Hop til indhold

Samojede tråden


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

@Buddha

Kan se det svar jeg skrev til dine billeder ikke gik igennem, mit net er til tider ret ustabilt, så prøver lige igen :-D Jeg er simpelthen helt forelsket i Motor- han er i dén grad en flot bamse :lun: Især det nederste billed hvor han er våd og sidder med tungen ud af munden- det er SÅ charmerende :hjerte:

 

Tusind tak :kys: men den nederste er godt nok Voodoo - jeg glemmer vist at andre jo ikke kan se forskel.

Hvad tager hun på om ugen? Voodoo cirka 1 kilo, Motor var vist næsten oppe på halvandet..

Jamen ja, jeg forstår jo godt skræk, vores første, Buddha, havde hd. Vi opdagede det da han var omkring 5 mdr, han var hjulbenet og så begyndte hans hofter at sige en kliklyd - vi fik ham fotograferet af en som havde god forstand på det, man fotograferer jo ikke normalt før tidligst 1 år da knoglerne stadig er meget bløde..

 

Hvis du er meget i tvivl om det med hendes vægt, så ring til opdrætteren, hun kender både din hund, søskende og forældre, så hun kan svare dig meget bedre. Og opdrættere vil jo rigtig gerne hjælpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 180
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hihi ja, kun 27. Troede 25, men så var vi ved dyrlægen og der vejede han alligevel 27..

 

Ja hun lyder stor :-D Men det er jo ligemeget.

 

Kender desværre ikke nogle på Fyn som trækker, du må se om du kan finde nogle konkurrencer til efterår/vinter og så komme ud og snakke med dem og se om i ikke kan få en aftale om nogle ture med nogle der.

 

Hi hi, ok altså jeg troede at hanhunde lå på omkring 30 kg? :engel: Så hvis du havde håbet at Motor lå på omkring 25 kg, ja så kan jeg bedre forstå at Tippi er større end alle hanhunde vi møder. :roll: Og hun får stadig flere muskler og sådan noget siger dyrlægen, så hun bliver nok lidt større endnu.

 

Men ja du har ret, det er fuldstændig lige meget. :-D Hun er en fantastisk hund. En kæmpe bamse, fræk, selvstændig og dominerende men samtidig noget af det mest kærlige og venlige. Hun elsker alt og alle (altså på nær lige: katte, fugle, mus, rotter og frøer). :slem:

 

Og ja, jeg regner også med at finde nogle konkurrencer og forhåbelig få snakket med en masse. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hi hi, ok altså jeg troede at hanhunde lå på omkring 30 kg? :engel: Så hvis du havde håbet at Motor lå på omkring 25 kg, ja så kan jeg bedre forstå at Tippi er større end alle hanhunde vi møder. :roll: Og hun får stadig flere muskler og sådan noget siger dyrlægen, så hun bliver nok lidt større endnu.

 

Men ja du har ret, det er fuldstændig lige meget. :-D Hun er en fantastisk hund. En kæmpe bamse, fræk, selvstændig og dominerende men samtidig noget af det mest kærlige og venlige. Hun elsker alt og alle (altså på nær lige: katte, fugle, mus, rotter og frøer). :slem:

 

Og ja, jeg regner også med at finde nogle konkurrencer og forhåbelig få snakket med en masse. :blink:

 

Hanner ligger vist alt imellem 24 og 30-32kg. Jo mindre vægt, jo mindre at slæbe på når de løber. Men ved ikke hvor meget det betyder når man bare konkurrerer i lille dk.

 

Ærgeligt du ikke bor på sjælland, for så kunne du have været med os til vinter..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jannie H
Tusind tak :kys: men den nederste er godt nok Voodoo - jeg glemmer vist at andre jo ikke kan se forskel.

Hvad tager hun på om ugen? Voodoo cirka 1 kilo, Motor var vist næsten oppe på halvandet..

Jamen ja, jeg forstår jo godt skræk, vores første, Buddha, havde hd. Vi opdagede det da han var omkring 5 mdr, han var hjulbenet og så begyndte hans hofter at sige en kliklyd - vi fik ham fotograferet af en som havde god forstand på det, man fotograferer jo ikke normalt før tidligst 1 år da knoglerne stadig er meget bløde..

 

Hvis du er meget i tvivl om det med hendes vægt, så ring til opdrætteren, hun kender både din hund, søskende og forældre, så hun kan svare dig meget bedre. Og opdrættere vil jo rigtig gerne hjælpe.

 

Nej er det Voodoo på det billed? Jamen du godeste de ligner hinanden :lun: Hvor gammel og hvor stor er han?

