Hop til indhold

langhåret ?


Gæst Twiggy
 Share

Recommended Posts

Burde - fordi det står på stambogen, eller?

(de registreres jo som ganske små - og der kan det nogen gange være meget svært at se om det er en langhåret eller bare godt pelset schæfervaps)

 

Men umiddelbart ligner hun meget en kort håret (og endda temmelig kort:blink:) schæfertæve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er min svigermors hund (: og ja hun skulle være købt som langhåret..Men sad lige og kiggede i hendes stambog, og der står intet om langhåret..Derfor jeg blev lidt nysgering, især nu hvor hun vil havde hvalpe på hende.

 

Hun er godt nok lige blevet redt, men hun har alligevel aldrig haft meget længere hår end det hun har nu..i hvert fald ikke efter min mening (:

Link til indlæg
Del på andre sites

men er det ikke en fejl hvis en schæfer er langhåret ?

Vist nok ikke længere, mener jeg har læst at de godt kan stilles på udstillinger nu.

 

 

 

 

Jeg vil bestemt også sige at det er en helt kort-hårs schæfer, dejlig men korthåret ;-)

 

En langhåret ser sådan ud : Lidt om schæferhunde, tages med et grand salt ;) | HUNDESNAKKERI | 24.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er bestemt hvad der betegnes som stockhåret, altså almindeligt pelset. Den store "bamsede" udgave af schæfere hedder langstockhåret, og er kraftig underpels med lang overpels.

 

Oprindeligt var de langhårede ikke godkendt til avl, da den lange pels er en genfejl. I dag kan de godkendes. Men da pelsens længde netop afhænger af genetik, kan opdrætteren hverken garantere at der er eller ikke er langstockhårede i et kuld. Mine biologitimer ligger efterhånden lidt langt væk, men det er noget med om genet for lang pels er dominant eller recessivt , og om derfor en eller begge forældre skal bære genet.

 

Men glæd jer over en sund og rask schæfer, og så pyt med pelsen:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...