Hop til indhold

Chihuahua og kattebakker, why the hate?


Gæst MadsHilde
 Share

Recommended Posts

En luksus for hundens mennesker måske. Men en voksen rask hund har da IKKE brug for at gå og småtisse i tide og utide. Hvis Silke gjorde det, så vidste jeg, at hun var syg.

 

Hvordan kan man se, om en hund har blærebetændelse, hvis den aldrig har lært at holde sig?:hmm: Så ser man det jo ikke før den har feber, store smerter eller blod i urinen..

 

Og giver det ikke problemer, hvis man lærer en hanhund, at den gerne må tisse indendørs? Jeg tænker på, at mange hanhunde jo gerne vil markere deres territorium. Hvad så hvis han er med på besøg et sted? :vedikke:

 

Men du har ret i, at en lille hund med kattebakke, da sagtens kan være lige så aktiv som en stor... for det meste...

 

Hvad så når dens menneske har influenza og 40 i feber? Det er jo herligt, at man bare kan blive under dynen... Eller forstuvet en fod...

Eller hvis der er isslag og højt med sne..

Eller hvis der bare er saltet så meget så man er nødt til at blive hjemme "for hundens skyld"..

Og hvad nu hvis en masse andre sure ting, som jeg også sagtens kan finde på, og som jeg har oplevet mens jeg har haft store hunde... Og som aldrig har forhindret mig i at trave mindst et kvarter tre gange om dagen.

---Men vi bor jo osse i lejlighed... :vedikke:

 

Jeg kan nu godt finde ud af at lufte Møffe 2-3 timer dagligt og minimum 1 time dagligt, når jeg er syg, selvom jeg har have :blink: Har faktisk lige ligget syg og alligevel luftet Møffe og Jayson 1½-2 timer dagligt.

 

Det ene udelukker altså ikke det andet - selvom det vil for nogle mennesker, selvfølgelig, og det er jeg selvsagt også imod...

 

Derudover, så tror jeg nok man skal opdage det, hvis hunden har blærebetændelse - så ofte tisser de jo heller ikke, selvom de har muligheden, som Møffe fx. har, især i sommermånederne. Jeg går jo heller ikke ud og tisser, hver gang der er det mindste.

 

Kan godt li' at jeg sidder og forsvarer kattebakker, selvom jeg ikke bruger dem :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 107
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kan nu godt finde ud af at lufte Møffe 2-3 timer dagligt og minimum 1 time dagligt, når jeg er syg, selvom jeg har have :blink: Har faktisk lige ligget syg og alligevel luftet Møffe og Jayson 1½-2 timer dagligt.

 

Det ene udelukker altså ikke det andet - selvom det vil for nogle mennesker, selvfølgelig, og det er jeg selvsagt også imod...

 

Derudover, så tror jeg nok man skal opdage det, hvis hunden har blærebetændelse - så ofte tisser de jo heller ikke, selvom de har muligheden, som Møffe fx. har, især i sommermånederne. Jeg går jo heller ikke ud og tisser, hver gang der er det mindste.

 

Kan godt li' at jeg sidder og forsvarer kattebakker, selvom jeg ikke bruger dem :mrgreen:

 

Ja... Jeg har da osse en have... Men Silke er ikke vant til at gøre noget i den.

HVIS (det sker meget sjældent) hun pludselig havde myldemave, så ville hun gå til hoveddøren og tigge om at komme ud i en fart. Og så går jeg selvfølgelig med hende med det samme.

 

Hvis en hund har lært det naturlige, -man forurener ikke sit bosted- så er det ikke en luksus at have en kattebakke. Det er en unaturlighed.

Store hundehvalpe begynder at lære om renlighed allerede hjemme hos deres mor. Måske er det anderledes med de små racer? Hvis de er opdrættet i en lejlighed (det forekommer jo også) så ER det måske det, de har lært. -Jeg har aldrig haft en lille hund. Men jeg har haft besøg af små hunde, der har kunnet finde på at lette ben op ad et eller andet hjørne.

 

Hunde kan vænne sig til mange ting og leve et helt liv med det. Det er også derfor, at en hund sjældent vender sig imod sin ejer som den har boet hos siden den var 8 uger. Uanset hvor dårligt den bliver behandlet. Den resignerer og accepterer det uundgåelige.

En ejer skal være direkte voldelig, mere end "hård opdragelse" før en hund vil forsøge at komme væk.

Den kan stikke af, ja, men den kommer jo tilbage. Det ukendte er værre end den kendte vanrøgt eller forsømmelse.

Nej, jeg siger ikke, at kattebakker er vanrøgt. Hunde kan sagtens vænne sig til dem. Men de KAN være tegn på vanrøgt.

