Hop til indhold

Den onde stedmor ?

Recommended Posts

Hej alle - jeg håber i vil hjælpe mig.

For nylig flyttede jeg sammen med min kæreste, og som en del af den pakke fulgte en 2 årig han dogo canario med.

Hunden lytter ok efter min kæreste, men jeg kan intet stille op med ham. Han (hunden) kan slet ikke slappe af i min tilstedeværelse, men lige så snart min kæreste kommer hjem, lægger han sig til at sove og er generelt bare en hygge hund. Når jeg er alene med ham gør han, tager fat i alle de ting han ikke må, knore (for at lege) og kradser ud efter mig. Det skal siges han er 55 kg stor og er velvidende om hans styrke. Jeg bliver utilpas når han begynder at knore af mig, snappe i mit tøj og gø, specielt fordi han er så stor, selvom jeg ved det kun er fordi han vil lege.

Det påvirker mig psykisk, fordi jeg føler han præcis ved hvilke knapper han skal trykke på for at irritere mig. Det skal samtidig siges, at det som regel er mig som går ture med ham, giver ham godbidder og mad.

Jeg forsøgte med en hundetræner, men som følge af at min kæreste ikke viste engagement og ikke deltog, stoppede jeg da jeg ikke gider at stå med det alene.

Nu er jeg kommet til det punkt, hvor jeg er træt af at skælde hunden ud fra jeg står op til jeg går i seng. Jeg synes foruden at det er rigtig synd for ham. Egentlig burde jeg skælde min kæreste ud for ikke nogensinde at have opdraget på ham.

Jeg lyster ikke for at være nede i stuen sammen med ham når jeg er alene hjemme, og søger derfor op i vores soveværelse, hvor han ikke kan/må komme op. Der ligger jeg så til min kæreste kommer hjem. Det giver mig dårlig samvittighed, både over for hunden men også over for min kæreste. Og ikke mindst synes jeg det er træls at ikke har lyst til at være i mit eget hjem.

Jeg begrænser desuden mig selv i ikke at have gæster, da hunden hopper meget op, og virker voldsom når der kommer folk. Det er hårdt at holde ham tilbage, og alt fokus går på at få hunden til at slappe af i stedet for at være i der for mine gæster.

Det skal siges, at jeg holder meget af hunden når han er rolig og synes da at han er en fantastisk dejlig hund, som er glad som dagen er lang og en charmør.

Men jeg føler mig virkelig som den onde stedmor, som skal tyraniseres når far er ude og lige så snart far kommer hjem, er hunden et pragteksemplar, så det får mor til at se dum ud og overreagere.

Hvad skal jeg gøre? :confused:

Har prøvet at snakke med min kæreste om en eventuelt kemisk kastrering for at se om det virker, men det er ikke velmodtaget, da han frygter hunden forandre sig meget. Har i andre forslag, så er de velmodtaget.

Med venlig hilsen "den onde stedmor" :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes I skal tage jer selv i nakken (det gælder også kæresten!) og træffe en beslutning: Vil I beholde hunden eller ej?

Hvis I vil beholde ham, kræver det en aktiv indsats. Din kæreste har allerede vist at han ikke magter opgaven, så det må hænge på dig. Det er en skam du stoppede til træning, for det er helt klart hvad hunden har brug for, og det er ikke alle ejere af den og lign. racer, der er heldige nok til at finde et sted hvor de overhovedet er velkomne.

Kæresten vil ikke engang være med til at gøre noget, der måske kan gøre livet lettere for dig. Han vil ikke have at hunden forandrer sig. Men hvis han er så tilfreds, må han jo være villig til at gøre alt arbejdet - nåh nej, det var han ikke... ;-)

Hvis I skal forsøge med kastration, er det ellers lige ved at være sidste udkald. Når først en hanhund er helt voksen, er det sjældent det ændrer noget. Jeg synes godt I kan prøve, men som sagt, der er ingen garanti for at det bliver bedre.

Hvis det var mig, ville jeg nok skaffe mig af med kæresten og beholde hunden ;-) Men seriøst, mit råd vil være at I overvejer at finde et nyt hjem til ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie's Mor

Hej Julie...

Er ked af det på dine vejne, at du har de problemer...:cry: Især når det burde være en dejlig situation, at flytte sammen...

