Hop til indhold

Hund som vogter over sine ting


Gæst jeanette&simba
 Share

Recommended Posts

Gæst jeanette&simba

Hej alle sammen

Min hund Simba vogter nogen gange over hans ting.

f.eks. hans kødben, legetøj, bold osv.

En til videre har han kun knoret af os og så er vi gået væk.

Han gør det kun nogen gange.

Da jeg har fætre og kusiner i mellem 4-7 år gammel som ikke helt forstår at de skal gå væk når han knor er jeg lidt urolig ;/

Jeg håber, at i kan hjælpe mig :D

KH Jeanette

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle sammen

Min hund Simba vogter nogen gange over hans ting.

f.eks. hans kødben, legetøj, bold osv.

En til videre har han kun knoret af os og så er vi gået væk.

Han gør det kun nogen gange.

Da jeg har fætre og kusiner i mellem 4-7 år gammel som ikke helt forstår at de skal gå væk når han knor er jeg lidt urolig ;/

Jeg håber, at i kan hjælpe mig :D

KH Jeanette

 

Har lige et par spørgsmål.

 

1. Hvor gammel er Simba?

2. Er der sket nogle forandringer hos jer som kunne have påvirket Simba?

3. Leger børnene alene med Simba?

 

Ellers vil jeg til start fjerne alt hans legetøj/ben når børnene er på besøg, for en sikkerheds skyld. Det vil jo være syndt for både Børnene og Simba, at komme ud i en situation hvor det går galt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altid vigtigt at lære sin hund at det er okay at få taget sit legetøj... også fra helt lille af.

Vi begyndte med det samme da vi fik godzilla, når han fik noget helt vildt lækkert, fx. et godt kødben så gik vi hen efter lidt tid og lige tog det op, og roste ham når han fik det igen uden knurren eller andre reaktioner.

Vi kan også stikke hænderne ned i hans madskål uden problemer, og det er også trænnet ind netop da vi har børn (godt nok ikke små børn men alligevel).

Det er selvfølgelig noget der skal trænes lidt af gangen, og tiden man har benet eller hvad det nu er starter ved et par sekunder, og vi stoppede ved et minut, da vi ikke kunne se den store grund til at blive ved med at forlænge tiden.

Det samme er med legetøj.

Min søster har en dansk svensk, og jeg vil sige at netop med den race er det meget vigtigt, da hun ikke har lært den det så farer den i flsket på folk der tager hendes legetøj.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa.

Min "gamle" hund, havde det samme problem, at knurre eller vise tænder hvis han havde et virkeligt lækkert ben, eller var ved sin madskål, så skulle man holde sig væk..... det udtrykte han ret klart.

ikke, fordi man burde jo ikke være bange for sin egen hund, men jeg synes nu alligevel ikke, at jeg ville udfordre ham, så gik altid væk.

Ham, jeg har nu, Ricko, er fuldstændig ligeglad, hvad du gør, han vogter slet ikke over noget som helst, og det er dejligt. Især, når der kommer nogen på besøg osv. så skal man ikke passe på hunden måske bider eller knurrer af andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanette&simba
Har lige et par spørgsmål.

 

1. Hvor gammel er Simba?

2. Er der sket nogle forandringer hos jer som kunne have påvirket Simba?

3. Leger børnene alene med Simba?

 

Ellers vil jeg til start fjerne alt hans legetøj/ben når børnene er på besøg, for en sikkerheds skyld. Det vil jo være syndt for både Børnene og Simba, at komme ud i en situation hvor det går galt.

 

Simba er 2.5 år gammel. Da han var lille havde han en tendens til, at begynde, at bide og lege med hans kødben og legetøj om natten på det tidspunkt var han meget ung og forstod ikke nej så derfor valgte jeg bare at tage tingene og ligge dem et sted hvor han ikke kunne nå.

 

har så fået af vide af en hundetræner, at det kan være derfor?