Og en kattebakke er i hvert fald ikke en opfindelse, der gavner en hund. Kun dens ejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis en hund har lært det naturlige, -man forurener ikke sit bosted- så er det ikke en luksus at have en kattebakke. Det er en unaturlighed.

 

Og en kattebakke er i hvert fald ikke en opfindelse, der gavner en hund. Kun dens ejer.

 

Vi er og bliver uenige - men pyt med det, du forklarer så fint, hvorfor nogle hader kattebakken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja... Jeg har da osse en have... Men Silke er ikke vant til at gøre noget i den.

HVIS (det sker meget sjældent) hun pludselig havde myldemave, så ville hun gå til hoveddøren og tigge om at komme ud i en fart. Og så går jeg selvfølgelig med hende med det samme.

 

Hvis en hund har lært det naturlige, -man forurener ikke sit bosted- så er det ikke en luksus at have en kattebakke. Det er en unaturlighed.

Store hundehvalpe begynder at lære om renlighed allerede hjemme hos deres mor. Måske er det anderledes med de små racer? Hvis de er opdrættet i en lejlighed (det forekommer jo også) så ER det måske det, de har lært. -Jeg har aldrig haft en lille hund. Men jeg har haft besøg af små hunde, der har kunnet finde på at lette ben op ad et eller andet hjørne.

 

Hunde kan vænne sig til mange ting og leve et helt liv med det. Det er også derfor, at en hund sjældent vender sig imod sin ejer som den har boet hos siden den var 8 uger. Uanset hvor dårligt den bliver behandlet. Den resignerer og accepterer det uundgåelige.

En ejer skal være direkte voldelig, mere end "hård opdragelse" før en hund vil forsøge at komme væk.

Den kan stikke af, ja, men den kommer jo tilbage. Det ukendte er værre end den kendte vanrøgt eller forsømmelse.

Nej, jeg siger ikke, at kattebakker er vanrøgt. Hunde kan sagtens vænne sig til dem. Men de KAN være tegn på vanrøgt.

Og en kattebakke er i hvert fald ikke en opfindelse, der gavner en hund. Kun dens ejer.

 

Kan kun sige, at jeg er dybt uenig ang. kattebakke :vedikke:

 

Jo, det kan være et tegn på vanrøgt, lige som så meget andet - men absolut ikke et sikkert tegn.

 

Og kan det da ikke være lige meget, hvad det KAN være et tegn på, diskutionen går jo på, om det er ok hvis hunden er velstimuleret ellers og alligevel har adgang til kattebakke?

Masser af mennesker bruger kvælerhalsbånd, men det rynker jeg da kun på næsen af, hvis de rykker i linen eller hunden trækker... Jo, jeg har da en forudanelse om, at det er den træningsmetode de bruger - men det er jo ikke sikkert, flere bruger dem, fordi de er hurtige og lette at tage af og på og derudover er virkelig holdbare. Samme med kattebakke - jeg vil have en dårlig forudanelse, men det er jo ikke sikkert.

 

Derudover, så er det jo ikke sikkert, at fordi en hund KAN holde sig, så finder den det heller ikke ubehageligt... Så ja, jeg mener nu, at kattebakke også kan være til gavn for hunden og ikke kun for mennesket. Vi er jo heller ikke hos hunden 24/7 og mylderbæ kan komme, mens vi er væk hjemmefra. Kunne have undet Møffe en et par gange de sidste par uger, hvor han havde tynd mave og jeg var nødsaget til at forlade ham...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Kan kun sige, at jeg er dybt uenig ang. kattebakke :vedikke:

 

Jo, det kan være et tegn på vanrøgt, lige som så meget andet - men absolut ikke et sikkert tegn.

 

Og kan det da ikke være lige meget, hvad det KAN være et tegn på, diskutionen går jo på, om det er ok hvis hunden er velstimuleret ellers og alligevel har adgang til kattebakke?

Masser af mennesker bruger kvælerhalsbånd, men det rynker jeg da kun på næsen af, hvis de rykker i linen eller hunden trækker... Jo, jeg har da en forudanelse om, at det er den træningsmetode de bruger - men det er jo ikke sikkert, flere bruger dem, fordi de er hurtige og lette at tage af og på og derudover er virkelig holdbare. Samme med kattebakke - jeg vil have en dårlig forudanelse, men det er jo ikke sikkert.

 

Derudover, så er det jo ikke sikkert, at fordi en hund KAN holde sig, så finder den det heller ikke ubehageligt... Så ja, jeg mener nu, at kattebakke også kan være til gavn for hunden og ikke kun for mennesket. Vi er jo heller ikke hos hunden 24/7 og mylderbæ kan komme, mens vi er væk hjemmefra. Kunne have undet Møffe en et par gange de sidste par uger, hvor han havde tynd mave og jeg var nødsaget til at forlade ham...

 

Men det er jo næste ordret det samme som jeg siger?? :vedikke: :

Nej, jeg siger ikke, at kattebakker er vanrøgt. Hunde kan sagtens vænne sig til dem. Men de KAN være tegn på vanrøgt.

 

Kvælerhalsbånd har jeg selv brugt til mine bernere. Men jeg må sige, at det var andre tider. Verden ændrer sig hele tiden. Og nogle ting er ændringer til gavn for hundene. Andre er ikke.

 

Man har da ikke en pottestol stående fast i stuen fordi man MÅSKE kan få mylderbæ en dag. :shock:

 

Der er da meget stor forskel på at klare en krisesituation med en kattebakke, og at have bakken som fast inventar -af hensyn til en eventuel krisesituation, der måske kun opstår ganske få gange i hundens liv ..

 

Og jeg synes altså, at lorte lugter.. Også fra små hunde..

Men man bliver selvfølgelig immun overfor egne lugte...

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er jo næste ordret det samme som jeg siger?? :vedikke: :

 

Læste bare mellem linierne, at du som udgangspunkt synes det er forkert og unaturligt for hunden, hvilket jo så nok står for min egen regning.

 

Kvælerhalsbånd har jeg selv brugt til mine bernere. Men jeg må sige, at det var andre tider. Verden ændrer sig hele tiden. Og nogle ting er ændringer til gavn for hundene. Andre er ikke.

 

Yup, sandt nok. Og størstedelen bruger da desværre også stadig kvælerhalsbånd på den forkerte måde...

 

Men meningen med det var bare, at jeg synes, det er forkert at tale imod kattebakke, fordi mange bruger det på den forkerte måde.

 

Man har da ikke en pottestol stående fast i stuen fordi man MÅSKE kan få mylderbæ en dag. :shock:

 

Næh, men du er jo også privilligeret med, at du bare kan rejse dig og smutte på toilettet, så snart du finder den mindste smule "lyst" - toilettet er jo bare bag en lille dør :blink: Og ikke ned fra fjerde sal i en fart.

 

Men måske min blære bare fungerer anderledes end din - nogle gange kan jeg være så optaget af noget, at jeg holder mig til sidste splitsekund :genert:

 

Der er da meget stor forskel på at klare en krisesituation med en kattebakke, og at have bakken som fast inventar -af hensyn til en eventuel krisesituation, der måske kun opstår ganske få gange i hundens liv ..

 

Tjah, nu synes jeg så heller ikke, at det behøver at påkræve en krisesituation.

 

Og jeg synes altså, at lorte lugter.. Også fra små hunde..

Men man bliver selvfølgelig immun overfor egne lugte...

 

Tro mig, det synes jeg også! Men hvis kattebakken er en af de der smarte med låg og flap-låge til hjælper det jo nok på det :vedikke: Og en bette hundebæ frigiver vel ikke lige så meget som en Silke eller en Møffe bæ :hmm:

 

Ville jo som sagt ikke selv bruge det - men kan ikke se det forkerte i, at andre vælger at bruge det. Forudsat, som sagt, at hunden bliver luftet det den skal!

 

(tror jeg fik skrevet alt nu, men slukker pc'en, tordenvejret er over os og det er bare voldsomt, det slår ned nærmest konstant rundt omkring)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
Gæst I Love Dogs
Jeg synes den generelle stemning herinde for at lære sin chihuahua at bruge en kattebakke, er ret negativ?

 

Men hvad er det præcis der galt i det? Så længe man lufter sin hund et par gange om dagen, så er det vel fint nok den kan bruge en kattebakke, når man f.eks er nede at handle eller om natten.

 

Det kan godt være en smule besværligt når man bor i en lejlighed da jeg både skal huske snoren, nøglerne, få sko på og rende ned ad bagtrappen for at lufte den så snart jeg kan se den ligger an til at skulle lave noget.

 

Det burde da ikke være nødvendigt, man bruger da heller ikke kattebakker til en labrador?

En chihuahua er da en hund:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marie Svane

Uenighed længe leve!!!

 

Jeg er helt på når det kommer til kattebakker som en mulighed for hunden - min hund gider dem dog ikke, så den mulighed findes ikke hos os.

 

Til: I love dogs - tro det eller ej, chihuahua er faktisk en hund!!!!! Det burde ingen, der har mødt racen, være itvivl om ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 years later...
Gæst Chihuahua

Jeg er af den holdning at så længe man er god ved sin Chi, lufter den flere gange om dagen så er der vel ikke noget galt i at give den en ekstra mulighed ved at lære den om kattenbakkens vidunderlige verden, eller lære den at "læse" avis hvis den skulle få lyst til det. :-)

 

Mvh

Tim

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er af den holdning at så længe man er god ved sin Chi, lufter den flere gange om dagen så er der vel ikke noget galt i at give den en ekstra mulighed ved at lære den om kattenbakkens vidunderlige verden, eller lære den at "læse" avis hvis den skulle få lyst til det. :-)

 

Mvh

Tim

 

Velkommen til :-D

 

Det er de færreste hunde, som har trang til at "læse" det de selv har skrevet :-)

 

Hvis man lufter sin hund, uanset race, flere gange om dagen, hvordan opstår behovet så for også at kunne tisse mellem lufteturene?

 

En chi er vel ikke mere tissetrængende end andre hunde :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chihuahua

He he, selv om jeg har klaret mit ærinde på wc'et er jeg glad for at det er tæt på... hvorfor skulle min hund være afhængig af om jeg lige er der til at lufte den.. når en mand han skal, så skal han! -Erik Klausen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

He he, selv om jeg har klaret mit ærinde på wc'et er jeg glad for at det er tæt på... hvorfor skulle min hund være afhængig af om jeg lige er der til at lufte den.. når en mand han skal, så skal han! -Erik Klausen :-)

 

En hund er jo ikke som en mand.

 

Hvis en hund lever i et nogenlunde fast aktivitets skema, er det på disse tidspunkter den vil forvente at kunne gøre sig ren og når den først er voksen kan den snildt - altså uden problemer - vente med at "skulle" til den kommer på tur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilken naturlig kat vil egenligt foretrække at forrette sin nødtørft på en bakke uanset fyldmateriale. Sku da kun i mega 10 timers regnvejr eller når sneen ligger en meter høj udenfor huset.

For mig at se kun menneskelig bekvemmelighed og vort underlige dyrehold under for dyrene så unaturlige vilkår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg fik min hvalp, var den vant til at tisse på de små, billige Ikeamåtter. Det var hun helt renlig med. Det tog meget, meget kort tid at at lære hende at gå udenfor. Udover de gængse: efter mad, leg, søvn plus hver time i vågen tilstand, så reagerede vi jo, når hun gik hen mod måtten ... Og 1,2,3 ... Så bar vi hende ud, hun tissede og dygtig. Aldrig har renlighedtræning gået så nemt for mig, hvad jeg tilskriver " måttetræningen".

Desværre holdt vi ikke måtten ved lige. Jeg syntes ellers, det kunne være vildt smart ved nytårsaften, voldsomt uvejr med torden etc samt længere rejser i fly eller tog.

Kender flere med små hunde, der gør både og - helt uden problemer!

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan virkelig ikke forstå hvorfor man vil have at ens hund ser en del af ens hjem som toilet, det er da for ulækkert, jeg har indekat og ja jeg har kattebakke til hende af åbenlyse grunde.... min hund skal ikke engang i nærheden af den bakke, og herhjemme har aviser, måtter og kattebakker til hunde aldrig været et spørgsmål... uheldene har jeg måtte tage med indtil min hund 100% forstod at det var udenfor alt det sjove foregik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan virkelig ikke forstå hvorfor man vil have at ens hund ser en del af ens hjem som toilet, det er da for ulækkert, jeg har indekat og ja jeg har kattebakke til hende af åbenlyse grunde.... min hund skal ikke engang i nærheden af den bakke, og herhjemme har aviser, måtter og kattebakker til hunde aldrig været et spørgsmål... uheldene har jeg måtte tage med indtil min hund 100% forstod at det var udenfor alt det sjove foregik.

 

Jeg er enig her - tisning og pølning hører til udenfor - altså selvfølgelig når hvalpen/hunden har lært det - indtil da tører man bare op ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

De her inde-tisse-løsninger, er jo faktisk en hel industri i andre lande - har selv fundet en del på amazon, som vi vil afprøve, når vi får hvalpe om et års tid, for aviser er bare ikke fedt! Der kan jo være særdeles gode grunde til, at folk vil have sådan en inde-løsning; hunden kan være mørkeræd, have psykiske mén fra tidligere konfrontationer med andre hunde, man bor måske i et "farligt" kvarter, der er mange etager ned, så man måske ikke kan nå det hver gang, osv, osv. Hvis hunden ellers bare får sin daglige motion og sanse-stimulering, kan jeg ikke se problemet i, at folk vil have et tissehjørne til en lille hund - mange af disse løsninger eliminerer endda lugten, bortset fra pøllerne, som man jo bare fjerner og desinficerer - kan ikke se, at det er værre end at have en kattebakke til katten...

 

Husk nu på, at vi i Danmark fx. ELSKER at lade vores børn sove udendørs - sommer og vinter, i regn og i blæst - det er sundt og godt, synes vi! I andre lande ser de det direkte som børne-mishandling!! Der er intet bevis hverken for eller imod, hvilket også gælder denne diskussion, så gør hvad der passer dig og din hund bedst!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...