Hop til indhold

Fældning


Gæst Bille
 Share

Recommended Posts

Jeg er den lykkelige ejer af Mille på 2 år :-D

 

Jeg skriver lykkelig, men i lang tid har jeg nu været en del - hm hvordan skal jeg skrive det uden det misforståes....- lidt misfornøjet :genert:

 

Mille fælder helt ekstremt ekstremt ekstremt meget :cry: Jeg reder hende med en alm stålbørste hver 3. dag og bruger furminator ca. 1 x ugentlig. Dette mønster kan naturligvis godt være anderledes nogle uger. Jeg kan tømme børsten 6-7 gange ved hver børstning, jeg støvsuger hver dag uden det kan ses, der ligger simpelthen et lille lag korte hår over det hele og lange hårtotter ved panelerne. Når vi nusser er vores tøj totalt belagt med hår og vi kan ikke stryge hende over ryggen uden der ryger sindsygt mange hår af. Er det normalt for en golden eller?

 

Desuden lugter hun meget kraftigt af hund. Kan hun have en form for hudsygdom? Dr. dyr siger det er helt normalt.

 

Hvad gør I andre, er det godt eller skidt at børste så meget? hvilket foder bruger I og har det overhovedet nogen effekt at ændre foder?

 

Håber på gode råd :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninja er også inde i en fældningsperiode lige nu, og vi har simpelthen opgivet at støvsuge hver dag.

 

En omgang hårsækmider har så også gjort at hun har fældet urimeligt meget, og nogle steder er pelsen meget tynd - det er hun i behandling for :5up:

 

Altså det kan godt have noget at gøre med foderet, men det er jo ikke en garanti at hun vil fælde mindre hvis du skifter til noget andet foder. Det er jo lidt af en jungle at finde rundt i. Hvad fodrer du/I med nu ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan pille totter af hende, hvis jeg tager fat og hiver i spidserne, jeg synes det er helt ekstremt, men da der ikke er flere der har svaret, er det måske meget normalt?

 

Jeg fodrer med Orlando fra Lidl.

 

Hvordan finder man ud af, at de har hårsækmider?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil tro at det med hårsæk koderne kan du få svar på hos dr. Dyr...:hmm: jeg giver pedegree og lakseolie, men man skal holde øje med vægten hvis man bruger olien, og evt. Skære lidt ned på fodret....:klap: det kan måske være din hund har brug for over bedre foder?:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan pille totter af hende, hvis jeg tager fat og hiver i spidserne, jeg synes det er helt ekstremt, men da der ikke er flere der har svaret, er det måske meget normalt?

 

Jeg fodrer med Orlando fra Lidl.

 

Hvordan finder man ud af, at de har hårsækmider?

 

Hvis dyrlægen holder fast i at hun ikke fejler noget, a la hårsækkemider eller lign., så ville jeg helt klart starte med at skifte til et kvalitetsfoder, og se om det mon ikke kunne hjælpe gevaldigt på det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

skipper fælder også helt ekstremt meget og vi kan også trække totter af hans pels ved bagbenene. Han lugter dog ikke af "hund" og får meget ros for sin flotte blanke pels. Så vi lever bare med vores daglige gulvtæppe :-D sådan er det jo som regel med de racer...

 

edit: men jeg ville da prøve at skifte foder og evt give noget fiskeolie som tilskud og se om det hjælper...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Vores pige smider sin pels efter endt lobetid. Og det er derfor ekstra meget der smides i den periode og hele totter som du beskriver, saa lobetid har ogsaa en effekt paa faeldning.

 

Ellers kan det ogsaa vaere et race sporgsmaal. Nogle racer faelder mere end andre. Og jeg har hort fra folk med labrador og goldens, at de faelder enormt meget!!! Disse ejere anbefaler ogsaa furminator (som skulle vaere et fabelagtigt redskab til at fjerne lose haar) til disse racer.

 

Desuden lugter nogle racer mere end andre. Cocker spaniels har tildens til at lugte, og anbefales derfor at bades lidt oftere. Imodsaetning til afghanske mynder som ofte beskrives som lugtfri, og den beskrivelse kan jeg godt staa inde for med to af slagsen.

 

Nogle folk der Barf'er eller bruger orijen oplever at deres hunde faelder mindre og lugter mindre, saa en aendring til et mere kodrigt foder er vaerd at prove.

 

Desuden kan foder allergi give sig udslag i foroget faeldning og lugt, saa et foder der udelukker de mest alm. typer ingredienser (f.eks korn) der er aarsag til hyppig allergi eller problemer med fordojelsen, er ogsaa vaerd at forsoge sig med.

 

Man skal endelig blive ved med at borste hver dag, for at fjerne de lose haar. Saa, ja, bliv endelig ved, hver dag eller flere gange dagligt alt efter behov. Det skader absolut ikke og er kun godt de aflagte haar bliver fjernet, saa laenge man borster naensomt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med foderet synes jeg er en jungle og jeg synes der mere eller mindre er samme varedeklaration på de forskellige mærker :hmm:

 

Hun havde en flot pels på Pedigree + lakseolie men også nogle ekstra kilo, som ikke skulle være der.

 

Jeg har prøvet rigtig mange forskellige mærker, dem der herinde beskrives som kvalitetsfoder, men den eneste ændring der mærkes er økonomien.

 

Hvis nogle med sikkerhed kunne sige, at det er det foder jeg bruger nu der er årsag til den ekstreme fældning, så vil jeg selvfølgelig gerne ændre på det.

 

Mener bare at have set en udsendelse (Kontant måske ????) hvor hundefoder blev undersøgt og hvor resultatet blev, at det dyre ikke var bedre end det billige :???:

 

Nogle af jer beskriver jo også ekstrem fældning trods andet foderbrug.

 

Men jeg vil børste videre som tidligere beskrevet, og håbe perioden snart er overstået - tak for hjælpen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa.

 

Der er nu dog lidt forskel på foderet hvilket der jo altid vil være.

 

Min mormor er lige kommet af med hendes springer spaniel og han fældede meget og havde faktisk kun rigtig fin pels når han fik pedegree men her hos os er det næsten omvendt.

 

Den store hunds pels er en smule mere blank når de får pedegree men ikke det helt vilde. Hun fælder stadig en del.

 

Vi laver som regel en blanding af 2 slags billige foder og har ikke haft de helt store fældningsproblemer siden.

 

mvh zaritza

Link til indlæg
Del på andre sites

Jessie (3½ år) fælder det meste af hendes pels ca. 2 måneder før hendes løbetid og drysser det meste af året.

 

Jeg har, på tidligere hunde, haft stor glæde af AnimaStrath, som kan købes i Matas (det skal dog typisk bestilles hjem) i 1 l. flasker for 420 kr. og mine hunde har fået en t-ske om dagen.

 

Lige nu går jeg og venter på, at den lokale Matas får bestilt den hjem til mig og så skal Jessie også prøve det, da jeg er ved at blive hysterisk over hendes fældning og hvordan hun kommer til at se ud.

 

For os er det helt sikkert hormonbetinget og foderskift samt diverse olier har været afprøvet uden effekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med foderet synes jeg er en jungle og jeg synes der mere eller mindre er samme varedeklaration på de forskellige mærker :hmm:

 

Hun havde en flot pels på Pedigree + lakseolie men også nogle ekstra kilo, som ikke skulle være der.

 

Jeg har prøvet rigtig mange forskellige mærker, dem der herinde beskrives som kvalitetsfoder, men den eneste ændring der mærkes er økonomien.

 

Hvis nogle med sikkerhed kunne sige, at det er det foder jeg bruger nu der er årsag til den ekstreme fældning, så vil jeg selvfølgelig gerne ændre på det.

 

Mener bare at have set en udsendelse (Kontant måske ????) hvor hundefoder blev undersøgt og hvor resultatet blev, at det dyre ikke var bedre end det billige :???:

 

Nogle af jer beskriver jo også ekstrem fældning trods andet foderbrug.

 

Men jeg vil børste videre som tidligere beskrevet, og håbe perioden snart er overstået - tak for hjælpen :-D

som før skrevet... så skal man se på hunde når man bruger lakseolie, er den for tyk, så skærer man lidt af fodret... og jeg tror det er individuelt fra hund til hund, om den kan leve godt på et billig foder eller om netop din hund ikke får sine behov dækket mht. mineraler, fedt, protein m.m. så gælder det om at finde det foder det lige passer til din hund, og der er flere der kører med bytteordninger, hvis hunden ikke trives eller vil spise det.:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan pille totter af hende, hvis jeg tager fat og hiver i spidserne, jeg synes det er helt ekstremt, men da der ikke er flere der har svaret, er det måske meget normalt?

 

Jeg fodrer med Orlando fra Lidl.

 

Hvordan finder man ud af, at de har hårsækmider?

 

Du må ikke tro at jeg hentyder til at Mille kan have hårsækmider :blink:

Som regel er symptomerne kraftigt hårtab på enkelte steder. På Ninja var det f.eks hendes brystparti. Senere kom der også røde knopper.

 

Altså nogle hunde fungerer jo perfekt på Pedigree og Orlando, mens andre hunde slet ikke kan "tåle" det. Der findes nu altså mange slags foder på markedet som er bedre end discountfoderet.

 

Ellers kan det ogsaa vaere et race sporgsmaal. Nogle racer faelder mere end andre. Og jeg har hort fra folk med labrador og goldens, at de faelder enormt meget!!! Disse ejere anbefaler ogsaa furminator (som skulle vaere et fabelagtigt redskab til at fjerne lose haar) til disse racer.

 

(...)

 

Man skal endelig blive ved med at borste hver dag, for at fjerne de lose haar. Saa, ja, bliv endelig ved, hver dag eller flere gange dagligt alt efter behov. Det skader absolut ikke og er kun godt de aflagte haar bliver fjernet, saa laenge man borster naensomt.

 

MEN! Man skal passe på med at bruge furminatoren for ofte, for den hiver altså også de hår med som ikke er døde.

 

Brug den en gang om ugen - maks 2 gange, vil jeg sige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...