Hop til indhold

Avlskåring, hvordan?


Gæst Fenris
 Share

Recommended Posts

Har lige en rettelse til mit første indlæg:

Så vidt jeg kan se er der ikke AA-krav på labber ;-)

 

Øv. Alle de resultatlister jeg kan hitte, står ikke nævnt hvilke hunde der er dumpet, blot hvor mange der er dumpet :mad: Hvor useriøst er det lige!! *suk*

 

Man kan diskutere hvilken type der har fjernet sig fra standarden i én uendelighed, uden at komem til enighed.

Ser man det i historisk perspektiv, er det gået begge veje.

Jagt-linjerne er blevet lettere, og udstillingslinjerne er blevet tungere.

 

Jeg vil tro, uden at vide det, at det forholder sig ligesådan med andre racer der har to typer. :confused:

 

Ganske subjektivt betragtet, vil jeg uden tøven vægte egenskaberne højere end udseendet, af én eneste årsag: Racens oprindelige formål har altid været brugen, og avlen deraf altid været forbundet med stor fokus på egenskaber.

Så vidt jeg kan se, er det udstillingslinjerne der har bevæget sig væk fra dette.

 

I grunden også ligegyldigt, da det ultimativt vil være en smagssag hvilken type man foretrækker, mit ønske er blot at man indser at der er to typer, som ikke kan begå sig ligegodt i begge verdener ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Inden for den race jeg beskæftigere mig med, var det ofte sådan at når hunden skulle udtilles blev den "fedet op" :( Dog syntes jeg dette er ved at ændre sig :mrgreen: og det er jo kun dejligt.

 

Sådan er det også inden for Labberne. De bliver fedet op til udstilling og så er det efter min mening ikke hunden man ser længere.

 

Racestandarden er jo mange år gammel, og denne bog også efterhånden, men jeg vil alligevel citere bogen: Labradoren, af Ing-Marie E-Son Thoor, oversat af Birgit og Richard Roed:

 

"Man kan naturligvis forklare standarden på mange forskellige måder, for at få billedet af sin ideallabrador frem, men en gylden regel giver følgende engelske sammenfatning: 'A typical labrador looks like a labrador and nothing else. If he reminds you of any other breed then he is not typical'."

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

nden, men jeg vil alligevel citere bogen: Labradoren, af Ing-Marie E-Son Thoor, oversat af Birgit og Richard Roed:

 

"Man kan naturligvis forklare standarden på mange forskellige måder, for at få lilledet af sin ideallabrador frem, men en gylden regel giver følgende engelske sammenfatning: 'A typical labrador looks like a labrador and nothing else. If he reminds you of any other breed then he is not typical'."

:-D

 

:lol: Super citat! ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fenris

Orv, det er en hel videnskab jo! Som sagt bunder mit spørgsmål ikke i konkrete planer om avl - mere i nysgerrighed (og så har tanken strejfet os ind i mellem).

 

Vi har aldrig udstillet Fenris, og han har heller ikke trænet/bestået nogen prøver. Han er 'bare' en hjemme-hygge hund. Men han har baglandet i orden, tror jeg. Moderen er dansk + svensk champion og har et hav af priser (+ har så vidt jeg kan se bestået/vundet en del brugshundeprøver). Faderen er såvidt jeg lige kan se int., finsk, letlandsk(?) og estisk champion.

 

I øvrigt ligner Fenris helt vildt sin far, kan jeg se - fandt lige nogle billeder af ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Orv, det er en hel videnskab jo! Som sagt bunder mit spørgsmål ikke i konkrete planer om avl - mere i nysgerrighed (og så har tanken strejfet os ind i mellem).

 

Vi har aldrig udstillet Fenris, og han har heller ikke trænet/bestået nogen prøver. Han er 'bare' en hjemme-hygge hund. Men han har baglandet i orden, tror jeg. Moderen er dansk + svensk champion og har et hav af priser (+ har så vidt jeg kan se bestået/vundet en del brugshundeprøver). Faderen er såvidt jeg lige kan se int., finsk, letlandsk(?) og estisk champion.

 

I øvrigt ligner Fenris helt vildt sin far, kan jeg se - fandt lige nogle billeder af ham.

 

UPS - Beklager hvis din tråd blev spammet :oops: men vi holdt os da rimeligt til labben :mrgreen:

 

Held og lykke med hunden lige meget hvad I kaster jer over :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Orv, det er en hel videnskab jo! Som sagt bunder mit spørgsmål ikke i konkrete planer om avl - mere i nysgerrighed (og så har tanken strejfet os ind i mellem).

 

Vi har aldrig udstillet Fenris, og han har heller ikke trænet/bestået nogen prøver. Han er 'bare' en hjemme-hygge hund. Men han har baglandet i orden, tror jeg. Moderen er dansk + svensk champion og har et hav af priser (+ har så vidt jeg kan se bestået/vundet en del brugshundeprøver). Faderen er såvidt jeg lige kan se int., finsk, letlandsk(?) og estisk champion.

 

I øvrigt ligner Fenris helt vildt sin far, kan jeg se - fandt lige nogle billeder af ham.

 

Allerførst er det nok en ide at få præciseret: Har han DKK-stambog?

 

Hvis han har, så vil det være en fordel at lade ham gå op til -og bestå- retriever-brugsprøven. Den er ikke vildt krævende, men når han har bestået den, så kan han på en udstilling stille op i det, der hedder "brugsklasse".

 

Jeg ved ikke, hvor meget der "kræves" for at få ham avlsgodkendt. Jeg mener ikke det er så meget andet end de sundhedsmæssige ting. Kik på DKK's hjemmeside. Men hvis I skal gøre jer håb om at han nogensinde skal blive udvalgt til en parring, så er det bare om at vise, at han LIGNER en labrador, -og at han ikke er dum som en dør.

Altså en eksteriør-bedømmelse. Og en bestået brugsprøve.

Silke bestod brugsprøven, da hun var 10mdr. Så det er IKKE den højere videnskab.

De mennesker, der søger en hanhund til deres helt fantastiske tæve, kan jo vælge mellem mange egnede hanhunde... Så Fenris skal helst have noget særligt at byde på.

Link til indlæg
Del på andre sites

UPS - Beklager hvis din tråd blev spammet :oops: men vi holdt os da rimeligt til labben :mrgreen:

 

Held og lykke med hunden lige meget hvad I kaster jer over :-D

 

Nåh ja. Hov. :oops::lol:

 

Og held og lykke herfra ligeledes.

Skulle det blive til mere end "bare" familiehund, ville jeg anbefale kvalifikationsprøven, som iøvrigt er (eller ihvertfald var planlagt til at blive) kravet til adgang til brugshundeklassen på en udstilling pr. 1.1.2007

 

(dvs. en brugsprøve er ikke godt nok)

 

;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fenris
Allerførst er det nok en ide at få præciseret: Har han DKK-stambog?

Ja, det har han. Ellers tror jeg slet ikke, tanken ville være opstået. Når jeg er lidt interesseret i, hvad avlsgodkendelse egentlig kræver, er det fordi jeg synes, Fenris er en smuk hund med et godt sind. Det synes ca. alle hundeejere nok om deres guldklump, hehe, så ved godt, at det i sig selv ikke er nok. Men han får mange komplimenter, og hans ophav er tip-top + at jeg kan se, at flere af hans kuldsøskende samt slægtninge fra kennelen i øvrigt bliver godt bedømt på udstillinger.

 

Hvis han har, så vil det være en fordel at lade ham gå op til -og bestå- retriever-brugsprøven. Den er ikke vildt krævende, men når han har bestået den, så kan han på en udstilling stille op i det, der hedder "brugsklasse".

Ok - det vil jeg undersøge lidt nærmere. Vi træner overhovedet ikke målrettet med ham i dag - han er virkelig en ren familie/hyggehund, selvom han selvfølgelig er blevet/bliver opdraget undervejs i dagligdagen. Så jeg er helt på det rene med, at hvis han skal kvalificeres til noget som helst, så skal der arbejdes lidt mere med ham (og det måtte vi jo så tage stilling til, om vi ville, hvis det var).

