Hop til indhold

Er sådan i tvivl! (Kastration eller ikke kastration)


Gæst Bettemus83
 Share

Recommended Posts

2 timer siden, KimJ skrev:

 

Med hensyn til at vi mænd måske har sværere ved at acceptere kastration, kunne man jo også se det fra den vinkel at kvinder ofte har lidt for travlt med at kurere problemerne ved at kastrere...

Omvendt så prøv du at gå i total afholdenhed som i forever og se hvor "hormorn" forstyrret / stresset du bliver 😁😆

Jeg er ikke fortaler for kasteration bare fordi, min egen er ikke kastereret - og han får aldrig lov, modsat order han sig selv, tilmed på vores stuegulv 🤢

Men jeg kender hunde der simpelthen er så forstyret og desperat, hyler og piver - og hvis de alligevel aldrig skal have lov jah... 

Link til indlæg
Del på andre sites

14 timer siden, KimJ skrev:

Jeg skal ikke kloge mig på virkninger o.l., men jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om, hvorfor der næsten aldrig er nogen der forholder sig til det, at vi farer totalt i flint over relativt konsekvensløse indgreb som øre- eller halekupering, anvendelse af diverse mekaniske hjælpemidler (f.eks. halsbånd der kan afgive strøm eller vand ved uønsket adfærd) men til gengæld glad og gerne (overdrivelse selvfølgelig) påfører hunden et voldsomt forandrende indgreb, simpelthen fordi dens naturlige opførsel ikke findes hensigtsmæssigt? Det vil jo i langt de fleste tilfælde kunne trænes, om ikke væk, så dog ned på et tåleligt niveau.

Tilsvarende er der ikke meget sympati at hente, hvis man har valgt den forkerte race, men det forkerte køn derimod, skal jo bare fixes...

Bare for at ingen skal få et slagtilfælde, så er jeg altså også imod at man anvender de mekaniske hjælpemidler eller andre straflignende metoder.

 

Med hensyn til at vi mænd måske har sværere ved at acceptere kastration, kunne man jo også se det fra den vinkel at kvinder ofte har lidt for travlt med at kurere problemerne ved at kastrere...

Jeg generaliserer lige her - men måske er mænd bare vant til fra menneskeverdenen, at det er kvinderne der skal "lægge krop til" forandringerne? Jeg tænker på p-piller, spiral osv. Mænd er ikke så huritge til at få klippet strengen. Den holdning tror jeg er overført til hundene, defor skal hanhunde ikke kastreres hvis manden skal bestemme.

Som udgangspunkt er jeg imod alle former for indgreb, der gøres for at tilpasse hunden til os - men, der findes altså hanhunde, som er så hormon-stressede, at det er direkte synd ikke at kastrere dem. Ligesom der findes tæver, som blir så deprimerede i forbindelse med løbetid og/eller falsk graviditet. Den slags hunde synes jeg skal hjælpes. Men at bruge indgreb for at ændre "forkert" adfærd viser sig jo gang på gang ikke at have nogen effekt alligevel.

Jeg tror ikke jeg forstår din bemærkning om forkert race kontra forkert køn...
Man kan sagtens vælge en race, der viser sig ikke at være hensigtsmæssig, da den kræver mere eller andet end man har tænkt at tilbyde (hvis man ikke har sat sig ind i racen før anskaffelsen). Men kan man anskaffe sig det forkerte køn? Der er selvfølgelig forskel på tæver og hanhunde - men det er jo forskellen mellem de enkelte individer, der viser om man har valgt rigtigt (om der er behov for indgreb eller ej). Men hvordan du vil fixe kønnet forstår jeg ikke... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det interessante her, er vist mest at de kvinder der tror på at det forholder sig som påstået, automatisk går ud fra at det er mændenes større hensyntagen til naturlige drifter, der er forkert. Personligt er jeg langt fra sikker på at det forholder sig sådan at der er en reel forskel, men når det nu bliver bragt på banen (igen!) her på H-F...

Jeg er ret sikker på at det ikke giver nogen mening at lave en direkte sammenligning mellem hunde og mennesker på dette punkt. De fleste hunde og for den sags skyld også deres forfædre ulvene, får aldrig chancen for at formere sig, så det er faktisk en naturlig tilstand for dem.

Skulle man alligevel lave en sammenligning, tror jeg ikke at der er mange mennesker (min undren over dette spørgsmål gælder i lige så høj grad den tilsyneladende ret generelle accept af sterilisering af tæver, uden anden grund end at deres naturlige adfærd er ubelejlig, og man alligevel ikke skal bruge dem til avl) der ville foretrække at blive kastreret, uanset om de var helt overbeviste om at de aldrig ville få chancen for at dyrke sex med et andet menneske.

Jeg vil i øvrigt lige indskyde, at mit indlæg ikke skal opfattes som et angreb på TS, som tydeligvis tænker meget grundigt over dette spørgsmål!

M.h.t. race/køn; Man kan jo godt vælge det forkerte køn, ganske som man kan vælge den forkerte race.

Eksempel: Hvis man vælger at anskaffe sig en hanhund med den klare plan at den skal kastreres så snart man kan, for at sikre sig mod de ulemper der nu engang følger med det at have en kønsmoden hanhund, har man i mine øjne dummet sig lige så meget som hvis man har anskaffet sig en komplet uegnet race. Det ville da have været mere hensigtsmæssigt at nøjes med en tæve?

Kan man så heller ikke leve med de problemer det giver, er det måske slet ikke så smart at anskaffe sig en hund...

 

Jeg er helt klar over at der KAN være tvingende grunde til ethvert indgreb, herunder også kastration, men lad os nu være ærlige og indrømme at der skal mindre til før lige dette indgreb kommer på bordet i forhold til alle andre man kunne forestille sig.

Redigeret af KimJ
Link til indlæg
Del på andre sites

 De fleste hunde og for den sags skyld også deres forfædre ulvene, får aldrig chancen for at formere sig, så det er faktisk en naturlig tilstand for dem.

 

Ang ulve: De ulve, der ikke parrer, "mister" deres testikler. Den sjakal, der blev ramt af en bil ved Karup for nogle år siden, troede de var kastreret. Det var den ikke.... I naturen spilder man ikke tid på hormoner man ikke bruger. Det er for dyrt i drift. Det er kun vores tamhunde, der kan tillade sig den luksus :)

Ulve har også kun en løbetid årligt, og den parrende han sætter testikler i den periode - og ellers ikke

Så nej det er ikke en naturlig tilstand: Det er en tilstand skabt via domesticeringen, der har en række sideeffekter - øget fertilitet er en af dem

Kilde Mech

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det ændrer da ikke på at de klarer sig fint uden kirurgiske indgreb.

Pointen er at der ikke, for langt de fleste hundes vedkommende, er noget argument for at de skal "skånes" for deres naturlige tilbøjeligheder, ved at fjerne deres kønsdele.

Når alt kommer til alt, drejer det sig jo i langt de fleste tilfælde om at ejerne benytter sig af den nemmeste metode til at ændre deres adfærd i retning af deres egne ønsker. Det har man jo ret til, men når man så ser de samme mennesker gå helt op i limningen over f.eks. hale/ørekupering, kan i hvert fald undertegnede ikke helt lade være med at tænke over om der foregår ret meget i retning af logisk tænkning hos disse mennesker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nok mest imod kastration men i enkelte tilfælde har jeg læst mig til at det er nødvendigt. 

Jeg har to intakte han hunde og der skal ikke herske tvivl om at det var lige før at Zeus var blevet kemisk kastreret.

Jeg lavede et indlæg her på HF for at høre for og imod. Og blev så enig med mig selv om at prøve at træne i stedet for. Altså træne at duften af løbsk tæve er lige gyldig  Zeus stressede fuldstændig over det.

