Hop til indhold

Chihuahua og kattebakker, why the hate?


Gæst MadsHilde
 Share

Recommended Posts

Gæst MadsHilde

Jeg synes den generelle stemning herinde for at lære sin chihuahua at bruge en kattebakke, er ret negativ?

 

Men hvad er det præcis der galt i det? Så længe man lufter sin hund et par gange om dagen, så er det vel fint nok den kan bruge en kattebakke, når man f.eks er nede at handle eller om natten.

 

Det kan godt være en smule besværligt når man bor i en lejlighed da jeg både skal huske snoren, nøglerne, få sko på og rende ned ad bagtrappen for at lufte den så snart jeg kan se den ligger an til at skulle lave noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 107
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst stenshoej

enig med JeanetteH

 

hvorfor skulle den ikke kunne holde sig ligesom en hvilken som helst anden hund kan?

hvis man får den luftet ordentligt af burde det jo ikke være nødvendigt? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med Jeanette. Hvis hunden er renlig, behøver den vel ikke lære, at gå på toilettet om natten..

Jeg er godt nok ikke stødt på det med, at lære en chi at bruge kattebakke før, men jeg tænker, at det er en misforståelse af racen..? En hund er da en hund, og jeg kommer nok til at associere den slags ideer med folk, som har chihuahua som accessorry. :genert:

 

Han er en hvalp på 11 uger og han skal altså meget ofte af med noget, hans system er jo lille bitte.

 

Hvor ofte er ofte?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Alle med hvalpe i lejligheder må ud mange gange, sådan er renlighedstræning jo bare. Har haft 2 hvalpe på 3. sal, den ene om vinteren - ja, det er besværligt, men så er det Jo heller ikke værre.

 

Men, jeg hader nu ikke ligefrem folk som træner renlighed på andre måder :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er en hvalp på 11 uger og han skal altså meget ofte af med noget, hans system er jo lille bitte.

 

Ja, men I får ham da aldrig renlig, hvis han får lov til at gå på bakke..

 

Når man får en lillle hvalp og skal gøre den renlig, så er det jo ned med den hver gang den har: leget, sovet, spist, drukket osv.

 

Og jo, jeg ved godt hvor besværligt det er. Jeg boede det første år af Luna's liv, på 3. sal og løb op og ned med hende 6-7 gange i timen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men I får ham da aldrig renlig, hvis han får lov til at gå på bakke..

 

Den lærer jo at bruge bakken og kan bruge bakke resten af sit liv!

 

Mads - gør som du selv synes er rigtigt, hvis du er ok med kattebakke, så brug sådan en, hvis du orker, så forklar folk, at du rent faktisk også lufter din hund, hvis du ikke orker, så lad være med at fortælle du bruger kattebakke ;-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men I får ham da aldrig renlig, hvis han får lov til at gå på bakke..

 

Når man får en lillle hvalp og skal gøre den renlig, så er det jo ned med den hver gang den har: leget, sovet, spist, drukket osv.

 

Og jo, jeg ved godt hvor besværligt det er. Jeg boede det første år af Luna's liv, på 3. sal og løb op og ned med hende 6-7 gange i timen..

 

Altså der er jo nogen, som lærer deres hvalp at lave på aviser indtil de er renlige, men jeg (gad ikke :slem:) syntes, at min hvalp lige så godt kunne lære med det samme, at toilettet er udenfor. Og vi har da uheld. Især nu, hvor hun har en infektion og ikke når at sige til, men så er det gulvtæppe heller ikke dyrere. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MadsHilde
Den lærer jo at bruge bakken og kan bruge bakke resten af sit liv!

 

Mads - gør som du selv synes er rigtigt, hvis du er ok med kattebakke, så brug sådan en, hvis du orker, så forklar folk, at du rent faktisk også lufter din hund, hvis du ikke orker, så lad være med at fortælle du bruger kattebakke ;-)

 

Tak for dit svar, det er også det jeg tænker. Vores chihuahua er en hund og opdrages som en hund. Den er bestemt ikke nogen accessory. Men derfor kan jeg stadig ikke se det store problem i at bruge en kattebakke, den ved jo ikke at sådan en rigtig er til katte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min venindes hund bruger kattebakke - hun tager den med alle vegne og det fungerer fint, desværre har jeg kat, og hunden vil IKKE bruge en kattebakke, hvor der har været kat på. Derudover, så kan vi ikke slæbe kattebakken med i tog / fly.

