Hop til indhold

instinkttest - tidsramme


Sille12
 Share

Recommended Posts

Gæst Spilop
Hej,

Kort og godt;-) - hvor lang tid tager det at instinkt-teste en aussie. Jeg tænker lidt på hvor meget tid man skal sætte af og om, det kan betale sig at køre langt efter det:mrgreen:.

V.H. Sille

 

Hyrde eller hva

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

Det tager ikke lang tid, men kan være ganske morsomt:rolleyes: Der er dog en del hyrde, som kun vil træne border collies, så det er ikke helt så nemt med en aussis. Så hvis du har muligheden, så se at komme afsted

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer nok også an på hvordan det er arrangeret. Er det sådan noget "fælles"-noget, hvor der er flere hunde der skal prøve, så kan det alligevel ta' det meste af en dag, selv om den enkelte hund ikke er på ret lang tid i løbet af dagen. Men er man af sted alene, så går der ikke ret lang tid, så er vovsen (forhåbentlig!) trææææt...

 

Om det er værd at køre efter - tja, det kommer vel an på om det er et godt sted eller ej..? Men er det, så synes jeg personlig absolut det er det værd. Det er vældig interessant at se hvordan ens hund ta'r det, synes jeg - og det er også sjovt at se de andre, hvis der er flere.

 

Og hvis du ta'r afsted - husk videokamera! Det kan være rigtig sjovt at ha' det på video bagefter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Tak for svar. Jeg skal køre 2 en kvart time efter det og så kom jeg til at tænke på,at det måske var lidt langt at køre, hvis selve "testen" kun tog en halv time:vedikke:.

Måske jeg skulle prøve at finde noget nærmere på, så kunne jeg jo også nemmere følge op på det, hvis han viste gode takter;-).

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Hej,

Tak for svar. Jeg skal køre 2 en kvart time efter det og så kom jeg til at tænke på,at det måske var lidt langt at køre, hvis selve "testen" kun tog en halv time:vedikke:.

Måske jeg skulle prøve at finde noget nærmere på, så kunne jeg jo også nemmere følge op på det, hvis han viste gode takter;-).

V.H. Sille

 

Vi har i hvert fald ingen problemer med at finde hyrde sted på sjælland hvor Aussies hellere end gerne må komme..

 

Da vi skulle have Caia testet i sin tid brugte vi en lille times tid tror jeg.. Men det var også med pauser og snak...

 

Prøv at snakke med Hersom eller hvad hendes bruger navn er.. Hun har Aussie.. Hun har været ude at hyrde for nyligt mener jeg.. Men om det lige er i nærheden af hvor du bor ved jeg ikke lige:genert:

 

Glæd dig, det er så fantastisk:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Fyn er desværre nærmeste sted(bor i det mørke jylland);-). Det var også der Hersom tog til.

Jeg har sågar haft kontaktet fåreavlerforeningen for at se om de kunne hjælpe, men desværre.

Kom bare til at tænke på formålet med at få ham testet, hvis jeg ikke derefter har mulighed for at lade ham træne bare en gang imellem:vedikke:.

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Hej,

Fyn er desværre nærmeste sted(bor i det mørke jylland);-). Det var også der Hersom tog til.

Jeg har sågar haft kontaktet fåreavlerforeningen for at se om de kunne hjælpe, men desværre.

Kom bare til at tænke på formålet med at få ham testet, hvis jeg ikke derefter har mulighed for at lade ham træne bare en gang imellem:vedikke:.

V.H. Sille

 

For mig er det vigtigt at vide om mine hunde viser instinkt for deres oprindelige arbejde. De vil ikke blive brugt i avl, hvis de ikke gør. Desuden lære man en masse om ens hund. Og nogle gange er det temmeligt uventet

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Jeg har været på fællestur, så der var vi afsted det meste af en dag, men hundene var kun inde 3 omgange hver, og det var så riiiigeligt for dem.

 

Det var absolut fantastisk at opleve, vil klart sige du skal tage afsted, også med 2 timers kørsel.

 

Men tror du vil få meget ud af også at være afsted med flere, når man selv er inde går alting mega hurtigt og man bliver vildt forvirret af at dreje rundt, holde øje med hund, får, kost og det hele -- når de andre var inde, så jeg i hvert fald meget mere hvad der skete, og hvordan de forskellige hunde reagerede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Fyn er desværre nærmeste sted(bor i det mørke jylland);-). Det var også der Hersom tog til.

Jeg har sågar haft kontaktet fåreavlerforeningen for at se om de kunne hjælpe, men desværre.

Kom bare til at tænke på formålet med at få ham testet, hvis jeg ikke derefter har mulighed for at lade ham træne bare en gang imellem:vedikke:.

V.H. Sille

 

Jeg tænker man altid vil få noget ud af det og kunne bruge det til noget, jeg synes det er rart at vide om ens hund har sit hyrdeinstinkt i sig, og så synes jeg man lære sin hund så meget at kende, jeg var så facineret af Koda og alt det han ku lære og vise mig, normalt er det altid mig der lære ham ting men på får var det ham der var på hjemembane..

 

Det en fantastisk oplevelse, og man får et indblik i hvad ens hund er skabt til...

 

uha ja jeg er stadig helt varm indeni når jeg tænker på mig og koda debut på får, og jeg synes personligt det er værd at køre efter, men det er jo en smagssag.. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hersom

Ja som du ved sys jeg også klart at det er værd at køre efter.:engel:

Blaze var på får første gang som 5 mdr og igen som 8 mdr og sikke en udvikling der var sket i de 3 mdr..:5up: Men hyrdning kører dem meget hurtig træt når de ikke er vantil det men det er en oplevelse udenlige at se sin hund på får.. :banan:

 

Efter sigende skulle der være noget omkring vejle også men når man skal køre derned vil jeg sige at turen over til Jesper ikke er meget længere og jeg vil til enhver tid køre derover istedet.. Men det er jo bare mig.. MEn Jesper pakker ikke tingene ind og han siger det som det er.

