Hop til indhold

Hundens alder og træning

Recommended Posts

Hej Hf'er :)

For ikke at blive "skudt" ned af folk, som misforstår mig, vil jeg starte med at pointere at jeg godt ved at hunde er forskellige, både mht. sind, race, størrelse mv.

Og med fare for misforståelser, vil jeg alligevel stille dette spørgsmål til jer fantastiske hundeejere.

Er det muligt at få en "tidslinje" for hvad en hvalp/hund, bør kunne i en given alder?

Eksempel: Hvad mener DU at en hvalp på 4 måneder burde kunne, træningsmæssigt? Hvad så når hvalpen er 6 måneder og dernæst 1 år?

Jeg håber på positiv respons og hvis I ikke helt forstår spørgsmålet, så lad mig endelig prøve at forklare igen :)

Mvh Luise N.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer vel helt an på hvad man ønsker af hunden? :vedikke:

Min hvalp på 5 mdr kan ikke ret meget. Hun kan sitte på sin mås, hun kan snudetarget, fremadsendelse til target og har fremragende kropskontrol....

Derudover kan hun forholde sig i ro i sit bur og er nem at have med alle steder...

Min voksne tæve, som er 3 år, kunne langt mere da hun var i samme alder, ikke fordi hun var skarpere, men fordi jeg lagde vægten anderledes i min træning på det tidspunkt....

Link til indlæg
Del på andre sites

For ikke at blive "skudt" ned af folk, som misforstår mig, vil jeg starte med at pointere at jeg godt ved at hunde er forskellige, både mht. sind, race, størrelse mv.

Og med fare for misforståelser, vil jeg alligevel stille dette spørgsmål til jer fantastiske hundeejere.

Er det muligt at få en "tidslinje" for hvad en hvalp/hund, bør kunne i en given alder?

Eksempel: Hvad mener DU at en hvalp på 4 måneder burde kunne, træningsmæssigt? Hvad så når hvalpen er 6 måneder og dernæst 1 år?

Jeg håber på positiv respons og hvis I ikke helt forstår spørgsmålet, så lad mig endelig prøve at forklare igen :)

Mvh Luise N.

Hvad hunden "burde" kunne, er vel afhængig af hvad DINE ambitioner til hunden er.

Da jeg gik til LP prøver havde jeg et billede af at når min hund var 1 år, så var han klar til at stille op i konkurrence.

Da jeg så stoppede med konkurrencer der var mine forventninger helt anderledes, der skulle hunden være "hverdagslydig" og ikke nødvendigvis konkurrencelydig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mvh Luise N.

Jo, hundene er forskellige - men der er vi ejere også! ;-) Så du vil nok få vildt forskellige svar, afhængigt af hvad hundeejeren har af planer for hundens fremtid.

Min Iso skulle jo være agilityhund, og den "rigtige" agilitytræning starter jo først når hunden er udvokset. Derfor brugte jeg hvalpe/unghundetiden på få men vigtige øvelser, der forberedte hende så godt som muligt på kommende træning.

Én af mine veninder er LP-nørd, og hendes træning af hvalpe ser helt anderledes ud. Der er jo mange øvelser i programmet, og hun går i gang med målrettet træning fra start af.

En hvalp der primært skal bruges til udstilling lærer sikkert helt andre ting, nu kender jeg ikke nogen så det er bare min forestilling...

Hvis du nu sammenlignede de tre ovenstående eksempler, og hvad de kunne som f.eks. 6 måneder gamle - så ville det nok være 3 meget forskellige svar!

Personligt har jeg ikke nogen tidslinie, da mine hunde har været ret forskellige. Med Iso kunne jeg f.eks. fra start af se at jeg skulle lægge en del arbejde i selvkontrol, så det gik meget af tiden med, som hvalp/unghund. Hvis ikke jeg fik styr på det, så ville al anden træning være ligegyldig. Så for mig er det mere en prioriteringssag - hvilke vigtige grundlæggende ting skal være i orden før jeg går videre med det næste? Og så må det jo bare ta' den tid det ta'r. Jeg har ikke travlt, og min hund skal kunne følge med rent mentalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Korvis - Hvad mener du med selvkontrol og hvordan træner du det evt? :)

Iso var jo bare vild fra dag 1, har altid elsket at løbe stærkt, og har generelt bare kastet sig ud i ting uden at altid tænke sig om først. Med agility i baghovedet kunne jeg jo forudse en hund der tyvstartede, fik store problemer med at stoppe på felterne, og som ikke havde tid til at være obs. på sin fører... Og det var vist rigtig set! ;-)

Derfor var de ting meget vigtige at få styr på helt fra start. Så jeg trænede f.eks. "startlinieøvelser", hvor Iso skulle blive siddende stort set hvad der end skete omkring hende, og blive siddende indtil hun fik en frikommando. Susan Garrett's "Crate Games" trænede vi også, og det var rigtig godt. Det blev overført til alt muligt andet - at man ikke bare buser ud af døre, at man ikke går ud af buret før frikommando, etc. Jeg gik også meget tidligt i gang med at træne kontaktfelter (forberedende øvelser). Vi gik også til LP, hvilket gav Iso meget mht. selvkontrol, da hun blev tvunget til at koncentrere sig om de (i hendes øjne) meget langsommelige øvelser, der også krævede at hun brugte hjernen til maks. Vi har trænet lineføring/frivedfod og stillingsskift virkelig overalt, så nærmest ingenting kunne forstyrre hende.

Nøj, hvor var jeg faktisk flittig dengang... Jeg er vist faldet gevaldigt af på den, efter at vi er kommet i gang med agilitytræningen, og Iso faktisk har en stabil start og fine felter. Hmmm, måske skulle jeg ta' og kigge på nogle af de ting igen, for der er da stadig mange ting der halter lidt... :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites