Hop til indhold

Mentalbeskrivelse - er det noget du gør brug af


a9
 Share

Recommended Posts

Jeg er ny opdrætter indenfor collie og jeg har fået min første hvalp af eget opdræt mentalbeskrevet her i foråret, hun var den eneste hvalp i kuldet.

Jeg synes det var meget spændende at se, hvordan det foregik, det var collieklubben der havde arrangeret det, så det var 10 collier der blev testet. Jeg synes det er en god måde at teste hundene på, men jeg kan også godt se mange ting der kunne være bedre.

 

Ex indenfor min race, så er der ikek rigtig noget jagtinstinkt - så alle ti collier stod bare og gloede på den dovne klud de kørte igennem bøjerne med - der var EN der løb lidt efter kluden, men den stoppede ret hurtigt op, for det var jo bare en klud. Af en eller anden grund ønsker man at collierne skal sætte igang og gerne gå op og ihvertilfælde gribe om kluden, men det gør de bare ikke, hvorfor så skrive det i ønskeprofilen?

 

Man ønsker også at hundene i starten gerne vil lege med testeren og lege trækkeleg. det er heller ikek noget der ligger til racen, mange vil slet ikek tage fat om fremmed legetøj, og trækkeleg gider de som regel heller ikke. Min Alba vilel så gerne trække og ruske, men kun med mig. Men hvorfor ønsker man at en race skal kunne det, når det ikek rigtig ligger naturligt for den, det har jeg ikek forstået.

 

Min race må ikek være sky og bange, men det er ikke en race der knytter sig til alle og enhver, den knytter sig stærkt til ejeren/hyrden - og kan godt vær elidt ligeglad med andre. Så min Alba gik ikek med testeren i starten, hun blev bare hos mig - ikek fordi hun var bange eller utryg, men fordi sådan er hun bare, en hyrde bliver ved sin flok - så hun scorede 1 i håndtering, og profilen vil såvidt jeg husker gerne have et 3 tal - det er jo træls, for hunden er jo faktisk nem håndterbar.

 

Jeg kunne godt tænke mig, at testen var lidt forskellig fra race til race - f.eks er der intet jagtinstinkt i min race (jo hvis de slap en kat løs, men en død klud som de kan se er en klud, den gider de ikke jage, det er de for intelligente til ha ha). Hvorfor kunne os med hyrdehunde f.eks ikke få lov til at teste, om de har hyrdeinstinkt i stedet for at teste om de har et jagtinstinkt?

 

Mit andet kuld fik jeg i efter året, der var 5 hvalpe. Dem fik jeg hvalpementaltestet, da de var 7 uger. Det var en meget spændende oplevelse også - og heldigvis var de allesammen rolige og arbejdsvillige med godt temperement, det er ikek sidste gang jeg har fået lavet sådan en test ;-)

 

Disse ting skal du snakke med din specialklub, det er dem der har udformet testen, eller besluttet hvordan de ønsker en collie skal reagere i forskellige situationer.

Man kan sagtens have en race som reagerer på én måde, men hvor ønsket faktisk er et andet. Så for at forstå hvorfor blir du nødt til at spørge dem der har sat krydserne i ønskeprofilen.

En opdrætter kan jo osse godt have et lidt andet mål end at ramme alle punkterne i ønskeprofilen, personligt vil jeg f.eks. gerne have lidt mere træk og drift i mine hunde end hvad profilen for racen ønsker, det er mit valg og mit ansvar.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 69
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Helt og aldeles enig !!

 

Og dem der bruger det som argument til at således skulle "dokumentere" at hundehvalpene ved salg , således er mentalt velfungerende, mener jeg er noget der nærmer sig plattenslageri, og kun fyldstof på "CV´et" :hmm:

 

Om end, så forstår jeg at der er visse Racer, der sikkert er gavnlige at lave mental-test på , men det er bestemt ikke de "normalt rolige" jeg ville benytte de test på :lun:

 

Hvad er det egentlig du mener?

Hvor i består plattenslageriet?

 

Hvad er det du er enig i?

Der tales om det ubrugelige i test af hunde der f.eks. bruges på jagt, det går jeg ikke ud fra dine hunde gør eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej. Hver race har ikke udarbejdet en særlig ønskeprofil. Det er ønsketænkning.

 

Se indlæg #16 i denne tråd.

 

Men derfor er det jo ikke forkert hvad Iben skriver.... Testen er den samme, resultaterne ønskes forskellige, alt efter race.

Alle racer har ikke en profil, det er rigtigt, men har man en race uden profil, og ønsker man at den skal have en sådan, så må man jo aktivt arbejde for at den får det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt og aldeles enig !!

