hvad? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja men indtil nu er det lykkes, da vi selv har hannen.. Vi vil kunne lave det bedste.. Synes ikke der er nogen grund til at slække på det, så det bliver syge hvalpe der kommer til..

Vi skal kunne stå inde for det vi laver.. Ellers vil jeg ikke kunne ha det godt med at sende hvalpe ud af huset.. Der er jo 2 års garanti på hvalpene, så man kan lige så godt lave de bedste hvalpe..

 

Ja du har ret. har set sheltie hvalpe helt op til 16-18000.. Det synes jeg er lidt vild..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja men indtil nu er det lykkes, da vi selv har hannen.. Vi vil kunne lave det bedste.. Synes ikke der er nogen grund til at slække på det, så det bliver syge hvalpe der kommer til..

Vi skal kunne stå inde for det vi laver.. Ellers vil jeg ikke kunne ha det godt med at sende hvalpe ud af huset.. Der er jo 2 års garanti på hvalpene, så man kan lige så godt lave de bedste hvalpe..

 

Ja du har ret. har set sheltie hvalpe helt op til 16-18000.. Det synes jeg er lidt vild..

 

wuut :o

- Vi har givet 6,5000kr for den første, 7,5000kr for nummer to og kun 4.000kr for vores tæve :o

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...