Hop til indhold

Stop med at gø

Recommended Posts

Årh jeg bliver sindsyg i mit hoved. Tjalfe han gør og gør og gør, faktisk så meget at mit underbo har sagt at det er træls at hører på. Det kan jeg kun give ham ret i, men jeg kan ikke få Tjalfe til at stoppe.

Det væreste er at jeg ikke kan bevare roen, fordi jeg får så forfærdelig ondt i hovedet, og har i forvejen næsten dagligt hovedpine.

I går blev jeg bare så frusteret at jeg lukkede ham ude i køkkenet, men det blev det jo kun værre af og det er tudedumt fordi jeg også risikere at spolere " alene-hjemme" træning.

Beder man han tie stille i form af NEJ og STOP, bliver det kun endnu værre, for så gejler han sig selv helt op.

Om aften gør han fordi han ville op i sofaen, men jeg venter til han holder mund, for han skal ikke tro han kommer op fordi han gør. Men der går pænt lang tid og jeg når at blive sindsyg i mellemtiden og bekymret for underboen, så jeg tager ham op.

Om natten er det det samme med sengen. Hvorfor skal han absolut gø ? kan han da for pokker ikke bare tie stille og så sidde og kigge op på mig i stedet.

Om morgen gør han indtil han får morgenmad. Når jeg laver mad i køkkent har jeg en hund der gør og gør og gør, når han leger, gør han, når han kigger ud af vinduet gør han og jeg kunne blive ved.

Han ved godt i al almindelighed hvad ordet NEJ betyder, men det virker ikke når han gør, han er ligeglad. Har sat mig på hug, holdt ham om snuden og sagt NEJ, men dette gejler ham bare helt op. Har ignoreret det, hvilket blot gør det værre, har sat ham i hans kurv og sat NEJ, så snart han begynder at gø, men han løber blot bagefter mig og gør endnu mere.

Please er der ikke en der kan hjælpe inden vi enten bliver smidt ud af min bolig eller jeg får kronisk tinitus og migræne ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpe gør normalt når de stresser op, så du må finde en løsning med ham, så han ikke ophidses unødigt. Ved godt, det er lettere sagt end gjordt.

Især i hans alder, for han har jo kun dig til at tilfredse sine forventninger og krav til livet.

Pas på med at vise for tydelig irritation, så bliver han sikkert mere plagende og påtrængende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Ja, vi har ogsaa cocker og han kan ogsaa godt lide at go, specielt naar han bliver eller gejler sig selv op.:banan:

Dog er han rimelig god til at lystre indenfor, hvis der bliver sagt "stiiillle", fordi han har laert betydningen.

Jeg vil anbefale at tage et alm. traeningskursus med ham, saa han bliver forstaerket i at folge dig og dine instruktioner samt forstaar helt praecist hvad det er du vil have ham til.

Og saa synes jeg det er vigtigt at du giver ham rig mulighed for at go paa tidspunkter hvor det er ok og udenfor. Saa han vaenner sig til at indendore er man stille og udenfor er det OK at give lyd.

Ovenstaaende virkede fint for os med vores Nemo:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville rigtig gerne gå til træning, men bor lang ude på landet og har ingen bil og der er ingen hundetræning i noget der bare minder om nærheden, desværre.

Har øvede med ham i dag udenfor hvor han gøede rigtig meget fordi han vidste jeg havde kiks i lommen. Han fik først en kiks når han holdt mund, men hjælper nok næppe meget. Han blev ved med at gø rigtig meget, og da han endelig tav, talte jeg til 10 og gav ham en kiks, men i mens jeg talte mistede han interessen og gik sin vej. Så tror slet ikke han opfangede hvordan det hang sammen. Selvom vi prøvede mange gange.

Ja jeg skal virkelig bide mig selv i tungen for ikke at blive frustreret.

Håber det bliver lettere at lærer ham jo ældre han bliver. Lige nu ved jeg simpelthen ikke hvordan jeg skal lærer ham at tie stille. :vedikke:

Man kan ikke rigtig træne med ham endnu, han kan ikke koncentrere sig mere end 5 sekunder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha nej jeg kan godt forestille mig at det ikke er sjovt når man også skal tænke på sure miner fra underboen :roll:

Lige da vi fik Ninja var hun fuldstændig uregerlig når det var madtid. Hun hoppede op af os og farede rundt imellem vores ben og bed og var slet ikke til at komme i kontakt med, og det gjorde ondt med de spidse hvalpenegle og tænder.

Vi gjorde så det at når hun hoppede op af os stoppede vi med det vi var i gang med (f.eks at rode med foderposen) og satte os hen på en stol og kiggede ud i luften.

