Gæst Afganskmynde Skrevet September 20, 2011 Rapporter Share Skrevet September 20, 2011 I sondags var vi til stor Mynde udstilling med vovserne, ikke for at udstille selv denne gang (og noj, hvor maatte vi hore for det!!), men for at haeppe paa de andre, introducerer Chloe til det hele og snakke MASSER afgansk mynde med myndefolket!. Jeg eeeeeeelsker det og min mand keeeeeder sig, men gor det for min skyld, gudskelov! Og der oplevede jeg noget ganske pudsigt og fantastisk. Det er sket for, men i saerdeleshed denne dag. Det skal lige siges, at der ikke er mange af Tio's blodlinie i det omraade hvor vi bor. De er mest at finde i det sydlige amerika, ved Texas, Florida i saerdeleshed. Da vi ankom, kom flere fremmede hen for at vurderer, beundre Tio, vores blonde afghaner, og vidste umiddelbart hvilke linier han havde, hvor han kom fra, og hvem han var relateret til! Og saa blev der ellers taget billeder af Tio - Det er jo efterhaanden som at komme gaaende med "Brad Pitt"! Jeg var maalos! Mange af "afghaner folket" har mere end 30 aars erfaring med racen, og udvikler et oje for at se, hvilke linier hunde har ud fra dens udseende. Men det er ret fascinerende at opleve. Har I andre vaeret ude for at fremmede kom hen til jer og spurgte om jeres hund og kendte dens forfaedre og opdraetter? Og har I selv udviklet et "oje" for at kunne se hvilke linier en fremmede hund har? To damer, en fra Tyskland, der kom til denne udstilling, havde haft en afghansk mynde fra en af tio's forfaedre og synet af ham og at opleve hans personlighed bragte saa staerke minder frem, at hun gentagne gange undskyldte sine taarer, fordi Tio mindede SAA meget om hendes, af udseende og vaeremaade. Og det var noget maerkeligt at staa der og fole at egen tio var en reincarnation af hendes:genert:. Et andet par havde ogsaa haft en afgansk mynde, som er relateret til vores Tio og spurgte indtil hvalpe fra Tio, samtidig med at han blev overbegloet, kysset i hovedet, gramset paa alle vegne og beundret og fotograferet af alle mulige mennesker, saa mor blev helt flov:oops:. Altsaa jeg har slet ikke taenkt paa om vi vil have hvalpe endnu!. NOJ, og saa var der var flere opdraettere der havde Afghaner hvalpe med til udstillingen- Og de var bare KAERE!!! Jeg maatte hele tiden sige til mig selv, ikke flere, ikke flere, ikke flere, og ikke rore for saa er der intet at gore! (OBS. Normalt holder Amerikanerne IKKE deres born i bur, men jeg synes det kan til tider anbefales:-D) [media] [/media] [media] [/media]Bagefter var tio og chloe meget traet og sov hele naste dag! Ville ikke engang paa gaa tur.[ATTACH]48892[/ATTACH] [ATTACH]48893[/ATTACH] [ATTACH]48894[/ATTACH] [ATTACH]48895[/ATTACH] [ATTACH]48896[/ATTACH] Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst milder batmusen Besvaret September 20, 2011 Rapporter Share Besvaret September 20, 2011 ja dejligt nogle sætter sig ind i deres race :blink: det er jeg også blevet god til med min egen race efter studier af stamtavler i 13 år og linjer Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret September 20, 2011 Rapporter Share Besvaret September 20, 2011 Jeg kan som oftest spotte, hvis jeg ser en brun lab efter én bestemt hanhund.. Men det er så simpelthen fordi at han har videregivet en feset broget farve til mange af sine afkom Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret September 20, 2011 Rapporter Share Besvaret September 20, 2011 Ja ofte kan man se, hvilke linier hundene kommer efter, hvis man har sat sig lidt ind i "sin" race, men det kan man jo kun, fordi at hundene er linieavlet, så typerne træder tydeligt frem, men sjovt er det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
noerby Besvaret September 20, 2011 Rapporter Share Besvaret September 20, 2011 Hvor vildt! Det kan jeg ikke, vil jeg meget gerne indrømme. Jeg har oplevet det hos Shiba'erne, hvor nogle kunne se hvad Nikko havde bag sig af linierne, og jeg har selv genkendt nogle enkelte, da trækkene gik igen, men ellers er det overhovedet ikke noget jeg kan, og slet ikke med labberne Ret imponerende, at det var så mange der kunne "genkende" Tio, han er da godt nok også en lækkerbuks. Er ellers ikke så meget til mynder, men han ser bare så rar ud - og super med barnet i buret :klap: Meget effektivt! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Sammy Besvaret September 20, 2011 Rapporter Share Besvaret September 20, 2011 Jeg vil ikke påstå, at jeg kan kende en hund ud fra dens linier, men jeg har ofte oplevet, at jeg er faldet for en hund, som jeg syn's er skøn og lækker, og at den så var efter de linier jeg er vild med (så der er nok noget der er karakteristisk som jeg alligevel fanger). Blev engang stoppet, da vi var på strandtur med Trei og Ozzie herinde fra af en schæfer-dame. Hun var vild med min gamle schæferbasse og var overbevist om at han var fra en bestemt hanhund. Det var han nu ikke - og havde heller ikke linier tilfælles - og jeg syn's bestemt ikke han lignede denne hanhund (og var iøvrigt ikke voldsom fan af denne hanhund ) - desuden var min Zigo da 10 eller 11 år og den påståede far 5-6 år. Men hun kunne se en lighed, mente hun... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret September 20, 2011 Rapporter Share Besvaret September 20, 2011 Det lyder som en sjov oplevelse. Det er da fedt, at der er så mange mennesker i myndeverdenen derovre, der er så meget inde i racen, de må være spændende at snakke med. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret September 20, 2011 Rapporter Share Besvaret September 20, 2011 Hvor vildt! Det kan jeg ikke, vil jeg meget gerne indrømme. Jeg har oplevet det hos Shiba'erne, hvor nogle kunne se hvad Nikko havde bag sig af linierne, og jeg har selv genkendt nogle enkelte, da trækkene gik igen, men ellers er det overhovedet ikke noget jeg kan, og slet ikke med labberne Ret imponerende, at det var så mange der kunne "genkende" Tio, han er da godt nok også en lækkerbuks. Er ellers ikke så meget til mynder, men han ser bare så rar ud - og super med barnet i buret :klap: Meget effektivt! TAAK! Ja, man bliver jo helt stolt at nogle velansete mynde kendere synes saa godt om ens vuffer. specielt naar man taenker paa hvor uvenlige og snoppede myndeudstillere kan vaere:slem: har osse vaeret meget heldige med Tio's gemyt (linierne har vist ogsaa meget at sige hvad angaar temperament), fordi nogle af mynderne kan vaere lidt skarpe og vokale!! det er jo alletiders ide med bur til mindre born:engel:. De er jo ikke til at holde styr paa i den alder og saa et sted med saa mange mennesker. Vi rendte ihvertfald bekymret rundt efter vores lille dreng, saa han ikke blev vaek, og det var taet paa nogle gange! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret September 20, 2011 Rapporter Share Besvaret September 20, 2011 Det lyder som en sjov oplevelse. Det er da fedt, at der er så mange mennesker i myndeverdenen derovre, der er så meget inde i racen, de må være spændende at snakke med. Uha ja! Det er noget helt specielt at faa mulighed for at tale med folk som har vaeret inde i racen i f.eks 50 aar:shock:. De ved bare SAA meget, som jeg aldrig vil kunne opsnuse selv ved at laese boger, kender ALLE og alles hunde over hele verdenen osv. osv. Og jeg Eeelsker at sidde og lytte til dem snakke, samtidig med jeg guffer al deres viden til mig:mrgreen:. Jeg vil egentlig sammenligne det med at opleve at snakke med en beromthed. Man er helt betaget og fuld af beundring:lol:. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts