Hop til indhold

Chihuahua og kattebakker, why the hate?


Gæst MadsHilde
 Share

Recommended Posts

Jeg har intet imod, at nogle vælger at bruge kattebakke til deres hund - det er jo deres valg, og det skal jeg ikke blande mig i.

 

Når det så er sagt, så ville jeg aldrig selv vælge at bruge en kattebakke til mig hund - selv ikke under renlighedstræning. Hvis min hund kommer og bede om at komme ud midt om natten, ja så er det altså bare på med tøj og sko - uanset om jeg gider eller ej. Jeg synes, det er flot, at hun fortæller mig det, og så skal jeg ikke ignorere det. Ja det er da trælst, at man skal op og ned fra 4.sal, hvis det er der man bor, men nu det er jo mit valg at få hunden, og så må jeg da også tage konsekvensen her af. Hvordan lærer I dem at bruge kattebakken/avisen? Altså på samme måde, som hvis I ville have taget dem med ud? Jeg tænker bare, hvis hunden nu kommer og fortæller, nu skal den på toilet, viser I dem så bakken? Kan ikke lade være med at tænke, om det ikke er lidt det samme, som at sige til sit barn, som kommer midt om natten og siger, at det skal på toilettet, "bare gør det i bleen i stedet for"??? Hvordan bliver de så nogensinde helt renlige??? Dette er ikke ment som kritik, men undring.

 

Og så kan jeg heller ikke lige forlige mig med tanken om en mastiff bruge kattebakken - hun kan jo slet ikke være der uden det ville være en kæmpe balje:mrgreen:.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 107
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hvordan bliver de så nogensinde helt renlige???

 

Jeg magter ikke at gøre mine små hunde renlige - før har jeg haft større og de var renlige når de var 10 uger, måske er jeg bare blevet doven :hmm:

 

Jeg ser flere fordele ved det, hvor en normal hund vil holde sig, til det gør ondt og derefter være ulykkelig over at have uheld på gulvet - der går mine bare ud på badeværelset og gør, det de skal, ingen er kede af noget, ingen holder sig uendeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg magter ikke at gøre mine små hunde renlige - før har jeg haft større og de var renlige når de var 10 uger, måske er jeg bare blevet doven :hmm:

 

Jeg ser flere fordele ved det, hvor en normal hund vil holde sig, til det gør ondt og derefter være ulykkelig over at have uheld på gulvet - der går mine bare ud på badeværelset og gør, det de skal, ingen er kede af noget, ingen holder sig uendeligt.

 

Hvad så når I er ude ved venner eller familie? Kan de da sige til, når de skal ud? Eller har du altid en avis med, som du lægger på deres toilet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad så når I er ude ved venner eller familie? Kan de da sige til, når de skal ud? Eller har du altid en avis med, som du lægger på deres toilet?

 

Familien har have - der går de fint ud, i starten (Petrine kom fra lejlighed og mistænker ikke ret mange gåture) foretrak Petrine klart aviser og kunne godt gå ind og lede efter en avis, men i dag går de fint ud / går hen til døren og siger til. Bastarden siger ikke direkte til, men leder desperat efter kattebakke.

 

Når vi rejser langt med tog, tager jeg lige avis og hund med på toilettet og så er det ordnet - vildt praktisk

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har intet imod, at nogle vælger at bruge kattebakke til deres hund - det er jo deres valg, og det skal jeg ikke blande mig i.

 

Når det så er sagt, så ville jeg aldrig selv vælge at bruge en kattebakke til mig hund - selv ikke under renlighedstræning. Hvis min hund kommer og bede om at komme ud midt om natten, ja så er det altså bare på med tøj og sko - uanset om jeg gider eller ej. Jeg synes, det er flot, at hun fortæller mig det, og så skal jeg ikke ignorere det. Ja det er da trælst, at man skal op og ned fra 4.sal, hvis det er der man bor, men nu det er jo mit valg at få hunden, og så må jeg da også tage konsekvensen her af. Hvordan lærer I dem at bruge kattebakken/avisen? Altså på samme måde, som hvis I ville have taget dem med ud? Jeg tænker bare, hvis hunden nu kommer og fortæller, nu skal den på toilet, viser I dem så bakken? Kan ikke lade være med at tænke, om det ikke er lidt det samme, som at sige til sit barn, som kommer midt om natten og siger, at det skal på toilettet, "bare gør det i bleen i stedet for"??? Hvordan bliver de så nogensinde helt renlige??? Dette er ikke ment som kritik, men undring.

