Hop til indhold

Nogen med trækvogns-erfaring?


Gæst bitmand
 Share

Recommended Posts

Gæst bitmand

Berta er ved at nå en alder hvor jeg gerne så småt vil igang med at træne hende i at gå med en vogn. Det er ikke noget der skal bruges til noget seriøst, blot for hyggens (min og hendes :)) skyld.

 

Men jeg synes jeg har svært ved at finde information om "udstyret".

 

F.eks. så har jeg en ganske alm. sele til hende ( ala den her - se vedhæftning ) er det blot sådan en man skal bygge videre på? Ellers skal der købes en speciel træksele - og i så fald hvor? ( jeg kan ikke finde nogen )

 

Så vidt jeg kan læse mig til, så er typen af vogn reelt ikke så vigtigt, så det bliver nok blot noget simpelt børne trækvogn af en art til at starte med. Medmindre nogle har erfaring/gode ideer på det område?

 

Og ellers, hvis der skulle være nogen med erfaring der ligger inde med guldkorn, så er alt slags info velkommen :)

 

Og så skal I da ikke snydes for et komplet urelateret billede af Berta der sover i døren :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Åhr, hun ser dejlig ud :lun:

 

Men til emnet :mrgreen: Først og fremmest, eer hun fotograferet i hofter og albuer (og evt. skulder), så du er sikker på, at du ikke belaster i forvejen svækkede led ved vogntrækket? Det ville jeg gøre, hvis jeg var dig.

 

Personligt er jeg mest til "y-typen" af sele.

 

Der findes to typer trækseler og de skal have visse ringe. Linker lige til to forskellige slags:

 

Hvis du er heldig, kan hun passe denne her:

TRÆKSELE - til vogn - blød nylon - foret - XX-large - sort.

 

Ellers kan den bestilles specialsyet, det har jeg gjort (er bare en idiot til at måle, så den var for stor, da jeg fik den - Møffe virker dog til at være vokset til)

 

Min dyrlæge, der har slædehunde og trækker slæde med dem, anbefalder denne type, da den giver større bevægelsesfrihed + mindre belastning i hoftepartiet på én eller anden måde (det sidste har nu mere relevant i forhold til Møffe, der har løse hofter).

 

Og så denne:

VOGNSELE - læder - passer til fx. Berner Senne o.lign. - sort.

 

Videre anbefaling, så vil jeg mene, at du skal kontakte berner-træk-folket med hensyn til vogn, da der er visse ting, der skal være i orden også her, for at hunden ikke belastes forkert. Prøv evt. gennem Dansk Berner Sennen Klub :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...