 

Næste gang jeg skal der over skal västgöthaen med og prøve at hyrde kvæg.. det bliver spændende :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Ja som du ved sys jeg også klart at det er værd at køre efter.:engel:

Blaze var på får første gang som 5 mdr og igen som 8 mdr og sikke en udvikling der var sket i de 3 mdr..:5up: Men hyrdning kører dem meget hurtig træt når de ikke er vantil det men det er en oplevelse udenlige at se sin hund på får.. :banan:

 

Efter sigende skulle der være noget omkring vejle også men når man skal køre derned vil jeg sige at turen over til Jesper ikke er meget længere og jeg vil til enhver tid køre derover istedet.. Men det er jo bare mig.. MEn Jesper pakker ikke tingene ind og han siger det som det er.

 

Næste gang jeg skal der over skal västgöthaen med og prøve at hyrde kvæg.. det bliver spændende :klap:

 

Vejle, sig endelig frem, jeg har søgt højt og lavt, den eneste jeg kender i Vejle området er Finn P, og han tager kun BC til hyrdning

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Ja jeg ender jo nok med at tage afsted, det er trods alt lidt spændende;-).

Jeg har "bestilt tid" hos plychen herindefra - havde glemt alt om Jesper, men hun er sikkert også kompetent. Har Jesper meget forstand på aussier?;-).

Hvis I hører noget om hyrdning i Vejle må I meget gerne sige til, det er trods alt lidt nærmere - googlede lige og der er noget der hedder www.hyrdeskolen.dk med en der hedder Finn. Det lader dog til at det er for border collies, tror jeg.

Tak for input:mrgreen:.

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Hej,

Ja jeg ender jo nok med at tage afsted, det er trods alt lidt spændende;-).

Jeg har "bestilt tid" hos plychen herindefra - havde glemt alt om Jesper, men hun er sikkert også kompetent. Har Jesper meget forstand på aussier?;-).

Hvis I hører noget om hyrdning i Vejle må I meget gerne sige til, det er trods alt lidt nærmere - googlede lige og der er noget der hedder www.hyrdeskolen.dk med en der hedder Finn. Det lader dog til at det er for border collies, tror jeg.

Tak for input:mrgreen:.

V.H. Sille

 

Det er helt fantastisk at se sin hund arbejde på får. Jeg har lovet Caia at hun skal hyrde rigtig meget når mor her har fået sit kørekort:klap:

Indtil da er det kun blevet til en 4 gange...

 

Jeg glæder mig til at hører om jeres hyrde eventyr:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Hej,

Ja jeg ender jo nok med at tage afsted, det er trods alt lidt spændende;-).

Jeg har "bestilt tid" hos plychen herindefra - havde glemt alt om Jesper, men hun er sikkert også kompetent. Har Jesper meget forstand på aussier?;-).

Hvis I hører noget om hyrdning i Vejle må I meget gerne sige til, det er trods alt lidt nærmere - googlede lige og der er noget der hedder www.hyrdeskolen.dk med en der hedder Finn. Det lader dog til at det er for border collies, tror jeg.

Tak for input:mrgreen:.

V.H. Sille

 

Han træner kun bordere

Link til indlæg
Del på andre sites

Iso og jeg er lige kommet hjem fra hyrdning hos Jesper. Iso har set får 2 gange før, hvor hun blev taget ud efter ca. 1,5 minut den 2. gang, da hun sleeet ikke havde nogen hjerne med... Så det var jo noget der ligner en instinkttest i dag.

 

Vi var to der tog af sted sammen, og vi var derude i ca. 2 timer. Iso var på 2 gange, à måske 10-15 minutter, og så var hun færdig.

 

Jeg synes Jesper var rigtig god, meget stille og rolig med hundene, og selv om jeg ikke ved det fjerneste om hyrdning, så lød det som om han havde en meget fornuftig indstilling til det hele. Han ta'r i hvert fald andre racer, han har selv cattledog så han er absolut ikke borderfikseret. Kan kraftigt anbefales!

 

Hvordan det gik for os? Tja, mon ikke den stolte moar laver en egen tråd om det, senere i aften..? :engel:;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst tolsen

Jesper afholder trænings dag hvor der komme nogle stykker det er rigtig godt da der kommer flerer racer så kan man se på den når ens hund slapper af.

 

Lørdag den 20 August 2011

Lørdag den 24 September 2011

Lørdag den 15 Oktober 2011

Lørdag den 12 November 2011

 

se mere her

http://www.dkk-kreds3.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=301&Itemid=316

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hersom
Hej,

Ja jeg ender jo nok med at tage afsted, det er trods alt lidt spændende;-).

Jeg har "bestilt tid" hos plychen herindefra - havde glemt alt om Jesper, men hun er sikkert også kompetent. Har Jesper meget forstand på aussier?;-).

Hvis I hører noget om hyrdning i Vejle må I meget gerne sige til, det er trods alt lidt nærmere - googlede lige og der er noget der hedder www.hyrdeskolen.dk med en der hedder Finn. Det lader dog til at det er for border collies, tror jeg.

Tak for input:mrgreen:.

V.H. Sille

 

 

Jesper er ikke låst fast på en race og han tager gerne imod alle hunde der kan hyrde(altså i racen).

Jeg er super til freds med at komme hos Jesper og vil blive ved med at bruge ham til at hyrde hos, jeg er nemlig lige så rå i hyrdning som min hund og synes Jesper er super god til at forklare tingene .

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...