 

Og så kan jeg heller ikke lige forlige mig med tanken om en mastiff bruge kattebakken - hun kan jo slet ikke være der uden det ville være en kæmpe balje:mrgreen:.

 

Det syn ville ellers være guld værd! :klap:

 

Anyways, så kunne jeg faktisk ind i mellem godt unde Møffe en kattebakke - jeg har det værste sovehjerte, så Møffes skal virkelig være ihærdigt, hvis han skal have succes med at vække mig om natten :genert: Og i min søvndøs vil jeg nok, om han skulle få mig til overfladen, tysse på ham i den overbevisning, at han bare er utilfreds :oops: Typisk beskrivelse af mig om natten :oops: Been there, done that = stor, ulækker, flydende brun kage på gulvtæppet :badr:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er renlighed, at hunden kun tisser et bestemt sted, så er Audrey renlig, for hun tisser kun på gulvtæppet. :lol:

 

jaaah på sin vis har du jo ret..

 

Men i og for sig er kravet for at JEG synes man kan kalde sin hund renlig følgende;

 

Hunde tisser/har afføring på det sted dets ejer ønsker!

 

Om det er på en avis i en kattebakke eller udenfor, så er den jo renlig når den har lært at holde sig/tisse hvor den skal.

 

I USA er det meget normalt at have en "crate" indenfor, hvor hunden er når den er alene hjemme, og man kan faktisk få en "tot græs" som er lavet til hundetoilet, så hunden altid kan komme på toilet når den har "brug for det"...

 

I og for sig er det jo "grotesk" at lære sin hund at den skal holde sig til VI bestemmer at nu må den tisse... Det svarer jo til at sige at når vi tager hjemmefra og til vi kommer hjem igen så er der bare no mercy, vi må ikke hverkem bimmelim eller bummelum! Og jeg må da indrømme at jeg tisser da også midt på dagen, og jeg "tisser når jeg skal", jeg går da ikke og "venter" på at jeg VIRKELIG skal tisse!

 

Så ja i mine øjne er en hund renlig når den laver "hvad den skal" der hvor ejeren mener den skal.. Så må det være op til ejeren at bestemme hvad de mener deres hund har mest behov for... Jeg kan godt lide tanken om at folk giver hunden mulighed for at tisse i løbet af dagen; Men selvfølgelig skal det ikke være en undskyldning for at skippe en gå-tur eller aktivering.

 

Jeg kunn ei princippet godt finde på det med Dexter... Når vi går i seng skal han jo tisse af før, og vi skal "gå så langt" at han når at vågne HELT op og når vi kommer hjem har vi en super frisk hund som bare IKKE mener han skal sove.. Jeg ville da ønske at han kunne lave sin nat-tisser på en avis, eller for den sags skyld havde vi haft en have havde han da også kun fået "to min i frisk luft" og fået lov at tisse af...

 

Hos os er der stor forskel på at han skal ud på en tisse-tur eller en gå-tur... En tissetur hos os tager 10-15 minutter, en gå-tur noget længere :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan altså ikke få ind i mit hoved hvordan det skulle gøre det sværere for hvalpen at tisse udenfor, fordi den får lov at tisse på en avis på badeværelset om natten, eller det skulle være dobbelt arbejde?

Det renligheds træning handler om, er vel at hunden lære at mærke efter og sige til, så man kan hjælpe den ned? Når hunden er nået dertil, så vil den vel sige til når den vil ud på badeværelset, og så kan man jo bare tage den ud? :-D Ejeren skal jo under alle omstændigheder have fat i hunden, den er vel ligeglad med om man løfter den det ene eller det andet sted hen...

Hvis man KUN lod den gøre det indendørs og ikke luftede den måske, så den aldrig blev tryg ved at opholde sig udendørs kunne jeg måske forstå det.

Tværtimod så tænker jeg at det vil gøre det nemmere for den, når den skal lære at være alene hjemme, hvis den en dag ikke kan holde sig, at gøre det derude, i stedet for et tilfældigt sted på gulvtæppet.

 

Til det sidste, jeg vil ikke bruge kattebakke, men avis (fordi jeg synes det er svært at gøre en kattebakke helt ren, uden at overse lidt beskidt grus). Det er jo bare at lægge en avis, og smide den ud når hunden har tisset og evt. vaske gulvet med bruseren:-D

 

Jer der skriver "sådan er det jo at have hvalp", "det høre jo med", hvad mener i at forskellen er for hvalpen om man lære den at sige til når den vil ud i haven, eller lære den at sige til når den vil ud på wc'et? Bare fordi ens hund lære at gå i haven først, betyder det vel ikke at den ikke kan gøre det på vejen senere? Eller fordi den lære at sige til ved havedøren, kan den ikke tages ud af hoveddøren senere?:-)

 

Det bliver kaldt dobbeltarbejde fordi du først skal lære hvalpen at blive renlig på avisen. Derefter skal den lære at det kun foregår udenfor. Altså skal den lære renlighedstræning x2.

 

Jeg ville frygte at hvalpen bare lærte at det foregik ude på toilettet. Altså ikke nødvendigvis på avisen.

 

Ligesom den almindelig renlighedstræning kan avistræningen jo altså også godt slå fejl, eller være lidt længe undervejs.

 

Jeg har ikke selv erfaringer med at en avistrænet hvalp er sværere at gøre "udendørs-renlig", men jeg har hørt det fra mange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ
Det bliver kaldt dobbeltarbejde fordi du først skal lære hvalpen at blive renlig på avisen. Derefter skal den lære at det kun foregår udenfor. Altså skal den lære renlighedstræning x2.

 

Jeg ville frygte at hvalpen bare lærte at det foregik ude på toilettet. Altså ikke nødvendigvis på avisen.

 

Ligesom den almindelig renlighedstræning kan avistræningen jo altså også godt slå fejl, eller være lidt længe undervejs.

 

Jeg har ikke selv erfaringer med at en avistrænet hvalp er sværere at gøre "udendørs-renlig", men jeg har hørt det fra mange.

 

Men det vil jo ikke fungere sådan at den bare går der ud og gør hvad den skal, fordi jeg ikke gider stå op om natten.

I starten vil den sove i en papkasse ved siden af sengen, så jeg kan høre hvis den prøver at komme ud (et råd jeg har læst et eller andet sted?). Når den så gør det, eller når jeg vågner fordi jeg har sat vækkeuret til et par gange i løbet af natten, så vil jeg tage min lille hund med ind i stuen...

 

Fra min stue er der en dør som altid er lukket. Hvis hvalpen om dagen søger der over eller den skal ud fordi det er tid, så kan jeg løfte hvalpen, åbne døren. På den anden side af døren kan jeg gå til højre eller venstre. Til højre føre ud og til venstre føre ind til wc'et. Om dagen vil jeg gå til højre med hvalpen, om natten til venstre.

 

Så lige så snart den søger hen mod døren, så vil jeg jo vide når den skal ud = den er renlig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ
Jeg magter ikke at gøre mine små hunde renlige - før har jeg haft større og de var renlige når de var 10 uger, måske er jeg bare blevet doven :hmm:

 

Jeg ser flere fordele ved det, hvor en normal hund vil holde sig, til det gør ondt og derefter være ulykkelig over at have uheld på gulvet - der går mine bare ud på badeværelset og gør, det de skal, ingen er kede af noget, ingen holder sig uendeligt.

 

Hvad ville der ske, hvis du lukkede døren til det rum hvor kattebakken stod? Ville de så bare gøre det hvor de var, eller ville de forsøge at kommunikere til dig at de skulle derud? Hvis det sidste er tilfældet, så er de vel renlige?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det vil jo ikke fungere sådan at den bare går der ud og gør hvad den skal, fordi jeg ikke gider stå op om natten.

I starten vil den sove i en papkasse ved siden af sengen, så jeg kan høre hvis den prøver at komme ud (et råd jeg har læst et eller andet sted?). Når den så gør det, eller når jeg vågner fordi jeg har sat vækkeuret til et par gange i løbet af natten, så vil jeg tage min lille hund med ind i stuen...

 

Fra min stue er der en dør som altid er lukket. Hvis hvalpen om dagen søger der over eller den skal ud fordi det er tid, så kan jeg løfte hvalpen, åbne døren. På den anden side af døren kan jeg gå til højre eller venstre. Til højre føre ud og til venstre føre ind til wc'et. Om dagen vil jeg gå til højre med hvalpen, om natten til venstre.

 

Så lige så snart den søger hen mod døren, så vil jeg jo vide når den skal ud = den er renlig?

 

Men hvis man alligevel skal stå op om natten for at lukke den ud på toilettet .. Hvorfor så ikke rende ned med den på gaden og lære den at tisning kun foregår udenfor ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna

Jeg vil sige det er en vurderingssag for den enkelte hvalp! :vuf:

Hvis den har svært ved at forstå at den skal gå på toilettet udenfor, så skal man måske holde lidt igen med indendørs-toiletter hvad enten det er aviser, hvalpe-gulvbleer eller kattebakker og så give den en ekstra skalle med at gå ned hver 1. / 2. time.. :hmm: Hvis den godt ved at toilettet er ude, ser jeg ikke noget problem i at have en "backup" indenfor..

 

Jeg boede på 1. sal da jeg fik Mio, men da han fra vi fik ham allerede viste stor interesse for at finde græs-toiletter, introducerede jeg ham for et hvalpe-toilet, så han ikke behøvede blive "ked af det" hvis han pludselig skulle mens han var alene hjemme, eller jeg havde overset et tegn osv. - Han brugte det kun nogle få gange, og da han en dag besluttede at det var hans nye kurv, fjernede jeg det helt.. :stupid:

 

Personligt hader jeg kattebakker, synes de er vildt klamme at tømme, men hvis man synes bedre om det end at skulle ned om natten, så er det vel en personlig beslutning, så længe man sørger for at det ikke bliver en "inde-hund".. :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit problem består ikke i had til ejeren, men i, at jeg ser hunde, der mistrives pga dovenskab fordi de ikke kommer ud som de burde. Det giver problemer på sigt og selvom jeg får penge for at løse den slags, så ser jeg helst hunde trives uden behov for hjælp. Så kunne jeg tage til Hollywood med god samvittighed og træne katte til film:-)

 

Og hvis jeg skal lægge spøgefuglen i redekassen lidt, så

 

Jeg har en nabo med en chi, der aldrig kommer ud. Aldrig. Det er simpelthen så synd. Den lille hund er det mest mistrivende hundedyr jeg til dato har set.

 

Det er der min modstand opstår. ikke hvis hunden kommer ud og ellers får sine behov opfyldt. Og der er ingen had i det. Der er kun empati med hunden... og måske lidt en lyst til at sparke den nabo i rumpetten:-) Men det sidste virker jo ikke:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ
Men hvis man alligevel skal stå op om natten for at lukke den ud på toilettet .. Hvorfor så ikke rende ned med den på gaden og lære den at tisning kun foregår udenfor ?

 

Skrev det tidligere i tråden;-)

Bor i noget som vist er Horsens svar på Istedgade i KBH. Det er fint nok om dagen, har heller ikke noget imod at gå ud om natten, heller ikke i weekenden, hvis jeg skal nogle steder hen, og går målrettet.

Men torsdag, fredag og lørdag nat har jeg ikke lyst til at stå og flagre ude på gaden med en lille hvalp, når der render fulde mennesker rundt og skaber sig :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft en hund der var så sippet at hun ikke engang kunne brække sig i sin egen have, men gik til havelågen for at komme udenfor.

 

En gang kom jeg hjem hvor hun begyndte at skrige, på den anden side af døren da hun hørte at jeg var på vej ind, fordi hun havde haft tynd mave på gulvet (det var første og eneste gang det skete). Dèr kunne jeg da godt have tænkt mig at hun havde haft lært, at man kunne skide på en avis i badeværelset,... det har da været et rent helvede for hende at skulle holde sig sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jer der skriver "sådan er det jo at have hvalp", "det høre jo med", hvad mener i at forskellen er for hvalpen om man lære den at sige til når den vil ud i haven, eller lære den at sige til når den vil ud på wc'et? Bare fordi ens hund lære at gå i haven først, betyder det vel ikke at den ikke kan gøre det på vejen senere? Eller fordi den lære at sige til ved havedøren, kan den ikke tages ud af hoveddøren senere?:-)

 

Ikke nødvendigvis nej, men nogle hunde jo... Karla kan fx ikke tisse på asfalt, men kun på græs, jord eller grus... en vane hun fik som lille og som jeg glædeligt opfordrer hende til at beholde, fordi jeg ikke ønsker at hun tisser på fortove / gågader o.lign.

 

Renlighedstræning er for rigtigt mange hvalpe et spørgsmål om underlag... hvis de er vant til at tisse på et bestemt underlag, så er det det de søger igen og igen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde aviser på gulvet da izzie var hvalp, for hun var først renlig i 9-10 måneders alderen og der var simpelthen for mange små pytter på gulvet når jeg kom hjem, eller om morgenen (selvom vi var ude om natten) og det ødelægger altså trægulve med sådan nogle store tispytter :stupid: så hellere en avis og så gøre dobbeltarbejde, end at miste størstedelen af sit depositum når man engang fraflytter sin lejlighed pga ødelagte trægulve :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke nødvendigvis nej, men nogle hunde jo... Karla kan fx ikke tisse på asfalt, men kun på græs, jord eller grus... en vane hun fik som lille og som jeg glædeligt opfordrer hende til at beholde, fordi jeg ikke ønsker at hun tisser på fortove / gågader o.lign.

 

Renlighedstræning er for rigtigt mange hvalpe et spørgsmål om underlag... hvis de er vant til at tisse på et bestemt underlag, så er det det de søger igen og igen...

 

ja i starten, men derefter så er det da en god idé at vende kræet til at tisse på andre underlag. Som fx. grus og fortove. Ellers får man da hurtigt et problem med at finde græstotter rundt omkring til sin hunds toilet behov :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja i starten, men derefter så er det da en god idé at vende kræet til at tisse på andre underlag. Som fx. grus og fortove. Ellers får man da hurtigt et problem med at finde græstotter rundt omkring til sin hunds toilet behov :engel:

 

Tja.... Karla er da 3 år nu, vi har endnu ikke haft problemer med at finde egnede steder at tisse - uden at tisse på veje, fortove o.lign Så jeg tror vi holder glad fast i ideen om, at man ikke kan tisse på den slags underlag...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ
Ikke nødvendigvis nej, men nogle hunde jo... Karla kan fx ikke tisse på asfalt, men kun på græs, jord eller grus... en vane hun fik som lille og som jeg glædeligt opfordrer hende til at beholde, fordi jeg ikke ønsker at hun tisser på fortove / gågader o.lign.

 

Renlighedstræning er for rigtigt mange hvalpe et spørgsmål om underlag... hvis de er vant til at tisse på et bestemt underlag, så er det det de søger igen og igen...

 

Jeg kan godt se hvad du mener, men jeg har jo ikke tænkt mig kun at lade den gøre det på avis. Det er en nødløsning til om natten, om dagen vil den jo hver dag blive taget ud, hver gang den har sovet, spist eller leget som folk normalt anbefaler.

