Hop til indhold

Vi skal have en kooiker...jubii


Gæst Temper
 Share

Recommended Posts

Gæst Temper

:lol: Vi er så heldige at vi til august skal have en lille kooiker hvalp :-). Vi har været gennem en lang proces, med et stort forarbejde hvor vi har undersøgt racer på nettet, kontaktet kenler og snakket med en masse kloge mennesker i telefon og pr mail. Og vi har fundet frem til at det er kooikeren der er den rigtige hund for os.

Lidt om os: Vi er en familie på 4, jeg, min mand og mine to drenge på 3 og 6 år. Jeg har altid haft hund hos mine forældre, vores sidste hund fik vi da jeg var ca 13, det var "min" hund, altså mig der opdragede, gik tur gav mad osv. Min mand har ikke før haft hund, men han glæder sig lige så meget som mig. Vi er begge meget indstillet på at en hund forpligter, det er vores ansvar at lære vores børn hvordan man håndterer en hund, at hunden har brug for fri rum og skal behandles ordentligt. Vi vil gå til træning med den, vil prøve lidt forskelligt for at se hvad hunden bedst kan lide og er indstillet på at kooikeren skal stimuleres fysisk og ikke mindst mentalt hver dag.

Med andre ord, synes jeg det er velovervejet og på et godt grundlag at vi vælger at få hund nu. Jeg har selvfølgelig læst rigtig mange holdninger, både positive og negative, om kooikeren. Og har taget dem alle til efterretning. Men nu er jeg lidt nysgerring efter at høre det fra alle jer kooiker ejeres egen mund (hånd ;-)). Hvad oplever I? Er jeres kooiker sky overfor fremmede? Er de angste/agressive overfor andre hunde? Hvad med børn? Er deres sind robust eller følsomt? osv...kort sagt, hvad kan I fortælle, som vi skal tage højde for? Nu er beslutningen jo taget, og jeg synes vi er rustet til "opgaven", men vil gerne forberede mig så godt som muligt, inden vi skal hende vores lille nye familiemedlem i august :lol:

Alle indlæg er velkomne...:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundemakker

:-DTillykke tillykke. Jeg synes kooikeren er den skønneste race :banan: Dog skal man vide hvad man har med at gøre, da det er en følsom og klog hund. Jeg synes også kooikeren er en god børnehund, MEN jeg som forældre være meget skrap overfor hvad børnene må og ikke må (ville jeg med alle hunde men hos kooikeren kan der komme problemer, hvis den ikke bliver respekteret).

 

Jeg har lært så uendeligt meget om hunde, ved at have kooiker. Man slipper ikke afsted med fejl :blink: Når jeg håndtere mine hunde rigtigt har jeg superhunde, når jeg ikke gør er jeg ikke i tvivl :hmm:

 

Jeg synes, at kooikeren er en fantastisk hund, hvis den bliver behandlet rigtigt og hvis ejeren forstår at læse dens signaler og sprog. MEN det mener jeg egentligt at alle hundeejere jo bør lære :-D

 

I kan forberede jer på en fantastisk soulmate, som med dens kloghed vil sætte jeres viden på en prøve. Jeg synes det er verdens skønneste lille hund :hjerte:

 

Hvor har i bestilt fra?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundemakker

Jeg var så ivrig og glemte helt at svare på flere af dine spørgsmål :engel:

 

Jeg har en tæve og en han. De er fra samme kennel (den bedste i dk, synes jeg) :-D Vitovani i Randers :blink:

 

Mine to hunde er meget forskellige. Fælles er at de begge er meget glade for andre mennesker. Folk de kender bliver indlagt til at lege og nusse hele tiden. Er vi ude og træne eller lave noget seriøst, så er det MINE hunde og så kan de ikke lokkes. Så vil de hellere arbejde med mig - det synes jeg er fedt.

De elsker deres hunde-legekammerater, SOM DE KENDER. De kan ikke fordrage hunde (eller mennesker) der bare buldre eller møffer dem (men det kan jeg godt forstå). Det værste i verden er en stor, savlende labrador eller ligende, der kommer bragende uden af læse dem. Så er der bare kontant afregning ved kasse 1 :rolleyes: Her lærte jeg som hundeejer, at tage totalt ansvar og sørge for at mine hunde ikke bliver udsat for det. Og så er der ingenting. Så går de bare om på den anden side af mig og lader mig klare ærterne :mrgreen:

Andre mennesker får heller ikke bare lov til at gå lige over og kæle dem. Ikke fordi de gør noget, men fordi mine hunde ikke er til for andres nussebehov. Hvis mine hunde selv vælger at tage kontakt og den pågældende har lyst - ja så værsågo :lol:

De er sjove og fjollede på den fede måde. Dog er hannerne nok mest fjollede (altså mere legesyge) hvor tæverne er mere seriøse (altså hallooo moar... skal vi lave noget eller hva?)

