Hop til indhold

pudelstørelse og pudel-pletter


NannaSoko
 Share

Recommended Posts

Og held og lykke med prøven på mandag!!

 

Tak :-D

 

Jeg kan se at jeg måske har skrevet noget der kan misforstås lidt: Jeg kan godt forstå at folk henter hunde rundt om i verden for at få et dyr efter særlige linjer til avl eller konkurrence eller andet. Jeg kunne sagtens selv finde på hente hund i Sverige eller måske endda Jylland :mrgreen:

Men tror godt jeg kan finde et brugbart kæredyr på denne side af atlanten.

 

I er velkomne til at diskutere brugs kontra udstillinglinjer lige så tosset i vil i denne tråd, det var ikke en henstilling om at rette ind :lol:

 

Synes det kunne være interessant at nogle dygtige trænere gjorde forsøget og trænede fx en pudel til apporterende jagthund eller en samojede til hyrdehund. Så hvis nogen har lyst til at gøre forsøget, kan de bare starte nu!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 74
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Tak :-D

 

Jeg kan se at jeg måske har skrevet noget der kan misforstås lidt: Jeg kan godt forstå at folk henter hunde rundt om i verden for at få et dyr efter særlige linjer til avl eller konkurrence eller andet. Jeg kunne sagtens selv finde på hente hund i Sverige eller måske endda Jylland :mrgreen:

Men tror godt jeg kan finde et brugbart kæredyr på denne side af atlanten.

 

I er velkomne til at diskutere brugs kontra udstillinglinjer lige så tosset i vil i denne tråd, det var ikke en henstilling om at rette ind :lol:

 

Synes det kunne være interessant at nogle dygtige trænere gjorde forsøget og trænede fx en pudel til apporterende jagthund eller en samojede til hyrdehund. Så hvis nogen har lyst til at gøre forsøget, kan de bare starte nu!

 

Alle mine border collier bliver trænet til jagt, de apporter alle vildt, kan markere og søge vildt i det fri søg. Jeg har dog ikke forsøgt min golden retriever på får, men mine spaniels har faktisk lidt hyrdeinstikt (LIDT)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan virker borderne som apporterende hunde i forhold til fx golden'en?

 

Så længe der ikke er liv i vildt og det ikke ligger på " ufremkommeligt" terræn, så er de dygtige. Mine kunne alle bestå en apporteringsprøve, men jeg tager dem ikke med på jagt, de mangler passionen for at hente alt. Mine bordere er dog betragteligt bedre end nogle af de retriever jeg ser på prøver eller nogle af de hunde der desværre engang imellem er med på jagt.

 

Min Golden og mine ft cocker brænder for jobbet og de giver ikke op før vildtet er hjemme, og det er det jeg skal bruge. En levende gås, en ræv eller en fasan i brombærrene, det skal hjem skal det og det kommer det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe der ikke er liv i vildt og det ikke ligger på " ufremkommeligt" terræn, så er de dygtige. Mine kunne alle bestå en apporteringsprøve, men jeg tager dem ikke med på jagt, de mangler passionen for at hente alt. Mine bordere er dog betragteligt bedre end nogle af de retriever jeg ser på prøver eller nogle af de hunde der desværre engang imellem er med på jagt.

 

Min Golden og mine ft cocker brænder for jobbet og de giver ikke op før vildtet er hjemme, og det er det jeg skal bruge. En levende gås, en ræv eller en fasan i brombærrene, det skal hjem skal det og det kommer det.

 

Så der er alligevel forskel på andet end indpakningen :mrgreen:

 

Det er jeg alligevel glad for, ellers havde det været lidt kedeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det svarede jeg da netop på. Jeg skrev at det var meget muligt. Det efterfølgende var bare strøtanker, som du så åbenbart ikke mente hørte hjemme? Anyway det er vist ret off topic, jeg synes bare det var en underlig kommentar til mit indlæg.

 

Jeg siger ikke at dine strøtanker ikke hørte hjemme!

Det er som om du stort set altid ser skævt til det jeg skriver og helst lægger noget negativt i det.

 

Den diskussion du lagde op til kan vi sagtens tage i en anden tråd, det var for ikke at fylde med OT, som vi så gør alligevel, at jeg skrev som jeg gjorde :-D

 

Undskyldt for OT trådstarter!

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtig spændende tråd. Hvor stor forskel er der egentlig på de forskellige racer og de forskellige linier indenfor racerne.

Jeg er selv uden hund pt. og undersøger forskellige racer, nogle af racerne skal jeg også ha undersøgt forskellen på brugs og udstillings linier for at finde den rette hund, men hvis der ikke er større forskel på linierne og de forskellige racer, som nogle mener (har været flere diskutioner om emnet på flere forums) Er det så spild af tid at undersøge arbejds evner/drift/behov?

Jeg er selv meget i tvivl om hvilken hund der ville passe til mig, og bruger meget tid på at undersøge div. racer, stiller spørgsmål til opdrætter, går på udstilling, stiller spørgsmål på div. forums, læser om racerne mm. men hvis forskellen ikke er så stor hvad skal man så gå efter?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe der ikke er liv i vildt og det ikke ligger på " ufremkommeligt" terræn, så er de dygtige. Mine kunne alle bestå en apporteringsprøve, men jeg tager dem ikke med på jagt, de mangler passionen for at hente alt. Mine bordere er dog betragteligt bedre end nogle af de retriever jeg ser på prøver eller nogle af de hunde der desværre engang imellem er med på jagt.

 

Min Golden og mine ft cocker brænder for jobbet og de giver ikke op før vildtet er hjemme, og det er det jeg skal bruge. En levende gås, en ræv eller en fasan i brombærrene, det skal hjem skal det og det kommer det.

 

Det er så en lille smule uhyggeligt! Tænk at man kan avle brugshunde med så ringe arbejdsevner!

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtig spændende tråd. Hvor stor forskel er der egentlig på de forskellige racer og de forskellige linier indenfor racerne.

Jeg er selv uden hund pt. og undersøger forskellige racer, nogle af racerne skal jeg også ha undersøgt forskellen på brugs og udstillings linier for at finde den rette hund, men hvis der ikke er større forskel på linierne og de forskellige racer, som nogle mener (har været flere diskutioner om emnet på flere forums) Er det så spild af tid at undersøge arbejds evner/drift/behov?

Jeg er selv meget i tvivl om hvilken hund der ville passe til mig, og bruger meget tid på at undersøge div. racer, stiller spørgsmål til opdrætter, går på udstilling, stiller spørgsmål på div. forums, læser om racerne mm. men hvis forskellen ikke er så stor hvad skal man så gå efter?

 

Det er absolut ikke spild af tid at undersøge.

 

Der er stor forskel på visse brugshunde og samme race af udstillingslinier.

 

Tag f.eks. schäferen, border collien, spaniels og, som også nævnt retrieveren.

En jagtgolden, for eksempel, er noget helt andet end en golden af udstillingslinier både af sind, evner, udseende og behov.

 

Undersøg, læs og tag ud at se hundene arbejde, det kan kun anbefales.

Spørg kritisk også :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mente nu retrieverne. Det er da ret vildt at man kan træne bordere til at udføre et bedre stykke arbejde end retrieveren. Det siger altså en hel del om retrieverne i den nævnte historie!

 

Ja, ja jeg har jo også en border der ikke ved hvad et får er for noget

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, ja jeg har jo også en border der ikke ved hvad et får er for noget

 

Jamen de er ikke et hak bedre! Jeg ved det udemærket godt - det er derfor jeg vælger bordere af de linjer jeg nu engang gør.

Men jeg troede faktisk ikke, at det var så udbredt med manglende arbejdsegenskaber hos retrieveren - det overrasker mig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen de er ikke et hak bedre! Jeg ved det udemærket godt - det er derfor jeg vælger bordere af de linjer jeg nu engang gør.

Men jeg troede faktisk ikke, at det var så udbredt med manglende arbejdsegenskaber hos retrieveren - det overrasker mig!

 

Hvis vi tager golden retriever, så har jeg i efterhånden mange år mødt en variant som absolut intet gider andet end det den selv vil.

Generelt: Jo mere hvid des mindre samarbejds/arbejdsvilje er der. Dette er naturligvis en grov generalisering, men ikke desto mindre min erfaring.

 

Labberne synes jeg er mere mixet, individmæssigt set, så man stort set aldrig ved hvad man får. Igen en grov generalisering, men det er sådan jeg oplever racen: Alt for varieret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis vi tager golden retriever, så har jeg i efterhånden mange år mødt en variant som absolut intet gider andet end det den selv vil.

Generelt: Jo mere hvid des mindre samarbejds/arbejdsvilje er der. Dette er naturligvis en grov generalisering, men ikke desto mindre min erfaring.

 

Labberne synes jeg er mere mixet, individmæssigt set, så man stort set aldrig ved hvad man får. Igen en grov generalisering, men det er sådan jeg oplever racen: Alt for varieret.

 

Lige lidt mere OT

 

Der er et forslag om at kalde golden en hvid retriever og overflytte den til selskabsracen. De er desværre ikke rigtigt til samarbejde længere, men de er sunde og nogle af dem kan ligge på sofaen hele dagen:slem:

 

Jeg kan også en grov generalisering om labber. Jeg har tilgode at se en brun lab med de formere for samarbejds og jagtegenskaber jeg godt kunne tænke mig. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså JEG synes at du skulle tage og hente sådan en plettet sag fra USA, og så synes jeg du skal bruge den i avl, så passer det nok med at jeg gerne vil skrives op til en hvalp til den tid (og selv slipper for at tage til USA) :mrgreen:

 

De er altså viiildt flotte de pletter der...

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige lidt mere OT

 

Der er et forslag om at kalde golden en hvid retriever og overflytte den til selskabsracen. De er desværre ikke rigtigt til samarbejde længere, men de er sunde og nogle af dem kan ligge på sofaen hele dagen:slem:

 

Jeg kan også en grov generalisering om labber. Jeg har tilgode at se en brun lab med de formere for samarbejds og jagtegenskaber jeg godt kunne tænke mig. :shock:

 

Det ville da være forkert overfor jagtgoldens :vedikke:

 

Er brun for "tung" i det synes du?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke jeg kunne finde på at importere en pudel fra USA, synes næsten det ville være skabet med de krav jeg har til en hund. Hvalpetest tror jeg generelt ikke på. Selvfølgelig siger de noget, men jeg tror mere på forelskelser og kemi når det gælder valg af hund :hjerte:

 

Jeg er ude efter en all round hund der kan tilfredsstille mit behov for at snuse til enhver hundesportsgren der måtte opstå. Jeg behøver ikke blive verdensmester i noget som helst.

 

Kemi :hjerte:

 

Derudover er min opfattelse af storpudlen, at den netop kan bruges til lidt af det hele. Hvad man selv lægger i den (alt efter aner sikkert)

 

Hvis vi tager golden retriever, så har jeg i efterhånden mange år mødt en variant som absolut intet gider andet end det den selv vil.

Generelt: Jo mere hvid des mindre samarbejds/arbejdsvilje er der. Dette er naturligvis en grov generalisering, men ikke desto mindre min erfaring.

 

Det er ret pudsigt, for det er præcis samme oplevelser jeg har med goldens.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville da være forkert overfor jagtgoldens :vedikke:

 

Er brun for "tung" i det synes du?

 

Der er desværre relative få jagtgoldens, heldigvis får flere og flere øjenene op for deres egenskaber.

 

Som " den hvide Golden" er den brune lab kun avlet til udstillingsringen. Sunde og gode hunde. Der er ingen f1 der er brune.

 

Kemi :hjerte:

 

Derudover er min opfattelse af storpudlen, at den netop kan bruges til lidt af det hele. Hvad man selv lægger i den (alt efter aner sikkert)

 

 

 

Det er ret pudsigt, for det er præcis samme oplevelser jeg har med goldens.

 

Min jagtgolden bliver nu altid " mobbet" pga sin bleghed, men motor og hjerne mangler den heldigvis ikke. Jeg havde det faktisk lidt svært med at vælge ham, en jagtgolden er jo rød, ligesom min gamle Golden. Men er god hund har jo ingen farver, så det blev den blegfesen, og jeg har ikke fortrudt

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er desværre relative få jagtgoldens, heldigvis får flere og flere øjenene op for deres egenskaber.

 

Jae... Vi havde en for 20 år siden og hold da op en fest :banan:

Som " den hvide Golden" er den brune lab kun avlet til udstillingsringen. Sunde og gode hunde. Der er ingen f1 der er brune.

