Hop til indhold

Valg af Aussie-kennel


soegaard
 Share

Recommended Posts

Hej med jer

 

Jeg er næsten ny herinde, eller det vil sige, jeg er ny i at skrive indlæg, men har været med på en kigger meeeeeget længe.

 

Nu er kæresten og jeg så kommet dertil hvor en hund er kommet meget tættere på. Jeg har villet have hund lige så længe jeg kan huske, men først nu, 25 år senere passer det ind i vores liv.

 

Jeg har kigget og kigget, og forelsket mig i Aussien pga. charme, skøre påfund, alsidighed og meget andet....

 

Det er endnu ikke afgjort om det bliver en Aussie, da vi trods alt ikke kan ændre på det faktum at vi vil være første gangs hundeejere....

Jeg har gennem de senere år læst og læst herinde og på diverse andre hjemmesider. Lige færdiggjort "Fra Hvalp til hund", bestilt "Hvalpen" på biblioteket og de kommende måneder skal bruges til at undersøge endnu mere og besøge opdrættere. Helst uden hvalpe i første omgang.

 

Hunden er først og fremmest familiehund, men den kommer til træning fra hvalp, og vil så efterfølgende fortsætte med "noget" træning, alt efter hvad den og vi vil synes er sjovest.

Min kæreste løber en del, så når den er udvokset kan han tage den med på længere ture, og jeg skal som nævnt gå til træning og "lege"/træne i hverdagen....

 

Det skal lige siges at vi bor på 2. sal, men med elevator og har fælled og masser af grønne arealer lige i nærheden. Desuden har vi bil så vi kan komme på opdagelse, og måske ud og prøve den på får....

 

Egentlig blev det et langt indlæg, for spørgsmålet er egentlig mere om I kan anbefale opdrættere og hvorfor præcis denne?

 

Spørg endelig hvis der er noget der mangler, vi er meget interesserede i at lære og blive klogere....

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 120
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Chili Con Caia

Der findes efterhånden en del opdrættere, så det er bare om at komme ud at besøge dem, evt. tage på udstilling, div. konkurrencer for at se så mange forskellige Aussies i aktion.

 

Da vi selv var på udkig efter vores aussie pige besøgte vi flere forskellige før vi besluttede os, hvilket vi er rigtig glade for at ha gjort.

 

Har I tænkt over om den skal bruges til udstilling evt. ?

 

Vi er efterhånden en god håndfuld her inde fra der har denne skønne race, heriblandt har vi faktisk en opdrætter her på HF:klap:

Hun ved virkelig noget om aussien...

 

Jeg er ikke tilhænger af at anbefale den ene frem for den anden.

Vi er så forskellige, så mit bedste råd er først og fremmest bare at I skal ud at se jer omkring, og virkelig finde ud af om det er racen for jer:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes efterhånden en del opdrættere, så det er bare om at komme ud at besøge dem, evt. tage på udstilling, div. konkurrencer for at se så mange forskellige Aussies i aktion.

 

Da vi selv var på udkig efter vores aussie pige besøgte vi flere forskellige før vi besluttede os, hvilket vi er rigtig glade for at ha gjort.

 

Har I tænkt over om den skal bruges til udstilling evt. ?

 

Vi er efterhånden en god håndfuld her inde fra der har denne skønne race, heriblandt har vi faktisk en opdrætter her på HF:klap:

Hun ved virkelig noget om aussien...

 

Jeg er ikke tilhænger af at anbefale den ene frem for den anden.

Vi er så forskellige, så mit bedste råd er først og fremmest bare at I skal ud at se jer omkring, og virkelig finde ud af om det er racen for jer:5up:

 

Tak for tippet...syntes bare ikke lige vi kunne finde nogen "arrangementer", gerne på Sjælland....ellers kigger vi måske bare ikke de rigtige steder??

 

Planen var ikke umiddelbart udstilling, men mere en "hundesport", tænkte at det ville passe sådan en vuffer godt...

 

Okay, havde ikke set at der er en opdrætter...må man spørge hvem??? (ellers er du velkommen til at smide en PB)

 

Endnu en gang tak....:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for tippet...syntes bare ikke lige vi kunne finde nogen "arrangementer", gerne på Sjælland....ellers kigger vi måske bare ikke de rigtige steder??

 

Planen var ikke umiddelbart udstilling, men mere en "hundesport", tænkte at det ville passe sådan en vuffer godt...

 

Okay, havde ikke set at der er en opdrætter...må man spørge hvem??? (ellers er du velkommen til at smide en PB)

 

Endnu en gang tak....:banan:

 

Det er brugeren Aussiepower, der er opdrætter. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Du kan gå ind på www.hundeweb.dk

 

Der kan I evt. gå ind under lydighedsprøver og se om der er nogen på sjælland... Eller under Rally prøver...

I kan også på hundeweb se hvornår der næste gang er udstilling, her kommer der jo rigtig mange opdrættere:mrgreen:

 

Eller også kan I tage ud at se nogen træne med deres Aussie hvis I kender nogen.

 

www.amagerlands.dk har et par stk. på de forskellige hold. Jeg går der selv med min Aussie bl.a. :5up:

 

Opdrætteren her inde fra har brugernavnet Aussiepower så vidt jeg husker. hun er vældig sød;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Der er selvf. ingen garanti for at der er aussies til div. prøver.. MEN! Der er nok altid et par stykker:lol:

 

Og ja HF er et godt sted at være når man skal blive klog på det med hunde:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil heller ikke anbefale nogle opdrættere frem for andre men ihvertfald er man nødtil at gøre sig klart hvad man forventer af opdrætteren og om det er en hund der er "køkkenopdrættet" man vil have.. Dette vil jeg klart anbefale da det jo er mest en familie hund i søger.:5up:

Jeg har selv en Aussie pige på 11 mdr og har ikke fortrudt et eneste sekund at jeg har valgt netop denne race :klap: Hun lever fuldt og helt op til mine forventninger både herhjemme med de andre hunde og når vi træner..

 

Lige pt går jeg med en brækket knogle i min fod men min veninde har overtaget træningen af min Aussie og det klarer hun bare super godt (både hund og veninde :))

Det ville ikke kunne lade sig gøre med min Västgötha spids... hun er for mor fikseret....:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gud er hun opdrætter? :mrgreen:

 

- Hende skal jeg have en snak med om nogle år :hjerte:

 

Fnis, det er altså mig der har "produceret" Linda's Koda :mrgreen:

 

Men jeg har ikke nogle hvalpeplaner lige forløbig, men om nogle år kan det da godt være :blink:

 

Trådstarter: Som det allerede er blevet nævnt, vil det være en god ide, at besøge forskellige opdrættere for at lære mere om racen -og måske samtidig, finde sin kommende opdrætter :-D

 

www.australianshepherd.dk finder du en liste over opdrættere i DK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fnis, det er altså mig der har "produceret" Linda's Koda :mrgreen:

 

Men jeg har ikke nogle hvalpeplaner lige forløbig, men om nogle år kan det da godt være :blink:

 

Trådstarter: Som det allerede er blevet nævnt, vil det være en god ide, at besøge forskellige opdrættere for at lære mere om racen -og måske samtidig, finde sin kommende opdrætter :-D

 

www.australianshepherd.dk finder du en liste over opdrættere i DK.

 

Gud vidste jeg ikke :genert:..

Om nogle år er også helt fint :blink:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fnis, det er altså mig der har "produceret" Linda's Koda :mrgreen:

 

Men jeg har ikke nogle hvalpeplaner lige forløbig, men om nogle år kan det da godt være :blink:

 

Trådstarter: Som det allerede er blevet nævnt, vil det være en god ide, at besøge forskellige opdrættere for at lære mere om racen -og måske samtidig, finde sin kommende opdrætter :-D

 

 

Du kunne da godt lige lave et kuld hvalpe, det ville passe fint til foråret :genert:

 

Spøg til side, det var bestemt også vores plan at tage kontakt itl forskellige opdrættere og høre om vi måtte komme forbi og snakke og gramse på lækre, lækre aussier.....:slem:

Så krydser vi bare fingre for at der også er nogen der vil overlade et vidunder til os....:vedikke:

 

Tænkte bare at det kunne jo bestemt være at alle i kloge hoveder herinde havde nogle guldkorn til os....:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kunne da godt lige lave et kuld hvalpe, det ville passe fint til foråret :genert:

 

Spøg til side, det var bestemt også vores plan at tage kontakt itl forskellige opdrættere og høre om vi måtte komme forbi og snakke og gramse på lækre, lækre aussier.....:slem:

Så krydser vi bare fingre for at der også er nogen der vil overlade et vidunder til os....:vedikke:

 

Tænkte bare at det kunne jo bestemt være at alle i kloge hoveder herinde havde nogle guldkorn til os....:5up:

 

Hehe, ja det kunne jeg selvfølgelig godt, hvis ikke det lige var fordi jeg ikke har nogle egnede tæver pt., det besværliggøre altså det der med at få hvalpe lidt :mrgreen:

 

Jamen mit bedste guldkorn er sådanset at springe ud i det og besøg flere forskellige opdrættere og møde en masse aussiere, kun på den måde bliver I rigtig kloge på racen :-D

Udstillinger er som nævnt også et sted hvor man kan møde en del aussiere, det vil selvfølgelig primært være aussies af udstillingslinjer I møder der, men hvis I "bare" er interesseret i en familiehund der "bare" skal trænes lidt på hygge/aktiverings plan, er det også umiddelbart udstillingslinjer jeg vil anbefale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe, ja det kunne jeg selvfølgelig godt, hvis ikke det lige var fordi jeg ikke har nogle egnede tæver pt., det besværliggøre altså det der med at få hvalpe lidt :mrgreen:

 

Jamen mit bedste guldkorn er sådanset at springe ud i det og besøg flere forskellige opdrættere og møde en masse aussiere, kun på den måde bliver I rigtig kloge på racen :-D

Udstillinger er som nævnt også et sted hvor man kan møde en del aussiere, det vil selvfølgelig primært være aussies af udstillingslinjer I møder der, men hvis I "bare" er interesseret i en familiehund der "bare" skal trænes lidt på hygge/aktiverings plan, er det også umiddelbart udstillingslinjer jeg vil anbefale.

 

Men er der SÅ stor forskel på linjerne endnu?? Var ikke lige mit indtryk, men jeg er jo også spritny.....:oops:

Og undskyld alle spørgsmålene.....:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er der SÅ stor forskel på linjerne endnu?? Var ikke lige mit indtryk, men jeg er jo også spritny.....:oops:

Og undskyld alle spørgsmålene.....:engel:

 

Oh yes, der er en del forskel på en aussie af hardcore arbejdslinjer og en af ditto udstillingslinjer, både på udseenet, men bestemt også indvendigt ;-)

 

En aussie af udstillingslinjer, er stadig en rigtig aktiv hund og kræver stadig aktivering for at være godt tilpas og ikke selv finde på for mange unoder -nogle unoder må man næsten altid påregne med en aussie :mrgreen:

Men en aussie af rene arbejdslinjer, kræver som regel endnu mere..

Link til indlæg
Del på andre sites

Oh yes, der er en del forskel på en aussie af hardcore arbejdslinjer og en af ditto udstillingslinjer, både på udseenet, men bestemt også indvendigt ;-)

 

En aussie af udstillingslinjer, er stadig en rigtig aktiv hund og kræver stadig aktivering for at være godt tilpas og ikke selv finde på for mange unoder -nogle unoder må man næsten altid påregne med en aussie :mrgreen:

Men en aussie af rene arbejdslinjer, kræver som regel endnu mere..

 

Det er jo præcis derfor vi har brug for sådan nogle som jer..... (altså vi er jo klar over at det er en yderst aktiv hund vi har kig på...):5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er der SÅ stor forskel på linjerne endnu?? Var ikke lige mit indtryk, men jeg er jo også spritny.....:oops:

Og undskyld alle spørgsmålene.....:engel:

 

Oh, by the way, der er også ofte forskel i temperamentet, på en aussie af udstillingslinjer og en af arbejdslinjer, arbejdslinjerne er ofte skarpere og har bevaret mere at det oprindelige aussie temperament, med resaverethed, vagtinstink osv. hvor mange udstillingslinjer avles mod at være mere bløde og imødekommende.

 

Ved godt jeg staver af h til i dag, beklager :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Oh yes, der er en del forskel på en aussie af hardcore arbejdslinjer og en af ditto udstillingslinjer, både på udseenet, men bestemt også indvendigt ;-)

 

En aussie af udstillingslinjer, er stadig en rigtig aktiv hund og kræver stadig aktivering for at være godt tilpas og ikke selv finde på for mange unoder -nogle unoder må man næsten altid påregne med en aussie :mrgreen:

Men en aussie af rene arbejdslinjer, kræver som regel endnu mere..