 

Så jeg vil rigtigt meget anbefale en avis, den er noget nemmere, også at slippe af med ;-) men det er jo helt op til dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan intet problem se i, at man bruger en kattebakke :vedikke:

 

Så længe hunden bliver luftet, som den vitterligt skal og kattebakken ikke blive en "sovepude" - hvilket nok er grunden til at folk ofte kan stejle ved det.

 

Men det må sq være rart for hunden, at den kan tisse klokken tre om natten, hvis den nu rent faktisk skal - det kan jo ske, lige så vel som for os mennesker :mrgreen:

 

Nu er Møffe jo vant til have og den udnytter han da i stor stil til lige at nifle i, han skal jo ikke kun tisse de to-tre gange vi går tur dagligt :vedikke: Så kan turene være nok så lange, tror han synes, det er rart, at blæren ikke når at blive fyldt, førend han skal ud igen.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft kat i 16 år nu.. Og jeg er dødtræt af kattebakker.. Og bare tanken om lugten af en hundelort i min lejlighed er :badr::badr: Og jo, det er sket nogle gange, da hun var hvalp.. En hund dækker det jo ikke til, som en kat

 

Men jeg hader nu altså ikke nogen af den grund.. Jeg forstår det bare ikke:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg overvejer også at lære min hvalp at bruge en avis ude på badeværelset. Det er ikke noget jeg har tænkt mig at gøre resten af dens liv, men til i starten, hvor den ikke kan holde sig om natten.

Kan heller ikke se hvad problemet er så længe, som andre også skriver, at hunden bliver luftet og aktiveret passende for dens race og alder.

 

Jeg tror det vil være smart i mit tilfælde og jeg kan ikke se hvordan det skulle betyde at den aldrig vil blive renlig:vedikke:

Mit badeværelse ligger ud til gangen og hoveddøren, så jeg forestiller mig, at jeg, når hvalpen søger ud mod gangen, kan tage den med ud.

 

Det ér jo også en måde for den at være renlig, at den selv mærker når den skal, og søger hen på det rigtige sted (uanset om det er haven eller badeværelset)?

Link til indlæg
Del på andre sites

At lære hvalpen at tisse og pølle på en avis er et dobbeltarbejde hvis man senere vil have at hunden skal tisse/pølle udenfor.

 

Nogle mener faktisk at det kan blive endnu sværere at lære sin hund at de to ting kun foregår udenfor, hvis den som helt lille har været avistrænet.

 

Som JeanetteH forstår jeg heller ikke hvorfor det er nødvendigt at hunden bruger kattebakke resten af sit liv ?

 

Ja det er supertrælst at skulle rende op og ned med lille hvalp der er blåviolet i hovedet fordi den er så tæt på at tisse, men ligesom alt det andet hører det jo med til at få hvalp :vedikke:

 

Men at nogle vælger denne metode er helt fint for mig.

Så længe de holder kattebakken ren og ikke springer en gåtur over fordi hunden jo alligevel lige har været ude og gøre sit!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft kat i 16 år nu.. Og jeg er dødtræt af kattebakker.. Og bare tanken om lugten af en hundelort i min lejlighed er :badr::badr: Og jo, det er sket nogle gange, da hun var hvalp.. En hund dækker det jo ikke til, som en kat

 

Men jeg hader nu altså ikke nogen af den grund.. Jeg forstår det bare ikke:genert:

 

Markering: Af netop den grund, ville jeg heller aldrig nogensinde selv kunne finde på det :genert: Så hellere slæbe den søvndrukne hund ned og tisse... :lol:

 

At lære hvalpen at tisse og pølle på en avis er et dobbeltarbejde hvis man senere vil have at hunden skal tisse/pølle udenfor.

 

Nogle mener faktisk at det kan blive endnu sværere at lære sin hund at de to ting kun foregår udenfor, hvis den som helt lille har været avistrænet.

 

Som JeanetteH forstår jeg heller ikke hvorfor det er nødvendigt at hunden bruger kattebakke resten af sit liv ?

 

Ja det er supertrælst at skulle rende op og ned med lille hvalp der er blåviolet i hovedet fordi den er så tæt på at tisse, men ligesom alt det andet hører det jo med til at få hvalp :vedikke:

 

Men at nogle vælger denne metode er helt fint for mig.

Så længe de holder kattebakken ren og ikke springer en gåtur over fordi hunden jo alligevel lige har været ude og gøre sit!

 

Præcis, det er jo det vigtigste at huske i den forbindelse... Jeg bryder mig heller ikke om tanken om kattebakke, fordi jeg får associationer til folk, der bare ikke gider at gå tur nogle timer hver dag med deres hund. Men det behøver jo ikke absolut være grunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

At lære hvalpen at tisse og pølle på en avis er et dobbeltarbejde hvis man senere vil have at hunden skal tisse/pølle udenfor.

 

Nogle mener faktisk at det kan blive endnu sværere at lære sin hund at de to ting kun foregår udenfor, hvis den som helt lille har været avistrænet.

 

Som JeanetteH forstår jeg heller ikke hvorfor det er nødvendigt at hunden bruger kattebakke resten af sit liv ?

 

Ja det er supertrælst at skulle rende op og ned med lille hvalp der er blåviolet i hovedet fordi den er så tæt på at tisse, men ligesom alt det andet hører det jo med til at få hvalp :vedikke:

 

Men at nogle vælger denne metode er helt fint for mig.

Så længe de holder kattebakken ren og ikke springer en gåtur over fordi hunden jo alligevel lige har været ude og gøre sit!

 

Jeg kan altså ikke få ind i mit hoved hvordan det skulle gøre det sværere for hvalpen at tisse udenfor, fordi den får lov at tisse på en avis på badeværelset om natten, eller det skulle være dobbelt arbejde?

Det renligheds træning handler om, er vel at hunden lære at mærke efter og sige til, så man kan hjælpe den ned? Når hunden er nået dertil, så vil den vel sige til når den vil ud på badeværelset, og så kan man jo bare tage den ud? :-D Ejeren skal jo under alle omstændigheder have fat i hunden, den er vel ligeglad med om man løfter den det ene eller det andet sted hen...

Hvis man KUN lod den gøre det indendørs og ikke luftede den måske, så den aldrig blev tryg ved at opholde sig udendørs kunne jeg måske forstå det.

Tværtimod så tænker jeg at det vil gøre det nemmere for den, når den skal lære at være alene hjemme, hvis den en dag ikke kan holde sig, at gøre det derude, i stedet for et tilfældigt sted på gulvtæppet.

 

Til det sidste, jeg vil ikke bruge kattebakke, men avis (fordi jeg synes det er svært at gøre en kattebakke helt ren, uden at overse lidt beskidt grus). Det er jo bare at lægge en avis, og smide den ud når hunden har tisset og evt. vaske gulvet med bruseren:-D

 

Jer der skriver "sådan er det jo at have hvalp", "det høre jo med", hvad mener i at forskellen er for hvalpen om man lære den at sige til når den vil ud i haven, eller lære den at sige til når den vil ud på wc'et? Bare fordi ens hund lære at gå i haven først, betyder det vel ikke at den ikke kan gøre det på vejen senere? Eller fordi den lære at sige til ved havedøren, kan den ikke tages ud af hoveddøren senere?:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus

Jeg er også en af dem der ikke fatter, hvorfor man vil lære hvalpen at tisse/besørge på en avis eller bakke, jeg synes også at det er dobbelt arbejde.. Personligt tror jeg også det er lettere/hurtigere at få hvalpen renlig, hvis den kun skal forholde sig til at lære at tisse udendørs, og ikke både udendørs og på badeværelset feks...

 

Spitz, forstår ikke det smarte i at lære hvalpen at tisse på badeværelset? Som du selv skriver, så lærer hvalpen at sige til, når den skal tisse og hvorfor så ikke lukke den ud, i stedet for at åbne døren indtil badeværelset, så den kan tisse herinde? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Spitz, forstår ikke det smarte i at lære hvalpen at tisse på badeværelset? Som du selv skriver, så lærer hvalpen at sige til, når den skal tisse og hvorfor så ikke lukke den ud, i stedet for at åbne døren indtil badeværelset, så den kan tisse herinde? :vedikke:

 

Nu siger du "lukke ud", så går jeg ud fra du bor i hus med have:-D

 

Fordi jeg bor i lejlighed i et dejligt kvarter, men ikke et sted hvor man altid har lyst til at rende rundt på gaden om natten, særligt ikke torsdag, fredag og lørdag :blink:

Hvis jeg troede at hunden ville blive traumatiseret på grund af avis tisseri, ville jeg dog gøre det alligevel, men har altså ikke hørt nogle agumenter jeg helt kan følge endnu, mod at gøre det:-D

 

 

Jeg er også en af dem der ikke fatter, hvorfor man vil lære hvalpen at tisse/besørge på en avis eller bakke, jeg synes også at det er dobbelt arbejde.. Personligt tror jeg også det er lettere/hurtigere at få hvalpen renlig, hvis den kun skal forholde sig til at lære at tisse udendørs, og ikke både udendørs og på badeværelset feks...

 

Nu har jeg aldrig haft hund før, så skal ikke spille klog... Men det har jeg altså svært ved at tro på... Så vidt jeg ved, tisser en hvalp hvor den er, hvis den ellers er tryg ved stedet og situationen, i naturen vil dens tisse steder jo heller ikke være begrænset til ét sted, det er omvendt, den tisser alle steder, hvor den ikke har lært at den ikke må?

Redigeret af spitZ
Tilføjelse :)
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan altså ikke få ind i mit hoved hvordan det skulle gøre det sværere for hvalpen at tisse udenfor, fordi den får lov at tisse på en avis på badeværelset om natten, eller det skulle være dobbelt arbejde?

Det renligheds træning handler om, er vel at hunden lære at mærke efter og sige til, så man kan hjælpe den ned? Når hunden er nået dertil, så vil den vel sige til når den vil ud på badeværelset, og så kan man jo bare tage den ud? :-D Ejeren skal jo under alle omstændigheder have fat i hunden, den er vel ligeglad med om man løfter den det ene eller det andet sted hen...

Hvis man KUN lod den gøre det indendørs og ikke luftede den måske, så den aldrig blev tryg ved at opholde sig udendørs kunne jeg måske forstå det.

Tværtimod så tænker jeg at det vil gøre det nemmere for den, når den skal lære at være alene hjemme, hvis den en dag ikke kan holde sig, at gøre det derude, i stedet for et tilfældigt sted på gulvtæppet.

 

Til det sidste, jeg vil ikke bruge kattebakke, men avis (fordi jeg synes det er svært at gøre en kattebakke helt ren, uden at overse lidt beskidt grus). Det er jo bare at lægge en avis, og smide den ud når hunden har tisset og evt. vaske gulvet med bruseren:-D

 

Jer der skriver "sådan er det jo at have hvalp", "det høre jo med", hvad mener i at forskellen er for hvalpen om man lære den at sige til når den vil ud i haven, eller lære den at sige til når den vil ud på wc'et? Bare fordi ens hund lære at gå i haven først, betyder det vel ikke at den ikke kan gøre det på vejen senere? Eller fordi den lære at sige til ved havedøren, kan den ikke tages ud af hoveddøren senere?:-)

 

Sådan som du skriver, lyder det som om, at du har tænkt dig, at holde døren lukket ud til badeværelset. Jeg tænker mere, at hvis hunden har fri adgang til kattebakke/avis, så vil den vel bare gå derhen og dermed ikke lære at sige til. :vedikke: Audreys opdrætter lagde aviser på gulvet i deres hvalpe"værelse", og der var nogle af dem, som fandt ud af, at gå derhen når de skulle. Audrey søger meget konsekvent hen på gulvtæppet. Hun er begyndt at sige til når hun skal tisse (hun har aldrig pøllet indenfor). Lige nu har hun dog en urinvejsinfektion, så trangen kommer meget pludseligt, og så bliver gulvtæppet taget i brug...

 

Døøøgtiig:klap:

 

Jaaaaah, det er mors store pige. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Stanken af kattebakke kan overhovedet ikke sammenlignes med en hundebæ / tis i bakken ;-) i det sekund katten hømmer ved jeg det, mens Bastardens kan ligge til de er knastørre, uden jeg opdager noget

 

Jeg har også haft kat, det skal jeg aldrig igen, hvis jeg ikke bor sådan at den har mulighed for at løbe ud, det stinker jo uanset hvor ofte man gør rent. Ville dog heller ikke gide have en kattebakke med hundelort/tis stående :mrgreen:

Hvis min hund skal lære at gøre det inden for, så bliver det under opsyn og fjernet så snart den er færdig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...