Hop til indhold

Recommended Posts

Nå, jeg har jo ellers strittet imod længe og brugt undskyldninger som 'ingen fryser' for at undgå det der hjemmelavede mad.

Jeg er dog på nippet til at kapitutere. Soko klør stadig on-off og jeg er ikke klar til at gå i gang med desensibiliseringsprogram (endnu), men noget må jo gøres.

For at være sikker på at jeg ikke dræber kræet med mit rå-fodringsforsøg skal jeg lige have styr på 'reglerne'. Er følgende nogenlunde rigtig og har i andre råd til en grøn barf'er?

Hunden skal have ca 2% af sin kropsvægt per dag. For Soko vil det sige ca 200 g dagligt
    Hunden skal have masser af ben og de fleste ben skal være ben hunden kan spise fuldstændigt, dvs fx ribben i stedet for lårbensknogler
    Hunden kan få grøntsager i moderate mængder, men de skal være vold-blendede eller kogte for at de kan optages?

Jeg har kigger lidt i tidligere barf-tråde og det ser ud som om i gør meget ud af at variere kødtyper og at i også giver indmad fx lever og hjerte. Hvis man sørger for at fordre varieret, skal man så give kosttilskud?

Og hvilke kosttilskud er relevante?

Kan se at mange starter op med en helvedes masse kallun, hvorfor det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde kan godt få hele grønsager.. Luna's var aldrig voldblendet.. Eller dvs jeg kørte dem igennem foodprocessoren.. Jeg så aldrig noget i hendes afføring..

Jeg startede ikke op med kallun, men dengang var det heller ikke et mode-fænomen (som jeg mener, det er blevet).. Dengang var der kun 2 forhandlere.. DBC (som nu er lukket) og de havde kun butik i Gilleleje og en privat, der hentede kød i Sverige..

Vi startede op med kylling den første dag og så kørte vi bare på med variation.. Luna fik grønt i et forsøg på at mætte hende..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde kan godt få hele grønsager.. Luna's var aldrig voldblendet.. Eller dvs jeg kørte dem igennem foodprocessoren.. Jeg så aldrig noget i hendes afføring..

Jeg startede ikke op med kallun, men dengang var det heller ikke et mode-fænomen (som jeg mener, det er blevet).. Dengang var der kun 2 forhandlere.. DBC (som nu er lukket) og de havde kun butik i Gilleleje og en privat, der hentede kød i Sverige..

Vi startede op med kylling den første dag og så kørte vi bare på med variation.. Luna fik grønt i et forsøg på at mætte hende..

Det virker nemlig lidt som et modefænomen. Derudover er det godt for alt og alle og kan kurere enhver sygdom...bliver altid lidt skeptisk over den slags.

Råfodrede faktisk Nanna en periode og det gik okay, uden jeg havde sat mig ind i set store, jeg prøvede bare.

Får Luna ikke grønt længere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det virker nemlig lidt som et modefænomen. Derudover er det godt for alt og alle og kan kurere enhver sygdom...bliver altid lidt skeptisk over den slags.

Råfodrede faktisk Nanna en periode og det gik okay, uden jeg havde sat mig ind i set store, jeg prøvede bare.

Får Luna ikke grønt længere?

Nej Luna har ikke fået grønt i et par år eller 3:-)

Det fyldte for meget i fryseren:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er faktisk ikke sikker på om Ninja overhovedet ville kunne tåle at blive BARF'et :hmm:

Ifølge dyrlægen danner hun struvitsten i blæren hvis hun får for mange proteiner igennem kosten.

Vi måtte jo desvære vinke farvel til bl.a. Wolfsblut :cry:

Luna kom på Acana light &fit og fik urinvejsinfektion.. Jeg satte hende tilbage på rå, og vupti forsvandt infektionen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej Luna har ikke fået grønt i et par år eller 3:-)

Det fyldte for meget i fryseren:mrgreen:

Nå, og hun klarer sig fint uden?

Tænker at det ville være meget smart at give vovsen nogle grøntsager. Vi får sådan en årstiderne kasse hvor der indimellem er forskellige underligheder vi ikke får spist. Så kunne hundene få dem og vi slap for at de rådnede op i køleskabet :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, og hun klarer sig fint uden?

Tænker at det ville være meget smart at give vovsen nogle grøntsager. Vi får sådan en årstiderne kasse hvor der indimellem er forskellige underligheder vi ikke får spist. Så kunne hundene få dem og vi slap for at de rådnede op i køleskabet :blink:

Ork ja:-D Men ja giv dem bare dem I ikke får spist:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Mjah, nogle hunde kan gå direkte fra tørkost til råt uden noget, andre får totalt dårlig mave. Mode eller ej, så har et par dage med kallun og derefter lammeribben og så bare ud i det, virket for os. Ingen dårlig mave.

Vi giver heller ikke grønt, men giv det endelig når nu i har det, skader på ingen måde.

Indmad (nyre, lever, hjerte) giver vi cirka hver 10. dag, samme med kallun og rå fisk. Resten er hulter til bulter i løbet af 1-2 uger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Må hellere lige udpensle:mrgreen: Det jeg mener med "mode" er de der personer, der spørger hvor man køber det der barf.. Altså de tror det er en pose foder, ligesom en sæk tørfoder.

Der er mange, der ikke lige læser om det, men ser at mange snakker om det og hov, det skal vi da prøve.. uden lige at google det eller sådan..

Link til indlæg
Del på andre sites

Må hellere lige udpensle:mrgreen: Det jeg mener med "mode" er de der personer, der spørger hvor man køber det der barf.. Altså de tror det er en pose foder, ligesom en sæk tørfoder.

Der er mange, der ikke lige læser om det, men ser at mange snakker om det og hov, det skal vi da prøve.. uden lige at google det eller sådan..

Nåå okay, lød bare som om det var kallun der var gået mode i :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Grundet angstpanik :mrgreen: giver vi hvalpe en vitaminpille eller noget med det som er godt til leddene i, men Motor får det ikke mere, han ser jo så også vældig fornuftig ud med knoglerne.

Tror det er rigtigt nok at man heller ikke skal stoppe FOR meget vitamin i hunden, f.eks. skal man lige være obs på at rhm sælger kompot-ting, dvs med olie og vitamin i (det vil jeg så aldrig købe, vil vide hvad hunden får..)

Link til indlæg
Del på andre sites

Grundet angstpanik :mrgreen: giver vi hvalpe en vitaminpille eller noget med det som er godt til leddene i, men Motor får det ikke mere, han ser jo så også vældig fornuftig ud med knoglerne.

Tror det er rigtigt nok at man heller ikke skal stoppe FOR meget vitamin i hunden, f.eks. skal man lige være obs på at rhm sælger kompot-ting, dvs med olie og vitamin i (det vil jeg så aldrig købe, vil vide hvad hunden får..)

Jeg har heller aldrig købt de der kombipakker..

Jeg går meget og debaterer med mig selv, om jeg skal smide Luna på tørfoder.. Jeg synes ikke rigtig jeg får en effekt af tilskuddet. Men jeg mangler at prøve hokamix gelenk, så det kunne da være jeg skulle give det et forsøg først:-D

Der er plads til en fryser ude i skuret det nye sted:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har heller aldrig købt de der kombipakker..

Jeg går meget og debaterer med mig selv, om jeg skal smide Luna på tørfoder.. Jeg synes ikke rigtig jeg får en effekt af tilskuddet. Men jeg mangler at prøve hokamix gelenk, så det kunne da være jeg skulle give det et forsøg først:-D

Motor fik det der Luposan Ledkraft (muums sagde han), Voodoo får wolles. Motor ville jo på ingen måde æde hokamix, men måske er Luna ligeglad :-D

Kan du få tørfoder som skulle være bedre da?

Der er plads til en fryser ude i skuret det nye sted:-D

Optuuuur :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Zamzam havde levet 4 år på samme tørkost opblødt med kogende vand, han gik direkte på Barf, uden kallun-fis, havde splattermave en uges tid (ikke diarre, bare splattet) og så var han fin.