Åhh stakkels Buddha hunden... Kunne dyrlægen gøre noget for ham eller? :megaked:

 

Jeg har lige skrevet til opdrætter for at høre hendes mening. Hun vejede 4,4 kg da vi fik hende for 17 dage siden, sååå hun har taget en del på..

 

Vi skal til hvalpetræning for første gang idag. Selvom hun kun er 10uger og nok lidt for ung, er alternativet at vi først kan komme igang til foråret. Så det bliver meget spændende, især efter vi havde en MEGET uheldig oplevelse igår aftes hvor en muskelhund (okay racen er irelevant) var sluppet ud af dens indhegning og gik til angreb på Malou. Håber ikke hun er blevet bange for andre hunde nu...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke nogen, men kunne det være en idé at kigge inde på Polarhundeklubbens forum. Der er i hvert fald nogle aktiviteter listet. Ellers kunne du måske høre de fynske opdrættere, om de kender til noget. Der er jo en masse træninger, der ikke bliver annonceret nogle steder, men hvor man måske alligevel kan få sig fedtet ind og få info.

 

Jeg har selv planer om, at min basse skal lære miljøet fra starten, så han bliver slæbt med til træninger her fra efteråret af, så han ved hvad det går ud på, når han forhåbentlig selv skal trække næste efterår. Jeg bor så i Nordsjælland, hvor der foregår en masse træning

 

Ja, ok tak. Jeg prøver at kigge der. :genert::-D

 

Det er lidt svært når jeg ikke har de vilde kontakter på Fyn. Jeg ved faktisk slet ikke om der er nogen opdrættere her, som køre løb. :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hanner ligger vist alt imellem 24 og 30-32kg. Jo mindre vægt, jo mindre at slæbe på når de løber. Men ved ikke hvor meget det betyder når man bare konkurrerer i lille dk.

 

Ærgeligt du ikke bor på sjælland, for så kunne du have været med os til vinter..

 

Nå okay. :blink:

 

Og ja, det er godt nok ærgerligt. :roll: Det kunne bare have været rigtig fedt. Det ville jeg ellers meget gerne. :-) Øv øv..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej er det Voodoo på det billed? Jamen du godeste de ligner hinanden :lun: Hvor gammel og hvor stor er han?

Åhh stakkels Buddha hunden... Kunne dyrlægen gøre noget for ham eller? :megaked:

 

Jeg har lige skrevet til opdrætter for at høre hendes mening. Hun vejede 4,4 kg da vi fik hende for 17 dage siden, sååå hun har taget en del på..

 

Vi skal til hvalpetræning for første gang idag. Selvom hun kun er 10uger og nok lidt for ung, er alternativet at vi først kan komme igang til foråret. Så det bliver meget spændende, især efter vi havde en MEGET uheldig oplevelse igår aftes hvor en muskelhund (okay racen er irelevant) var sluppet ud af dens indhegning og gik til angreb på Malou. Håber ikke hun er blevet bange for andre hunde nu...

 

 

Hejsa, jeg har selv en samojede ude fra Gitte/Cabaka og det bedste råd, som du også har gjort, er at skrive/ringe til Gitte for hun er altså det bedste bud på hjælp når det er en hund du har købt ved hende og hun har også så mange erfaringer med foder og hundene :) Har selv benyttet mig meget af at skrive til hende når jeg var i tvivl eller havde spørgsmål, har også været ude ved hende i foråret med Felix, fordi hans hofte sagde sådan en knæk lyd når han gik sidelæns - så hun mærkede på ham osv. og kunne berolige mig med at han stadig var meget løs og at det hele ikke havde sat sig endnu, for jeg var straks bekymret for at det skulle være noget galt med hofterne!

Hvad angår vægt kan jeg hører der er meget forskel på hvad han-,hunhunde skal veje. Felix er stor og høj, men vejer ikke mere end 26kg, og syntes egentlig han fulgte Gittes vægtskema meget godt, men hun har selv sagt det er vejledende og kommer an på hvalpens størrelse osv. Men jeg brugte så det foder hun også bruger, Pro Plan Puppy og så fik han også det der naturpulver Hokamix som også var super godt.

 

Men sikke en træls oplevelse for hende med sådan en kamphund, håber ikke hun får meen af det, eller har reageret på det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej er det Voodoo på det billed? Jamen du godeste de ligner hinanden :lun: Hvor gammel og hvor stor er han?

Åhh stakkels Buddha hunden... Kunne dyrlægen gøre noget for ham eller? :megaked:

 

Jeg har lige skrevet til opdrætter for at høre hendes mening. Hun vejede 4,4 kg da vi fik hende for 17 dage siden, sååå hun har taget en del på..