Se det er derfor du er guld værd:-) nu ved jeg godt at der er stor forskel, som du selv er lidt inde på i dit indlæg her. Men altså du ved bare så meget!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Oh, by the way, der er også ofte forskel i temperamentet, på en aussie af udstillingslinjer og en af arbejdslinjer, arbejdslinjerne er ofte skarpere og har bevaret mere at det oprindelige aussie temperament, med resaverethed, vagtinstink osv. hvor mange udstillingslinjer avles mod at være mere bløde og imødekommende.

 

Ved godt jeg staver af h til i dag, beklager :oops:

 

Ingen problemer, er bare super glad for al inputtet :5up:

 

Misbruger lige al din hjælp og spørger lidt mere....:oops:

 

Hvad skal vi være opmærksom på i forhold til sundhed?? AD, HD noget med øjnene og....!?!??

 

(puuuuuha, der er meget at sætte sig ind i for en kommende hundeejer, men glææææææder mig :lun: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil heller ikke anbefale nogle opdrættere frem for andre men ihvertfald er man nødtil at gøre sig klart hvad man forventer af opdrætteren og om det er en hund der er "køkkenopdrættet" man vil have.. Dette vil jeg klart anbefale da det jo er mest en familie hund i søger.:5up:

Jeg har selv en Aussie pige på 11 mdr og har ikke fortrudt et eneste sekund at jeg har valgt netop denne race :klap: Hun lever fuldt og helt op til mine forventninger både herhjemme med de andre hunde og når vi træner..

 

Lige pt går jeg med en brækket knogle i min fod men min veninde har overtaget træningen af min Aussie og det klarer hun bare super godt (både hund og veninde :))

Det ville ikke kunne lade sig gøre med min Västgötha spids... hun er for mor fikseret....:engel:

 

Hun er også bare skøn!! Går det så fremad med foden???

 

Må man spørge hvor hun er fra??

Redigeret af soegaard
ekstra ??
Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen problemer, er bare super glad for al inputtet :5up:

 

Misbruger lige al din hjælp og spørger lidt mere....:oops:

 

Hvad skal vi være opmærksom på i forhold til sundhed?? AD, HD noget med øjnene og....!?!??

 

(puuuuuha, der er meget at sætte sig ind i for en kommende hundeejer, men glææææææder mig :lun: )

 

Hvad angår sundhed, så gå efter forældredyr med HD grad A eller B (helst ikke to gange B) og AD grad 0, samt øjenlyst uden anmærkninger.

 

HD&AD foto samt øjenlysning er desværre ikke et avlskrav hos aussien i DK, men heldigvis er det normal kutomy hos de fleste (hvis ikke alle) danske opdrættere at de få tjekket deres avlsdyr for de ting.

 

Og derudover, så spørg ind til den generelle sundhed i linjerne på en given kombination, epilepsi, blandt andet, er en ting der kan ligge i nogle linjer, men som man jo desværre ikke kan teste for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Oh, by the way, der er også ofte forskel i temperamentet, på en aussie af udstillingslinjer og en af arbejdslinjer, arbejdslinjerne er ofte skarpere og har bevaret mere at det oprindelige aussie temperament, med resaverethed, vagtinstink osv. hvor mange udstillingslinjer avles mod at være mere bløde og imødekommende.

 

 

Ved godt jeg staver af h til i dag, beklager :oops:

 

Uha ja - der bliver vi så ikke helt enige, har mødt for mange aussier af arbejdslinier som bare ikke kan arbejde og er de mest kedelige aussier jeg har stødt på.

Men er så med på, at opdrættere der kun går efter udstilling, gerne vil have et blødere temperament, da aussieejere i dk mest er Familiehundeejere, der kun vil træne lidt, så er det vel også den bedste hundtype for dem, da de ellers vil ende med en problemhund der render på væggene.

 

Jeg vil selv gå efter en aussie som er alsidig og som kan det hele, så hvorfor gå på kompromi?

 

Men jeg vil have en aussie der kan arbejde, kan udstilles, ligner standarten, kan tages med overalt og kan passe på, når det er påkrævet, kan tænke selv i de situationer den bliver sat i, har mod og har en god humor ;O)

 

Men tag ud og besøg opdrætterne, tag din sunde fornuft med - lad dig ikke forblænde af ord, brug hjernen - undersøg ting/ påstande der bliver fremlagt under besøget. så har du gjort dit for at komme hjem med den helt rigtige hund som passer til jeres familie og den tid i har til den.

Mvh Carina, Bubben og Lille Diesel

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...