Hop til indhold

De klogeste hunderacer


sonja77
 Share

Recommended Posts

Faldt lige over nedenstående oversigt på nettet. Pomeranieren ligger på en 23. plads, men der må være sket en fejl, for Tyson må jo uden tvivl høre til på førstepladsen. :hmm:;-)

 

Amerikanske forskere har ud fra en række forsøg, bl.a. intelligenstest og dressur, rangeret 133 hunderacer på en skala med 79 trin efter deres intelligens. Forskerne gik ud fra tre forskellige intelligenstyper:

- Adaptiv intelligens (evnen til at lære og løse problemer), målt med en "IQ-test".

- Instinktiv intelligens, ligeledes målt med en "IQ-test", afhængig af racen.

- Arbejds/lydigheds-intelligens. Denne er afhængig af racen..

 

Fra bogen: "Din intelligente hund" af Stanley Coren

Placering 1-10: De klogeste hunde

Forståelse for nye kommandoer: under 5 gentagelser

Adlyder første kommando: 95% af gangene eller bedre

Placering 27-39: Over gennemsnittet for arbejdshunde

Forståelse for nye kommandoer: 15-25 gentagelser

Adlyder første kommando: 70% af gangene eller bedre

Placering 40-54: Gennemsnitligt arbejde / lydighedsintelligens

Forståelse for nye kommandoer: 25-40 gentagelser

Adlyder første kommando: 50% af gangene eller bedre

Placering 55-69: Nogenlunde god arbejds-/lydighedsintelligens

Forståelse for nye kommandoer: 40-80 gentagelser

Adlyder første kommando: 30% af gangene eller bedre

Placering 70-79: Laveste grad af arbejds-/lydighedsintelligens

Forståelse for nye kommandoer: 80-100 gentagelser eller mere

Adlyder første kommando: 25% af gangene eller dårligere

Redigeret af sonja77
Listen lignede crap, da rammerne forsvandt :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm Bella ligger som nr. 48, men læser jeg ude til venstre passer det nu meget godt. :-D

 

Som jeg plejer at sige : Hun ka godt være lidt tung at danse med, men når først det er kommet ind sidder det der. :mrgreen:

 

uanset hvad så er hun set med mine øjne, den dejligste hund :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

*synger* Na-na-na-naa-naaaaa, Noomi er kloger' end Thailooooo b330.gif

 

I hvert fald ifølge testen... hir hir og det er jo det der gælder!!! Jeg er SIKKER på at det er en ualmindelig veldokumenteret undersøgelse!!! :cool::engel:

 

Tror du selv på den?. 61.gif Er din hund ikke blondine?.

 

Nå, for at vende tilbage til trådens emne, så har jeg svært ved at indse hvordan man har kunnet finde frem til de resultater men det er da meget underholdende læsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
*synger* Na-na-na-naa-naaaaa, Noomi er kloger' end Thailooooo b330.gif

 

I hvert fald ifølge testen... hir hir og det er jo det der gælder!!! Jeg er SIKKER på at det er en ualmindelig veldokumenteret undersøgelse!!! :cool::engel:

Jeg synes også at vi for en gang skyld, her har en veldokumenteret undersøgelse, ellers plejer jeg ikke at være til sådanne undersøgelser, men den her sidder da lige i skabet :-P;-)

 

Ha og jeg har hørt folk sige, at en golden bare er en langhåret lab. Næ næ langt fra for labben er da bare dummere end golden, kan jeg nu sige :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Tror du selv på den?. 61.gif Er din hund ikke blondine?.

Joooo men hun er jo en klog en af slagsen ik.. :blink:

 

Du ved jo nok:

Hvad kalder man en klog blondine? En golden retriever ! :klovn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror du selv på den?. 61.gif Er din hund ikke blondine?.

 

Nå, for at vende tilbage til trådens emne, så har jeg svært ved at indse hvordan man har kunnet finde frem til de resultater men det er da meget underholdende læsning.

 

Altså jeg siger bare: Jeg er 110% enig med T_Martinsen b330.gif Du er bare fornærmet fordi der er en undersøgelse der har dokumenteret hvad vi andre længe har vidst :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også at vi for en gang skyld, her har en veldokumenteret undersøgelse, ellers plejer jeg ikke at være til sådanne undersøgelser, men den her sidder da lige i skabet :-P;-)

 

Ha og jeg har hørt folk sige, at en golden bare er en langhåret lab. Næ næ langt fra for labben er da bare dummere end golden, kan jeg nu sige :blink:

 

Enig!!! :5up:

 

Øhh, ved du hvornår det begynder at vise sig??? For jeg er glad for at de ikke har været ude og lave den undersøgelse til retrievertræningen, så var udfaldet nok blevet lidt anderledes... :oops::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Enig!!! :5up:

 

Øhh, ved du hvornår det begynder at vise sig??? For jeg er glad for at de ikke har været ude og lave den undersøgelse til retrievertræningen, så var udfaldet nok blevet lidt anderledes... :oops::lol:

Jeg gætter på, at de i hvert fald skal være ældre end de 3-4....... ÅR, for ellers skal Buddy tage sig sammen. tfr612ix4.gif

 

Ej spøg til side, jeg sys faktisk han er ret dygtig, han har bare sine "særheder" og "stædigheder" engang imellem, men ser man på intelligens, så er de jo faktisk slet ikke så dumme. Hvor hurtig er Noomi ikke også til at lære narrestreger ;-)

 

Det er nok et spørgsmål om, hvad de synes er sjovest, når alt kommer til alt. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gætter på, at de i hvert fald skal være ældre end de 3-4....... ÅR, for ellers skal Buddy tage sig sammen. tfr612ix4.gif

 

Ej spøg til side, jeg sys faktisk han er ret dygtig, han har bare sine "særheder" og "stædigheder" engang imellem, men ser man på intelligens, så er de jo faktisk slet ikke så dumme. Hvor hurtig er Noomi ikke også til at lære narrestreger ;-)

 

Det er nok et spørgsmål om, hvad de synes er sjovest, når alt kommer til alt. :-D

 

Nårh, ja, hvis det gælder narrestreger, så kan jeg bedre forstå at de ligger på en 4. plads g045.gif Dem fanger hun RET

hurtigt... e045.gif

F.eks. så stjal Thailo sidste gang Ascha, Thailo, Noomi og jeg var i Bernstorffparken Aschas cigaretpakke og bed toppen af (og den fik Noomi lov til at "smage på" af Thailo) og dagen efter stjal hun en helt ny pakke cigaretter op af min taske og lå og gnaskede lystigt i den :shock: (Så Ascha, jeg siger lige IGEN, jeg vil gerne have mig frabedt at Thailo lærer Noomi alle de unoder!!! :evil: Næste gang sender jeg regningen!!! c025.gif) a020.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

hehe beviser hvad vi pudelejere altid har vidst :mrgreen: Vores hunde ER de klogeste (border collien er udenfor kategori - de er og vil altid være klogest:roll: så det kan ikke nytte noget at sammenligne med dem)

 

Og ser også at alle de racer jeg dåner for er med i top-ti :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nårh, ja, hvis det gælder narrestreger, så kan jeg bedre forstå at de ligger på en 4. plads g045.gif Dem fanger hun RET

hurtigt... e045.gif

F.eks. så stjal Thailo sidste gang Ascha, Thailo, Noomi og jeg var i Bernstorffparken Aschas cigaretpakke og bed toppen af (og den fik Noomi lov til at "smage på" af Thailo) og dagen efter stjal hun en helt ny pakke cigaretter op af min taske og lå og gnaskede lystigt i den :shock: (Så Ascha, jeg siger lige IGEN, jeg vil gerne have mig frabedt at Thailo lærer Noomi alle de unoder!!! :evil: Næste gang sender jeg regningen!!! c025.gif) a020.gif

 

Pas du bare på. Ellers beder jeg Thailo lære Noomi, at lave øreslaskere.:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

hehe beviser hvad vi pudelejere altid har vidst :mrgreen: Vores hunde ER de klogeste (border collien er udenfor kategori - de er og vil altid være klogest:roll: så det kan ikke nytte noget at sammenligne med dem)

 

Og ser også at alle de racer jeg dåner for er med i top-ti :mrgreen:

:klap::klap::klap:

 

:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
hehe beviser hvad vi pudelejere altid har vidst :mrgreen: Vores hunde ER de klogeste (border collien er udenfor kategori - de er og vil altid være klogest:roll: så det kan ikke nytte noget at sammenligne med dem)

 

Og ser også at alle de racer jeg dåner for er med i top-ti :mrgreen:

Bare ærgerligt at så få pudelejere udnytter det :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Nårh, ja, hvis det gælder narrestreger, så kan jeg bedre forstå at de ligger på en 4. plads g045.gif Dem fanger hun RET

hurtigt... e045.gif

F.eks. så stjal Thailo sidste gang Ascha, Thailo, Noomi og jeg var i Bernstorffparken Aschas cigaretpakke og bed toppen af (og den fik Noomi lov til at "smage på" af Thailo) og dagen efter stjal hun en helt ny pakke cigaretter op af min taske og lå og gnaskede lystigt i den :shock: (Så Ascha, jeg siger lige IGEN, jeg vil gerne have mig frabedt at Thailo lærer Noomi alle de unoder!!! :evil: Næste gang sender jeg regningen!!! c025.gif) a020.gif

Ja der kan du bare selv se, hun er slet ikke så dum igen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er engang blevet lavet en projekt om problemløsning på etologisk institut som ligger lidt op ad dette. Hvis nogle er interesseret i at læse det er linket her: http://www.beagleclub.dk/download/hundeprojekt_etologisk.PDF

 

Men det er jo 28 tætskrevne sider med teori, metodebeskrivelse, beregninger og forbehold... jeg vil bare have en simplificeret liste, som jeg kan bruge til at bevise, at Tyson ligger blandt de 25 klogeste hunderacer. :blink: ;-);-);-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...