Og selvfølgelig bliver du utyg, når hunden knurrer af dig, når du ikke kender hunden (Hvem ville ikke det, når det er sådan en stor basse?)

Jeg er bestemt ikke nogen ekspert, men jeg tænker lidt, om du har sat dig ned, og snakket stille og roligt med din kæreste, om dine problemer med vovsen? (Istedet for at skælde ud?:blink:)

Du kunne f.eks optage hundens opførsel, når kæresten ikke er hjemme, så han kan se det med egne øjne?

Jeg synes faktisk, du skal forsætte med hundetræningen, også selvom din kæreste ikke viser engagement... :5up: Bare forsæt! :mrgreen:

Så får du ihvertfald nogle metoder og øvelser, som du kan træne med hunden... På den måde får du også et bedre indblik i hunden opførsel og væremåde... Og I vil evt. få et tættere bånd... :klap:

Når hunden hopper op af dig eller kradser dig, for at lege, kunne du prøve at lægge armene over kors, vende dig om og sige et bestemt "Nej"... Og derefter ignorere ham... Så du viser ham, at du ikke vil lege vildt... :vedikke:

Hvor meget motion får hunden, når I er alene hjemme...?

For det kan jo være, at han har en masse energi, han skal af med og så går det udover dig... :vedikke:

Og hvor meget aktivering får han? Altså tanke-øvelser, hvor du udfordrer hans hjerne lidt...

Jeg :x: for dig... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Umulia: Jeg har "leget" med tanken og forestillingen om at give ham væk, og jeg har så svært ved at forestille mig at han ikke er der i hverdagen.

På trods af alle problemerne elsker jeg jo den hund, men kan godt mærke at minus listen fylder mere end plus listen.

Jeg vil utrolig gerne arbejde med ham, og gå til træning. Vi havde en personlig træner ude, da han er lidt for stor til at gå til gruppe træning med. Dilemmaet er bare, at hver træning koster 350 kr. og jeg er på SU, og er i tvivl om hvor vidt jeg kan bede min kæreste om at betale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Umulia: Jeg har "leget" med tanken og forestillingen om at give ham væk, og jeg har så svært ved at forestille mig at han ikke er der i hverdagen.

På trods af alle problemerne elsker jeg jo den hund, men kan godt mærke at minus listen fylder mere end plus listen.

Jeg vil utrolig gerne arbejde med ham, og gå til træning. Vi havde en personlig træner ude, da han er lidt for stor til at gå til gruppe træning med. Dilemmaet er bare, at hver træning koster 350 kr. og jeg er på SU, og er i tvivl om hvor vidt jeg kan bede min kæreste om at betale.

2 ting.

1. Hvad f***** sker der for din kæresten:shock::vedikke: det er hans hund og du er hans kæreste...alternativet er jo at du flytter fordi han ikke vil erkende sit ansvar som kæreste og hundeejer.

2. Hvordan reagere/irettesætter i ham? hvordan belønner i ham? har du prøvet helt at glemme alt om at træne ect. og bare skabe gode relationer? lad ham komme og tilbyde "god" adfærd i stedet for at søge den?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Charlies mor, og mange tak for dit svar.

Jeg har prøvet at sætte mig ned med kæresten og forklare hvordan jeg har det, og at jeg føler mig helt alene i situationen og ønsket om at ændre på hundens adfærd. Det bliver sagt uden bebrejdelse eller løftet finger. han siger dog bare at ja, jeg står nok rimelig alene med det, for han synes ikke det er et problem at bruge kræfter på at irettesætte hunden lidt (men han gør det jo heller ikke i samme omfang som mig).

Har overvejet at filme hundens adfærd, men mit fokus ender altid på at få ham til at slappe af.

Jeg vil også rigtig gerne fortsætte hundetræningen, men det er for det første dyrt, og for det andet er jeg af den overbevisning, at opdragelse kræver begge forældre (ligesom med børn). Men jeg vil kraftigt tænke over det, så mange tak for det :)

Når jeg kommer hjem fra arbejde, starter jeg med at gå en tur med ham, men jo længere ture jeg går, des mere energi får han. Vores have er pt. ikke indhegnet (da den ligger ud til en meget trafikeret vej) og hunden har derfor ikke mulighed for at komme ud og foretage aktiveringer. Jeg har før lagt en masse godbidder ud i haven som han skulle bruge tid på at søge efter, men nu er jeg tvunget til at have ham i snor (det skal siges at han SLET IKKE lystre, hverken på mig eller min kæreste, hvis han ikke havde snor på) når han skal aktiveres, og legen med godbidder er ikke specielt sjov inden for. Men jeg vil prøve at søge på nettet efter andre hjerne aktiveringslege for hunde.