 

Næh det har du vist da ret i

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mente nu retrieverne. Det er da ret vildt at man kan træne bordere til at udføre et bedre stykke arbejde end retrieveren. Det siger altså en hel del om retrieverne i den nævnte historie!

 

Sådan kan du jo heller ikke stille det op.

 

Der er himmelvid forskel på apportering ala DCH, dummy-apportering ala dummyprøverne fra diverse jagthundeklubber og lignende, apportering af koldt vildt ala markprøverne for retrievere, og så jagt.

 

Bordere ville helt generelt klare sig rigtig dårligt på jagt. Den slags hunde går slet ikke til opgaven på samme måde som retrieverne og spaniels gør det, og du vil ikke kunne få dem ud og ind i det samme terræn, og da slet ikke når hele "miljøet" omkring en jagt også kører for fulde drøn ved siden af.

 

Jeg vil give Spilop ret i at der er mange jagthunde derude på jagterne, som i mine øjne ikke burde være der. Men sådan ér det jo. Det er et lovkrav at der skal hund med, og det er bare ikke alle der har de samme evner udi hundetræning, og hundevalgets "kunst".

Dertil kommer at en hel del af det der render rundt som værende "labrador" eller bare "retriever" ikke har ret meget med hverken det ene eller det andet at gøre. Af samme årsag som nævnt ovenfor. "Vi har hund, fordi det skal vi have"

 

Der er en årsag til at jeg gang på gang fraråder folk at smide deres kræ med ud på en jagt herinde i trådene, "fordi det er jo en retriever, ik'! "

 

Jagthundearbejdet er bare for vigtigt, ikke mindst af hensyn til offentlighedens syn på jagt, til at man bør tillade sig selv "at nøjes" med noget utrænet og uegnet lort.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg troede faktisk ikke, at det var så udbredt med manglende arbejdsegenskaber hos retrieveren - det overrasker mig!

 

Det er et almindeligt kendt problem.

 

Man kan jo så bare købe af brugslinjer fra de rigtige steder, hvis det er samarbejdsvilje, eager to please, og en fysik der gør hunden istand til at udføre sit hverv ordentlig or rigtigt, man vil have.

 

Jeg kan også en grov generalisering om labber. Jeg har tilgode at se en brun lab med de formere for samarbejds og jagtegenskaber jeg godt kunne tænke mig. :shock:

Det er ikke en grov generalisering. Det findes ganske enkelt ikke. Der var én herinde der på et tidspunkt satte sig for at modbevise min påstand, og der dukkede såmænd også én enkelt brun lab op, der havde bevist noget på markprøverne..

 

Men det er så det med en enkelt svale og alt det der, sammen med en meget dygtig og målbevidst fører.

 

 

Er brun for "tung" i det synes du?

Udstillingslinjerne over én kam er for store, for brede, for tunge, rent fysisk. Der er de brune hverken værre eller bedre.

 

Mentalt set er udstillingslinjerne for "træge" at arbejde med. Eller for "tunge" om du vil. Tænker næsten det var det du mente også. Der er de brune imo næppe værre end andre udstillingslabber. Men folk der i dén grad ved meget mere om labber end jeg, herunder også et par engelske udstillingsfolk mener at de ér. I dont know.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså JEG synes at du skulle tage og hente sådan en plettet sag fra USA, og så synes jeg du skal bruge den i avl, så passer det nok med at jeg gerne vil skrives op til en hvalp til den tid (og selv slipper for at tage til USA) :mrgreen:

 

De er altså viiildt flotte de pletter der...

 

Den her tilslutter jeg mig! :5up:

 

Min næste bliver garanteret også storpudel! :lun:

Redigeret af Audrey
sjusk
Link til indlæg
Del på andre sites

Udstillingslinjerne over én kam er for store, for brede, for tunge, rent fysisk. Der er de brune hverken værre eller bedre.

 

Mentalt set er udstillingslinjerne for "træge" at arbejde med. Eller for "tunge" om du vil. Tænker næsten det var det du mente også. Der er de brune imo næppe værre end andre udstillingslabber. Men folk der i dén grad ved meget mere om labber end jeg, herunder også et par engelske udstillingsfolk mener at de ér. I dont know.

 

Det var det jeg mente med "tung"

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...