 

Vi skal til hvalpetræning for første gang idag. Selvom hun kun er 10uger og nok lidt for ung, er alternativet at vi først kan komme igang til foråret. Så det bliver meget spændende, især efter vi havde en MEGET uheldig oplevelse igår aftes hvor en muskelhund (okay racen er irelevant) var sluppet ud af dens indhegning og gik til angreb på Malou. Håber ikke hun er blevet bange for andre hunde nu...

 

Ja hvalpen er Voodoo - han er 4 måneder. Og væææældigt sød og balladeagtig :lol: Han er altid beskidt eller sulten. Medmindre han sover :mrgreen: Han vejede vist 13,5 kilo i sidste uge.

 

Øv med hunden der hoppede på hende. Voodoo fik osse et ordentligt fur af en dsg :cry: Men tror han er helt ok, jeg blev siddende og gav ham godbidder indtil han lignede en der havde glemt det, ellers må du bare ud og finde nogle søde hunde der ligner den der hoppede på hende, det virker rigtigt godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå okay. :blink:

 

Og ja, det er godt nok ærgerligt. :roll: Det kunne bare have været rigtig fedt. Det ville jeg ellers meget gerne. :-) Øv øv..

 

Hvis du kommer herover engang, så siger du bare til. Det skal bare være koldt nok, med Motors kæmpe pels, vil jeg hellere starte lidt senere, end lidt for tidligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889
Hvis du kommer herover engang, så siger du bare til. Det skal bare være koldt nok, med Motors kæmpe pels, vil jeg hellere starte lidt senere, end lidt for tidligt.

 

Kan Carlo tilluske sig en plads i spandet på et tidspunkt??

Tror han ville syntes det er helt vildt fantastisk... Noget sjovere end bare at trække en cykel :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du kommer herover engang, så siger du bare til. Det skal bare være koldt nok, med Motors kæmpe pels, vil jeg hellere starte lidt senere, end lidt for tidligt.

 

Mange tak, det skal jeg nok gøre. :-D

 

Og hold op hvor er vi to herhjemme som glæder sig til koldt efterår og rigtig vinter!!:banan: Tippi har det virkelig også forfærdelig varmt, vi hader begge sol og varme.. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan Carlo tilluske sig en plads i spandet på et tidspunkt??

Tror han ville syntes det er helt vildt fantastisk... Noget sjovere end bare at trække en cykel :blink:

 

Ja selvfølgelig - men så skal vi nok være 3, så vi ikke sætter 2 intakte lige ved siden af hinanden, Motor kan godt brumme og har brug for helt rolig situation, vi har desværre mødt lidt for mange sure hanner, og han kører jo i pænt højt (og larmende :mrgreen:) gear når han skal afsted.. Men lad os helt klart finde ud af det :-D Voodoo kan jo heller ikke så meget igen før næste vinter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åhh stakkels Buddha hunden... Kunne dyrlægen gøre noget for ham eller? :megaked:

 

Hov sprang over dit spørgsmål - nej, eller jo, han kunne gøre noget, men det var HD i begge hofter og det var meget, så hele hans "ungdom" ville blive at skåne ham, operere ham, genoptræne og så ville de alligevel nok kun kunne give ham een kunstig hofte, dvs den anden ville stadig være fucked. Så da dyrlægen sagde alt det og bagefter at han ikke kunne garantere om han kunne blive 2 eller 5 år, så valgte vi ja, øv den mest nederen udgang, for os, tror det var det bedste for ham :megaked:

Håber aldrig det samme for nogen som helst andre, puha :cry: Det er ufatteligt så hurtigt man bliver så glad for sine små hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov sprang over dit spørgsmål - nej, eller jo, han kunne gøre noget, men det var HD i begge hofter og det var meget, så hele hans "ungdom" ville blive at skåne ham, operere ham, genoptræne og så ville de alligevel nok kun kunne give ham een kunstig hofte, dvs den anden ville stadig være fucked. Så da dyrlægen sagde alt det og bagefter at han ikke kunne garantere om han kunne blive 2 eller 5 år, så valgte vi ja, øv den mest nederen udgang, for os, tror det var det bedste for ham :megaked:

Håber aldrig det samme for nogen som helst andre, puha :cry: Det er ufatteligt så hurtigt man bliver så glad for sine små hunde.