Mange tusind tak for dit svar :)

Link til indlæg
Del på andre sites

2 ting.

1. Hvad f***** sker der for din kæresten:shock::vedikke: det er hans hund og du er hans kæreste...alternativet er jo at du flytter fordi han ikke vil erkende sit ansvar som kæreste og hundeejer.

2. Hvordan reagere/irettesætter i ham? hvordan belønner i ham? har du prøvet helt at glemme alt om at træne ect. og bare skabe gode relationer? lad ham komme og tilbyde "god" adfærd i stedet for at søge den?

1. Jeg ved det ikke, han ser det bare ikke som værende et problem, og derfor vælger han at ignorere det :hmm:. Han tænker ikke på, at det kunne være en KÆMPE hjælp for mig ..

2. Når han f.eks. tager et tæppe (som han ikke må) tager jeg tæppet fra ham, kigger ham i øjene og viser ham tæppet og siger fyyyyha.

Jeg prøver at skabe de gode relationer, ved at jeg går ture med ham, roser ham meget hvis han bare tisser eller går pænt, og søger altid at give ham godbidderne/dental stix.

Link til indlæg
Del på andre sites

1. Jeg ved det ikke, han ser det bare ikke som værende et problem, og derfor vælger han at ignorere det :hmm:. Han tænker ikke på, at det kunne være en KÆMPE hjælp for mig ..

2. Når han f.eks. tager et tæppe (som han ikke må) tager jeg tæppet fra ham, kigger ham i øjene og viser ham tæppet og siger fyyyyha.

Jeg prøver at skabe de gode relationer, ved at jeg går ture med ham, roser ham meget hvis han bare tisser eller går pænt, og søger altid at give ham godbidderne/dental stix.

Det markerede ... stop det ....

hvordan er fyyyha indlært? overvej at indlære ordet nej med positive forstærkning i stedet for. Fyyyha har fået en negativ betydning.

Hvad tror du at du opnår ved at stirre en hund i øjnene?

det er jo tydeligt at jeres måde at gribe "unoderne" an på ikke virker, så må man finde en ny og anderledes vinkel.

den stakkels hund er forvirret mht. dig tror jeg... det ene øjeblik er du rar og giver godbidder, det næste er du truende ect. tror slet ikke han er tillid til dig som ejer. Eller "respekt".

Tag det ikke ilde op :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

hvordan er fyyyha indlært? overvej at indlære ordet nej med positive forstærkning i stedet for. Fyyyha har fået en negativ betydning.

det er jo tydeligt at jeres måde at gribe "unoderne" an på ikke virker, så må man finde en ny og anderledes vinkel.

den stakkels hund er forvirret mht. dig tror jeg... det ene øjeblik er du rar og giver godbidder, det næste er du truende ect. tror slet ikke han er tillid til dig som ejer. Eller "respekt".

Tager det slet ikke ilde op, jeg har erkendt at hunden ikke kan lide mig. Jeg ønsker bare at få nogle redskaber til at skabe en god relation, og en hverdag med en hund jeg kan holde ud at være i selskab med. Jeg ved han betyder rigtig meget for min kæreste, og min kæreste betyder alverden for mig :hjerte:

Mit største ønske er uden tvivl konstant at være rar, men jeg tænker at jeg vel også bliver nød til at sige fra når han gør noget han ikke må. For jeg er af den overbevisning, at hunden godt ved han ikke må de ting som han gør, men bare gør det for at få opmærksomhed (på trods af den er dårlig).

han er MEGET social og opmærksomhedskrævende. Dårlig opmærksomhed er bedre end ingen opmærksomhed for ham..

Link til indlæg
Del på andre sites

´

Og grunden til at jeg vælger at kigge ham i øjene, er for at skabe en kontakt til ham, så han ikke er i tvivl om at jeg snakker til ham. Dårlig ide?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor bor i henne af? Måske er der en hundeskov i nærheden, eller nogen herinde som gerne vil lege med jeres hund?

Jeg synes som påpeget også at I skal overveje om i vil beholde ham eller ej... Det er ingen skam at omplacere en hund (Kun en skam at lave den samme fejl flere gange)! Vil din kæreste denne her hund eller vil han ikke? Det kræver, som du selv siger at i BEGGE to involvere jer!

Et par gode råd:

Når i får gæster, forsøg om du kan have haft ham gjort RIGTIG træt tidligere på dagen... Som du selv siger jo længere du går med ham jo mere energi får han, så derfor skal du IKKE forsøge at køre ham træt LIGE før du får gæster!

F.eks. to-tre timer før gæsterne kommer så cykler i en tur, eller han får lov at lege med en anden hund eller lignende...

En god idé er at i starten er det bare dig og din kæreste. Din kæreste står indenfor med hunden du står udenfor og ringer på... Din kæreste beroliger hunden, evt få ham til at sidde i sin kurv og giv ham en godbid... Når han sidder roligt kan du åbne døren og komme ind... Du ignorere hunden fuldstændigt, du siger intet hverken til hund eller kæreste, og din kæreste får igen hunden til at sætte sig i sin kurv, og giver den en godbid.

Dette gentager i til hunden reagere mere roligt; Ideelt set reagerer han ved at løbe mod sin kurv og sætte sig, dette er dog drømme situationen, og vil tage lang tid... Lige nu skal I bare have "tumle hunden" til at være rolig jo!

Hver gang han hopper op ignorere du og vender ryggen til... En god idé er at tage en tyk trøje på, så det ikke gør så ondt når kløerne kradser lidt når han hopper op.

Når denne situation er under kontrol kan i evt. bytte roller, og efterfølgende kan i få en af jeres venner til at komme på besøg, denne ven skal dog være 100% inde i hvad træningen går ud på, og at hunden skal ignoreres 100% når vennen kommer indenfor. Desuden skal i ikke komme med de vilde knus/kram osv. da hunden bliver glade når i er glade selvfølgelig :-D

Et andet godt råd:

Start træningen igen, det vil hjælpe! Og din kæreste SKAL støtte op!

Træningen vil betyde at dig og hunden får et "samarbejde", og lige nu er der intet samarbejde imellem jer... Det skal vænnes, jeres forhold skal bygges op igen, så han føler du er sjov; Men også at der er konsekvens! Vores hund opfører sig som du beskriver men KUN overfor min kæreste, som elsker det, nogen gange forsøger han med mig men han har lært "stop" og forstår det.

Dette skal I også træne, for selvfølgelig må hunden byde op til leg! Men den skal også forstå når vi "ikke gider".

Husk disse ting:

Hav altid godbidder i nærheden, så du kan belønne ham hver gang han opføre sig som du vil have.

Aldrig råb! (F.eks. "ti stille" når han gøer imens det ringer på døren... Det han høre er "Nå du gøer også, så kan jeg også lige larme lidt i koret!")

Forbliv positiv, uden at være "alt for glad", husk at dit stemmeleje guider hunden i hvilken sindstilstand han skal være i!

Håber I får en god snak om hvad I skal gøre.. evt. få din kæreste herinde også, så I begge kan se mulighederne for jer og hunden...

Link til indlæg
Del på andre sites

´

Og grunden til at jeg vælger at kigge ham i øjene, er for at skabe en kontakt til ham, så han ikke er i tvivl om at jeg snakker til ham. Dårlig ide?

At "stirre" er en udfordring for hunde... Det vil sige når du stirre ham i øjnene udfodre/opfordre du ham faktisk til at blive ved! Du starter simpelthen en "magtkamp" helt ubevidst, og det kan faktisk være en af grundene til problemet med at han ikke lytter til dig når han laver unoder...

Jeg er enig med guanomo, indlær nej, eller stop!

Alternativt hav et tæppe det er okay at han stjæler f.eks.... Vi har ting som Dexter "ved han må stjæle"...