 

Og dem der bruger det som argument til at således skulle "dokumentere" at hundehvalpene ved salg , således er mentalt velfungerende, mener jeg er noget der nærmer sig plattenslageri, og kun fyldstof på "CV´et" :hmm:

 

Om end, så forstår jeg at der er visse Racer, der sikkert er gavnlige at lave mental-test på , men det er bestemt ikke de "normalt rolige" jeg ville benytte de test på :lun:

 

... og igen er der noget du har misforstået med hvalpetesten, den test laves sådan set ikke "bare" for at vise, at hvalpene er velfungerende, den laves for, at man får et indblik i den enkelte hvalps mentalitet, dens svage og stærke sider, så man får den solgt til den rette familie.

Når man ser hvalpene i flok reagerer de ikke på samme måde, som når man ser dem enkeltvis sammen med et nyt og fremmed menneske, så den hvalp man tror er alfahvalpen kan vise sig at være mest forsigtig. Hvalpetesten er et vigtigt redskab til at hjælpe med at matche den enkelte hvalp med den rigtige hvalpekøber.

Den er med til at giver et godt billede af, hvad det er for en hvalp man har med at gøre. Ved at være bevidst om hvalpens stærke og svage sider, kan det hjælpe hvalpekøberne til at præge hvalpen i den ønskede retning helt fra starten.

 

Da jeg hvalpetestede mit kuld blev jeg da overrasket over deres adfærd indimellem, det var meget interessant at observere deres reaktioner og afreaktioner, og jeg blev klogere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men derfor er det jo ikke forkert hvad Iben skriver.... Testen er den samme, resultaterne ønskes forskellige, alt efter race.

Iben skriver: "Det er de jo, ift. ønskeprofilen. Hver race har en særlig ønskeprofil, fordi alle racer ikke forventes at skulle reagere ens på det de udsættes for. Det er da rimelig racedesignet?".

 

Og eftersom der ikke er udarbejdet en ønskeprofil for hver race, så er Ibens udsagn vist, hvad de fleste ville kalde....forkert?

Link til indlæg
Del på andre sites

Disse ting skal du snakke med din specialklub, det er dem der har udformet testen, eller besluttet hvordan de ønsker en collie skal reagere i forskellige situationer.

Man kan sagtens have en race som reagerer på én måde, men hvor ønsket faktisk er et andet. Så for at forstå hvorfor blir du nødt til at spørge dem der har sat krydserne i ønskeprofilen.

En opdrætter kan jo osse godt have et lidt andet mål end at ramme alle punkterne i ønskeprofilen, personligt vil jeg f.eks. gerne have lidt mere træk og drift i mine hunde end hvad profilen for racen ønsker, det er mit valg og mit ansvar.

 

Jamen du har helt ret, det er klubben man skal snakke med om det og det er der også blevet. Jeg er ny opdrætter, men før min tid har ønskeprofilen blevet diskuteret, da andre havde samme holdning som mig, men altså, intet er lavet om, så vi må bruge den som den er nu. Det vigtigste er jo også at hundens reaktioner og afreaktioner i forskellige situationer, og at en collie ikke har jagtinstinkt (når det gælder en sløv klud), ja det er så ligemeget, så kan man bare få den øvelse overstået og gå videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Iben skriver: "Det er de jo, ift. ønskeprofilen. Hver race har en særlig ønskeprofil, fordi alle racer ikke forventes at skulle reagere ens på det de udsættes for. Det er da rimelig racedesignet?".

 

Og eftersom der ikke er udarbejdet en ønskeprofil for hver race, så er Ibens udsagn vist, hvad de fleste ville kalde....forkert?

 

OK Dina

Link til indlæg
Del på andre sites

Iben skriver: "Det er de jo, ift. ønskeprofilen. Hver race har en særlig ønskeprofil, fordi alle racer ikke forventes at skulle reagere ens på det de udsættes for. Det er da rimelig racedesignet?".

 

Og eftersom der ikke er udarbejdet en ønskeprofil for hver race, så er Ibens udsagn vist, hvad de fleste ville kalde....forkert?

 

Jeg undskylder min upræcise formulering. Det jeg naturligvis skulle have skrevet var Hopsas formulering: "Testen er den samme, resultaterne ønskes forskellige, alt efter race.". Pointen er den samme: 'standard'-mentaltesten kan sagtens bruges på forskellige racer, det er bare et spørgsmål om at klubberne udvikler en ønskeprofil. Der er altså, i mine øjne, ingen grund til at lave særlige 'racedesignede' tests.