 

Børn for ikke lov til, at være sammen med ham alene, han er ikke så vant til børn - og man har jo hørt uhældige ting med hunde, men det er ikke kun med børn, det kan også godt være overfor mig eller bare mennesker omkring ham.

Noglen gange siger han ikke noget og vil have, at jeg skal lege med hans kødben og andre gange makere han ved at knor ..

Jeg håber du forstår hvad jeg mender.

Det er ikke noget kæmpe stort problem, men det kan det jo komme til.

og det er ikke fordi han råber op hjælp - motioner en del med ham og han for opmærksomhed helle tiden ;p

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanette&simba
Hejsa.

Min "gamle" hund, havde det samme problem, at knurre eller vise tænder hvis han havde et virkeligt lækkert ben, eller var ved sin madskål, så skulle man holde sig væk..... det udtrykte han ret klart.

ikke, fordi man burde jo ikke være bange for sin egen hund, men jeg synes nu alligevel ikke, at jeg ville udfordre ham, så gik altid væk.

Ham, jeg har nu, Ricko, er fuldstændig ligeglad, hvad du gør, han vogter slet ikke over noget som helst, og det er dejligt. Især, når der kommer nogen på besøg osv. så skal man ikke passe på hunden måske bider eller knurrer af andre.

Ligepræsis .. er selfølgelig bange for at han bider en dag - har han dog ikke gjort i nu. men stadig væk er der vel noget hunden prøver, at fortælle?:roll:

- Han knurre ikke hvis du giver ham mad i skål - du kan side og tage hans mad uden han siger noget. Han har dog aldrig vidst tænder!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanette&simba
Har lige et par spørgsmål.

 

1. Hvor gammel er Simba?

2. Er der sket nogle forandringer hos jer som kunne have påvirket Simba?

3. Leger børnene alene med Simba?

 

Ellers vil jeg til start fjerne alt hans legetøj/ben når børnene er på besøg, for en sikkerheds skyld. Det vil jo være syndt for både Børnene og Simba, at komme ud i en situation hvor det går galt.

 

Problemet er at de gerne vil lege med ham .. altså f.eks. kaste med bold.

Der var en dag så ville min fætter spille fodbold med ham og da min fætter så ville have bolden (Han skulle til, at tage bolden) så begynde han, at knurre ..

kan selfølgelig godt se, at det er bedst de lader være en til han forstår at delle :D

For vil jo ikke have, at der sker noget

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanette&simba
Det er altid vigtigt at lære sin hund at det er okay at få taget sit legetøj... også fra helt lille af.

Vi begyndte med det samme da vi fik godzilla, når han fik noget helt vildt lækkert, fx. et godt kødben så gik vi hen efter lidt tid og lige tog det op, og roste ham når han fik det igen uden knurren eller andre reaktioner.

Vi kan også stikke hænderne ned i hans madskål uden problemer, og det er også trænnet ind netop da vi har børn (godt nok ikke små børn men alligevel).

Det er selvfølgelig noget der skal trænes lidt af gangen, og tiden man har benet eller hvad det nu er starter ved et par sekunder, og vi stoppede ved et minut, da vi ikke kunne se den store grund til at blive ved med at forlænge tiden.

Det samme er med legetøj.

Min søster har en dansk svensk, og jeg vil sige at netop med den race er det meget vigtigt, da hun ikke har lært den det så farer den i flsket på folk der tager hendes legetøj.

 

Kan jeg godt se, det har bare ikke været et problem før nu.

førhænd kunnej eg sagtens gør det uden nogen problemer!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ligepræsis .. er selfølgelig bange for at han bider en dag - har han dog ikke gjort i nu. men stadig væk er der vel noget hunden prøver, at fortælle?:roll:

- Han knurre ikke hvis du giver ham mad i skål - du kan side og tage hans mad uden han siger noget. Han har dog aldrig vidst tænder!

