Hop til indhold

Udstilling og ringtræning

Recommended Posts

Nu skal Elvira snart til udstilling, d 20/11-2011 i Middelfart.

Elvira er en Coton de Tuléar, hun har liget rundet de 4 her d 12. :)

Det er helt nyt for både hund og fører, og til det kommer der selvfølgelig et par spørgsmål, som jeg håber i kan svare på:

1: Vi skal begynde til ringtræning. Nogle der kan forslå nogle gode steder i Københavnsområdet?

2: Er der nogle specielle ting man skal fokusere ekstra på? Stå på en bestemt måde, gå pænt, stå på bord, vise tænder, osv?

3: Andet?

På forhånd tak :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du finder ud af, hvad du skal træne til ringtræning, hvor de plejer at være behjælpelige med at fortælle, om din hund står godt eller skidt - men kun på basis-plan.

En coton er jo en lille hund, så den skal op på et bord, når den skal bedømmes, så det skal du i hvert fald tilvende Elvira til, så hun ikke er utryg ved det!

Derudover, så skal hunden helst står med et ben i hvert hjørne. Forbensstammerne skal stå lige ned i jorden, altså lodret. Samme med bagbenene, her der det bare kun hasen, eller mellemfoden, der skal stå lodret. Skinneben og lår skal selvfølgelig ikke :mrgreen:

Viser billede i stedet, denne border står faktisk rigtig fint, nemlig. Den virker vaks og vågen (ørerne fremme, opmærksom), har ikke vægten "nede på bagbenene", men oppe i fronten og benene står nærmest perfekt:

iris1.jpg

Prøvede at finde en coton - men altså, en coton i en udstillingspels kan man sq ikke rigtig se så meget ved på et billede :mrgreen:

...

Løb er tilgengæld sværere. Her skal du finde ud af, i hvilket tempo Elvira viser sig bedst og det er altså ikke altid lige lidt. Det finder du ud af efterhånden...

Du skal derudover lære Elvira, at det er ok at blive raget på alle mulige steder, mens man står, så dommeren kan mærke vinkler m.m. på hende. Jeg behandler faktisk Møffe ret "hårdhændet" under ringtræning, hvor jeg gør ting mod ham, som han normalt ville finde grænseoverskridende f.x., fordi det ikke er noget man gør til daglig. Kan foreksempel pludselig springe frem mod hans ansigt og råbe BØH! Det logrer han af :mrgreen: Skubbe kraftigt til ham, stiiiiiiiiirre ham dyyyybt ind i øjnene på den ikke-normale-måde, osv. Altsammen trænet op gradvist, selvfølgelig, og med masser af godbidder.

Jeg gør dette, fordi jeg ved, at der findes rigtig hundedumme dommere, og så er Møffe rustet, hvis vi ved et uheld skulle støde ind i sådan én. Satser selvfølgelig på, ligesom med min sygeforsikring, at det viser sig overflødigt!

Træningsstederne kender jeg ikke rigtig. Har gået ude i Mosede (DKK's ringtræning), det var sådan... Ok, har kun været der et par gange, men mindes det ikke som vildt godt. Hørsholm (også DKK, det er flyttet) var jeg tilgengæld ret begejstret for, rent behjælphedsmæssigt i forhold til at få hunden til at stå rigtigt osv.

Én ting du dog skal huske til ringtræning er, at du skal sætte grænser for, hvad trænerne gør ved din hund. Jeg blev ret overrasket over, hvad de tillod sig over for hundene, så vær lige opmærksom på det punkt. Jeg blev fx. ret irriteret over, at de til Møffe sagde nej og "tvang" ham (så modvillig var han heller ikke) til at vise tænder én af gangene. Nu ved jeg, at de kan finde på det og stopper det næste gang - blev bare overrasket og nåede derfor ikke at sætte min grænse.

Jeg kender personligt ikke andre steder, men ved at der også findes noget privat, der skulle være SUPER godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mais og hunden

Hvor lyder det godt, at i skal have hende til udstilling! Det er ret hyggeligt ;-)

Vi er også lige startet til ringtræning med Bella, og vi fokusere også meget på det med at blive raget over det hele, og at stå på den rigtige måde.

Vi går i Veksø, og det er rigtig godt! Jeg ved godt at det er lidt (meget) langt væk fra København, men hvis i er villige til at køre en god halv time, så er det altså det værd!

Hun har en hjemmeside her: Dyreoasen

Link til indlæg
Del på andre sites