Først når hun var rolig rejste vi os op og prøvede igen.

Tror der gik små 2 dage, så var den feset ind på lystavlen :lol:

Hvad sker der hvis du vender ryggen til ham når han gør ? Og bare ignorerer ham, og ligeså snart der kommer en pause så vender du dig om og roser ham ? Det skal selvfølgelig times rigtigt så han ikke tror han er dygtig fordi han gør.

Men jeg vil foreslå at du lige stikker hovedet ned til din underbo og lader ham vide at du er ked af at han er generet af Tjalfes gøen, men at du arbejder på højtryk for at lære ham at være mere stille. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du overvejet en klikker?? :hmm: med en klikker kan du evt. prøve at fange de få øjeblikke hvor han IKKE gør. Det mikrosekund hvor han lige skal have vejret eller lignende. Det hjalp jeg min farmor med, fordi hendes hund gøede af tvet og den fangede det rimlig hurtigt.

Ja Teitur er toptrænet med klikker :blink:

men synes Tjalfe er for lille endnu, for han kan jo slet ikke koncentrere sig og er stadig ligeglad med kiks.

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha nej jeg kan godt forestille mig at det ikke er sjovt når man også skal tænke på sure miner fra underboen :roll:

Lige da vi fik Ninja var hun fuldstændig uregerlig når det var madtid. Hun hoppede op af os og farede rundt imellem vores ben og bed og var slet ikke til at komme i kontakt med, og det gjorde ondt med de spidse hvalpenegle og tænder.

Vi gjorde så det at når hun hoppede op af os stoppede vi med det vi var i gang med (f.eks at rode med foderposen) og satte os hen på en stol og kiggede ud i luften.

Først når hun var rolig rejste vi os op og prøvede igen.

Tror der gik små 2 dage, så var den feset ind på lystavlen :lol:

Hvad sker der hvis du vender ryggen til ham når han gør ? Og bare ignorerer ham, og ligeså snart der kommer en pause så vender du dig om og roser ham ? Det skal selvfølgelig times rigtigt så han ikke tror han er dygtig fordi han gør.

Men jeg vil foreslå at du lige stikker hovedet ned til din underbo og lader ham vide at du er ked af at han er generet af Tjalfes gøen, men at du arbejder på højtryk for at lære ham at være mere stille. :5up:

Mig og min underbo er ikke gode venner. For en måned siden klagede jeg over ham fordi han spillede musik hele natten 24/7 i 3 uger i træk. Så da han hørte det mindste gøen stod han straks uden for min dør :roll:

Men har sagt til ham at jeg godt ved det er generende og at jeg gør hvad jeg kan få at få ham til at tie stille.

Jeg har prøvet at ignorere ham, men det får ham til at gå endnu mere og vender jeg ryggen til at jeg en hvalp der hænger i min trøje og rusker den, mens han gør helt tosset. Hvis ikke jeg skulle tænkte på min hovedpine OG underbo, var jeg blevet siddet indtil han klappede i, men det er lidt svært nu synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men tror jeg alligevel ville prøve med klikker i morgen og se om han ikke godt kan lide kyllinge pølser.

Det er bare svært at rende rundt med klikker og pølser hele tiden. Men kan jo starte med at øve sit,dæk osv med klikker og feks SLUT med en anden øvelse, så kan jeg måske overfører det til hans gøen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh vi var igennem det samme med Dexter.. Gud hvor var jeg tæt på at smide ham ud af vinduet MANGE gange! Øv!

Dexter voksede bare fra det, det var som om efter 4 ugers mareridt med gøeriet så stoppede det bare... Han er stadig meget højlydt, men overhovedet ikke på et så belastende niveua som før...

Vi forsøgte alt men, jeg tror faktisk en ting om virkelig gjorde det værre for os var at vi var frustreret og det kunne Dexter mærke.. Så snart jeg stresser så ryger han lige tilbage i sin gamle gø-vane....

Alternativt kan du jo bare sende Tjalfe til Holland :engel: Så kan du da i hvert fald ikke høre ham mere :lol::engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du prøve at forebygge de situationer, hvor han gør meget? Feks de tidspunkter hvor han plejer at få hvalpeflip, så give ham en kong han kan beskæftige sig med?

Nu når du skriver han ikk er vild med godbidder, har du så prøvet alt godt fra netto såsom kylling, skinketern, fiskefrikadelle osv?

Ved ikke lige, hvordan man stopper gøen, mindes at buddha engang havde en tråd om emnet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet at ignorere ham, men det får ham til at gå endnu mere og vender jeg ryggen til at jeg en hvalp der hænger i min trøje og rusker den, mens han gør helt tosset. Hvis ikke jeg skulle tænkte på min hovedpine OG underbo, var jeg blevet siddet indtil han klappede i, men det er lidt svært nu synes jeg.

Ignorering gjorde vores problem massivt.. Vi skulle aldrig have begyndt på det...

Vi brugte virkelig at sige NEJ, og da det ikke hjalp så røg han ud i gangen i 5 sekunder, og så tilbage igen..

Dernæst valgte vi at skide hul i alle advarsler omkring motion og gå-tur, Dexter fik altså "lange gåturer", dog i hans tempo, og efter hvad han havde lyst til.. Men en helt træt hund larmer bare ikke så meget som en energifyldt hvaps!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Ville rigtig gerne gå til træning, men bor lang ude på landet og har ingen bil og der er ingen hundetræning i noget der bare minder om nærheden, desværre.

Har øvede med ham i dag udenfor hvor han gøede rigtig meget fordi han vidste jeg havde kiks i lommen. Han fik først en kiks når han holdt mund, men hjælper nok næppe meget. Han blev ved med at gø rigtig meget, og da han endelig tav, talte jeg til 10 og gav ham en kiks, men i mens jeg talte mistede han interessen og gik sin vej. Så tror slet ikke han opfangede hvordan det hang sammen. Selvom vi prøvede mange gange.

Ja jeg skal virkelig bide mig selv i tungen for ikke at blive frustreret.

Håber det bliver lettere at lærer ham jo ældre han bliver. Lige nu ved jeg simpelthen ikke hvordan jeg skal lærer ham at tie stille. :vedikke:

Man kan ikke rigtig træne med ham endnu, han kan ikke koncentrere sig mere end 5 sekunder.

Anskaf dig en klikker og klik i det sekund han holder mund. Efterhånden kan du så øge tiden han skal holde mund (du skal selvfølgelig først lærer ham hvad klikket betyder)

....ja letter sagt en gjort ved jeg godt. Der er sikker andre herinde der kan forklare det lidt bedre og uddybende, end mig lige nu, er vist lidt for træt og burde gå i seng :blink:

......edit: kan så se at du er bekendt med klikkeren, så kan jeg da slet ikke forstå du ikke har benyttet dig af det. Klikkeren kan jo bruges lige fra de er helt små og så er det jo bare med at finde det der motivere ham og så træner i meget korte pas af gangen (nu ved jeg ikke lige hvor gammel han er, men det gælder jo sådan set uanset alder når man starter med klikkeren)

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh vi var igennem det samme med Dexter.. Gud hvor var jeg tæt på at smide ham ud af vinduet MANGE gange! Øv!

Dexter voksede bare fra det, det var som om efter 4 ugers mareridt med gøeriet så stoppede det bare... Han er stadig meget højlydt, men overhovedet ikke på et så belastende niveua som før...

Vi forsøgte alt men, jeg tror faktisk en ting om virkelig gjorde det værre for os var at vi var frustreret og det kunne Dexter mærke.. Så snart jeg stresser så ryger han lige tilbage i sin gamle gø-vane....

Alternativt kan du jo bare sende Tjalfe til Holland :engel: Så kan du da i hvert fald ikke høre ham mere :lol::engel:

Jo tak, men tror jeg beholder ham her i dk :blink: dejligt at høre at det kan gå over af sig selv

Link til indlæg
Del på andre sites

Anskaf dig en klikker og klik i det sekund han holder mund. Efterhånden kan du så øge tiden han skal holde mund (du skal selvfølgelig først lærer ham hvad klikket betyder)

....ja letter sagt en gjort ved jeg godt. Der er sikker andre herinde der kan forklare det lidt bedre og uddybende, end mig lige nu, er vist lidt for træt og burde gå i seng :blink:

Har skam allerede klikker :blink: har været på kursus i klikkertræning og har brugt det rigtig meget med Teitur. Man risikere at hunden tror man klikker FORDI den gør, hvis man gør det sekundet efter, så man skal helst lige vente 5 sekunder, så kan man så håbe at hunden ikke gør igen inden for de 5 sekunder eller ikke er gået sin vej. 10 sekunder er for langt har jeg konstaret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo tak, men tror jeg beholder ham her i dk :blink: dejligt at høre at det kan gå over af sig selv

Det kan jeg godt forstå du gør, han er altså en dejlig bette en:lun:

Jeg tror virkelig at det ofte er et spørgsmål om at man bliver frustreret og hunden kan mærke det... Og det mest irriterende er jo at de får ud af det "hvad der gerne vil", for de får jo opmærksomheden!

Om det ved alle hunde går over af "sigselv" ved jeg ikke.. Men Dexter lærte i hvert fald NEJ, og at han kun får feks. mad når han sidder stille og ikke siger en lyd :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du prøve at forebygge de situationer, hvor han gør meget? Feks de tidspunkter hvor han plejer at få hvalpeflip, så give ham en kong han kan beskæftige sig med?

Nu når du skriver han ikk er vild med godbidder, har du så prøvet alt godt fra netto såsom kylling, skinketern, fiskefrikadelle osv?

Ved ikke lige, hvordan man stopper gøen, mindes at buddha engang havde en tråd om emnet...

grunden til jeg ikke har givet ham frikedeller og skinke og den salgs er at Teitur ikke kan tåle det og synes det er så synd hvis Tjalfe får det og Teitur ikke må.

Link til indlæg
Del på andre sites

Må indrømme at Tjalfe nok også får lidt mere motion end man anbefaler hvalpe i den alder. Det er fordi han ikke kan være alene endnu og Teitur den bavian har jo røven fuld af energi, så Tjalfe bliver slæbt med. Han får også lov at søge sin morgenmad på græsset sammen med Teitur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Har skam allerede klikker :blink: har været på kursus i klikkertræning og har brugt det rigtig meget med Teitur. Man risikere at hunden tror man klikker FORDI den gør, hvis man gør det sekundet efter, så man skal helst lige vente 5 sekunder, så kan man så håbe at hunden ikke gør igen inden for de 5 sekunder eller ikke er gået sin vej. 10 sekunder er for langt har jeg konstaret.

Ja da jeg læste tråden færdig kunne jeg godt se at du var bekendt med klikkeren, men nåede ikke at ændre det før du svarede.

jeg er dog ikke enig i at vente de 5 sek. men folk bruger klikkertræning meget forskelligt og det det skal du jo gøre som du mener bedst. jeg ville dog klikker i det sekund han holt mund......det er jo bare et spørgsmål om kriteriesætning, så han forstår at det er det at holde mund der udløser klikket . kriterierne skal jo helst tilpasses så han lykkedes med det 80 % af gangene :blink: men det er bare min mening og måden jeg ville gøre det på

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

undskyld mit hurtige svar ovenover, havde lige en lille datter der var sulten :blink:

Det jeg ville sige var, at det jo er et spørgsmål om at øge kriterierne på det rette tidspunkt. Jeg er enig i at hvis du hver gang klikker i det sekund han holder mund, så kan han godt lave den adfærdskæde....gø = klik og godbid.

Det jeg mente du kunne gøre når du starter med at træner er følgende:

I det sek. han holder mund...klik og godbid (dette for at indikere/vise ham at det er det i træne på nu)

- 2 gang han holder mund, ville jeg nok også klikke i samme sek. (så er han lidt mere sikker på at det er det i træner og i skal jo lige i gang)

- 3 gang ville jeg tælle "1 kasse øl" klik og godbid

-4 gang "1 kasse øl, 2 kasser øl" klik og godbid

og så ellers øge kriterierne lige så langsomt alt efter hvordan det går. Det er en let balancegang, man skal passe på ikke at klikke for mange gange for det samme, da det så kan være svært for hunden at komme videre, men man må heller ikke gå for hurtigt frem, da hunden så kan risikere at mislykkedes for mange gange.

Når jeg starter en ny øvelse op, plejer jeg at træne 5 klik og så holder jeg en lille pause. Når jeg så starter op igen efter pausen, klikker jeg igen i samme sek. han holder mund (for igen at vise ham at det er det i træner) og så vil jeg øge tiden, alt efter hvordan det gik i første træningspas (måske kan du fortsætte på "3 kasser øl" eller måske skal han igen lige have "2 kasser øl" igen..giver det mening).

Så ja du har ret, han kan godt lave adfærdskæden...gø= klik og godbid, men kun efter min mening, hvis du ikke sætter de rigtige kriterier og ikke øger tiden korrekt, samt du ikke er dygtig med din timing. Men hvis du formår de 3 ting, så vil han ikke lave den adfærdskæde og så vil det være super effektiv træning.......men igen det er bare min mening og erfaring med klikkertræning

i øvrigt vil jeg mene, at når han gør så meget som du beskriver, så er det helt urimeligt at forvente at han kan holde mund 5 sek. før han får sit første klik (5 sek. er faktisk ret længe og en klikkerklog hund ville hurtigt gå videre og tilbyde noget andet. det første klik er jo også for at fortælle hunden at det er det her vi træner på nu...når du først har vist ham at det er "hold mund" i træner på nu, så kan du øge tiden for hvor længe han skal gøre det)(når jeg skriver første klik, mener jeg det første klik for hver gang du starter øvelsen op)