Når han stjæler noget han ikke må, så prøv at tage det fra hm, og sig "Nej", bestemt, men roligt. Tag tingen og vend dig om og læg det på plads. Og sådan fortsætter du 500 gange ca.... Helt roligt... Selv gang nummer 450...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tager det slet ikke ilde op, jeg har erkendt at hunden ikke kan lide mig. Jeg ønsker bare at få nogle redskaber til at skabe en god relation, og en hverdag med en hund jeg kan holde ud at være i selskab med. Jeg ved han betyder rigtig meget for min kæreste, og min kæreste betyder alverden for mig :hjerte:

Mit største ønske er uden tvivl konstant at være rar, men jeg tænker at jeg vel også bliver nød til at sige fra når han gør noget han ikke må. For jeg er af den overbevisning, at hunden godt ved han ikke må de ting som han gør, men bare gør det for at få opmærksomhed (på trods af den er dårlig).

han er MEGET social og opmærksomhedskrævende. Dårlig opmærksomhed er bedre end ingen opmærksomhed for ham..

Hvor længe har i boet sammen?

Hvordan "opdrager" kæresten?

Det er en blød race i har jo og hvis man er for hård eller tror på metoder der bygger på dominans..så kan man skabe en utryg og usikker maskine.

ja negativ opmærksomhed er bedre end ingenting.

Selvfølgelig skal du sige fra, men det er også måden at sige fra på der kan skabe et dårligt bånd hund og menneske imellem, specielt en "ny ejer".

Link til indlæg
Del på andre sites

Tager det slet ikke ilde op, jeg har erkendt at hunden ikke kan lide mig.

Der tror jeg bestemt at du tager fejl!

Man skal selvfølgelig være forsigtig med at lægge for meget i det skrevne ord, men jeg synes jeg kan danne mig et billede af at hunden måske har fået en ret hård opdragelse af din kæreste. De hundeejere, der ikke rigtig gider det der med træning, bruger som regel straf som en hurtig genvej til at få en hund, der ikke tør ret meget når ejeren er i nærheden, og derfor virker "velopdragen". Det betyder bestemt ikke at hunden er glad, eller elsker den ejer specielt højt.

Du er jo den, der får alt det sjove til at ske for hunden. Du passer ham, går tur med ham, er sammen med ham i hverdagen. Og sammen med dig er det værste der kan ske for ham et "fyyyha", som han sikkert ikke rigtig forstår alligevel. Jeg tror faktisk han er vild med dig, og han viser det ved at søge din opmærksomhed hele tiden. Jo mere du skælder ud, jo mere forsøger han at dæmpe dig, ved at opfordre til leg, og det tolker du fejlagtigt som ulydighed. Hunden forstår ikke hvad du forventer af ham, og prøver bare at gøre dig tilpas.

Jeg ønsker bare at få nogle redskaber til at skabe en god relation, og en hverdag med en hund jeg kan holde ud at være i selskab med.

Det kan du få af en dygtig adfærdsbehandler. Jeg er ikke 100% sikker på kvaliteten af den træner I har haft. En god træner ville have påtalt "fyyyha"-metoden. Men det koster jo, og selvfølgelig - SELVFØLGELIG! - er det din kæreste, der skal betale. Det manglede da bare!

Jeg ved han betyder rigtig meget for min kæreste, og min kæreste betyder alverden for mig :hjerte:

Jeg håber din kærlighed er gengældt. Han kunne f.eks. bevise det ved at begynde at tage dine problemer med hunden alvorligt.

Du har ret langt hen ad vejen. Man skal kunne sige fra. Men måden, det sker på, er meget vigtig. Hvis du fortæller i hvilken by du bor (kan ikke huske om det står i din profil), vil der garanteret være nogle her på H-F, der kan anbefale en god adfærdsbehandler i nærheden.

Link til indlæg
Del på andre sites

vores måde at indlære nej på var følgende.

hav en godbid i hånden. Vis godbidden og luk hånden og vend den rundt, og sig nej...afvent... i det øjeblik han fjerner blikket ros og giv godbid.

fortsæt med det 20-30 gange..

og jo mere i træner jo mere forlanger du. altså at han kigger væk 2 sek.... 20 gentagelser... så 3 sekunder ect.

helt drejer hovedet..

forståeligt? :genert:

sæt aldrig kravet højere end han kan klare.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor bor i henne af? Måske er der en hundeskov i nærheden, eller nogen herinde som gerne vil lege med jeres hund?

Jeg synes som påpeget også at I skal overveje om i vil beholde ham eller ej... Det er ingen skam at omplacere en hund (Kun en skam at lave den samme fejl flere gange)! Vil din kæreste denne her hund eller vil han ikke? Det kræver, som du selv siger at i BEGGE to involvere jer!

Et par gode råd:

Når i får gæster, forsøg om du kan have haft ham gjort RIGTIG træt tidligere på dagen... Som du selv siger jo længere du går med ham jo mere energi får han, så derfor skal du IKKE forsøge at køre ham træt LIGE før du får gæster!

F.eks. to-tre timer før gæsterne kommer så cykler i en tur, eller han får lov at lege med en anden hund eller lignende...

En god idé er at i starten er det bare dig og din kæreste. Din kæreste står indenfor med hunden du står udenfor og ringer på... Din kæreste beroliger hunden, evt få ham til at sidde i sin kurv og giv ham en godbid... Når han sidder roligt kan du åbne døren og komme ind... Du ignorere hunden fuldstændigt, du siger intet hverken til hund eller kæreste, og din kæreste får igen hunden til at sætte sig i sin kurv, og giver den en godbid.

Dette gentager i til hunden reagere mere roligt; Ideelt set reagerer han ved at løbe mod sin kurv og sætte sig, dette er dog drømme situationen, og vil tage lang tid... Lige nu skal I bare have "tumle hunden" til at være rolig jo!

Hver gang han hopper op ignorere du og vender ryggen til... En god idé er at tage en tyk trøje på, så det ikke gør så ondt når kløerne kradser lidt når han hopper op.

Når denne situation er under kontrol kan i evt. bytte roller, og efterfølgende kan i få en af jeres venner til at komme på besøg, denne ven skal dog være 100% inde i hvad træningen går ud på, og at hunden skal ignoreres 100% når vennen kommer indenfor. Desuden skal i ikke komme med de vilde knus/kram osv. da hunden bliver glade når i er glade selvfølgelig :-D

Et andet godt råd:

Start træningen igen, det vil hjælpe! Og din kæreste SKAL støtte op!

Træningen vil betyde at dig og hunden får et "samarbejde", og lige nu er der intet samarbejde imellem jer... Det skal vænnes, jeres forhold skal bygges op igen, så han føler du er sjov; Men også at der er konsekvens! Vores hund opfører sig som du beskriver men KUN overfor min kæreste, som elsker det, nogen gange forsøger han med mig men han har lært "stop" og forstår det.

Dette skal I også træne, for selvfølgelig må hunden byde op til leg! Men den skal også forstå når vi "ikke gider".

Husk disse ting:

Hav altid godbidder i nærheden, så du kan belønne ham hver gang han opføre sig som du vil have.

Aldrig råb! (F.eks. "ti stille" når han gøer imens det ringer på døren... Det han høre er "Nå du gøer også, så kan jeg også lige larme lidt i koret!")

Forbliv positiv, uden at være "alt for glad", husk at dit stemmeleje guider hunden i hvilken sindstilstand han skal være i!

Håber I får en god snak om hvad I skal gøre.. evt. få din kæreste herinde også, så I begge kan se mulighederne for jer og hunden...

Først og fremmest, mange tusind tak for dit svar og dine råd.

Vi bor tæt på en hundeskov, men vi kan ikke tage ham med derud, for han er ikke god socialt med andre hunde. Når vi går ture og han møder andre hunde, bliver han voldsom, VIL hen og hilse og knurre af og til. Jeg tænker at det derfor ikke er smart at sætte ham fri når han ikke lystre, vi har ikke mulighed for at kalde ham til os hvis han er uden snor. Jeg er bange for der ikke rigtig er nogen der har lyst til at lege med ham, når han er så stor? men det var da en god idé, jeg er bare nervøs for at de bliver uvenner og lignende..

Min kæreste har tidligere skillet sig af med 2 hunde, grundet tidsmangel, og jeg/hans familie synes ikke det er løsningen igen. Når man anskaffer sig en hund må man også tage ansvaret. Specielt ansvaret for at opdrage på den. Men jeg er først komme ind i billedet nu, (hvor hunden er 2 år). Jeg stiller mig utrolig uforstående over for hvordan man anskaffer sig en så stor hund uden at opdrage på den. men sket er sket, og det kan jeg ikke ændre på!

