Hop til indhold

Har du tjekket din hunds shampoo?


Alt4Victor
 Share

Recommended Posts

Jeg fik mig et mindre chok idag, da jeg gennemgik Victor's shampoo-hylde, ja han har en hel hylde af shampoo, vi har brugt igennem forløbet med allergien.

Over halvdelen af hans shampoo fra både før allergien og også endda allergishampoo og en hvalpeshampoo var der både SLS, silikone, allergifremkaldende parfume (bla. limonene og linalool i en "sensitiv bla- bla- bla - against itching" shampoo :shock:) og parabener.

 

Ting at undgå:

 

Sulfater:

Sodium Laureth

Myreth

Ammonium Lauryl

Laureth Sulfate

Sodium C14-16 Olefin Sulfonate

TEA Lauryl Sulfate

TEA-dodecylbenzenesulfonate

Sodium Alkylbenzene Sulfonate

Ammonium

Sodium Xylenesulfonate

 

Parabener:

Propylparaben

Butylparaben

Isopropylparaben

Isobutylparaben

 

Silikoner, tilsættes ofte leave-in produkter, balsam, shinespray, og 2 i én shampoo og balsam, kan virke irriterrende og tilstoppende på huden. Kan kun vaskes ud med sulfater.

 

Findes under navne som :

 

Dimethicone

Cyclomethicone

Phenyl Trimethicone

Alt med endelsen "methicone"

Søg på petro-kemikalier

Længere liste, godt nok fra en alm. shampoo-side her, men det kommer også i hundeshampoo (flere af dem var bla. i Vic's balsam spray)

 

What do silicones do for your hair?

 

Hvad gør silikoner i længden? Hvis man går op i hårpleje, ved man at de lægger en film over håret, og laver en "build-up", hvor håret bliver tungere og tungere og ender med at blive trist og glansløst. Nogle kvinder bruger så en claryfying shampoo, til at rense lagene af silikone af, før de tilfører mere, for at så tilføre mere og igen opnå glans.

Hvorfor ikke bruge en naturlig shampoo med naturlige olier, og undgå silikonerne.

 

Parfumer, fragrance osv. Generende for hunden.

Der findes en masse mærker med æteriske olier i, jeg tror ikke de er bedre (linalool og limonene er jo naturlige, og de er på astma og allergiforeningens liste over allergifremkaldende parfumestoffer)

Astma-Allergi Danmark - 26 særligt allergene parfumestoffer

 

Vi har så godt nok længe kun brugt uparfumeret shampoo uden skidt, netop fordi han jo har allergi, og idag da jeg fik trang til at rydde op, fik jeg lyst til at tjekke hvad vi har brugt igennem tiden. Det var så en stor pose jeg fik samlet til storskrald :badr:

 

Nu står der blot 2 "rene" flasker tilbage, termometer, øjenrens, tægetang, og klorhexidin :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt at få ryddet op. :5up:Jeg har også kasseret flere af Smillas shampoo'er. Der står nu 2 tilbage

 

1) B&B's jojoba shampoo ( uden kunstige farvestoffer, parabener, silicone, parfume og E numre)

2) vetpro sensitive fra dyrlægen

 

Sidstnævnte er jeg dog ikke heelt tilfreds med (den er ikke så drøj og vasker heller ikke rigtigt rent, synes jeg). Så hører gerne, hvilke 2 du bruger, så jeg har lidt at skifte/ supplere med.

 

Tak. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

ihhh ja, der er alt muligt skidt og stads i vores hundes shampooer og balsam. det skal dog ikke smides ud af den grund og vi bruger det fortsat saa afghansk myndernes haar er til at rede ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også ryddet HELT ud i mine shampooer. Hvis jeg en sjælden gang ender med at skulle bruge en "forbudt" shampoo, har jeg det helt skidt over at hælde det i håret. Iøvrigt reagerer jeg stærkt på al det parfume der oftest er i..

 

Hvad angår hundene er det vist kun loppeshampoo de har været i - og det er bare.. ondskaben.

Nej vent, de "låner" også min neutrale urtekram shampoo til klamhedsepisoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt at få ryddet op. :5up:Jeg har også kasseret flere af Smillas shampoo'er. Der står nu 2 tilbage

 

1) B&B's jojoba shampoo ( uden kunstige farvestoffer, parabener, silicone, parfume og E numre)

2) vetpro sensitive fra dyrlægen

 

Sidstnævnte er jeg dog ikke heelt tilfreds med (den er ikke så drøj og vasker heller ikke rigtigt rent, synes jeg). Så hører gerne, hvilke 2 du bruger, så jeg har lidt at skifte/ supplere med.

 

Tak. :-)

Så lidt :-)

 

Jeg bruger en sulfatfri hundeshampoo fra John Masters Organics og Cloud Star Buddy Wash (også sulfatfri) til Vic.

 

Jeg har en 3. stående, en allergishampoo/kløestillende med kæmpenatlysolie, som jeg ikke kan finde nogen ingrediensliste på, hverken på nettet, i indlægssedlen, eller på firmaets hjemmeside. Den er åbenbart enten fyldt med møg, eller top hemmelig af frygt for at nogen kopierer den. Det er Dermocanis fra Boeringer/Ingelheim (den der laver bla. Viacutan olie kapsler). Den har jeg dog ikke hyttet ud, for den kan tage et klø-anfald som en mirakelkur, så det også bliver væk. Så den er god at have stående. Synes bare det er mystisk at man ikke kan finde ingredienserne :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

allergifremkaldende parfume (bla. limonene og linalool i en "sensitiv bla- bla- bla - against itching" shampoo :shock:)

Hvis du føler dig inspireret, så prøv at gennemgå dine egne produkter også :???: Jeg mangler fx. stadig at finde en tandpasta der ikke indeholder limonene - derfor får August børstet tænder kun med vand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du føler dig inspireret, så prøv at gennemgå dine egne produkter også :???: Jeg mangler fx. stadig at finde en tandpasta der ikke indeholder limonene - derfor får August børstet tænder kun med vand.

 

Jeg bruger også selv sulfatfri og klidmosterprodukter :engel:.

 

Ja tandpastaen kender jeg godt til problemet med, selv Kingfishers er der limonene i :???: Forstår godt du tænker over det med din søn. Både flour og limonene er noget bras (IMO).

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 8 years later...

Jeg ser at emne er af ældre dato, men dens relevans er absolut stadig gældende. Jeg har selv svært ved at blive klog på alle de forskellige shampoo, der kan købes og hvad der er bedst at bruge. Det er i hvert fald efter min overbevisning ikke klogt at hælde syntetiske stoffer på hverken min hund eller min egen hud for den sags skyld. Ser at folk også nævner naturlige produkter og endda tandpasta. Min bedre halvdel læste om naturlig shampoo og det blev klart for os at sulfater og andre stoffer kan være noget skidt for os. Dermed også for mine dyr. Jeg har siden skiftet shampoo og bruger i dag primært shampoo baseret på urter og andet naturlig sæbe. Har fx brugt rasul shampoo men andre ler shampoo er sikkert lige gode. Har derfor vekslet mellem forskellige shampooer til Bella som jeg tror er fornuftigt. Desuden er jeg enig i at limonene er noget skidt, der kan give allergi som Tænk også har skrevet en artikel omkring. Inden du køber en shampoo kan et forslag derfor være at tjekke artiklen fra Tænk, for at se om din shampoo indeholder noget bras :-) 

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...