Håber det giver mening det jeg har skrevet....oppe i mit hovede ved jeg lige hvordan jeg ville gøre det, men når jeg så skal fortælle eller skrive det, for jeg altid gjort det lidt kringlet.

uanset hvordan du vælger at gribe det an, så held og lykke med det

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjalfe er MEGET billig til salg :evil::genert:

Han gøflip bliver værre for nu har han opdaget at han kan gø rigtig højt og rigtig længe og gerne 10 gange i et træk :damn:

I morges kl 07 fik han et flip og gøede og gøede og gøede og jeg kunne bare ikke få ham til at stoppe, prøvede alt, sætte ham i kurven, sige NEJ, sige slut, holde ham om snuden og sige NEJ, og sætte ham ud i køkkenet, i 1 minut osv. Til sidst gav jeg op og tog dynene over hovedet og råbte SÅ HOLD DGG KÆFT, lige indtil det ringede på min hoveddør. Shit. Magtede ikke at åbne døren for vidste godt hvem det var. Til sidst tog jeg ham op i sengen og så hold han endelig k... og faldt i søvn.

Vi har været ude i 3 kvarter her for en times tid siden og lige siden vi kom hjem og indtil nu har han gøet og gør det stadig i skrivende stund. Hvad stiller man op ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart lyder han i mine ører som et barn der er med sin mor ude og handle og går forbi slikhylden... Jeg viiiiiiiiiiil haaaaaaaaaaaaa alias vov vov vov.

Gi op hjælper ikke, så ved han bare at næste gang skal han bare gå i 16 min før du gi'r dig - men du gi'r dig. Det ved han, det tager kun 3 forsøg at lave en dårlig vane.. Men tager meeeega tid at få den brudt igen.

Herhjemme hjælper ignorering overhovedet ikke en dyt aldrig nogensinde. Min er nu ikke så gøende, men med uønsket adfærd hjælper det kun at få ham afledt eller virke lidt farlig.

Fx hvis han jagter katten, så bliver jeg altså tosset. (Og ja jeg ved godt der er instinkter, men det kan jeg ikke bruge til noget hvis han en dag får jagtet ham ud foran en bil eller trampet på den - det er stadig en killing)

Han ved det med det samme når jeg kommer marchende og sender ham ind. Når han så er inde er alt glemt, ikke noget med at bære nag eller skælde ud bagefter. Sku jo nødig ha en hund der var bange for mig :rolleyes:

Jeg har når min har stresset sig selv op sendt ham ud bag en lukket dør, men kun lige så længe at han har tænkt wtf!! så var døren åben igen. 1 minut vil være aaalt for længe, så vil han bare stresse op over døren er lukket.. :mrgreen:

De skøre dyr :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår slet ikke din nabo(underbo eller hvad det er)..

Som om du ikke ved han gøer :roll: Nej nej han skal da lige banke på og gøre dig opmærksom på at det er træls.. For DET ved du jo ikke selv :roll:

Årh det er ligesom dengang min søster lige havde fået kørekort, og vi holder i et kryds for rødt.. Hun begynder at køre men går i stå og bilen bagved dytter bare HELT vildt... Jeg steg ud af bilen og råbte til ham "Tak fordi du lige gjorde opmærksom på vi ikke kørte, det havde vi ikke selv opdaget KLAPHAT!" :evil:

Ihh jeg hader den slags mennesker! Som om folk ikke godt selv kan tænke! :evil::evil:

Du skal ikke tage dig af det... For det er en af de ting der "gør det værre", fordi Tjalfe netop kan mærke at du "stresser"... Din dårlige samvittighed over at genere naboen, og frustrationen gør bare situationen endnu værre...

Hvis jeg var dig ville jeg skrive en sedel til din nabo... Skriv at du godt VED at han gør meget og at det er træls, men uanset hvor meget du ville ønske du kunne kan du ikke ændre det på et sekund... Han bliver bare nød til at acceptere at der kommer til at gå et par dage med gøeri, så du stille og roligt kan træne ham! (Tjalfe, ikke naboen! :lol:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh det er ligesom dengang min søster lige havde fået kørekort, og vi holder i et kryds for rødt.. Hun begynder at køre men går i stå og bilen bagved dytter bare HELT vildt... Jeg steg ud af bilen og råbte til ham "Tak fordi du lige gjorde opmærksom på vi ikke kørte, det havde vi ikke selv opdaget KLAPHAT!" :evil:

Åhrrr det er jo genialt sagt :klap: :klap: :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites