Hop til indhold

Westie avlshan søges


Gæst Hausgaard
 Share

Recommended Posts

det samme har DRU

 

:cry: i DRU er der ingen sundhedskrav til avlsdyr og jeg har ufatteligt dårlige erfaringer fra DRU - men det forklarer så en del.

 

Jeg spørger igen, hvordan har din dyrlæge tjekket generne? Jeg vil vildt gerne have tjekket gener hos mine hunde, men troede ikke man kunne teste den slags (og hvad er gode gener? Jeg mener god vægt er 3 kg for mine, men hvad med gener?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buller fra Give

Har nok formuleret mig forkert, men mente super gode knogler. Hun mærkede på ham og lavede nogle bevægelser med hans ben osv. Man kan få dem HD-fotograferet også som en del af et tjek. Det jeg mener med generne er, at hans forfædre er præmierede så vidt jeg har fået oplyst. Vi kender hans mor, og har også mødt faren samt brødre og søstre til ham samt helt ude i "fætre" osv. Og ingen af dem har haft nogle problemer på nogen måde, hverken med skøre knogler, eksem eller noget som helst andet, og der er også flere af dem som har vundet præmier. Det må jo være lidt i samme retning, som når man tjekker mennesker, hvor man også kigger på tidligere sygdomme og arvelige skavanker. Og dem har der ikke været nogen tegn på her, og når så dyrlægen går ham igennem fra A-Z, så kan man vel nogenlunde satse på, at det er gode gener.

Jeg er ikke opdrætter, så jeg ved ikke, hvordan man gør i deres verden, men jeg kan forholde mig til hvad dyrlæge og andre opdrættere, som jeg har været i kontakt med fortæller mig, og de er alle enige om, at vi bør avle på vores.

Men hvis jeg var dig, ville jeg søge råd hos dyrlægen :)

Hvad i mener om DRU, er jeg egentlig ligeglade med, for vi har ikke selv haft nogle dårlige erfaringer og dem vi kender der har hun registreret der, har hunde som er udstillet med gode resultater og fejler ikke noget.

Men man kan vel altid være uheldig. Personligt har jeg da også selv haft en hund som var i DKK og den brækkede så poten efter 14 dage og måtte igennem en større operation osv. og det viste sig, at den ikke havde de bedste knogler, men derfor rakker jeg dem da ikke ned. :/

Link til indlæg
Del på andre sites

Okaj, det var det svar jeg frygtede - dyrlægen kan ikke mærke om knoglerne er sunde, der SKAL røntgen til. Højt præmierede forfædre er ikke ensbetydende med gode gener. Hvis en hund skal gennemgåes fra a til z så skal der meget mere til. Det er lige præcis derfor, der er så negativ stemning, fordi du tror, du har styr på det, men i virkeligheden har du slet ikke fået tjekket din hund og aner intet om dens gener. Den DRU-udstilling jeg har været til, var der mindre end en hund af hver race og de blev alle sammen bedst i racen og fik præmie, sådan en præmie siger intet.

 

Håber du tænker længe og inderligt over alle de hvalpe du er med til at sætte i verden og jeg krydser fingre for, at din han er så sund, som du selv tror :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buller fra Give

Ved ikke om du ikke bemærkede delen med HD-fotografering??? Det andet er jo ligesom bare ekstra oveni den. Og hvad du så mener der kan være dårligt ved at være ekstra dækket ind i info omkring forfædre osv. ja det vil jeg lade være op til dig. Jeg er ikke tilfreds nok med en røntgen alene, jeg har brug for de andre informationer for at ville avle på min hund, og det kan der ikke være noget dårligt i, og om du så vælger at tro, at jeg ikke er informeret, det er op til dig. Udover alt dette har jeg allerede tidligere skrevet med hende der spurgte og er igang med at tjekke op på endnu flere ekstra ting, som f.eks. ormekur inden parring, som der anbefales osv osv. Så jeg lader ham jo heller ikke parre med frøken hvem som helst.

Og ja, jeg vil med god samvittighed avle på min hund. Synes bare det er ærgeligt at folk som dig skal stille spørgsmåltegn ved ting, som du allerede kender svaret på, og så ikke godtager, at man også skriver, at det man svarer måske ikke lige er alt, der er foretaget og derfor også skrev, at du bør tjekke med dyrlægen ved spørgsmål. Synes du skal læse mine svar igen, og så tænke, at jeg nok ikke har formuleret mig helt korrekt, da jeg ikke er uddannet i at skrive svar på annoncer, men at jeg ganske enkelt har min baggrunds viden i orden og tjekker op med dem som henvender sig om, om de har tingene i orden og deres hund er værd at avle på. Men dette vælger jeg at gøre i privat beskeder, da jeg ikke gider at være med til at hænge folk ud, som viser sig ikke at have styr på det, fordi de måske ganske enkelt ikke ved så meget som de burde. Men derimod give dem en chance for at gøre det inden de bliver hængt ud i et forum, fordi der sidder små eksperter, som er klar til at hagle dem ned, hvis der er den mindste detalje, som de ikke havde tænkt på. Jeg er typen der vælger at lade dem få en ærlig chance for at lade dem få en positiv oplevelse med nyttige tips til, hvad de bør gøre inden parring i en privat besked, så de ikke ender med at sige "fuck det" vi avler på naboens gamle hund, som skrænter, for det er nemmere end at blive svinet til på steder som dette.

Ja, og nu gider jeg så ikke diskuterer mere, for som sagt har jeg styr på min del og min samvittighed, og at du så ikke forstår mine beskeder om, at hunde skal have taget røntgen for at tjekke dem, det kan jeg ikke bruge til så meget. Men tak fordi du ødelagde hele tråden med dårlig stemning og negativ respons, ved at stille spørgsmålstegn som en uvidende, som jeg så rådede til at søge svar hos dyrlæge, da jeg mener at de er mere kompetente end en som mig til at give det helt korrekte svar og svare på uddybende spørgsmål i forbindelse med parring. Og derfor tillader mig at svare med forkortede svar, som jeg egentlig også synes jeg udtrykte i en af de tidligere bedkeder.

Men til dem der læser med, så har jeg styr på at man bør have fotografering og resten var så bare ekstra viden, som jeg også mener er vigtigt. Så jeg avler på min hund med rigtig god samvittighed :)

Du er måske sådan en slags jeg ved alt og hvis i andre ikke lige svarer korrekt, så får i lige en sviner...Uden at du kender hele historien til mindste detalje om, hvad der er foretaget.

Tak for i aften, skriv privat, hvis i har seriøse henvendelser om parring, for det her cirkus, gider jeg sgu ikke bruge min tid på....Og det er sgu helt ærligt til grin :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst RollosDyr

En udstilling ved DKK eller DRU kan vel være det samme - ingen af delene siger noget om hundens sundhed da.

- Og mht. røngten for HD, det er WESTIER vi snakker om?! Selvfølgelig kan de få HD problemer med det er jo ikke ligefrem et stort problem der ligger til racen ;-)

 

Ellers er jeg for så vidt enig med "Buller fra Give", det er lidt ærgerligt at disse emner ofte ender ud i nogle ærgerlige forsøg på at fortælle folk hvad de gør galt, fremfor en god tone hvor man prøver velment at hjælpe hinanden.

 

Selvfølgelig er der nogle som laver noget man ikke selv kan stå inde for, sådan er det, men det er jo ikke ensbetydende med at alle er sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke om du ikke bemærkede delen med HD-fotografering??? Det andet er jo ligesom bare ekstra oveni den. Og hvad du så mener der kan være dårligt ved at være ekstra dækket ind i info omkring forfædre osv. ja det vil jeg lade være op til dig. Jeg er ikke tilfreds nok med en røntgen alene, jeg har brug for de andre informationer for at ville avle på min hund, og det kan der ikke være noget dårligt i, og om du så vælger at tro, at jeg ikke er informeret, det er op til dig. Udover alt dette har jeg allerede tidligere skrevet med hende der spurgte og er igang med at tjekke op på endnu flere ekstra ting, som f.eks. ormekur inden parring, som der anbefales osv osv. Så jeg lader ham jo heller ikke parre med frøken hvem som helst.

Og ja, jeg vil med god samvittighed avle på min hund. Synes bare det er ærgeligt at folk som dig skal stille spørgsmåltegn ved ting, som du allerede kender svaret på, og så ikke godtager, at man også skriver, at det man svarer måske ikke lige er alt, der er foretaget og derfor også skrev, at du bør tjekke med dyrlægen ved spørgsmål. Synes du skal læse mine svar igen, og så tænke, at jeg nok ikke har formuleret mig helt korrekt, da jeg ikke er uddannet i at skrive svar på annoncer, men at jeg ganske enkelt har min baggrunds viden i orden og tjekker op med dem som henvender sig om, om de har tingene i orden og deres hund er værd at avle på. Men dette vælger jeg at gøre i privat beskeder, da jeg ikke gider at være med til at hænge folk ud, som viser sig ikke at have styr på det, fordi de måske ganske enkelt ikke ved så meget som de burde. Men derimod give dem en chance for at gøre det inden de bliver hængt ud i et forum, fordi der sidder små eksperter, som er klar til at hagle dem ned, hvis der er den mindste detalje, som de ikke havde tænkt på. Jeg er typen der vælger at lade dem få en ærlig chance for at lade dem få en positiv oplevelse med nyttige tips til, hvad de bør gøre inden parring i en privat besked, så de ikke ender med at sige "fuck det" vi avler på naboens gamle hund, som skrænter, for det er nemmere end at blive svinet til på steder som dette.

Ja, og nu gider jeg så ikke diskuterer mere, for som sagt har jeg styr på min del og min samvittighed, og at du så ikke forstår mine beskeder om, at hunde skal have taget røntgen for at tjekke dem, det kan jeg ikke bruge til så meget. Men tak fordi du ødelagde hele tråden med dårlig stemning og negativ respons, ved at stille spørgsmålstegn som en uvidende, som jeg så rådede til at søge svar hos dyrlæge, da jeg mener at de er mere kompetente end en som mig til at give det helt korrekte svar og svare på uddybende spørgsmål i forbindelse med parring. Og derfor tillader mig at svare med forkortede svar, som jeg egentlig også synes jeg udtrykte i en af de tidligere bedkeder.

Men til dem der læser med, så har jeg styr på at man bør have fotografering og resten var så bare ekstra viden, som jeg også mener er vigtigt. Så jeg avler på min hund med rigtig god samvittighed :)

Du er måske sådan en slags jeg ved alt og hvis i andre ikke lige svarer korrekt, så får i lige en sviner...Uden at du kender hele historien til mindste detalje om, hvad der er foretaget.

Tak for i aften, skriv privat, hvis i har seriøse henvendelser om parring, for det her cirkus, gider jeg sgu ikke bruge min tid på....Og det er sgu helt ærligt til grin :D

 

Jamen der er en grund til at denne her slags tråde bli'r "ødelagt", som du kalder det. Og det er ikke pga. at andre opdrættere vil forpurre din "business", eller er misundelige! Petrine, som lige har skrevet i tråden, har papilloner, og har så vidt jeg ved ikke planer om at avle på dem. Jeg selv har et styks bordercollie, som aldrig skal avles på. Men begge reagerer vi på dine indlæg...

 

Jeg er ikke i tvivl om at du mener at du har tjek på din hunds sundhed. Men faktum er, at f.eks. HD ikke kan hverken konstateres eller affærdiges uden røntgen. Og når det er gjort, så er det sq ikke en gang nok! Hundens familie - forældre, søskende/halvsøskende, og deres afkom bør man faktisk også kende status på. Uden at vide en skid om westier, så ved jeg da at de døjer med allergier og hudsygdomme. Og jeg er sq ked af det, men det er bare ikke nok at en dyrlæge kigger på din hunds hud/pels og siger "den ser da fin ud". Mht. allergier så skal der testes, og igen er det ikke nok med kun din hund, igen skal man kende status for i det mindste forældre, søskende, og deres evt. afkom.

 

Jeg bli'r så ked af at visse dyrlæger åbenbart opfordrer hundeejere til at avle på deres hunde, uden at der er testet for en skid! Jeg mener, dyrlæger burde jo kende til racetypiske og arvelige sygdomme, OG kende arvegangen for dem! Men det er der så åbenlyst nogle der ikke gør, eller også er de bare ligeglade. For jeg er da fuld af forståelse for at hvis man får at vide fra sin dyrlæge at man burde avle på sin hund, så ta'r man det for gode varer! Men gør både dig selv og dine evt. kommende hvalpekøbere en tjeneste - sæt dig ind i din races sundhed, tjek hvilke sygdomme der er almindeligt forekommende i racen, få din egen hund testet, og tjek forældre/søskendes status, FØR du lader din hund indgå i avl...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buller fra Give

Tro mig, jeg kender alt til racen, køber sgu da ikke hund uden at vide hvad jeg giver så mange penge ud til. Skrev også længere oppe, at jeg har kontakt til forældre, søskende og fætre. Men gider ikke skrive mere her.

Utroligt at dyrenes beskyttelse ikke melder sig på banen og kommer efter alle os, som i andre sidder og dømmer til at være så uvidende og uansvarlige. :D

Og til alle jer der har fulgt med så husk at teste jeres gener inden i får børn, for det er sgu ikke fair at sætte børn i verden, som har forfædre med arvelige gener, og som ikke er både skannet og priktestet. Ellers det der er langt mere omfattende. griner... Det her er kørt så langt ud, at det er til grin.

Melder mig ud af denne langt ude diskution, for jeg har mit på det rene, og gider ikke stå til ansvar overfor nogen som ikke aner hvad der er lavet af test og andre ting på vores hund og hans forfædre.

Jeg ser hele denne tråd som snobberi, fordi i ikke mener at DRU er godt nok, og fuck det....:D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tro mig, jeg kender alt til racen, køber sgu da ikke hund uden at vide hvad jeg giver så mange penge ud til. Skrev også længere oppe, at jeg har kontakt til forældre, søskende og fætre. Men gider ikke skrive mere her.

Utroligt at dyrenes beskyttelse ikke melder sig på banen og kommer efter alle os, som i andre sidder og dømmer til at være så uvidende og uansvarlige. :D

Og til alle jer der har fulgt med så husk at teste jeres gener inden i får børn, for det er sgu ikke fair at sætte børn i verden, som har forfædre med arvelige gener, og som ikke er både skannet og priktestet. Ellers det der er langt mere omfattende. griner... Det her er kørt så langt ud, at det er til grin.

Melder mig ud af denne langt ude diskution, for jeg har mit på det rene, og gider ikke stå til ansvar overfor nogen som ikke aner hvad der er lavet af test og andre ting på vores hund og hans forfædre.

Jeg ser hele denne tråd som snobberi, fordi i ikke mener at DRU er godt nok, og fuck det....:D

 

Jeg har ikke skrevet et ord om DRU, så der ser du forkert. Og du skal da ikke stå til ansvar over for os herinde - men over for de hvalpe du evt. er med til at sætte i verden, og ikke mindst de mennesker der skal købe de hvalpe. At vi ikke aner noget om hvilke tests der er lavet er jo fordi du kun skriver at din dyrlæge har set på hunden. Og det er bare ikke nok, ikke for nogen race, og uanset hvilken klub man opdrætter i...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 9 months later...
Gæst BjarneDuus

Hej Charlotte,

 

Jeg kan se fra denne gamle tråd, at du har en Westie, som dur til avl.... :o)

 

Min Bella er i løbetid på 10. dagen. Vores han Felix kan ikke rigtig finde fodslaget og jeg søger akut en stand in og her faldt jeg over indlægget fra dig & Stoffer.

 

Giv gerne et kald på 51211435, hvis du er interesseret.

 

Med venlig hilsen

Bella & familie (Lotte, Mathilde, Vitus & Bjarne)

 

Hej Christina,

 

Vi er også nybegyndere - både indenfor DRU og DKK, men som du skriver - det kan vi jo finde ud af;-). Naturligvis må du se billeder af herren [ATTACH=CONFIG]74922[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]74923[/ATTACH].

 

Vi og Stoffer (som han hedder), bor i Egedal Kommune.

 

Hilsen Charlotte

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Charlotte,

 

Jeg kan se fra denne gamle tråd, at du har en Westie, som dur til avl.... :o)

 

Min Bella er i løbetid på 10. dagen. Vores han Felix kan ikke rigtig finde fodslaget og jeg søger akut en stand in og her faldt jeg over indlægget fra dig & Stoffer.

 

Giv gerne et kald på 51211435, hvis du er interesseret.

 

Med venlig hilsen

Bella & familie (Lotte, Mathilde, Vitus & Bjarne)

 

Stof har ikke været online siden april - hvis du sender en privat besked får hun sikkert en mail om det..

Link til indlæg
Del på andre sites

"akut en stand-in"??

 

 

Jamen dét er da super... eller...

 

 

 

 

så er det vist blevet tid til jeg går ud efter furbie'erne igen...

Sæt dig på hænderne og luk øjnene:) det gør jeg;(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BjarneDuus

Er det en slags konkurrence der er gang i?? Hvem der kan prutte højest?

 

Hvorfor skal der gøres sjov med dette? Jeg har møjsommeligt læst de fleste kommentarer tidligere i denne tråd og jeg undrer mig mere og mere. Men jeg må vel også være nybegynder i sammenligning med folk, som har 6.781 indlæg om hunde (hold nu op!!). Tænker, jeg kommer op på de 2 indlæg for så at lukke min profil - dette er for besynderligt til at jeg forstår det.

 

Mvh Bjarne

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det en slags konkurrence der er gang i?? Hvem der kan prutte højest?

 

Hvorfor skal der gøres sjov med dette? Jeg har møjsommeligt læst de fleste kommentarer tidligere i denne tråd og jeg undrer mig mere og mere. Men jeg må vel også være nybegynder i sammenligning med folk, som har 6.781 indlæg om hunde (hold nu op!!). Tænker, jeg kommer op på de 2 indlæg for så at lukke min profil - dette er for besynderligt til at jeg forstår det.

 

 

 

Mvh Bjarne

 

Hej Bjarne og velkommen til HF.

 

Håber ikke, at du bliver skræmt væk p.g.a dumme kommentarer, men sådan er der desværre nogle der reagere her på hf, men heldigvis er de fleste søde og imødekommende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det handler mest om hundende.

Når folk har købt syge hvalpe med arveligt sygdomme, som er forsaget af:

min hund er sund og rask lad os lave hvalpe syndromet, så er det her, de fuldstændig sønderknuste ejere kommer, når hvalpen er syg, eller har en arvelig sygdom.

 

Og derfor syntes vi ikke det er fedt du vil lave hvalpe på din hund, da den sikkert hverken er øjenlyst, HD fotograferet, tjekket for CMO eller patella. Og det at du vil lave en hovsa parring, da din tæve er i løb nu, det forstår vi heller ikke.

 

Opdrætterne her inde bruger oceaner af tid og penge på at avle sunde dyr, og stiller derfor en garanti for deres avl. Det er ikke for at gøre dig til skamme. Vi forstår bare ikke hvorfor din tæve skal have hvalpe nu, og hvad målet for din avl er:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærligt, det er svært at tage seriøst når man mangler en "stand in" til avl! At opdrætte hunde er ikke for sjov, det er ikke bare noget med at bruge en tilfældig hanhund, det er et spørgsmål om at gøre forarbejdet ordentligt, han og tæve skal passe sammen ikke bare være tilfældigt sammensat fordi tæven "pludselig" er i løbetid! Glipper den nøje udvalgte hanhund så venter man til næste løbetid så en ny passende hanhund kan findes!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BjarneDuus

Er det et hemmeligt sprog eller handler det om, hvem der slår de højeste prutter ???

 

Vi er en familie, som gerne vil have hvalpe med vores hund. Hvorfor alle disse tåbelige kommentarer fra profiler, som har belemret dette forum med tusindvis (man tror det næppe) af forhåbentlig mere lødige kommentarer.

 

Jeg lukker min profil lige så hurtigt, jeg kan finde luk-knappen.

 

Hilsner,

Bjarne (SUK!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...