Hop til indhold

to hanner fra samme kuld

Recommended Posts

Hej alle sammen. Jeg har to dejlige grand danios hvalpe på omkring de fire måneder. Det går rigtig godt, de er rigtig dygtige og har lært og kan de ting som vi ønskede de skulle lære. Vi træner dem hver dag og sørger for at have kvalitets tid med hver enkelt hund, då de begge har behov individuelt. Balder er en hygge fætter der elsker at ligge i græsset og spise grene og være doven. Manfred er nysgerrig og aktiv med krudt i røven :) vi havde før vi anskaffet dem, undersøgt racen og alt hvad sådan en hund indebære. De har stor glæde af hinanden og følges ad i tykt og tyndt. Jeg købte to brødre, i den forvisning om at det var godt for hundene, at de havde hinanden. Vi har masser af plads da vi bor på en gård. Jeg har hørt både for og imod, med to hanner fra samme kuld. Det jeg enlig ville høre om, var om der er nogle der har to fra samme kuld og hvad jeres erfaringer er. Jeg må indrømme, at jeg er en smule nervøs for fremtiden. Hende jeg købte hundene af syntes det var mægtigt at jeg tog to brødre. Det har altid været meningen at vi ville have to, men det var først senere at jeg erfarede, fra bland andet dyrlæger og ændre hunde ejer, at to brødre kan skabe en:del kaos.... :confused: nu sidder jeg med en bittersød fornemmelse, og syntes at jeg måske har fejlet ved at tage to fra samme kuld...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke så meget, det er det, at de er fra samme kuld, at folk kan blive bekymrede over, men blot det at de er jævnaldrende og derfor rammer kønsmodningen på samme tid, det kan godt give lidt fnidder.

Men det behøver det da absolut ikke. Det lyder som om, de har ret forskelligt temperament, og det er klart en fordel.

Jeg har kendt to hold kuldbrødre, der boede sammen hele livet (dog ikke GD), og de var bedste venner.

Synes ikke du skal tage sorgerne på forskud, men vær opmærksom når de nærmer sig kønsmodningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er virkeligt godt at høre. Det trøster mig lidt. Vi vil i hvertfald gøre alt hvad der er muligt, for at dette kan lade sig gøre. Jeg har fået nogle frygtelige respons når folk ser mine to hvalpe. Bland andet fra en dyrlæge der , udtalte over tlf at det var noget af det mest uansvarlig, hun nogen sinde havde hørt om... skulle bare bestille en vaccination!! Så jeres svar letter en del :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er virkeligt godt at høre. Det trøster mig lidt. Vi vil i hvertfald gøre alt hvad der er muligt, for at dette kan lade sig gøre. Jeg har fået nogle frygtelige respons når folk ser mine to hvalpe. Bland andet fra en dyrlæge der , udtalte over tlf at det var noget af det mest uansvarlig, hun nogen sinde havde hørt om... skulle bare bestille en vaccination!! Så jeres svar letter en del :)

Det var da en uproffesionel kommentar fra dyrlægen!!! :evil: Hvis jeg var dig ville jeg bruge en anden dyrlæge, jeg gad i hvert fald ikke støtte sådan en madamme :roll:

Jeg tror heller ikke du skal tage det så tungt, det lyder som om du håndtere det med at have 2 hvalpe rigtig godt, så jeg tror bare du skal fortsætte det gode arbejde :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min venninde er Løwchen opdrætter og har været det i mange år.

Hun har både haft 2 hanner fra samme kuld og tæver fra samme kuld gående uden problemer.

Det kommer jo an på hvordan du er som leder og hvordan hunden har det med hinanden.

Nogle hanhunde bliver aldrig de store "hanhunde" som skal spille med sine muskler, men bare indordner sig.

Du skal ikke vær særlig bekymret, da de jo er så forskellige. Vil skyde på at den som er aktiv også er føre hannen, og ham den dovne, tja han følger bare dagligdagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fra min kommende hvalps kuld, er der en, der har købt to tæver, og jeg må indrømme at da jeg hørte det, var jeg lige så negativ som trådstarters dyrlæge. Det er måske knapt så risikabelt med to hanner, men jeg ville stadig ikke selv gøre det. Kender dog et par eksempler på at det er gået godt, så vi kan jo kun håbe, at det også er tilfældet her. Som andre også siger, er temperamentsforskellen en positiv ting.

Håber vi får nogle billeder at se :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre er det ikke så ualmindelig at det går galt med sådanne kuldsøskende af samme køn. Så jeg ville aldrig sælge sådan 2 til samme familie.

I bedste fald vil den blideste aldrig udvikle sig optimalt, da den heletiden må ligge under for en mere progresiv bror.

Så det kræver rigtig meget af ejerene , og træning hver for sig

Link til indlæg
Del på andre sites

Det behøver ikke at give et problem, men det kan gøre det. Indtil videre synes jeg at du skal tage den med ro, og blot holde øje med hvordan tingene udvikler sig mellem de to. Det skal man alligevel altid når man har flere hunde.

Kommer der noget vil jeg nok anbefale at kastrere den ranglaveste af de to, inden han bliver for gammel, selvom jeg ellers ikke er tilhænger af kastration.

Det er ikke sjovt når to store hunde kommer i karambolage.

Jeg har selv to hanner der ikke kan for godt sammen, og hvis først de er for gamle (her på vej mod de 5 år) hjælper kastration alene på at de ikke kan lave hvalpe, og det er jo ikke der problemet ligger så derfor lader jeg være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har set en del på træningspladsen, som har købt to søskende. Det er gået godt i nogle tilfælde og skidt i andre.

Jeg har bl.a. set det gå rigtig galt med et hold gravhunde, labradorer og chihuahua'er. Men det betyder naturligvis ikke at det skal gå galt for dig.

Der er ingen grund til at tage sorgerne alt for meget på forskud ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst andreadot

Jeg er en af dem der har haft kuldbrødre. Det var godt nok australske terrier. Og lad mig sige det sådan her.

ALDRIG IGEN SKAL JEG HAVE KULDBRØDRE...

Det lyder jo heldigvis til at andre har gode oplevelser med det. Men i de 14 år vores hunde levede var der altid fnidder. Altid.

Altså de var aldrig sådan rigtig oppe at slås. Men der var daglig kamp om liggepladser, legetøj, hvem skulle aes af hvem. Og nå ja. så tissede de på skift op af vores brændekurv. For når først en af dem havde markeret så skulle den anden også. Ingen tvivl om at de også havde gode stunder sammen, men jeg syntes personligt det var hårdt sådan at have to kamphaner hele tiden.

Vores ene var blød og fjollet og den anden var hård og kontant.

Men det lyder jo heldigvis til at man kan få noget godt ud af det alligevel.

Heidi

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo heldigvis forskel på temperamentet mellem GD sammenlignet med diverse terriere, gravhunde, og labile labrador ;)

Lad os nu se om der kommer konflikt mellem de to, og gør der må der så handles derefter.

Der er ingen der siger at det skal gå kalt, men det kan gå galt.

Jeg har to tæver her som er kuldsøskende. Den ene blev steiliseret før første løbetid, den anden er intakt. De har ingen problemer, fordi den intakte tæve er ranghøjest, og således er relationen mellem dem stabil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej. Jeg kan læse mig frem til at det er enten knald eller fald. Det er rart med alt den feedback. Det hjælper altid:-D

Jeg og min mand har snakket det igennem, og blevet enig om (som mange af jer råder os til) ikke at tage sorgerne på forskud. Men vi går nu ekstra meget op i at, træne dem hver for sig, og separere dem, for på den måde at de også nogle timer om dagen, hvor de er hver sin hund. Hvis i forstår. Ind til videre går det rigtig godt med dem, men de er selvfø heller ikke kønsmodne endnu, som mange nævnte.Jeg håber inderligt at dette kommer til at gå, for de er begge mine drenge. Og det er okay at det kræver mere, end vi måske havde regnet med, det er det hele værd.

Link til indlæg
Del på andre sites