 

Jeg ved ikke, hvor meget der "kræves" for at få ham avlsgodkendt. Jeg mener ikke det er så meget andet end de sundhedsmæssige ting. Kik på DKK's hjemmeside. Men hvis I skal gøre jer håb om at han nogensinde skal blive udvalgt til en parring, så er det bare om at vise, at han LIGNER en labrador, -og at han ikke er dum som en dør.

Altså en eksteriør-bedømmelse. Og en bestået brugsprøve.

Hehe, ja. Det er jo det - man skal have nogle proffers ord for, at han ligner sin race og kan nogle ting. Jeg tror klart, han har noget potentiale, men som sagt kræver det noget arbejde fra vores, ejernes, side mht. brugsprøve.

 

De mennesker, der søger en hanhund til deres helt fantastiske tæve, kan jo vælge mellem mange egnede hanhunde... Så Fenris skal helst have noget særligt at byde på.

Jæp, jeg ville aldrig overveje at tilbyde ham til avl, hvis ikke jeg vidste, at han var noget særligt. Det ved jeg jo så ikke endnu - jf. manglende bedømmelse og prøve.

 

Han er i øvrigt næsten halvandet år, men derfor kan man vel godt debutere på udstilling og til prøve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så spammer jeg lige lidt mere ;-)

 

Her er lidt info på forskellen mellem udstillingslinjer, og jagtlinjerne.

Hvordan/hvornår/hvorfor racen blev/er splittet som den er idag.

 

Dog skrevet for at forklare hvorfor ingen af linjerne kan klare sig begge steder, og hvorfor "dual" labben ganske enkelt ikke eksisterer mere.

 

Taget fra den engelske labrador-klub, som iøvrigt indeholder ganske mange artikler ;-)

 

http://www.thelabradorretrieverclub.com/Articles/Scales-DualPurposeLabradors.htm

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærligt, så kan jeg slet ikke forstå at folk der vil have en hurtig jagthund, som samtidig kan begå sig i en udstillingsring, ikke bare vælger... *trommehvirvel*..... ta daaaa ..... FLATCOATED RETRIEVEREN. :-D :5up:

 

Jeg har lært at det er okay at reklamere for en race herinde :mrgreen: (tak A9 *GGGG*)... også selvom man spammer en lille smule. :oops:

 

Hov, glemte jeg ikke at tilføje at de har færre skavanker end de andre populære retriever racer????.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fenris
Helt ærligt, så kan jeg slet ikke forstå at folk der vil have en hurtig jagthund, som samtidig kan begå sig i en udstillingsring, ikke bare vælger... *trommehvirvel*..... ta daaaa ..... FLATCOATED RETRIEVEREN. :-D :5up:

 

Jeg har lært at det er okay at reklamere for en race herinde :mrgreen: (tak A9 *GGGG*)... også selvom man spammer en lille smule. :oops:

 

Hov, glemte jeg ikke at tilføje at de har færre skavanker end de andre populære retriever racer????.

Tak for tippet - men vi har nu valgt labrador frem for udstillingshund ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er i øvrigt næsten halvandet år, men derfor kan man vel godt debutere på udstilling og til prøve.

 

 

Ved du hvad? Hvis du ikke kender denne side, så er det DER du skal finde alle oplysninger om avlsgodkendelse, prøver, udstillinger osv:

 

http://www.labrador-retriever.dk/

 

Såvidt jeg liige kan se, så er brugsprøven ikke mere adgangsgivende til brugsklasse. Den er erstattet af kvalifikationsprøven som nu giver adgang til Brugsklassen på udstillinger.

Brugsprøven ophørte med at give adgang fra sidste sommer af..

Den nye prøve er også beskrevet på siden:

 

Labrador Retrieveren prøves som følger:

1. Lineføring ca. 50 m med et knæk til venstre og et knæk til højre.

2. Fri ved fod ca.50 m med et knæk til venstre og et knæk til højre.

3. Apportering af fuglevildt,

a. - på land: En enkeltmarkering med afgivelse af skud, samt et søg med tre fugle.

b. - fra vand: En enkeltmarkering med afgivelse af skud, på svømme dybt vand.

 

Følgende er umiddelbart diskvalificerende:

Raceutypiskhed (eksteriør).

Raceutypiskhed (mentalitet).

Kryptorchidisme .

Skudrædhed.

Hårdmundethed.

Knaldapportering.

Nægter at apportere.

Nægter at gå i vand.

Generende piben og gøen.

 

Prøven er officiel og stambogsføres.

 

 

Men grav labrador-siden igennem. Der står mange relevante ting.

F.eks. er der ved at blive lavet en bog, der udkommer næste forår. Man kan (mod betaling) indsende billede og oplysninger om sin labrador, -så kommer den med i bogen, der er i farver og laves i anledning af et jubilæum. Sidste frist for indsending er 1.dec.2008. Så I kan næsten nå at få en eller to bedømmelser med, hvis i rubber jer..

Det var helt sikkert en bog jeg selv ville bladre i, hvis det var mig der søgte en kæreste til min lab-tæve.. :-P

 

15 mdr. er en perfekt alder at starte sin karriere.. Men uanset hvordan I vil få en avlsgodkendelse, så VIL I have brug for at Fenris kan gå og løbe frit og utvungent ved siden af jer... Og træning gør ikke ondt... Det er faktisk rigtig sjovt for hund og ejer.

Man går til træning for at lære at træne sin hund... IKKE for at hunden skal blive trænet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fenris
Øhhh. Undskyld men har i ikke en labrador på godt og vel 40 kg?

Hehe jo. Men det, jeg mener, er, at vi gik efter den type hund, vi godt ku' lide, da vi fandt Fenris - slet ikke ud fra planer om udstilling. At vi valgte en kennel, hvor vi kunne få en hund med stamtavle, skyldtes kun, at vi gerne ville være sikre på, den havde et sundt ophav - dvs. mindre risiko for medføde skavanker. Men vi gik bevidst efter den gammeldaws type lab, da vi synes, den er flot og charmerende.

 

Det har sådan set aldrig været meningen, at hunden skulle på udstilling. Tankerne er så opstået, fordi hans søskende og andre hunde på kennelen klarer sig godt på udstilling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fenris
Ved du hvad? Hvis du ikke kender denne side, så er det DER du skal finde alle oplysninger om avlsgodkendelse, prøver, udstillinger osv:

 

http://www.labrador-retriever.dk/

 

Såvidt jeg liige kan se, så er brugsprøven ikke mere adgangsgivende til brugsklasse. Den er erstattet af kvalifikationsprøven som nu giver adgang til Brugsklassen på udstillinger.

Brugsprøven ophørte med at give adgang fra sidste sommer af..

Den nye prøve er også beskrevet på siden:

 

 

 

Men grav labrador-siden igennem. Der står mange relevante ting.

F.eks. er der ved at blive lavet en bog, der udkommer næste forår. Man kan (mod betaling) indsende billede og oplysninger om sin labrador, -så kommer den med i bogen, der er i farver og laves i anledning af et jubilæum. Sidste frist for indsending er 1.dec.2008. Så I kan næsten nå at få en eller to bedømmelser med, hvis i rubber jer..

Det var helt sikkert en bog jeg selv ville bladre i, hvis det var mig der søgte en kæreste til min lab-tæve.. :-P

 

15 mdr. er en perfekt alder at starte sin karriere.. Men uanset hvordan I vil få en avlsgodkendelse, så VIL I have brug for at Fenris kan gå og løbe frit og utvungent ved siden af jer... Og træning gør ikke ondt... Det er faktisk rigtig sjovt for hund og ejer.

Man går til træning for at lære at træne sin hund... IKKE for at hunden skal blive trænet...

Tak for henvisningen - jeg kender godt siden, men har ikke læst så meget på den endnu.

 

Træning er hurdlen for os, tror jeg - men det vil helt sikkert osse været sjovt for både ejere og hund. Det skyldes mest en travl og lidt ustruktureret hverdag, at det stoppede ved hvalpetræningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...