 

Udover det mener jeg i øvrigt at man sagtens kan bruge mentaltests til noget, selvom der ikke er en ønskeprofil på alle racer. Hvis jeg f.eks. vil bruge min hund til noget brugsværk, ja så nytter ikke noget at den er efter forældre der begge faldt om af skræk ved synet af figuranterne. Og som Hopsa skriver, vil hun gerne at hendes hunde falder lidt udenfor ønskeprofilen hvad angår drift og træk.

 

Det ER således tilladt at tænke selv, kigge på sådan en test og så sammenligne det med hvad man selv ønsker af en hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg undskylder min upræcise formulering.

Det skal du ikke undskylde, for din formulering var da præcis nok....nemlig at der var udarbejdet en ønskeprofil for "enhver race".

 

Der er altså, i mine øjne, ingen grund til at lave særlige 'racedesignede' tests.

Der er jeg ganske uenig. Hvis mentaltesten overvejende består af jagtprægede øvelser, så viser den ikke konkret nok, hvad fx en hyrdehund eller en selskabshund typisk skal "indeholde". Men derfor kan det naturligvis sagtens være interessant at lade sin hund gennemgå en mentaltest.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg undskylder min upræcise formulering. Det jeg naturligvis skulle have skrevet var Hopsas formulering: "Testen er den samme, resultaterne ønskes forskellige, alt efter race.". Pointen er den samme: 'standard'-mentaltesten kan sagtens bruges på forskellige racer, det er bare et spørgsmål om at klubberne udvikler en ønskeprofil. Der er altså, i mine øjne, ingen grund til at lave særlige 'racedesignede' tests.

 

Udover det mener jeg i øvrigt at man sagtens kan bruge mentaltests til noget, selvom der ikke er en ønskeprofil på alle racer. Hvis jeg f.eks. vil bruge min hund til noget brugsværk, ja så nytter ikke noget at den er efter forældre der begge faldt om af skræk ved synet af figuranterne. Og som Hopsa skriver, vil hun gerne at hendes hunde falder lidt udenfor ønskeprofilen hvad angår drift og træk.

 

Det ER således tilladt at tænke selv, kigge på sådan en test og så sammenligne det med hvad man selv ønsker af en hund.

 

Nu er jeg bestemt ikke ekspert inden for raceprofiler, men på et tidspunkt sammenlignede jeg ønskeprofilen på hhv. en Lab og en Amstaff, og det eneste punkt hvorpå de adskilte sig var, at Lab'en skulle at Lab'en ikke måtte ruske byttet: http://www.hunde-forum.dk/debat/9821-yes-det-kan-vi-li-3.html#post237614

 

Så umiddelbart tror jeg ikke at de her ønskeprofiler er så forskellige som vi lige går og bilder os ind :blink:

 

Men når det er sagt, så tror jeg bestemt at en mentaltest kan bruges, og jeg kan se ligheder med forældrernes mentaltest på både Luna, og tidligere Baldur, så de er, ifølge mig, et vigtigt redskab

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej. Hver race har ikke udarbejdet en særlig ønskeprofil. Det er ønsketænkning.

 

Se indlæg #16 i denne tråd.

 

Nåh ja, jeg tænkte også i svenske baner - men vil også mene man selv kan støve lidt op omkring resultatet, f.eks. profilen som de bruger i Sverige. Men mentaltest uden ønskeprofil er selvfølgelig lidt... hmm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal du ikke undskylde, for din formulering var da præcis nok....nemlig at der var udarbejdet en ønskeprofil for "enhver race".

 

Suk ... upræcis i forhold til min pointe. ​Kan vi komme videre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg bestemt ikke ekspert inden for raceprofiler, men på et tidspunkt sammenlignede jeg ønskeprofilen på hhv. en Lab og en Amstaff, og det eneste punkt hvorpå de adskilte sig var, at Lab'en skulle at Lab'en ikke måtte ruske byttet: http://www.hunde-forum.dk/debat/9821-yes-det-kan-vi-li-3.html#post237614

 

Her er Amstaff'ens ønskeprofil http://www.amstaffnetwork.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=8&Itemid=11

 

Og her har du Lab'ens Dansk kennel klub

 

Og de eneste forskelle jeg kunne finde var, at lab'en ikke må ruske byttet

 

 

Der er da temmelig væsentlige forskelle i dét der, andet end at labben ikke må ruske byttet.

 

 

 

 

Nåh. Hvorom alting ér, så mener jeg stadig, som tidligere skrevet, at mentaltesten i sin helhed er ganske værdiløs. Hvis ikke endda potentielt ødelæggende hvis man anvender den som et avlskriterie i sig selv.

Det er en test der kan trænes til, hvis man vil "ace" den. Ligesom det er en test man får direkte forkerte tilbagemeldinger på, hvis man har en hund der er trænet til at udføre et stykke arbejde i det daglige, elelr på anden vis trænet til at gøre ting på bestemte måder af hensyn til ens dagligdag. (min søster har jo bl.a. en hund som sidstnævnte eksempel, som åbenbart laver overspringshandlinger konstant, hvis man skal stole på mentaltesteren..... i virkeligheden mente kræet bare at det da sådan set var en røvsyg intetsigende dag hvor han ikke havde en skid fornuftigt at foretage sig..... og så må man jo selv begynde at gøre noget. I dét her tilfælde at fange fluer)

 

Jagtinstinkttesten er direkte lattterlig. EN klud på en snor. Super. For det første vil en trænet jagthund slå røven i sædet så snart et stykke vildt letter, og dermed IKKE jagte noget som helst. For det andet skal der vist noget mere interessant til end en klud e.l. på en snor for at interessere en hund der hele livet har lært at man 1. ikke må jage på egen pote 2. vildt og fugle i flugt LARMER, siger lyde, og ser anderledes ud end den der underlige ting der lige er strøget hen af græsplænen 3. jeg har ikke fået lov at hente endnu. Desuden har jeg egentlig ikke fået en eneste kommando hele dagen: Jeg keeeeeeeeder mig, og det virker ikke som om dét kommer til at ændre sig foreløbig.

 

Iøvrigt: EN collie uden jagtinstinkt? Ej vel. Hvad er det nu der får en hyrdehund til at hyrde? Men jagtinstinkttesten er som før nævnt: Latterlig. AT en collie ikke gør noget dér, kan jeg sagtens forstå.

 

Ork. Det har været diskuteret før herinde, hvor jeg gik det hele igennem punkt for punkt, med observationerne jeg har gjort mig "derude". FOrmentlig i den tråd lonny linkede til. Kunne være man bare skulle kopiere det herind også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er da temmelig væsentlige forskelle i dét der, andet end at labben ikke må ruske byttet.

 

 

 

 

Nåh. Hvorom alting ér, så mener jeg stadig, som tidligere skrevet, at mentaltesten i sin helhed er ganske værdiløs. Hvis ikke endda potentielt ødelæggende hvis man anvender den som et avlskriterie i sig selv.

Det er en test der kan trænes til, hvis man vil "ace" den. Ligesom det er en test man får direkte forkerte tilbagemeldinger på, hvis man har en hund der er trænet til at udføre et stykke arbejde i det daglige, elelr på anden vis trænet til at gøre ting på bestemte måder af hensyn til ens dagligdag. (min søster har jo bl.a. en hund som sidstnævnte eksempel, som åbenbart laver overspringshandlinger konstant, hvis man skal stole på mentaltesteren..... i virkeligheden mente kræet bare at det da sådan set var en røvsyg intetsigende dag hvor han ikke havde en skid fornuftigt at foretage sig..... og så må man jo selv begynde at gøre noget. I dét her tilfælde at fange fluer)

 

Jagtinstinkttesten er direkte lattterlig. EN klud på en snor. Super. For det første vil en trænet jagthund slå røven i sædet så snart et stykke vildt letter, og dermed IKKE jagte noget som helst. For det andet skal der vist noget mere interessant til end en klud e.l. på en snor for at interessere en hund der hele livet har lært at man 1. ikke må jage på egen pote 2. vildt og fugle i flugt LARMER, siger lyde, og ser anderledes ud end den der underlige ting der lige er strøget hen af græsplænen 3. jeg har ikke fået lov at hente endnu. Desuden har jeg egentlig ikke fået en eneste kommando hele dagen: Jeg keeeeeeeeder mig, og det virker ikke som om dét kommer til at ændre sig foreløbig.

 

Iøvrigt: EN collie uden jagtinstinkt? Ej vel. Hvad er det nu der får en hyrdehund til at hyrde? Men jagtinstinkttesten er som før nævnt: Latterlig. AT en collie ikke gør noget dér, kan jeg sagtens forstå.

 

Ork. Det har været diskuteret før herinde, hvor jeg gik det hele igennem punkt for punkt, med observationerne jeg har gjort mig "derude". FOrmentlig i den tråd lonny linkede til. Kunne være man bare skulle kopiere det herind også.