Jeg vil tage dine råd til mig, og begynde på træningen i hjemmet, og forhåbentlig også få min kæreste med på ideen.

Når han umotiveret begynder at gø (hvilket han på det seneste gør meget) forsøger jeg som regel at snakke roligt til ham, og eventuelt gå ud til ham så vi "sammen" han undersøge lyden (som han måske har hørt) og efterfølgende snakke søde/roligt til ham. Ellers prøver jeg i et roligt toneleje at kalde ham ind. For jeg kan sagtens sætte mig ind i det du skriver med "at råbe i kor". Jeg vil uden tvivl snakke med min kæreste, som er bedst til at råbe af ham, (hvilket nu ellers også får ham til at holde op), men den anden måde er klart mere hensigtsmæssig!

Link til indlæg
Del på andre sites

hav en godbid i hånden. Vis godbidden og luk hånden og vend den rundt, og sig nej...afvent... i det øjeblik han fjerner blikket ros og giv godbid.

og jo mere i træner jo mere forlanger du. altså at han kigger væk 2 sek.... 20 gentagelser... så 3 sekunder ect.

helt drejer hovedet..

Det var også sådan vi gjorde! Og man kan blive ved at udvikle den! Dexter har lært at ligge ned, med en godbid på hver pote (tortur! :lol:) og vente på at få lov!

Den er jo så gået over til at være en træning af impulskontrol også, hvilket også er rigtig sundt at træne sin hund i!

Link til indlæg
Del på andre sites

helt drejer hovedet..

Har prøvet den metode, da han skulle lære at gå op i hans kurv (i stedet for sofaen), og han fangede den ok hurtigt. Og god ide at bruge den ved nej - det må jeg prøve. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bor tæt på en hundeskov, men vi kan ikke tage ham med derud, for han er ikke god socialt med andre hunde. Når vi går ture og han møder andre hunde, bliver han voldsom, VIL hen og hilse og knurre af og til. Jeg tænker at det derfor ikke er smart at sætte ham fri når han ikke lystre, vi har ikke mulighed for at kalde ham til os hvis han er uden snor. Jeg er bange for der ikke rigtig er nogen der har lyst til at lege med ham, når han er så stor? men det var da en god idé, jeg er bare nervøs for at de bliver uvenner og lignende..

Min kæreste har tidligere skillet sig af med 2 hunde, grundet tidsmangel, og jeg/hans familie synes ikke det er løsningen igen. Når man anskaffer sig en hund må man også tage ansvaret. Specielt ansvaret for at opdrage på den. Men jeg er først komme ind i billedet nu, (hvor hunden er 2 år). Jeg stiller mig utrolig uforstående over for hvordan man anskaffer sig en så stor hund uden at opdrage på den. men sket er sket, og det kan jeg ikke ændre på!

Jeg vil tage dine råd til mig, og begynde på træningen i hjemmet, og forhåbentlig også få min kæreste med på ideen.

Når han umotiveret begynder at gø (hvilket han på det seneste gør meget) forsøger jeg som regel at snakke roligt til ham, og eventuelt gå ud til ham så vi "sammen" han undersøge lyden (som han måske har hørt) og efterfølgende snakke søde/roligt til ham. Ellers prøver jeg i et roligt toneleje at kalde ham ind. For jeg kan sagtens sætte mig ind i det du skriver med "at råbe i kor". Jeg vil uden tvivl snakke med min kæreste, som er bedst til at råbe af ham, (hvilket nu ellers også får ham til at holde op), men den anden måde er klart mere hensigtsmæssig!

Nej vil hellere ikke turde slippe ham løs blandt andre.

Hvis han skal lege med en anden hund ville jeg nøjes med en tæve.

Han lyder lidt som vores hanhund :blink:

Når han er i haven er det godt at kunne kalde ham ind jo så på med en lang snor så længe der ikke er hegn.

gå rundt med ham i haven, kald på ham en gang, kommer han så giv en haps og sig fri... kommer han ikke, så gå et andet sted hen og kald.

og det fortsætter i bare med, kald, ros+haps, giv fri ...

Så når i får hegn op er han, sandsynligvis :genert:, nemmere at kalde ind.