De får ingen tilskud, når vi husker det, får de lidt lakseolie, ellers får de hvad de kan stjæle af grøntsager, men ikke noget foder.

Petrine får 1% og Zamzam 3 % af kropsvægten - selvom Petrine er den mest fysisk aktive :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst RasmusRasmus

En helt anden fordel, som vi i hvert fald opdagede, da vi for et par år siden begyndte af BARFe, var at Rasmus' hurtigere blev mæt. Han blev ellers fodret med RC inden, men nu virker han mæt i længere tid.

Jeg skal ikke kunne sige, om BARF er et rent vidundermiddel. Rasmus havde ingen problemer med huden, pelsen osv inden vi gik igang - men det har han så heldigvis heller ikke nu :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Liva's mor

Vi har også overvejet at går over til Barf da det tiltaler os lidt, men kan ikke helt finde ud af om det vil blive for besværligt og måske også for dyrt - lige nu fodrer vi med Wolfsblut så det er jo ikke det aller billigste vi bruger i forvejen, så jeg har lige et par spørgsmål - hvor giver I jeres hunde mad henne? bliver det ikke nemt noget svineri?

Er der nogle af jer der kan hjælpe med hvor meget det vil koste for os, vi har en lab-tæve.

Hvor meget fylder det at opbevare maden? Hvor køber I maden henne?

Ja det blev til lidt spørgsmål - håber ikke det gør noget jeg blander mig lidt i tråden her :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Motor fik det der Luposan Ledkraft (muums sagde han), Voodoo får wolles. Motor ville jo på ingen måde æde hokamix, men måske er Luna ligeglad :-D

Kan du få tørfoder som skulle være bedre da?

Optuuuur :5up:

Luna får også Luposan Gelenk igen - efter et kort forsøg på glucosamin sulfat.

Man kan få foder direkte til led-sygdomme (hills j/d, RC Mobility og Specific CJD), og så skulle der vist være samme ingredienser i Orijen, som hokamix gelenk

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. proteinforgiftning: Når man råfodrer, er størstedelen af maden altså væske. Så der findes faktisk nogle tørfodertyper med højere proteinindhold end i det rå:slem:

Samtidig gør det høje væskeindhold, at hunden har mindre tendens til at få urinvejsinfektioner mv. Simpelthen fordi systemet bliver skyllet naturligt igennem:5up:

Hvis man vil regne på, hvor meget det vil koste at råfodre ens hund, er en god pejlestang at vurdere, hvor meget hunden spiser i forhold til tørfodermængden på posen. Hvis hunden ligger i den lave ende, skal den også have mindre råt end gennemsnittet. Hvis hunden spiser mere, skal den have mere råt end andre hunde.

Jeg mener, at RigtigHundemad har en udregningstabel liggende på hjemmesiden, som man kan lege lidt med. Men husk, at man kan gøre det billigere, hvis man har plads til mere ad gangen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har nu læst det meste af internettet og kan se der er ret forskellige holdninger til forskellige ting. Min konklusion er at hunde nok kan klare vide udsving i deres foder.

Jeg tror bare jeg kaster mig ud i projektet og så ser vi hvordan det går. Kan jo lynhurtigt hoppe tilbage til tørfoderet igen, har trods alt 2x15 kg stående :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

:blink: Da vi fik vores nye hund, sendte jeg min mand i byen efter Barf (det ligger lige ved siden af hans arbejde)

Og hvad tror i han kom hjem med? 3 store kasser med blandet kød. I alt 20 kg. Så var det at jeg satte ham foran vores hund og fortalte ham at den vejer 1.5 kg :stupid:

Nå men vi løber da ikke tør for foder lige forløbig :banan:

I blandt noget af kødet er der nogle ret store stykker kød. Uha, hvor har Rolf svært ved at tygge sig igennem så store stykker :lol:

Jeg tror vi venter lidt med ben :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites