Hop til indhold

Hvad har raceforbuddet betydet for dig?


Gæst The dogfather
 Share

Recommended Posts

Gæst The dogfather

Det her er ikke en tudetråd, og jeg har ikke "ondt" af mig selv...

 

 

Men det kunne være sjovt at se hvad raceforbuddet(inkl. mundkurv og snor) har betydet for de forskellige, her et år senere...

 

 

På positivsiden:

  • Jeg fik øjnene op for hvor rådden regeringen er...demokratiet er pt. snarere et oligarki hvor den der råber højest har magten...

På negativsiden:

  • Folk fortæller mig at jeg jo bare kunne vælge en anden race, som om jeg ville dumpe mine to børn pga. en dum lov...
  • Jeg må lufte mine hunde om natten og tidligt om morgenen det meste af tiden hvis jeg ikke vil ha bøder(alternativt køre væk for at træne)
  • Jeg kan ikke få mine hunde passet fordi er endnu længere fremme med stikkekniven end før
  • Jeg er stavnsbunden til mine hunde enten dør af allerdom eller jeg køber hus

Pablo og Victoria får selvfølgelig ligesåmeget kærlighed som før...måske har det endda gjort vores bånd endnu stærkere fordi jeg har været nødt til at se dybt ind i mig selv og overveje hvor meget jeg vil følge loven, kontra hvad jeg vil byde mine hunde...synes mit kompromis virker....og jeg får da en del hyggelige naturoplevelser om

 

Synes jeg loven har virket? Næh...jeg ved en masse uskyldige hunde har måttet lade livet, enten fordi de er født efter loven eller fordi deres ejere ikke har ment de havde råd til civil ulydighed...

 

Min idé til en løsning? Fjernelse af raceforbuddet, strengere straffe til folk der ikke holder hund på forsvarlig vis og evt. en form for hundekørekort...

 

Jeg er klar over der er et problem...men som jeg ser det, er det en holdningsændring der skal til blandt hundeejere...en holdningsændring der får os til at respektere hinanden og være vores ansvar voksne...

 

Hvad har raceforbuddet betyder for DIG?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ligesom dig, så åbnede det mine øjne for hvor råddent politik er. Jeg må med skam meddele at jeg nok aldrig før rigtig har gået op i det der med politik, og jeg troede at Danmark var sådan en lille andedam hvor ondt aldrig kunne overgå dem der overholdt regler, betalte enhver sit, og i det hele taget opførte sig pænt...

Jeg opdagede så, at min skæbne var afhænging, ikke alene af mine handlinger, men så sandelig også andres handlinger, og ydermere af nogle politikere der gerne ville have gennemført nogle andre love, så de lavede en studehandel så de alle fik lidt, og jeg endte med intet...

Dagen før loven blev vedtaget havde jeg fået at vide, at der var et flertal imod loven, men så var der lige pludselig en lov om den kriminelle lavalder som nogen gerne ville have andre politikkere til at stemme for, og så blev forbuddet alligevel vedtaget :vedikke:

Så min tro på at bare man opfører sig pænt og overholder loven, så vil man altid blive behandlet pænt og som en ligeværdig, den er rystet i sin grundvold, og det har rent faktisk været det der har påvirket mig allermest ved raceforbuddet, og det har bestemt ændret min holding til at være "den pæne pige" der altid gør det rigtige...

 

I min dagligdag har det haft den indvirkning at jeg ikke længere kunne træne et af mine yndlingssteder, vi måtte godt komme, men da stedet var offentlig, så kunne vi desværre kun være der hvis Luna havde mundkurv på, på trods af at vi har trænet der uden i det sidste år, og det ville jeg simpelthen ikke udsætte mig og Luna for.

 

Det har haft den effekt at Luna er blevet en del mere isoleret fra omverdenen, før i tiden tog vi ofte til byen eller til nye steder, nu holder vi os til de områder vi kender og ved vi ikke møder så mange mennesker.

 

For mig personligt havde det den effekt, at alle mine planer om at træne lydighed med Luna og gå til konkurrencer pludselig faldt til jorden, vi kunne ikke længere træne og vi kunne ikke gå til konkurrencer. Jeg startede til konkurrencelydighedstræning med Luna da hun var 8,5 uge gammel, og jeg har spenderet store summer på træning (specialhold hos canis), diverse kurser og foredrag, for pludselig at se det hele falde til jorden.

Dette gjorde at jeg totalt mistede motivationen, og i dag træner vi ikke længere specielt meget, vi hyggetræner i ny og næ, men det er alt. Forhåbentlig vender det tilbage en dag, for Luna var rigtig glad for det (og bliver stadig rigtig glad når jeg finder klikkeren frem), men for mig var slaget bare så hårdt, at jeg fuldstændig mistede lysten :vedikke:

 

Og til sidst, men ikke mindst, så er jeg pludselig blevet lovbryder, jeg som altid har overholdt loven til punkt og prikke, er nu blevet en daglig lovbryder, det er altså en meget underlig følelse :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren

Det har betydet at jeg forstod, at der er mange mennesker der har disse hundetyper, og har det der kræves, nemlig overskud i rigeligt mål...det er bare synd at disse mennesker skal undgælde for det selv blinde burde kunne se, nemlig ansvarlighed er den vigtigste faktor :cool:

 

Den hundelov handler ikke om ansvarlighed, og dem der stemte for loven, ja bare pustede til hadet der skabte grundlaget for den, burde ikke bruge ordet ansvarlighed, før de ved hvor ansvaret for ulykken ligger! :roll:

 

Men hvad politiske tågehorn fra rød eller blå stue, fornøjer os med i TV's bedste sendetid er da underholdning, når det er værst, grænsende til det grænseløse perfide.:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid været meget politisk, men hundeloven har svækket min tiltro til demokratiet og det danske samfund, og værre endnu, til mennesker i al almindelighed.

Den måde folk har opført sig på, forfølgelser og mobberi mod hundeejere, accepten af hundeslagtning på åben gade osv. beviser at selv i et fremskridtsvenligt vestligt land som Danmrk, er civilisationen kun en tynd fernis over hulemandsmentaliteten.

Jeg er blevet mindre interesseret i at deltage aktivt i politik eller foreningsarbejde, for helt ærligt, folk fortjener sgu ikke at der er nogle, som gør noget for dem :evil:

 

På det mere konkrete plan betyder det bare at jeg alligevel ikke kan få den race, jeg havde udset mig som min næste hund :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig har raceforbudet betydet at jeg virkelig ikke har lyst til at flytte hjem til Danmark. Med rottweileren på observationsliste, ville jeg slet ikke overveje at komme hjem mens Charles er i live, og det gør mig vred at "mit" land opfører sig så pinligt, ignorerer fornuften, og ikke lærer af andre landes fejltagelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig har raceforbudet betydet at jeg virkelig ikke har lyst til at flytte hjem til Danmark. Med rottweileren på observationsliste, ville jeg slet ikke overveje at komme hjem mens Charles er i live, og det gør mig vred at "mit" land opfører sig så pinligt, ignorerer fornuften, og ikke lærer af andre landes fejltagelser.

 

Samme her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

For mig og mine hunde har hundeloven ikke haft nogen betydning.

 

Men lovens vedtagelse og den efterfølgende totale mangel på håndhævelse, har fået mig til at forstå, hvor mange af vore love, som rent faktisk bare er symbolske. Symbolske love kan måske have en virkning, så længe befolkningen ikke opdager det, men i dette tilfælde, synes jeg det er tydeligt, at loven bare blev lavet for at "lukke munden" på journalisterne.

Faktisk tror jeg vores justitsminister lige har "slået på tråden" til landets øverste politi myndighed og sagt: Vi vedtager lige en ny hundelov, men det skal I ikke tage Jer af, medmindre i ligefrem rent fysisk falder over en listehund uden mundkurv, så lad bare hundeejerne gøre som de plejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ

Den har ikke betydet noget for mig. Ud over jeg føler med dem som er kommet i klemme, og som andre også skriver er blevet opmærksom på hvordan det foregår når love skal vedtages.

Mindes ikke at have set en eneste muskelhund med maske eller snor på? Jo okay, jeg har da set nogle stykker med snor, hvis de bliver luftet op ad en trafikeret vej...

 

Når jeg lige tænker over det, så er jeg måske blevet lidt mere bekymret? Der bor en bette amstaff lignende tævehund (tror jeg) på min gade lige overfor, og det går mig lidt på at den render rundt uden snor på vejen tit. Kan lige forestille mig den komme over og snuppe min hvalp en dag. Men på den anden side, sådan ville jeg nok også have det, hvis det var en anden større hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Den Latterlige lov har betydet at jeg har mistet al tillid til politikere. At jeg føler med de ansvarlige listehunde ejere. Jeg frygter for nye tiltag...