Og nu vil jeg så være ekstra opmærksom på at lade den tisse på forskelligt underlag;-)

 

Men vil dog sig at jeg godt forstår din hund, det er da klart hun hellere vil tisse steder hvor det bliver opsuget, end på asfalt og fliser hvor det løber og risikere at komme på poterne :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her hvor jeg bor er mange mennesker dødforargede over de mange hunde, der sjældent kommer udenfor gårdhaven.

"De forargede" er selvfølgelig de frelste, der traver tre lange ture i skoven hver dag med deres hunde:lun:.

 

Jeg har aldrig i min vildeste fantasi forestillet mig, at man vitterligt i ramme alvor pottetræner visse racer med en kattebakke??:vedikke:

Jeg har godt hørt om fænomenet før, men bestemt ikke som noget almindeligt brugt.

 

Den største risiko ved at bruge en kattebakke, er nok at hunden aldrig lærer at holde sig når den bliver voksen.:hmm:

 

Uanset om det er naturligt eller unaturligt for en hund at den skal holde sig, så ER det altså vilkårene for alle hunde. Undtagen de allermindste.

Der er ikke ret mange, der lærer en cocker, labrador eller en sct. bernhard at bruge indendørs toilet. Dels fordi deres søer og pølser lugter og fylder for meget, og dels fordi man ikke har dem i lejlighed lige så tit som man har de helt små hunde.

 

En rask voksen hund kan holde sig i over 12 timer, uden problemer.

Hvis der er brug for at den skal holde sig længere, så er det fordi den bliver forsømt. Så er det altså DET, der skal ændres på.

Det er jo IKKE kun noget med at komme ud og "lette sig". Det er jo lige så vigtigt, at hunden kommer ud og får nye indtryk og får "læst sladderspalterne". Og så er de daglige ture med ejeren jo også noget, de to har sammen. Det styrker det indbyrdes bånd, og det skaber tillid mellem dem.

 

Og små hunde har -om nogen- brug for tillid til deres ejere, så de ikke lader sig skræmme af alt og alle i den store verden. :mrgreen:

 

Sig min engang, lader man osse små HANHUNDE pisse på kattebakker?? :scared:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her hvor jeg bor er mange mennesker dødforargede over de mange hunde, der sjældent kommer udenfor gårdhaven.

 

Det var ikke helt det der var spørgsmålet - vil påstå at mine hunde er fuldt ud lige så aktive som dine eller andre rigtige hunde, selvom de kan bruge avis ;-)

 

Kattebakken er en luksus, en udvidelse, et tilbud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var ikke helt det der var spørgsmålet - vil påstå at mine hunde er fuldt ud lige så aktive som dine eller andre rigtige hunde, selvom de kan bruge avis ;-)

 

Kattebakken er en luksus, en udvidelse, et tilbud.

 

En luksus for hundens mennesker måske. Men en voksen rask hund har da IKKE brug for at gå og småtisse i tide og utide. Hvis Silke gjorde det, så vidste jeg, at hun var syg.

 

Hvordan kan man se, om en hund har blærebetændelse, hvis den aldrig har lært at holde sig?:hmm: Så ser man det jo ikke før den har feber, store smerter eller blod i urinen..

 

Og giver det ikke problemer, hvis man lærer en hanhund, at den gerne må tisse indendørs? Jeg tænker på, at mange hanhunde jo gerne vil markere deres territorium. Hvad så hvis han er med på besøg et sted? :vedikke:

 

Men du har ret i, at en lille hund med kattebakke, da sagtens kan være lige så aktiv som en stor... for det meste...

 

Hvad så når dens menneske har influenza og 40 i feber? Det er jo herligt, at man bare kan blive under dynen... Eller forstuvet en fod...

Eller hvis der er isslag og højt med sne..

Eller hvis der bare er saltet så meget så man er nødt til at blive hjemme "for hundens skyld"..

Og hvad nu hvis en masse andre sure ting, som jeg også sagtens kan finde på, og som jeg har oplevet mens jeg har haft store hunde... Og som aldrig har forhindret mig i at trave mindst et kvarter tre gange om dagen.

---Men vi bor jo osse i lejlighed... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...