 

Jeg synes det er en race som har brug for en ejer med rygrad og som viser hunden at der er styr på sagerne :-D og jeg mener ikke med hårde metoder, men tværtimod med forståelse og at man er lidt på forkant.

 

Det var lidt om mine vovser og mine tanker om verdens skønneste race :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Temper
:-DTillykke tillykke. Jeg synes kooikeren er den skønneste race :banan: Dog skal man vide hvad man har med at gøre, da det er en følsom og klog hund. Jeg synes også kooikeren er en god børnehund, MEN jeg som forældre være meget skrap overfor hvad børnene må og ikke må (ville jeg med alle hunde men hos kooikeren kan der komme problemer, hvis den ikke bliver respekteret).

 

èn af de største overvejelser vi har haft er, hvorvidt vores børn og en kooiker "passer" sammen. Vores ældste på 6 er en meget rolig og kærlig dreng, og ham kommer til at være Chili's bedste ven. Vores yngste på 3, skal vi holde godt øje med. Har er lidt en lille trumler, men er på samme tid meget kærlig. Så det er ham vi skal være meget konsekvente overfor, og hjælpe ham til at forstå hundens behov, så bliver han en fantastisk legekammerat :lol:

 

Jeg har lært så uendeligt meget om hunde, ved at have kooiker. Man slipper ikke afsted med fejl :blink: Når jeg håndtere mine hunde rigtigt har jeg superhunde, når jeg ikke gør er jeg ikke i tvivl :hmm:

 

Jeg synes, at kooikeren er en fantastisk hund, hvis den bliver behandlet rigtigt og hvis ejeren forstår at læse dens signaler og sprog. MEN det mener jeg egentligt at alle hundeejere jo bør lære :-D

 

I kan forberede jer på en fantastisk soulmate, som med dens kloghed vil sætte jeres viden på en prøve. Jeg synes det er verdens skønneste lille hund :hjerte:

 

Hvor er det nogle fantastisk dejlige ting du fortæller :blink:. Super relevante ting, og jeg vil virkelig gøre mit ypperste for at lære min hund og hendes signaler godt at kende.

 

Hvor har i bestilt fra?

 

Vi har bestilt fra et stue opdræt i Gl. Gjesing ved Silkeborg. De har ikke kennel-mærke, men er medlem af DKK og dansk kooiker klub. Både tæve og han har fine stamtavler og indavlskoefficient på 0 %. Vi har valgt dem, bla fordi de har en pige på samme alder som vores yngste, og jeg kan se, at hun er på samme måde overfor hvalpene, som vores dreng. Det er deres tredje kuld, og de har en yngre kooiker, som hvalpene jo også kommer til at stifte bekendtskab med :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Temper
Jeg var så ivrig og glemte helt at svare på flere af dine spørgsmål :engel:

 

Jeg har en tæve og en han. De er fra samme kennel (den bedste i dk, synes jeg) :-D Vitovani i Randers :blink:

 

Desværre får Vitovani først hvalpe igen i 2012, vi ville også gerne have haft derfra. Men jeg har snakket i telefon med Torben, og fået masser af gode råd, bla omkring det med børn.

 

Mine to hunde er meget forskellige. Fælles er at de begge er meget glade for andre mennesker. Folk de kender bliver indlagt til at lege og nusse hele tiden. Er vi ude og træne eller lave noget seriøst, så er det MINE hunde og så kan de ikke lokkes. Så vil de hellere arbejde med mig - det synes jeg er fedt.

De elsker deres hunde-legekammerater, SOM DE KENDER. De kan ikke fordrage hunde (eller mennesker) der bare buldre eller møffer dem (men det kan jeg godt forstå). Det værste i verden er en stor, savlende labrador eller ligende, der kommer bragende uden af læse dem. Så er der bare kontant afregning ved kasse 1 :rolleyes: Her lærte jeg som hundeejer, at tage totalt ansvar og sørge for at mine hunde ikke bliver udsat for det. Og så er der ingenting. Så går de bare om på den anden side af mig og lader mig klare ærterne :mrgreen:

Andre mennesker får heller ikke bare lov til at gå lige over og kæle dem. Ikke fordi de gør noget, men fordi mine hunde ikke er til for andres nussebehov. Hvis mine hunde selv vælger at tage kontakt og den pågældende har lyst - ja så værsågo :lol:

De er sjove og fjollede på den fede måde. Dog er hannerne nok mest fjollede (altså mere legesyge) hvor tæverne er mere seriøse (altså hallooo moar... skal vi lave noget eller hva?)

 

Jeg synes det er en race som har brug for en ejer med rygrad og som viser hunden at der er styr på sagerne :-D og jeg mener ikke med hårde metoder, men tværtimod med forståelse og at man er lidt på forkant.

 

Det var lidt om mine vovser og mine tanker om verdens skønneste race :-D

Tusind, tusind tak for dine tanker. Vi glæder os bare helt vildt :banan:og har også lidt sommerfugle i maven :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Temper
Jeg var så ivrig og glemte helt at svare på flere af dine spørgsmål :engel:

 

Jeg har en tæve og en han. De er fra samme kennel (den bedste i dk, synes jeg) :-D Vitovani i Randers :blink:

 

Mine to hunde er meget forskellige. Fælles er at de begge er meget glade for andre mennesker. Folk de kender bliver indlagt til at lege og nusse hele tiden. Er vi ude og træne eller lave noget seriøst, så er det MINE hunde og så kan de ikke lokkes. Så vil de hellere arbejde med mig - det synes jeg er fedt.

De elsker deres hunde-legekammerater, SOM DE KENDER. De kan ikke fordrage hunde (eller mennesker) der bare buldre eller møffer dem (men det kan jeg godt forstå). Det værste i verden er en stor, savlende labrador eller ligende, der kommer bragende uden af læse dem. Så er der bare kontant afregning ved kasse 1 :rolleyes: Her lærte jeg som hundeejer, at tage totalt ansvar og sørge for at mine hunde ikke bliver udsat for det. Og så er der ingenting. Så går de bare om på den anden side af mig og lader mig klare ærterne :mrgreen:

Andre mennesker får heller ikke bare lov til at gå lige over og kæle dem. Ikke fordi de gør noget, men fordi mine hunde ikke er til for andres nussebehov. Hvis mine hunde selv vælger at tage kontakt og den pågældende har lyst - ja så værsågo :lol:

De er sjove og fjollede på den fede måde. Dog er hannerne nok mest fjollede (altså mere legesyge) hvor tæverne er mere seriøse (altså hallooo moar... skal vi lave noget eller hva?)

 

Jeg synes det er en race som har brug for en ejer med rygrad og som viser hunden at der er styr på sagerne :-D og jeg mener ikke med hårde metoder, men tværtimod med forståelse og at man er lidt på forkant.

 

Det var lidt om mine vovser og mine tanker om verdens skønneste race :-D

 

Desværre får Vitovani først hvalpe igen i 2012, vi ville også gerne have haft derfra. Men jeg har snakket i telefon med Torben, og fået masser af gode råd, bla omkring det med børn.

 

Tusind tusind tak for dine tanker, det var rigtig pænt af dig. Vi glæder os helt vildt :banan:, og har også lidt sommerfugle i maven:blink:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundemakker

Hvis du vil fordrive noget af ventetiden, kan jeg klart anbefale bogen: "På talefod med hunden - de dæmpende signaler."

Den er nem at læse og fuld af gode informationer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundemakker
Og her er der et par billeder af vidunderet, 4 uger gammel :hjerte:

 

Neeej altså.....:hjerte: hvem er forældrene? bliver lidt nys :lol: Der er ikke noget bedre end små kooikervapser :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Temper
Neeej altså.....:hjerte: hvem er forældrene? bliver lidt nys :lol: Der er ikke noget bedre end små kooikervapser :hjerte:

 

Det er helt ok at være nys :lol::lol: Forældrene er Chantal v.d Schoonheden og Knopje von Tespelkooi.

Vi har kun set faren på en hjemmeside, men det ser meget seriøst ud. Moren er en meget smuk kooiker, dog lidt lille i det. Men hendes tidligere kuld er alle blevet større end hende, så de tror vi også vores Chili bliver :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
Gæst Syfongse

eeej, stort tillykke! Er først lige kommet tilbage til DK, så læser først det hele nu :klap: fik selv min kooiker sidste sommer, bette Arnold.

 

min kooiker er langt fra sky eller genert, nærmest det modsatte, han elsker gæster og elsker besøg. Jeg får ofte 10 japanere på besøg ad gangen til hygge i min lejlighed og hunden elsker det! Så min erfaring (med denne kooiker) er at der er stor forskel i om de er "generte" eller "tilbageholdende" overfor fremmede. Tror meget det er en opdragelsesting, for jeg har altid haft gæster, fra han var helt lille.

 

da jeg købte ham snakkede jeg med kennel-ejeren som sagde, at denne race virkelig er en livskompagnon, og det er han! Kooikeren er meget loyal overfor sin familie og hverken avler eller jeg har oplevet at kooiker-hannen strejfter, efter tæver eller hvad det nu måtte være.. han vil hellere holde sig lidt tæt på familien.

