Hop til indhold

Midlertidig selv-behandling af sår med betændelse


Gæst Fenris
 Share

Recommended Posts

Gæst Fenris

Fenris har et lille bidsår på den ene kind, som han har gået og kradset i her på det sidste - det var ellers ved at hele (helt alm. nappesår fra noget leg, tror jeg). Så nu er det betændt - æv. Jeg skal til Jylland med ham søndag, så vi kan ikke umiddelbart komme til vores faste dyrlæge i starten af næste uge, men lurer på, om vi selv kan få det til at bedres med lidt omhyggelig pleje.

 

Nå, men hvad gør man bedst med den slags mindre sår, som er gået lidt i snask? Vi har indtil videre vasket godt med lunkent vand og duppet med klorhexidin, og jeg tror vi fortsætter med det. Men er der noget mere effektivt?

 

Det er muligt jeg prøver at få en recept via telefonen på mandag, men vil egentlig helst undgå penicillin, hvis jeg kan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor vil du undgå penicilin?

 

Honning er et gammelkendt desinficerende middel, som tillige er med til at holde en sårflade elastisk såvel som lige nøjagtig bedøvet nok til at det ikek klør.

 

Ellers ville jeg bare nøjes med lunkent vand.

 

Evt. kunne man opløse en lillebittesmule brunt sæbe i vandet, da dette også vil slå bakterier ihjel, og derved nedkæmpe en infektion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fenris

Fenris har i perioder fået penicillin for en del skavanker, så jeg tænker bare, at der ikke er grund til at behandle med det, hvis det ikke er nødvendigt. Men jeg har ingen skupler som sådan med at bruge det - det var mest fordi vi ikke kan komme til dyrlægen i de næste par dage.

 

Brun sæbe strejfede mig faktisk osse som en mulighed, og det har vi stående. Kan være, vi skal prøve lidt af det. Jeg kunne godt forestille mig, at såret kan 'renses' væk, hvis vi holder godt øje med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fenris

Jæp, tak for tippet. Det er svært at finde såret inde i pelsen, måske burde man egentlig klippe lidt ned omkring stedet, så der kan komme luft til?

 

Men vi er heldigvis to om at duppe kræet, som ikke altid synes, han gider bruge tid på at blive pillet i sin ømme kind :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fenris
Et spørgsmål - hvorfor vælger I lunken vand, når koldt vand indeholder færre bakterier? :-)

Godt spørgsmål, hehe. Det er vist bare en form for fejlslagen rygradsviden - jeg troede, varmt var bedst. Men det er jo ligemegt. Koldt virker lige så godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et spørgsmål - hvorfor vælger I lunken vand, når koldt vand indeholder færre bakterier? :-)

 

:lol:

Tja nu har jeg også nævnt et par gammelkendte midler oveni hatten. Ikek sikkert de er bedre ;-)

 

Rigtigt. Koldt vand indeholder generelt færre bakterier. Temperaturer over 70 grader indeholder endnu færre.

Hvis jeg husker helt rigtigt, har det lunkne vand til formål ikek at virke afskrækkende.

 

Men du har helt ret, egentlig en tosset idé :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fenris
:lol:

Tja nu har jeg også nævnt et par gammelkendte midler oveni hatten. Ikek sikkert de er bedre ;-)

 

Rigtigt. Koldt vand indeholder generelt færre bakterier. Temperaturer over 70 grader indeholder endnu færre.

Hvis jeg husker helt rigtigt, har det lunkne vand til formål ikek at virke afskrækkende.

 

Men du har helt ret, egentlig en tosset idé :lol:

Jeg tænker, at lunkent vand måske osse hurtigere opløser evt. stivnet betændelse.

 

Anyway, nu er der indkøbs noget klorhexidinsalve, som binder lidt bedre end ditto opløsning. Tror, vi nok skal få has på det med lidt omhyggelig smøring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan jeg se at du ikke er meget for pencilin, men der findes jo også pencilinpulver. Det har jeg brugt rigtig meget til heste i årenes løb. Første vasket med burn sæbe og derefter pencilinpulver på for at holde såret tørt. Det kan godt være at det er gammeldags ? men det virkede dengang.

Vi brugte også pencilinpulver til vores grønlandske hunde ved sår. Kan iøvrigt købes i håndkøb på apoteket. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm...måske et dumt spørgsmål, men ellers lærer jeg jo ikke.

 

Nu når i snakker koldt varmt og lunken vand og bakterier....er det så ikke så få bakterier i lunken vand at det måske ikke overgår "chokket" ved koldt vand?

 

Nu er det jo så kun et "lille" område (?????) og man smider jo ikke en spand vand i hovedet af sin hund, men men men...alligevel, er der virkelig så frygtelig mange bakterier i lunken vand?

 

Hvad med når mennesker har et betændt sår og går i bad? Ja jeg bader altså ikke over 70 grader! :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm...måske et dumt spørgsmål, men ellers lærer jeg jo ikke.

 

Nu når i snakker koldt varmt og lunken vand og bakterier....er det så ikke så få bakterier i lunken vand at det måske ikke overgår "chokket" ved koldt vand?

 

Nu er det jo så kun et "lille" område (?????) og man smider jo ikke en spand vand i hovedet af sin hund, men men men...alligevel, er der virkelig så frygtelig mange bakterier i lunken vand?

 

Hvad med når mennesker har et betændt sår og går i bad? Ja jeg bader altså ikke over 70 grader! :-P

 

Ja, jeg kan altså heller ikke helt se det der med lunkent kontra kold vand. Jeg har altid brugt lunkent vand (også til mig selv) hvis jeg har skyllet et sår og både hunde og jeg lever altså endnu :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Hmm...måske et dumt spørgsmål, men ellers lærer jeg jo ikke.

 

Nu når i snakker koldt varmt og lunken vand og bakterier....er det så ikke så få bakterier i lunken vand at det måske ikke overgår "chokket" ved koldt vand?

 

Nu er det jo så kun et "lille" område (?????) og man smider jo ikke en spand vand i hovedet af sin hund, men men men...alligevel, er der virkelig så frygtelig mange bakterier i lunken vand?

 

Hvad med når mennesker har et betændt sår og går i bad? Ja jeg bader altså ikke over 70 grader! :-P

 

Der er masser af bakterier i både koldt og varmt vand, men mange af de uønskede bakterier trives bedst i det forholdsvise varme vand - det vil sige de også formere sig hurtigt i den rette temp.

 

Vil man være helt sikker (næsten) er der ikke så meget andet at gøre end at koge vandet og lade det køle af :-)

 

Der er faktisk en bakterie der lever optimalt ved de grader der oftest er i en varmtvandsbeholder - jeg kan ikke huske hvad bakterien hedder, men har man fået lidt for god kontakt med den har man fået det der kaldes legionærsyge :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg kan altså heller ikke helt se det der med lunkent kontra kold vand. Jeg har altid brugt lunkent vand (også til mig selv) hvis jeg har skyllet et sår og både hunde og jeg lever altså endnu :mrgreen:

 

 

Jeg er godt nok lidt underlig, og er ikke helt sikker på om det er lunkent vand der har gjor det, eller om jeg bare har underlige gener i mig :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Jeg er godt nok lidt underlig, og er ikke helt sikker på om det er lunkent vand der har gjor det, eller om jeg bare har underlige gener i mig :-P

 

Brug du bare begge dele som undskyldning - det er godt at have lidt forskelligt at vælge imellem :mrgreen::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Menkan hunden blive livsens syg af at få vaske såret i lunkent vand?

 

Normalt tror jeg ikke, men man kan aldrig vide sig sikker. Det hele afhænger af hvilke bakterier der er at finde i vandet samt hundens generelle helbred (det er mit bud ;-)).

 

Desuden bliver et sår jo som oftest smurt med noget bakteriehæmmende salve bagefter

Link til indlæg
Del på andre sites

Brug du bare begge dele som undskyldning - det er godt at have lidt forskelligt at vælge imellem :mrgreen::blink:

 

 

Jeg behøves ikke undskyldninger, jeg kan godt li at være lidt underlig, så er verden ikke så kedelig :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

 

Normalt tror jeg ikke, men man kan aldrig vide sig sikker. Det hele afhænger af hvilke bakterier der er at finde i vandet samt hundens generelle helbred (det er mit bud ;-)).

 

Desuden bliver et sår jo som oftest smurt med noget bakteriehæmmende salve bagefter

 

Oki doki og tak

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Mht om lunken vand kan gøre ondt værre... tja det kan det jo, det kan alt der ikke er optimalt.

 

Når jeg selv skal behandle et genstridigt sår, så vil jeg gerne have så meget held med på min side, som muligt - og hvorfor bruge lunkent vand, når koldt er bedre.... eller endnu bedre sterilt vand evt sterilt saltvand - her kan den saltvand til kontaktlinser fx bruges, hvis man har en sådan flaske stående :-)

 

Vurderer jeg at et sår på hest, hund eller kat kan klares uden dyrlægens indblanding, så plejer oceaner af koldt rindende vand, sæbespåner, evt. klorhexidin og så evt en afslutning med påsmøring af Formocibazol, alt efter sårets beskaffenhed.

Formocibazol indeholder antibiotika og det danner en åndbar skorpe, så skidt og snavs ikke kan komme til... det skal selvfølgelig renses ud hver dag, som ellers :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Måske lidt ot ,men alligevel..

 

Hvis i eller andre har bakterier i jeres varme brugsvand så er der noget ravende galt med jeres varmtvands beholder. Eller i har for lav kedel temperatur.

 

Legionella bakterien ,der forårsager legionær syge kan ikke leve i varmtvandsbeholdere der er varmere end 55-60 g Celcius. Det er blandt andet derfor at denne temperatur bør overholdes til enhver tid.

Temperaturen bør dog ikke være over 65 g Celcius, da det øger tilkalkningen af beholderen.

Hvis jeres varme vand "lugter" lidt dårligt,(lugter lidt af en dårlig prut) skyldes det at der på indersiden af beholderen sidder en Anode, der skal modvirke korrosion ,som opstår når flere metaltyper brugen i samme vandbeholder. (kobber,jern,stål.) Den er med til at forlænge levetiden for varmtvandsbeholderen, så det er anoden der korroderer i stedet for beholderen. Når anoden nedbryder og er slidt frigør den magnesium ilte og det er dem der lugter.

Hvis anoden er nedbrudt så er den rimelig nem at skifte for en VVS ´er og det er betydeligt billigere end at få skiftet hele sin varmevands beholder.

 

Så hold temperaturen på ca 60 g Celcius og med det vand vi har i danmark så er der så få bakterier i at det overhovedet ikke vil have nogen indflydelse på om man bruger det til at vaske er sår der i øvrigt er betændt i forvejen.

 

Jeg ville aldrig benytte brun sæbe til et åbent sår. Brun sæbe har en ph på mellem 10 og 11 og er dermed stærkt basisk hvilket vil svie ad helvedet til og kva sæbens konsistens er det meget svært at skylle af igen. I må ikke lade det side i såret da det blot ætser og gør problemet værre. Husk på at det bl.a. er brun sæbe der bruges til ludbehandling af trægulve.

Brun sæbe er baseret på planteolier og kaliumhydroxid og er ikke desinficerende.

 

Til sårbehendling kan man på apoteket købe noget medicinsk sæbe der er sår rensende og decinficerende. Vi har brugt det til behandling af hotspot (hudbetændelse) på rotterne. Vi klippede pelsen af omkring såret og fjernede sårskorper og betændelse manuelt og derefter vaskede vi grundigt med den medicinske sæbe. Hældte den direkte i såret ( den svier ikke) gnubbede det grundigt ind og skyllede efter med kuldslået eller koldt vand.

Lad der tørre og vaske igen næste dag. Kommer der jord i så gør det ikke så meget for selvom jordbakterier er nogle slemme fyre så vasker man jo igen i aften.

 

Det kølige eller kolde vand er med til at dæmpe irritatonen i huden ligesom koldt vand dæmper en skoldning.

 

Hvis i endelig vil blande en sæbe selv så er det altså sæbespåner man bruger til sår ikke brum sæbe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Måske lidt ot ,men alligevel..

 

Hvis i eller andre har bakterier i jeres varme brugsvand så er der noget ravende galt med jeres varmtvands beholder. Eller i har for lav kedel temperatur.

 

Legionella bakterien ,der forårsager legionær syge kan ikke leve i varmtvandsbeholdere der er varmere end 55-60 g Celcius. Det er blandt andet derfor at denne temperatur bør overholdes til enhver tid.

Temperaturen bør dog ikke være over 65 g Celcius, da det øger tilkalkningen af beholderen.

Hvis jeres varme vand "lugter" lidt dårligt,(lugter lidt af en dårlig prut) skyldes det at der på indersiden af beholderen sidder en Anode, der skal modvirke korrosion ,som opstår når flere metaltyper brugen i samme vandbeholder. (kobber,jern,stål.) Den er med til at forlænge levetiden for varmtvandsbeholderen, så det er anoden der korroderer i stedet for beholderen. Når anoden nedbryder og er slidt frigør den magnesium ilte og det er dem der lugter.

Hvis anoden er nedbrudt så er den rimelig nem at skifte for en VVS ´er og det er betydeligt billigere end at få skiftet hele sin varmevands beholder.

 

Så hold temperaturen på ca 60 g Celcius og med det vand vi har i danmark så er der så få bakterier i at det overhovedet ikke vil have nogen indflydelse på om man bruger det til at vaske er sår der i øvrigt er betændt i forvejen.

 

Jeg ville aldrig benytte brun sæbe til et åbent sår. Brun sæbe har en ph på mellem 10 og 11 og er dermed stærkt basisk hvilket vil svie ad helvedet til og kva sæbens konsistens er det meget svært at skylle af igen. I må ikke lade det side i såret da det blot ætser og gør problemet værre. Husk på at det bl.a. er brun sæbe der bruges til ludbehandling af trægulve.

Brun sæbe er baseret på planteolier og kaliumhydroxid og er ikke desinficerende.

 

Til sårbehendling kan man på apoteket købe noget medicinsk sæbe der er sår rensende og decinficerende. Vi har brugt det til behandling af hotspot (hudbetændelse) på rotterne. Vi klippede pelsen af omkring såret og fjernede sårskorper og betændelse manuelt og derefter vaskede vi grundigt med den medicinske sæbe. Hældte den direkte i såret ( den svier ikke) gnubbede det grundigt ind og skyllede efter med kuldslået eller koldt vand.

Lad der tørre og vaske igen næste dag. Kommer der jord i så gør det ikke så meget for selvom jordbakterier er nogle slemme fyre så vasker man jo igen i aften.

 

Det kølige eller kolde vand er med til at dæmpe irritatonen i huden ligesom koldt vand dæmper en skoldning.

 

Hvis i endelig vil blande en sæbe selv så er det altså sæbespåner man bruger til sår ikke brum sæbe.

 

Jeg fortalte såmænd også kun det med legionærsyge idet jeg mente det måtte være en af årsagerne til at der blev frarådet at bruge lunkent vand :-D

Desuden er det vist også mange år siden man har hørt om tilfælde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Jeg fortalte såmænd også kun det med legionærsyge idet jeg mente det måtte være en af årsagerne til at der blev frarådet at bruge lunkent vand :-D

Desuden er det vist også mange år siden man har hørt om tilfælde.

 

Det var heller ikke for at gå i rette med dig specielt. Det var mere den med at det varme vand var så og så farligt der blev postet.

Så jeg ville lige dele ud fra min vidensbank.:cool::-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...