Vi trænede i over et år, efter noget tid fik jeg en tæve fra kvarteret til at sige til når hun var i løb. :-) Så gik vi lige bagefter hende hver aften, stoppede op når Zeus stressede og træk som en hest i snoren og ja det var da hård træning ! Og tålmodigheden skulle godt nok frem!

Men det lykkes mig sku og det er jeg lidt stolt over ;-) i dag er han total ligeglad over for tæver i løb. Det bekymrer ham overhovedet ikke! Dygtige Zeus.

Med det mener jeg, at man i første omgang  skal forsøge at træne istedet for kastration men det er nok også så nemt sagt når det lykkes for mig denne gang, det er jo ikke sikkert det vil lykkes næste gang B|

 

Link til indlæg
Del på andre sites

6 timer siden, Ninkamus skrev:

Jeg tror man skal passe på med at skrive "nøjes med en tæve" - er det at nøjes hvis man vælger en tæve? og hvad hvis man ikke ønsker det problemer som en løbetid giver for en aktiv brugshund?

 

Point taken.

Det jeg mener er, at hvis man af en eller anden grund helst vil have en hanhund (som jeg selv) men ikke ønsker at skulle håndtere de udfordringer det kan give, bør man i mine øjne vælge mere realistisk og "nøjes" med en tæve, hvilket selvfølgelig giver andre udfordringer som man forhåbentlig så er i stand til at håndtere.

Det er jo ikke andreledes end hvis man har en drømmerace, som man ved man ikke kan håndtere, må man nøjes med en anden. Det vil så uvægerligt være en race som en masse andre mennesker absolut ikke mener er noget man "nøjes med".

  • Thanks 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Interessant diskussion. Hunde, katte og heste er vist de eneste dyr der traditionelt er domestikerede. Hos heste er det normen at kastrere hingste der ikke er helt exceptionelt velegnet til avl. Der er konkurrencer hvert år for at bestemme hvilke af dem der skal avlsgodkendes.  Hos katte er det vist også ret udbredt at neutralisere dem for at formindske populationen. 

Jeg har lidt svært ved at se hvorfor det er så problematisk at kastrere hanhunde der ikke skal bruges i opdræt?  Det er et minimalt indgreb og jeg er lidt forfærdet over hvor mange hundeejere der bare synes deres dejlige lille hund skulle have et kuld hvalpe bare fordi det kunne være "hyggeligt" - og så se hvor mange hunde der bliver aflivet hvert år? Og især hvor mange der bliver aflivet i internater.  

  • Like 6
Link til indlæg
Del på andre sites

Interessant diskussion. Jeg går ikke som sådan ind for neutralisering af hunde - som jeg til gengæld gør for katte, i hvert fald hvis de skal være udekatte. Men alligevel er jeg sgu endt op med at neutralisere alle mine hunde undtaget en enkelt... Den første blev steriliseret fordi hun led temmelig meget af indbilsk drægtighed. Næste var Iso, som blev steriliseret da jeg fik Terkel, da jeg ikke ville ha' to intakte af hver sit køn. Og nu er Terkel kemisk kastreret, fordi han havde så meget uro i sit hoved og ikke kunne koncentrere sig om andet end at snuse. Ikke efter damer, som sådan! Næ, han gik bare med snuden i bakken ALTID! På den måde fik han ikke noget ud af f.eks. agility, for han var så optaget af at snuse til underlaget at han ikke havde en chance for at opdage at det var sjovt at løbe. Og der var meget andet han gik glip af, fordi al vågen tid gik med at snuse. Efter at han blev kemisk kastreret er han faktisk lidt som en anden hund, han har langt mere ro i hovedet, og hviler i sig selv på en helt anden måde. Og han har opdaget at agility er dødsens sjovt! Jeg tror at det har været virkelig frustrerende for ham at være så "styret" af de hormoner. Jeg oplever ham i hvert fald som langt mere tilfreds og happy. Nu er den kemiske ved at aftage, og jeg kan allerede nu se at han indimellem har det der totalt blanke udtryk i øjnene, hvor han ikke helt ved hvor han skal gøre af sig selv. Og jeg er glad for at jeg har bestilt tid til en rigtig kastration her i starten af december. Jeg tror også Terkel bli'r glad for det, helt ærligt...

  • Like 4
Link til indlæg
Del på andre sites

På 10/31/2017 den 19:21 , PinPoynter skrev:

Jeg har også virkelig svæt ved at se hvad mine to hanhunde går glip af ved at være kastrerede. De er begge sunde, raske hunde uden fysiske eller mentale problemer af nogen art. 

Udfra at man skal nøjes med tæver, hvis man ikke vil have en hanhund, hvad så hvis man også neutraliserer tæverne :lol: Så skal man vel egentlig have tøjhunde :banan: Dem har jeg to af :lun: Meget velfungerende og glade

  • Haha 1
Link til indlæg
Del på andre sites

6 timer siden, Missing skrev:

Udfra at man skal nøjes med tæver, hvis man ikke vil have en hanhund, hvad så hvis man også neutraliserer tæverne :lol: Så skal man vel egentlig have tøjhunde :banan: Dem har jeg to af :lun: Meget velfungerende og glade

ja, ALLE hunde biver fixet her i huset, sådan er det når man er dem der overtager dem som andre mennesker "smider ud". 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

2 minutter siden, Alfen skrev:

Jeg skal have en meget god grund før mine hunde skal neutraliseres ;)  jeg har meget svært ved at forstå at man vil lade en sund og rask hund gennemgå en operation, sygdom er den eneste grund jeg kan finde som ville kunne få mig til at gøre det 

Det er jeg helt enig i. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser ingen grund til at neutralisere en intakt velfungerende hund - men hvis det på nogen måde skaber problemer i dagligdagen og et fix kan afhjælpe den udfordring ser jeg ingen grund til ikke at gøre det? :) 

 

Min egen er ikke fixet, fordi min dyrlæge er af den overbevisning at det vil fjerne hans sidste "nosser" som de mener han har brug for - og selv om naboen (300

meter herfra) har en løbsk tæve så reagere han på ingen måde :) 

Redigeret af Ninkamus
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

På ‎31‎-‎10‎-‎2017 den 19:21 , PinPoynter skrev:

Jeg har også virkelig svæt ved at se hvad mine to hanhunde går glip af ved at være kastrerede. De er begge sunde, raske hunde uden fysiske eller mentale problemer af nogen art. 

Det samme argument kan jo bruges af dem som synes at det er helt OK at hale/ørekupere deres hunde. Det kunne jo også tænkes at dine hunde HAR problemer som du (eller alle andre mennesker for den sags skyld) simpelthen ikke har mulighed for at få indsigt i, fordi de ikke er synlige for os som trods alt ikke helt kan vide hvad der foregår i et hundesind.

På ‎03‎-‎11‎-‎2017 den 17:40 , korvis skrev:

Interessant diskussion. Jeg går ikke som sådan ind for neutralisering af hunde - som jeg til gengæld gør for katte, i hvert fald hvis de skal være udekatte. Men alligevel er jeg sgu endt op med at neutralisere alle mine hunde undtaget en enkelt... Den første blev steriliseret fordi hun led temmelig meget af indbilsk drægtighed. Næste var Iso, som blev steriliseret da jeg fik Terkel, da jeg ikke ville ha' to intakte af hver sit køn. Og nu er Terkel kemisk kastreret, fordi han havde så meget uro i sit hoved og ikke kunne koncentrere sig om andet end at snuse. Ikke efter damer, som sådan! Næ, han gik bare med snuden i bakken ALTID! På den måde fik han ikke noget ud af f.eks. agility, for han var så optaget af at snuse til underlaget at han ikke havde en chance for at opdage at det var sjovt at løbe. Og der var meget andet han gik glip af, fordi al vågen tid gik med at snuse. Efter at han blev kemisk kastreret er han faktisk lidt som en anden hund, han har langt mere ro i hovedet, og hviler i sig selv på en helt anden måde. Og han har opdaget at agility er dødsens sjovt! Jeg tror at det har været virkelig frustrerende for ham at være så "styret" af de hormoner. Jeg oplever ham i hvert fald som langt mere tilfreds og happy. Nu er den kemiske ved at aftage, og jeg kan allerede nu se at han indimellem har det der totalt blanke udtryk i øjnene, hvor han ikke helt ved hvor han skal gøre af sig selv. Og jeg er glad for at jeg har bestilt tid til en rigtig kastration her i starten af december. Jeg tror også Terkel bli'r glad for det, helt ærligt...

