Hop til indhold

Gå baglæns


pegasus
 Share

Recommended Posts

Jeg mangler input til hvordan jeg kan lære min hund til at gå baglæns.

I det lydighedsprogram jeg skal op i indgår blandt andet 3 skridt tilbage, hvor hunden af sig selv skal komme ind i plads igen.

Også er det jeg syntes det kunne se lidt blæret ud hvis hunden bakkede ved siden af mig.

Forslag modtages gerne, og det vil være super hvis det er metoder hvor klikker og targetstick kan bruges.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mangler input til hvordan jeg kan lære min hund til at gå baglæns.

I det lydighedsprogram jeg skal op i indgår blandt andet 3 skridt tilbage, hvor hunden af sig selv skal komme ind i plads igen.

Også er det jeg syntes det kunne se lidt blæret ud hvis hunden bakkede ved siden af mig.

Forslag modtages gerne, og det vil være super hvis det er metoder hvor klikker og targetstick kan bruges.

 

Jeg har brugt 2 forskellige metoder:

 

1. Hunden står med front imod mig, og jeg går ind imod hunden mens jeg siger "bakke".

 

2. "pladsbakke" har jeg lært dem, ved at stå langs ved en væg, med hunden mellem væggen og mig. Jeg bevæger mit venstre ben (pladsbenet) bagud, mens jeg siger plads. Når hunden er stabil, op mod væggen, så øger jeg afstanden, indtil han kan det "i fri luft".

 

For begge metoder gælder det om at bruge bagkroppen til at styre med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du gerne vil bruge targetstick og klikker, så kan jeg fortælle dig hvordan jeg har lært min Labrador at bakke. Han kan også bakke rundt om mig :-D

 

Det forudsætter at hunden kender at følge targetstick :?: Hvis ikke, så skal du starte med at den lærer at dutte på targetstick og derefter får den til at følge den f.eks. rundt om dig.

Hvis det er i orden, så ha' hunden foran dig og hold targetstick hen over hovedet på hunden så den vil kigge op. Bevæg derefter targetstick væk fra dig selv hen over hundens hoved og hunden vil sikkert forsøge, enten at sætte næsen på den eller at gå efter den og derved bakke. Bare den tager et enkelt skridt, så klik for det og gi' godbid. Derefter for 2 skridt og.s.v. På den måde får du nu din hund til at bakke længere og længere væk fra dig, så lang som din targetstick nu er.

 

Nu korter du langsomt din targetstick langsom op og begynder at gøre det signal signal som du vil bruge for at hunden bakker. Jeg bruger en 'omvendt vinken' altså med min håndflade ind mod mig selv og vinker samlet med fingrene, sådan en slags 'gå væk'.

Altså brug den bevægelse samtidig med at du bruger din targetstick. Langsomt tager dit signal over for targetstick og du kan nu lægge den væk.

 

Nu kommer det springende punkt. Kan din hund generaliserer ?? Det finder du kun ud af ved at prøve, så får du din hund 'på plads' og prøv om den forstår dit bakkesignal, nu skal du bare 'vinke bagud' :-)

Hvis den forstår det, kan du begynde at sætte 'ben' på. Tag det helt for sig selv og lær den at hver gang du løfter dit venstre ben bagud, så skal den rejse sig fra sin plads.

 

Prøv dig lidt frem og held og lykke med :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...