 

Så, er det jo lidt underligt, at man kan tage maden, hvis det er i en skål, for det kunne jeg feks. ikke med min den gamle hund, der viste han bisserne frem, også i den grad, at det ikke kunne misforståes.... så, jeg skulle ikke have klinket noget.

 

Men jo, hunden må vel prøve at fortælle noget.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanette&simba
Så, er det jo lidt underligt, at man kan tage maden, hvis det er i en skål, for det kunne jeg feks. ikke med min den gamle hund, der viste han bisserne frem, også i den grad, at det ikke kunne misforståes.... så, jeg skulle ikke have klinket noget.

 

Men jo, hunden må vel prøve at fortælle noget.....

 

Ja. Det er lidt mærkeligt, men er der ikke mange hunde som ikke kan lide, at man rør deres mad? - en af mine venner havde det på samme måde.

Når hans hund spiste måtte han ud i gangen - fordi han knurrede af min hund..

Kan jeg godt forstå, men du synes ikke det var noget stort problem?

altså siden du ikke gjorde noget ved det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja. Det er lidt mærkeligt, men er der ikke mange hunde som ikke kan lide, at man rør deres mad? - en af mine venner havde det på samme måde.

Når hans hund spiste måtte han ud i gangen - fordi han knurrede af min hund..

Kan jeg godt forstå, men du synes ikke det var noget stort problem?

altså siden du ikke gjorde noget ved det?

 

Jo, jeg synes ikke om at han knurrede sådan, men jeg troede jo bare, at alle hunde mere eller mindre var sådan, når de havde et eller andet lækkert i deres besidelse.....

Dumme mig:damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanette&simba
Jo, jeg synes ikke om at han knurrede sådan, men jeg troede jo bare, at alle hunde mere eller mindre var sådan, når de havde et eller andet lækkert i deres besidelse.....

Dumme mig:damn:

 

men man lærer jo af det :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis ungerne er 4-7 år gamle, så kunne jeg forestille mig det til en start var nemmere at opdrage på dem end hunden? I den alder burde de godt kunne forstå, hvis du forklare dem at hunden bliver sur hvis de tager dens ting, også selvom det er for at lege og at de skal respektere det hvis den knurre eller går væk...

Du kan jo også give dem 2-3 ting at kaste med, som er så store at hunden ikke kan have dem alle i munde på een gang, så kan de jo kaste en ting mens hunden har en anden i munden, mon ikke den så slipper og løber efter den kastede ting?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige skrevet et helt program til mig selv på min egen hund, der vogtede mad - det gør han ikke mere.

 

Min planlægning var følgende

 

Jeg træner det følgende, når Hugo i forvejen er mæt, fysisk og psykisk velstimuleret, og i starten med en tom skål, og så med noget mad i skålen, der har mindre værdi dvs. er mindre attraktiv for Hugo. Hans barf er det mest attraktive, her forsvarer han mest maden, mens han ikke udviser samme ressourceforsvar af tørre godbidder. Jeg starter derfor uden Barf og med tørre godbidder, hvorefter jeg går over til skinketern og til sidst barfen/ben. Jeg starter også med en skål, der ikke er den, som han normalt får sin barf serveret i.

I selve træningen kaster jeg først maden i en tom skål, så gentages træningen med mad i skålen, og til sidst varieres tidsintervallerne, hvor Hugo har haft adgang til maden, før jeg nærmer mig. Jeg starter med tørre godbidder, så skinketern, og endelig barf/ben i skålen.

 

 

Antecedentforhold/triggere

- Ejer i nærheden af Hugo

- Ejer nærmer sig fra flere vinkler

- Ejer nærmer sig med forskellige hastigheder – går langsomt – går i rask tempo

- Ejer går forbi

- Ejer går direkte mod Hugo

- Ejer tager øjenkontakt til Hugo

- Ejers hånd i nærheden af Hugo

- Ejers hånd i nærheden af skål

- Ejers hånd berører skål ved at lægge en hånd på den men uden at fjerne skålen

- Ejers hånd drejer skål

- Ejers hånd løfter skål

- Ejers hånd berører Hugo, der spiser

- Ovenstående gentages efter forskellige tidsintervaller, hvor Hugo har adgang til maden, før jeg nærmer mig

- Ovenstående gentages med fremmed

- Ovenstående gentages med flere personer i rummet

- Ovenstående gentages med forskellige former for mad i skålen – se min inddeling herover (Tørre godbidder, tern, barf/ben)

 

Senere arbejdes der med

- Kat (bag netdør), som kigger, mens Hugo spiser

 

Trin-for-trin plan

1) Jeg nærmer mig Hugo og tom skål fra få meters afstand, lægger topbelønning (frikadeller) i skålen og går væk. Gentages indtil Hugo har etableret en ny CER.

2)Samme blot fra 1 meters afstand

3) Samme blot fra 2 meters afstand

4) Jeg tager øjenkontakt

5)Jeg nærmer mig Hugo fra 1 meters afstand, bøjer mig lidt mod madskålen, lægger topbelønning i skålen og går væk. Gentages.

6) Samme – blot fra 2 meters afstand.

7) Gentages fra flere vinkler

8) Jeg varierer tiden, jeg holder hånden ved skålen

9)Samme – nu rører jeg blot madskålen 1 sekund

10) Samme – jeg rører i 2 sekunder, 3 sekunder osv indtil jeg kan røre skålen i 30 sekunder

11)Samme – nu tager jeg fat i skålen

12) Samme – jeg drejer skålen lidt i 2 sekunder

13)Samme – tiden øges gradvist, indtil jeg kan dreje skålen i 10 sekunder

14) Jeg løfter skålen, lægger topbelønning i skålen og sætter den ned til Hugo igen

15) samme – nu løfter jeg blot skålen gradvis højere til jeg står med den oprejst, lægger topbelønning i den og giver den retur til Hugo.

16) Jeg nærmer mig Hugo, styger ham på ryggen et sekund og kaster topbelønning i skålen og går væk, Gentages.

17) samme – nu øger jeg gradvis tiden, til jeg kan berøre Hugos ryg i 20 sekunder

18) Ovenstående gentages fra flere vinkler

 

Hvor

I baggangen i hjemmet – senere arbejder der med ressourceforsvaret i flere forskellige miljøer.

 

Særlige hensyn

Hvis Hugo viser tegn på ubehag, fryser, stirrer eller lukker ned, må jeg gå endnu mere gradvis frem og mindske intensiteten af triggerne. Indtil Hugo er tryg, anvender jeg management som nu for at forhindre, at adfærden forværres. Vogter Hugo noget mad ved et uheld undervejs, afleder jeg ham med en anden aktivitet, indtil den nye CER er etableret. Jeg kan aflede med legetøj.

 

Succesraten er 100 %, før jeg går videre til næste trin.

 

Som du kan se handler det om gradvis at øge sværhedsgraden - meget gradvis afhænig af hundens vogten

Der er ingen nem genvej

 

MVH Helle

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanette&simba
Jeg har lige skrevet et helt program til mig selv på min egen hund, der vogtede mad - det gør han ikke mere.

 

Min planlægning var følgende

 

Jeg træner det følgende, når Hugo i forvejen er mæt, fysisk og psykisk velstimuleret, og i starten med en tom skål, og så med noget mad i skålen, der har mindre værdi dvs. er mindre attraktiv for Hugo. Hans barf er det mest attraktive, her forsvarer han mest maden, mens han ikke udviser samme ressourceforsvar af tørre godbidder. Jeg starter derfor uden Barf og med tørre godbidder, hvorefter jeg går over til skinketern og til sidst barfen/ben. Jeg starter også med en skål, der ikke er den, som han normalt får sin barf serveret i.

I selve træningen kaster jeg først maden i en tom skål, så gentages træningen med mad i skålen, og til sidst varieres tidsintervallerne, hvor Hugo har haft adgang til maden, før jeg nærmer mig. Jeg starter med tørre godbidder, så skinketern, og endelig barf/ben i skålen.

 

 

Antecedentforhold/triggere

- Ejer i nærheden af Hugo

- Ejer nærmer sig fra flere vinkler

- Ejer nærmer sig med forskellige hastigheder – går langsomt – går i rask tempo

- Ejer går forbi

- Ejer går direkte mod Hugo

- Ejer tager øjenkontakt til Hugo

- Ejers hånd i nærheden af Hugo

- Ejers hånd i nærheden af skål

- Ejers hånd berører skål ved at lægge en hånd på den men uden at fjerne skålen

- Ejers hånd drejer skål

- Ejers hånd løfter skål

- Ejers hånd berører Hugo, der spiser

- Ovenstående gentages efter forskellige tidsintervaller, hvor Hugo har adgang til maden, før jeg nærmer mig

- Ovenstående gentages med fremmed

- Ovenstående gentages med flere personer i rummet

- Ovenstående gentages med forskellige former for mad i skålen – se min inddeling herover (Tørre godbidder, tern, barf/ben)

 

Senere arbejdes der med

- Kat (bag netdør), som kigger, mens Hugo spiser

 

Trin-for-trin plan

1) Jeg nærmer mig Hugo og tom skål fra få meters afstand, lægger topbelønning (frikadeller) i skålen og går væk. Gentages indtil Hugo har etableret en ny CER.

2)Samme blot fra 1 meters afstand

3) Samme blot fra 2 meters afstand

4) Jeg tager øjenkontakt

5)Jeg nærmer mig Hugo fra 1 meters afstand, bøjer mig lidt mod madskålen, lægger topbelønning i skålen og går væk. Gentages.

6) Samme – blot fra 2 meters afstand.

7) Gentages fra flere vinkler

8) Jeg varierer tiden, jeg holder hånden ved skålen

9)Samme – nu rører jeg blot madskålen 1 sekund

10) Samme – jeg rører i 2 sekunder, 3 sekunder osv indtil jeg kan røre skålen i 30 sekunder

11)Samme – nu tager jeg fat i skålen

12) Samme – jeg drejer skålen lidt i 2 sekunder

13)Samme – tiden øges gradvist, indtil jeg kan dreje skålen i 10 sekunder

14) Jeg løfter skålen, lægger topbelønning i skålen og sætter den ned til Hugo igen

15) samme – nu løfter jeg blot skålen gradvis højere til jeg står med den oprejst, lægger topbelønning i den og giver den retur til Hugo.

16) Jeg nærmer mig Hugo, styger ham på ryggen et sekund og kaster topbelønning i skålen og går væk, Gentages.

17) samme – nu øger jeg gradvis tiden, til jeg kan berøre Hugos ryg i 20 sekunder

18) Ovenstående gentages fra flere vinkler

 

Hvor

I baggangen i hjemmet – senere arbejder der med ressourceforsvaret i flere forskellige miljøer.

 

Særlige hensyn

Hvis Hugo viser tegn på ubehag, fryser, stirrer eller lukker ned, må jeg gå endnu mere gradvis frem og mindske intensiteten af triggerne. Indtil Hugo er tryg, anvender jeg management som nu for at forhindre, at adfærden forværres. Vogter Hugo noget mad ved et uheld undervejs, afleder jeg ham med en anden aktivitet, indtil den nye CER er etableret. Jeg kan aflede med legetøj.

 

Succesraten er 100 %, før jeg går videre til næste trin.

 

Som du kan se handler det om gradvis at øge sværhedsgraden - meget gradvis afhænig af hundens vogten

Der er ingen nem genvej

 

MVH Helle

Tusind tak Helle :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...