 

Jeg har diskuteret det jagtinstinkt med mange. Da min hund blev testet sagde testeren, at de hunde der virkelig besidder et jagtinstinkt, de vil løbe efter kluden uanset hvad, så derfor er testen med vilje "gjort kedelig", for så ser man virkelig hvilke hunde der har det instinkt - og ja én collie ud af ti løb lidt efter den, resten kiggede og vendte sig om, de gad slet ikke løbe, de kunen sagtens se og fornemme, at det ikke var noget interessant.

 

Men dele af testen kan man jo sådan set godt bruge. De steder hvor hunden forskrækkes via syn eller lyd, der observeres jo hundens afreaktioner, og det er jo dem der er de interessante. Hundens evne til at være på og "falde ned" testes også og så selvfølgelig trusselsmomentet. Så selvom man ikke kan bruge det hele i sådan en test, så kan man jo godt få en fornemmelse for, hvad det er for en hund man har, ved at se på nogle af delmomenterne. Er hunden skudræd f.eks, det er der mange der går op i, den øvelse klarede min hund, men den betyder ikek så meget for mig, for den skal ikek bruges til jagt. Jeg vidste på forhånd at den ikek var bange for fyrværkeri elelr anden larm (racen er faktisk noget støjfølsom), så det er det vigtigste for mig.

Noget der irriterede mig ved testen var håndteringsdelen. Min hund er jo en hyrde, den holder sig tæt til mig - så da testeren skulel lege med den og lege ruskeleg (noget racen heller ikek altid synes er skide skæg), ja så vilel min hund ikek gå med testeren. Det synes jeg faktisk er fedt - at den bliver hos mig hele tiden - men det gør at den scorer 1 og jeg tror profilen ønsker et 3 tal. Så læser man bare testresultatet, så kan man tro, at hunden er uhåndterbar, og det er den slet ikke - tværtimod da. da der blev spist frokost og folk trak deres laksemadder frem, så var hun da rundt hos alle og tigge og plage og ville rigtig gerne snakke med ALLE der gad.

 

Så min erfaring er, at man skal læse resultaterne med et gran salt, og så skal man bruge de delresultater man synes er væsentlige. Jeg fandt ud af,, at jeg skal præge min hund mere på lyd eks, det vil jeg være opmærksom på når jeg igen får et kuld hvalpe til næste år. Man skal bruge testen til sig selv og blive klog på sin egen hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

(min søster har jo bl.a. en hund som sidstnævnte eksempel, som åbenbart laver overspringshandlinger konstant, hvis man skal stole på mentaltesteren..... i virkeligheden mente kræet bare at det da sådan set var en røvsyg intetsigende dag hvor han ikke havde en skid fornuftigt at foretage sig..... og så må man jo selv begynde at gøre noget. I dét her tilfælde at fange fluer)

Bare så folk ikke tror, at jeg er din søster....for den beskrivelse af, at hunden kedede sig og netop sad og fangede fluer har jeg også givet et eller andet sted. :slem:

 

I øvrigt er jeg helt enig med dig mht mentaltests.

Link til indlæg
Del på andre sites

Suk ... upræcis i forhold til min pointe. ​Kan vi komme videre?

Du sukker og jeg kan da godt forstå, at det er irriterende, at jeg læser, hvad du skriver og slet ikke kan forstå, at du - trods din første forklaring om, at du stadig er i Sverige oppe i hovedet - nu mener, at din formulering blot var upræcis i forhold til din pointe (?), og at du i virkeligheden bare mener det, som Hopsa skriver.

 

Det er s'gu ikke altid let at være menneske, men ja - vi skal videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er da temmelig væsentlige forskelle i dét der, andet end at labben ikke må ruske byttet.

 

For at være ærlig, så kan jeg ikke huske tråden eller sammenligningen jeg lavede, jeg kunne bare huske det med at ønskeprofilen var forbløffende ens. Og det fik mig til at tænke over om mon ikke alle ønskeprofiler lå ret tæt på hinanden, og vi alle sammen bare går rundt og tror at lige netop vores races ønskeprofil er helt speciel :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

For lige at uddybe. Jeg mener at mentaltests er gode til at kigge på hundens generelle mentale konstitution - men den kan aldrig erstatte specifikke brugsprøver, som er relevante i forhold særlige racer, som f.eks. markprøve, instinkttest, etc.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du sukker og jeg kan da godt forstå, at det er irriterende, at jeg læser, hvad du skriver og slet ikke kan forstå, at du - trods din første forklaring om, at du stadig er i Sverige oppe i hovedet - nu mener, at din formulering blot var upræcis i forhold til din pointe (?), og at du i virkeligheden bare mener det, som Hopsa skriver.

 

Det er s'gu ikke altid let at være menneske, men ja - vi skal videre.

 

Kors i røven, altså.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...