Jeg er sikker på at du har valgt det du mener er det bedste for din hund, men med fare for at lyde grov, kunne man jo også se det fra den side, at din hund nu er nødt til at finde andre fornøjelser i livet, som så passer dig bedre, nu hvor du har frataget den muligheden for det den helst vil?

 

Ingen af de ovenstående indvendinger har dog noget med min skepsis at gøre. Det jeg undrer mig over, er helt enkelt hvorfor nogle indgreb på helt raske hunde er almindeligt accepterede og andre, langt mindre omfattende, ses som noget den onde selv har opfundet?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Grunden til at mine hunde er neutralisrede er i bund og grund fordi de er fra internat, og det er internaternes MORALSKE PLIGT at sørge for at INGEN af de dy der kommer gennem deres døre kan formere sig, og yderligere medvirke til det sindssygt store problem der er herovre med herreløse/dumpede hunde.  Man kan ikke stole på mennesker!!! og det er derfor ikke nok at sige "du må aldrig lade denne hund/kat/ formere sig". Med et neutraliseret dyr er man udeover det problem, og ja, det kan da godt være mine hunde har problemer jeg ikke kan se, men så skjuler de dem fandme godt.. jeg er altså ikke helt idiot når det kommer til dyr. 
Det store billede er vigtigere end individet i det her tilfælde, og det har jeg det HELT fint med. 

Redigeret af PinPoynter
  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

10 timer siden, PinPoynter skrev:

Grunden til at mine hunde er neutralisrede er i bund og grund fordi de er fra internat, og det er internaternes MORALSKE PLIGT at sørge for at INGEN af de dy der kommer gennem deres døre kan formere sig, og yderligere medvirke til det sindssygt store problem der er herovre med herreløse/dumpede hunde.  Man kan ikke stole på mennesker!!! og det er derfor ikke nok at sige "du må aldrig lade denne hund/kat/ formere sig". Med et neutraliseret dyr er man udeover det problem, og ja, det kan da godt være mine hunde har problemer jeg ikke kan se, men så skjuler de dem fandme godt.. jeg er altså ikke helt idiot når det kommer til dyr. 
Det store billede er vigtigere end individet i det her tilfælde, og det har jeg det HELT fint med. 

Nu nævner du selv "det store billede", så måske skulle du prøve at se bort fra din personlige fornærmelse og erkende at debatten ikke altid tager sigte på specielle forhold som dem du lige er i?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så misforstår jeg dine indlæg, og det beklager jeg. Det virker bare på mig som om at du drejer debatten over på dine egne hunde og hvorfor det er OK at lige præcis de er kastrerede, hvilket ikke rigtig har noget med sagen at gøre. Der ligger jo, set fra den organisation der har haft med hundene at gøre, et helt basalt behov for at forsøge at holde antallet af hunde nede, og ligesom katte er det så uheldigt at de formerer sig ukontrollabelt hvis de ikke forhindres i dette.

Man kan sikkert finde på alle mulige specielle forhold som gør det "fornuftigt" at kastrere/neutralisere dyr, herunder det simple faktum at vi mennesker generelt begrænser vores interesse for dyrevelfærd til områder hvor det ikke er for upraktisk, men det ændrer ikke på at rigtig mange hundeejere som ellers slår sig op på hvor fantastiske de er, faktisk har et kirurgisk indgfeb på en helt igennem sund hund med i deres beregninger når de anskaffer den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...