Jeg har virkelig fået en hund der elsker at være sammen med mig, uden at være for krævende og klistre til en..

 

og børn har han ikke noget imod.. har nogle gange to små drenge på 5-7 år på besøg og de løfter og krammer ham og han står bare med stenansigt og lader dem hygge sig, men går dog sin vej hvis han ikke gider dem..

 

så tror helt klart i kan få jer en fantastisk hund, især hvis i gør grundarbejdet godt de første måneder :5up:

 

glæder mig til billedspam af kooiker-hvalp!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for svaret, Syfongse :banan: Havde godt lagt mærke til at du var "fraværende" :blink:.

Det var super at høre dine positive erfaringer, det er jo lige præcis sådan man håber det kommer til at gå :hjerte: Din Arnold lyder ihverfald som en dejlig, dejlig hund :hjerte:

Nu har vi jo fået vores lille Chili hjem, og jeg er forelsket :lun::hjerte:. Hun er simpelthen helt ufattelig dejlig, kærlig, fræk og såååå dygtig. Vi er faktisk ret imponerede over hende. Vores børn (to drenge på 3 og 6 år) er også rigtig glade for hende, og hun "finder sig" også i vores tre årige, der har en lidt anden måde at tackle hende på på, end den store. Alt er gået over alt forventning, og vi nusser og hygger og træner hver dag. Hun er rigtig god til at komme når vi kalder, vi arbejder intenst med renlighedstræningen (hun har kun haft meget få uheld inden for, og det har været vores skyld fordi det jo er vores ansvar at få hende ud) og vi træner så småt alene hjemme træning. Vi har også trænet lidt "sit", og det er hun faktisk helt god til :blink:. Fra i dag har jeg en uges ferie med hende (min mand har haft fri indtil nu), og jeg glæder mig meget.

I det hele taget er det vidst en meget stolt hundemor der knus elsker sin lille vaps :hjerte:

sommer 2011 007.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for svaret, Syfongse :banan: Havde godt lagt mærke til at du var "fraværende" :blink:.

Det var super at høre dine positive erfaringer, det er jo lige præcis sådan man håber det kommer til at gå :hjerte: Din Arnold lyder ihverfald som en dejlig, dejlig hund :hjerte:

Nu har vi jo fået vores lille Chili hjem, og jeg er forelsket :lun::hjerte:. Hun er simpelthen helt ufattelig dejlig, kærlig, fræk og såååå dygtig. Vi er faktisk ret imponerede over hende. Vores børn (to drenge på 3 og 6 år) er også rigtig glade for hende, og hun "finder sig" også i vores tre årige, der har en lidt anden måde at tackle hende på på, end den store. Alt er gået over alt forventning, og vi nusser og hygger og træner hver dag. Hun er rigtig god til at komme når vi kalder, vi arbejder intenst med renlighedstræningen (hun har kun haft meget få uheld inden for, og det har været vores skyld fordi det jo er vores ansvar at få hende ud) og vi træner så småt alene hjemme træning. Vi har også trænet lidt "sit", og det er hun faktisk helt god til :blink:. Fra i dag har jeg en uges ferie med hende (min mand har haft fri indtil nu), og jeg glæder mig meget.

I det hele taget er det vidst en meget stolt hundemor der knus elsker sin lille vaps :hjerte:

 

Hvor er hun sød. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...

Hej alle,

 

Så er det vores tur til at få en lille dejlig kooiker. Vores bliver en han - og han lander hos os den 11.4 - 8 1/2 uge gammel. Vi glæder os helt vildt meget :-)

Vi har læst en masse på nettet, talt med opdrættere, læst nogle hundebøger - og glæder os nu til at den lille fyr skal ankomme.

 

Jeg modtager "hvalpebogen" i morgen - og det skal tiden bruges på. Har I nogle gode specifikke "kooiker" råd, som vil hjælpe os igennem den første tid?

Jeg er meget opmærksom på, at vores lille han skal have nye spændende positive oplevelser dagligt i den første tid.

 

@Temper - jeg håber, at udviklingen med jeres kooiker stadig går godt?

 

Peter som glæder sig til lille ... (vi har ikke fundet på noget navn endnu :-) )

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sunrise
Er der ingen rare kooiker ejere, som har lyst til at kommentere på mit input?

 

På forhånd tak

 

Peter

 

Hvis du ikke har held med at få vækket nogle kooiker ejere, kan du prøve at starte en tråd i "hvalpe" Måske der er nogle der kender noget til racen, eller kender nogen der gør:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...