 

Åh, hvor gør det mig ondt at læse, det er absolut rædselsfuldt at gennemleve. Jeg har også prøvet at aflive en 6 mdr. gammel hvalp pga HD :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, hvor gør det mig ondt at læse, det er absolut rædselsfuldt at gennemleve. Jeg har også prøvet at aflive en 6 mdr. gammel hvalp pga HD :megaked:

 

Har du? Ja det er sørme det mest nederen i hele verdenen. Hvad hed han/hun?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du? Ja det er sørme det mest nederen i hele verdenen. Hvad hed han/hun?

 

Ja, det har jeg. Det var en golden retriever hvalp. Det var HD i albuerne.

Det er mange år siden efterhånden, men man har nok altid "HD-spøgelse" med sig derefter

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fischer

Tænkte på, når i nu har lavet en tråde om de dejlige samojeder, og nogen af jer faktisk skriver hvor i har jeres hunde fra, så kunne det være sjovt at høre hvorfor i valgte at få en samojede, hvad i lagde vægt på da i valgte kennel at købe fra, og hvorfor i så valgte den kennel i gjorde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænkte på, når i nu har lavet en tråde om de dejlige samojeder, og nogen af jer faktisk skriver hvor i har jeres hunde fra, så kunne det være sjovt at høre hvorfor i valgte at få en samojede, hvad i lagde vægt på da i valgte kennel at købe fra, og hvorfor i så valgte den kennel i gjorde :-D

 

Jeg valgte en samojedhund, fordi den bare "passer" til mig. Vi har så meget til fælles, temperamentmæssigt, motionsmæssigt osv. :5up:

 

Jeg er selv meget aktiv og dyrker meget fodbold, svømmer, løber, cykler og vandrer. Så jeg ville have en hund, som også er aktiv og som direkte ville elske at være ude hele dagen. :-D

 

Samtidig betyder det rigtig meget for mig, at min hun kan med alt og alle. Jeg har ikke brug for en vagthund til at beskytte mig. :blink:

 

Og jeg syntes at det er et fantastisk træk at hun samtidig er meget meget selvstændig og ikke har behov for at klinge op ad mig hele tiden og blive nusset 24/7.

 

Jeg elsker at hun er glad for sit eget selvskab og kan tænke selv. :slem: Hun er intelligent, så hun forstår udemærket godt, hvad jeg vil have hende til at gøre, men hvis hun ikke kan se nogen god grund til det så gør hun det simpelthen ikke. :genert: Og det syntes jeg er lækkert, jeg har ikke brug for en hund som springer ud fra en klippe, bare fordi jeg beder hende om det, hehe. :cool:

 

Jeg gider ikke at snakke om kennel, for hun er ikke fra en kennel. For mig var det vigtigste at jeg vidste at hun var 100% ren og fra sunde forældre/linjer bla. fordi jeg gerne vil bruge hende til løb. :lun:

 

Hendes fantastiske udseende er simpelthen bare en bonus. :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænkte på, når i nu har lavet en tråde om de dejlige samojeder, og nogen af jer faktisk skriver hvor i har jeres hunde fra, så kunne det være sjovt at høre hvorfor i valgte at få en samojede, hvad i lagde vægt på da i valgte kennel at købe fra, og hvorfor i så valgte den kennel i gjorde :-D

 

Samojede fordi den er lavet til noget vi synes ville være sjovt at bruge fritid på (træk), og samojede i stedet for husky/mutte, fordi vi boede et sted med ufattelig mange, intakte hanhunde. Så tænkte vi et eller andet sted, at samojeden nok ville få færre hug der.. polarhunde kan godt have et kropssprog som provokerer andre hunde, synes jeg. Også Motor nogle gange, det er nok den lette gang og så halen der jo ligger så højt oppe som muligt.

 

Nåmen vi (eller, jeg) var ligeglad om der var tavle eller ej, vi var ude ved et par stykker med tavle men der var ikke hvalpe nok da vi kom så sent, så endte med en uden. Han viste sig jo så at have HD. - Havde selvfølgelig spurgt til hoftetjek af forældrene, hvilket de havde fået.... det havde de så bare ikke :???:

 

Derfor blev den næste, Motor, valgt udfra sundhed og nærmest kun sundhed (ej, opdrætter var også rigtig sød, og så kan jeg godt lide mindre, sådan lidt hyggeopdræt). Alle tjekkede ham og hans linier tæt på og langt fra på hundeweb, og han fik jo heldigvis A og 0 da han blev fotograferet :lun:

 

Nå men så havde jeg jo lært SÅ meget om at kigge linier, og så blev jeg endnu mere krævende da jeg skulle finde Voodoo :mrgreen: Ville have det hele, fokuseret opdræt, far-hund med godt temperament (vi kender ikke Motors far forresten, har ellers prøvet at få hans oplysninger), morhund som blev brugt til træk (også gerne far selvf) osv. Fandt guldåren godt oppe i Sverige, og jeg er mildest talt lykkelig for den opdrætter - er også venner med næsten alle Voodoos søskende på Facebook, og glæder mig SÅ meget til at se dem, når vi engang skal til Furudal og konkurrere :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jannie H
Ja hvalpen er Voodoo - han er 4 måneder. Og væææældigt sød og balladeagtig :lol: Han er altid beskidt eller sulten. Medmindre han sover :mrgreen: Han vejede vist 13,5 kilo i sidste uge.

 

Øv med hunden der hoppede på hende. Voodoo fik osse et ordentligt fur af en dsg :cry: Men tror han er helt ok, jeg blev siddende og gav ham godbidder indtil han lignede en der havde glemt det, ellers må du bare ud og finde nogle søde hunde der ligner den der hoppede på hende, det virker rigtigt godt.

 

Hold da op Voodoo er en stor (og lækker) vaps, han lyder som en rigtig sammi :lun:

 

Malou er heldigvis okay efter mødet med den aggressive hund, og klarede den første hvalpetræning med usædvanligt godt humør :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jannie H
Hejsa, jeg har selv en samojede ude fra Gitte/Cabaka og det bedste råd, som du også har gjort, er at skrive/ringe til Gitte for hun er altså det bedste bud på hjælp når det er en hund du har købt ved hende og hun har også så mange erfaringer med foder og hundene :) Har selv benyttet mig meget af at skrive til hende når jeg var i tvivl eller havde spørgsmål, har også været ude ved hende i foråret med Felix, fordi hans hofte sagde sådan en knæk lyd når han gik sidelæns - så hun mærkede på ham osv. og kunne berolige mig med at han stadig var meget løs og at det hele ikke havde sat sig endnu, for jeg var straks bekymret for at det skulle være noget galt med hofterne!

Hvad angår vægt kan jeg hører der er meget forskel på hvad han-,hunhunde skal veje. Felix er stor og høj, men vejer ikke mere end 26kg, og syntes egentlig han fulgte Gittes vægtskema meget godt, men hun har selv sagt det er vejledende og kommer an på hvalpens størrelse osv. Men jeg brugte så det foder hun også bruger, Pro Plan Puppy og så fik han også det der naturpulver Hokamix som også var super godt.

 

Men sikke en træls oplevelse for hende med sådan en kamphund, håber ikke hun får meen af det, eller har reageret på det?

 

Jeg har snakket med Gitte idag og hun har heldigvis sagt go' for Malou's vægt, de andre hvalpe fra kuldet som endnu ikke er flyttet hjemmefra er omkring samme størrelse- heldigvis :slem:

Malou har heldigvis ikke reageret efter mødet med hunden, eller jo, den første hund hun mødte efter var en Papillon på 6 mdr. var hun panisk angst, men efter at have hilst på den var hun på toppen igen :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid haft golden retrievere, men vi ville gerne prøve noget andet. Jeg ville gerne have haft en australian shepherd, men dem var min mand ikke så begejstret for, så vi kiggede videre og faldt over den smukke hvide bamse, og jo mere vi læste og hørte, jo mere begejstrede blev vi. Vi ville gerne have en hund, vi kunne være aktive med, som var glad for familien og første gang vi var ude og møde samojeder faldt vi for, at de var tæt på een, men ikke helt op i fjæset som andre racer vi kender ;)

 

Siden hen har vi fundet ud af, at vi klart skal ud og køre med ham, min mand er især fascineret af det løb, hvor hunden trækker en pulky (hedder det ikke det ??) og så selv løber ved siden af hunden.

 

Nååå jo og så skal jeg spinde dejlig uld af den fældende pels, hehe...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jannie H
Hov sprang over dit spørgsmål - nej, eller jo, han kunne gøre noget, men det var HD i begge hofter og det var meget, så hele hans "ungdom" ville blive at skåne ham, operere ham, genoptræne og så ville de alligevel nok kun kunne give ham een kunstig hofte, dvs den anden ville stadig være fucked. Så da dyrlægen sagde alt det og bagefter at han ikke kunne garantere om han kunne blive 2 eller 5 år, så valgte vi ja, øv den mest nederen udgang, for os, tror det var det bedste for ham :megaked:

Håber aldrig det samme for nogen som helst andre, puha :cry: Det er ufatteligt så hurtigt man bliver så glad for sine små hunde.

 

Åh nej, det må være SÅ forfærdeligt for jer :megaked: Det gør så forfærdelig ondt at miste :megaked: Og ja, lad os håbe INGEN kommer til at opleve det!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...