Jeg føler mig bestemt ikke mere tryg, jeg har aldrig frygtet at møde listehunde. Men nu kan jeg godt blive lidt ekstra opmærksom når jeg møder listehunde...Ikke fordi de er kommet på en eller andet uha "faaaarlig hund liste:stupid::damn:" Men udelukkende fordi jeg kan ikke undgå at tænke " Hmm gad vide om den bliver aktiveret nok. Vi har mødt nogle stykker nu som ikke har reageret særlig hensigts mæssig, og der af er min egen hund begyndt at vise helt klare og tydelige afstandsøgende signaler hvergang vi møder amstaffs :(

Så raceforbuddet har desværre også betydet at min egen hund ikke kan hilse på, i alle tilfælde en af racerne på listen :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er blevet mere nervøs for større løse hunde, i tilfælde af de skulle angribe cujo som går med mundkurv og jeg ikke ville kunne forsvare ham, han har sig forsvaret sig de gange han er blevet bidt/overfaldet af andre hunde.

 

Der er flere der trækker væk og føler os mere "begloet" (hører flere kommentarer af folk)

Flere børn spørger om han er farlig, og svært at forklare for nogle han ikke er fordi han har kurv på.

Har oplevet enkelte stoppe med at nusse cujo og bakke væk når de for at vide hvilken race han er:vedikke:

Lidt flere fordomme, pga. "aviserne" som de selv siger"man læser jo så meget".

 

Der er så også dem der ytre deres mening om loven er noget møj og det er synd for cujo og spørger ind til hvordan han klare det med kurven på.

 

Jeg har endnu ikke turde smide 20 meter snoren på ham de 2 steder vi plejer at gøre det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Raceforbuddet har gjort, at jeg når jeg møder en af typen af og til tænker "den skulle da vist have haft mundkurv på" - jeg ser aldrig nogen med kurv på.

Men for "min" race Boxeren har forbuddet gjort en masse :evil:

Rigtig mange "ulovlige" blandingshunde er efter den famøse dato blevet til Boxerblandinger - og desværre bliver der også flere og flere "ægte" Boxerblandinger :shock:

Vi Boxerfolk frygter at det pludselig går galt fordi en masse blandingshunde nu hedder noget med Boxer og det bliver det navn, der står på forsiden af EB næste gang nogen er bidt. Vi risikerer at det næste gang bliver Boxere der er på "den sorte liste" :cry:

 

Den har jeg også tænkt rigtig mange gange. Kan godt forstå at boxerfolket er trætte af "sidegevinsten". :ae:

 

Før jeg skriver noget som helst andet, vil jeg lige understrege at jeg er tilhænger af en eller anden form for licens, hvis man skal have en kamphund, ikke et forbud!!!!! som loven er blevet udformet.

 

Okay, tilbage til spørgsmålet. Hvis jeg lige glemmer hvorfor jeg ikke ser så mange kamphunde, så har loven faktisk virket i mit nabolag. Som noget positivt, tror jeg at kamphundene er ved at miste deres popularitet hos de helt unge, der ser ud til at vælge fransk bulldog, mops og den slags,.. mere harmløst. :vedikke:

 

Når jeg går tur og endelig ser kamphunde i hundeskovene, så er jeg ikke nær så nervøs som før, fordi jeg regner med at folk kender den risiko der ligger i at bevæge sig ind sådan et sted, uden at have snor og mundkurv på. Skulle der ske noget, så er de godt nok på røven uanset hvem der har gjort hvad og jeg tænker så, at de må stole helt fantastisk meget på deres hund. Det er muligt at det er skudt helt ved siden af, men det virker for mig.

 

I min "egen" hundeskov er der faktisk kun en enkelt kamphund jeg jævnligt støder på. Hunden ejes af en indvandrer og er stereotypen på en ejer jeg førhen ville have undgået, men vi har talt sammen et par gange, og nu er han flink til at kalde sin hund til sig, når han ser os.

 

Igår mødte vi en ambulltæve i snor, som vi hilste på (uden at hjertet var ved at hoppe ud af munden på mig):klap: så situationen er helt klart blevet forbedret for sådan èn i mine sko.

 

Nå, men bagsiden af medaljen kan jeg sagtens få øje på. Ikke kun det som Lene BC skriver om boxeren, men også at hunde der er omfattet af loven, ikke kan få opfyldt dèt at få lov til at være hund.

 

Jeg oplever af gode grunde ikke hvordan folk reagerer overfor listehundene og deres ejere, men kan sagtens forestille mig at folk er nogle klaphatte der liiige skal have en bemærkning skudt ud igennem sidebenene. Det skal man jo nærmest bare holde en hundesnor i hænderne for at opleve.

 

I mine øjne burde man ikke have lavet sådan en lovændring med tilbagevirkende kraft (for man har jo taget en masse hunde og ejere som gidsler) og man burde have lyttet til eksperterne og have udformet en mere relevant ændring.

 

Hilsen èn der godt kan forstå, at de folk loven rammer, er pissesure... i hvert tilfælde indtil jeg bliver kaldt hysterisk og naiv. :blink: :lol: I bund og grund tror jeg at vi er langt mere enige herinde, end det synes i trådene og at små følelsesladede ord kan drille kommunikationen lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil sige at jeg har ondt af dem der er kommet i klemme - for der findes jo helt sikkert nogle ansvarlige ejer af disse hunde og også nogle super skønne og dejlige hunde..

 

Jeg har desværre haft så mange dårlige oplevelser på den sidste tid med listehunde at jeg er blevet ekstremt forsigtig.. (spørgsmålet er så om loven overhovedet virker)

 

Vi har f.eks. en amstaff i blokken ved siden af som er ekstremt dominerne og har været op og slås med flere hunde er i området (men vidst aldrig så blodet flød) - den har hverken halsbånd, snor, eller for den sags skyld mundkurv på.. Normalt er Maya en utrolig glad og snaksalig hund, men kommer den hund ryger halen under maven og kommer han for tæt på smidder hun sig på rygen!! Og ejerne har bare ikke styr på den - fruen kan ikke holde den og manden er meget voldsom ved hunden.

 

Sådan nogle ting gøre det bare ikke nemmer for dem der er ansvarlige ejer, møder jeg nogen hunde der kunne ligne listehunde - spørge jeg gerne noget mere ind til hunden inden den for lov til at hilse på min.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil sige at jeg har ondt af dem der er kommet i klemme - for der findes jo helt sikkert nogle ansvarlige ejer af disse hunde og også nogle super skønne og dejlige hunde..

 

Jeg har desværre haft så mange dårlige oplevelser på den sidste tid med listehunde at jeg er blevet ekstremt forsigtig.. (spørgsmålet er så om loven overhovedet virker)

 

Vi har f.eks. en amstaff i blokken ved siden af som er ekstremt dominerne og har været op og slås med flere hunde er i området (men vidst aldrig så blodet flød) - den har hverken halsbånd, snor, eller for den sags skyld mundkurv på.. Normalt er Maya en utrolig glad og snaksalig hund, men kommer den hund ryger halen under maven og kommer han for tæt på smidder hun sig på rygen!! Og ejerne har bare ikke styr på den - fruen kan ikke holde den og manden er meget voldsom ved hunden.

 

Sådan nogle ting gøre det bare ikke nemmer for dem der er ansvarlige ejer, møder jeg nogen hunde der kunne ligne listehunde - spørge jeg gerne noget mere ind til hunden inden den for lov til at hilse på min.

 

Lige en lille sidebemærkning, det gør du forhåbentlig ved alle hunde, så du er sikker på at din Maya kun får positive oplevelser ud af at møde andre hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Absolut intet og undres over alle dem, der er overraskede over lovgivningen, hvor har i været under lovgivningen indenfor andre områder :hmm: intet nyt under solen på det punkt.

 

Som jeg skrev i mit indlæg, så må jeg med skam meddele at jeg har gået med skyklapper på indtil det gik ud over mig selv :oops:

 

Det "positive" ved dette raceforbud er så, at jeg nu har fået øjnene op for, at jeg altså ikke er den eneste her i landet der bliver røvrendt af vores politikere. Jeg er begyndt at følge mere med, og jeg oplever gang på gang at minioritetsgrupper er meget udsatte i danmark, og rent faktisk er jeg ret skræmt over at opdage hvordan danmark er ved at udvikle sig, og hvorledes vi efterhånden kun får negativ omtale i udlandet :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lusen

At vores regeringen er rådden... tja det kom ikke som noget nyt.

 

Men selv uden en M/K hund så har loven haft en betydning for mig og mit hundehold.

Tidliger kom vi i hundeskoven hvor vi mødtes med 3 dejlige M/K hunde i alderen 2 , 6 og 9 år. Velfungerende og glade hunde, som idag ikke kommer i skoven mere, de holdes hjemme fordi de ikke trives med mundkurv og derfor ikke kommer ud og bliver socialiceret på den gode måde mere.

Flere af vores venner har M/K hunde og de hunde ser vi heller ikke mere når vi er til løb og træf... årsagen er igen at de hunde som tidliger har løbet løse og leget med de andre hunde, nu skal de hæmmes med kort snor og mundkurv. Dette vil deres ejer ikke byde dem og nogle som tidliger var ligeglade er nu totalt oppe og køre, for loven SKAL jo overholdes. (de havde intet imod det for 11 mdr siden :damn:)

 

Så selv uden en af de forbudte racer i huset så er forbudet noget der gør ondt helt ind i :hjerte: hos os herhjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en lille sidebemærkning, det gør du forhåbentlig ved alle hunde, så du er sikker på at din Maya kun får positive oplevelser ud af at møde andre hunde?

 

 

Jo det gør jeg jo ved alle hunde/hundeejer, måske lidt forkert udtrykt.. Men.. ja kan ikke lige finde det rigtige ord - kan man sige at jeg er mere kritisk overfor "den slags hunde"?!

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig og mine hunde har hundeloven ikke haft nogen betydning.

 

Men lovens vedtagelse og den efterfølgende totale mangel på håndhævelse, har fået mig til at forstå, hvor mange af vore love, som rent faktisk bare er symbolske. Symbolske love kan måske have en virkning, så længe befolkningen ikke opdager det, men i dette tilfælde, synes jeg det er tydeligt, at loven bare blev lavet for at "lukke munden" på journalisterne.

Faktisk tror jeg vores justitsminister lige har "slået på tråden" til landets øverste politi myndighed og sagt: Vi vedtager lige en ny hundelov, men det skal I ikke tage Jer af, medmindre i ligefrem rent fysisk falder over en listehund uden mundkurv, så lad bare hundeejerne gøre som de plejer.

 

Det har de da vist så liiige glemt at informere politiet om :???: Tror ikke loven føles særlig symbolsk for alle dem hvis hunde er blevet aflivede, og alle de stakler der render rundt med mundkurv og evighedsline :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lusen
Jo det gør jeg jo ved alle hunde/hundeejer, måske lidt forkert udtrykt.. Men.. ja kan ikke lige finde det rigtige ord - kan man sige at jeg er mere kritisk overfor "den slags hunde"?!

 

Jeg tror mange har det som dig, jeg er dog mere OBS på den som går med hunden. Hvis jeg kommer på fortovet med mine hunde og jeg møder en som kramagtigt holder sin M/K hund i kort snor og konstant retter ind på den mens de kikker rundt på både andre mennesker og hunde de møder.. ja så går jeg over på den anden side... men kommer de afslappet gående mens de glor vinduer og hunden stille snuser som enhver anden.. så trasker jeg også stille og roligt forbi med mine.

 

Jeg er vist mere blevet en vagthund overfor lineføren ;-)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Musel

Det har ikke betydet noget for mig personligt da jeg ikke har en hund, men det har da endnu engang bevist at medier - især sensationsmedier - har utrolig meget magt. Uhyggeligt meget magt. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig har det betydet, at Silke og jeg har mistet flere gode hundevenner... De kommer her bare ikke mere... :cry: Jeg savner dem.. :lun:

 

---Men der er kommet mange nye "boxerblandinger"..:hmm:

 

Der har kun været ét overfald i bebyggelsen det sidste år. Det var to "små kamphunde", der overfaldt en bordercollie..... Ejeren blev aldrig fundet. Det var et par teenagepiger, der gik med dem... Og "små kamphunde" (staffordshire bull terrier?) er jo ikke listehunde..

 

OG det har betydet, at den amstaff, der for nogle år siden skambed en lille gravhund, ikke mere går løs. Den fik nemlig dengang fortsat lov til at gå løs selv efter politiets påbud. Ejerne af offer-hunden var rystende nervøse for at møde den igen..

Den amstaff skulle have været aflivet efter overfaldet. Uanset race. :shock:

Nu er det ligemeget. Den må være 9 år ligesom Silke. Og den er blevet gammel og rolig..

I byen ser jeg stadig listehunde indimellem. Men de har næsten altid snor på nu. Heldigvis ikke mundkurv. :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...