Vores hun er hellere ikke perfekt, han er bare stædig :cool:

og mht. gæster, vores reagere på samme måde, vi har et børnegitter mellem køkken og stue, og han bliver først lukket ind når han er faldet ned, han får så et lækkert ben eller andet han kan hygge med.. og bliver han for overgearet ryger han ud igen.

Det er både for hans egen skyld og vores.

Link til indlæg
Del på andre sites

At "stirre" er en udfordring for hunde... Det vil sige når du stirre ham i øjnene udfodre/opfordre du ham faktisk til at blive ved! Du starter simpelthen en "magtkamp" helt ubevidst, og det kan faktisk være en af grundene til problemet med at han ikke lytter til dig når han laver unoder...

Jeg er enig med guanomo, indlær nej, eller stop!

Alternativt hav et tæppe det er okay at han stjæler f.eks.... Vi har ting som Dexter "ved han må stjæle"...

Når han stjæler noget han ikke må, så prøv at tage det fra hm, og sig "Nej", bestemt, men roligt. Tag tingen og vend dig om og læg det på plads. Og sådan fortsætter du 500 gange ca.... Helt roligt... Selv gang nummer 450...

Jeg mister nok fatningen efter 100. gang.. Må tage mig selv i nakken og prøve at bevare roen. Det er mig bare uforståeligt, hvorfor han gør det når han ikke får noget godt ud af det.

men det er ikke forvirrende for en hund at have ét tæppe som han godt må stjæle, men alle de andre må han ikke.

Grundet til han heller ikke må stjæle det, er at han bider i det og bidet det i stykker, er bange for at han en dag får noget i gale hals.

Link til indlæg
Del på andre sites

En hund behøves absolut ikke være fri, bare fordi den er i hundeskov! I kan købe en lang snor (Dem man bruger til heste f.eks. de er typisk 15 meter), og give ham den på, og så lade ham rende rundt i hundeskoven og lege!

Mange hunde er voldsomme i deres leg, og "sådan er det bare", det er en god idé med en stor voldsom hund, at han har kammerater på samme størrelse eller større for at sikre han ikke ved et uheld skader den anden hund (ved at træde på den f.eks.)...

Du kan evt. eftersøge legekammerater herinde, og hvis nogen bor i nærheden kan du være heldig at I kan mødes på den måde!

Hvis du tager i hundeskov, og holder din hund i snor, er det ikke DIT ansvar at holde de andre hunde væk fra din hund, selvfølgelig skal jeres hund ikke angribe andres hunde, men f.eks. hvis ejeren ikke ønsker deres hund skal lege med din hund så må DE kalde deres hund væk; Du har din i en snor, og altså begrænset hvor den kan løbe hen!

Det er sjovt du siger han ikke er god social; Han lyder i mine øjne bare som en unghund! Havde han ikke fungeret socialt havde han stået og gøet, knurret og været en rigtig modbydelig hund, du ville ikke være i tvivl om at han ville æde den anden hund hvis han kunne! Han lyder som om han bare RIGTIG gerne vil snakke, alle hunde knurre engang imellem når de mødes, det er deres måde at sende signaler, og selvfølgelig skal man holde øje, men at de knorre betyder ikke nødvendigvis at de fungere dårligt socialt!

Husk på at mange hunde bliver omplaceret når de er 2-3 år, og de kommer til at fungere helt perfekt! Bare rolig, det er aldrig for sent, det kræver bare lidt mere at få de dårlige vaner arbejdet væk!

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har erkendt at hunden ikke kan lide mig.

Søde Julie, at hunden ikke er tryg ved dig betyder overhovedet IKKE, at han ikke kan lide dig. Det betyder blot, at han ikke er tryg ved dig, fordi dine krav er så forskellige og fordi han ikke forstår dem.

Det kan ændres ved at du ændrer din opførsel over for ham.

Men dæleme da godt nok også over for din sikkert søde kæreste. Få ham dog hurtigst muligt til at sætte et solidt hegn op, så den arme hund (og du) kan komme ud i haven og snuse rundt og lege og træne sammen.

Det er godt at høre, at din kæreste er meget glad for hunden. Nu mangler han så bare lige at lade handling følge på ord, dels mht hegn, dels - og ikke mindst - ved at lytte til dig, der er mest sammen med hunden.

Og få så endelig lidt kvalificeret hjælp på i starten, så I kommer godt i gang. Så er der al mulig grund til at tro, at du bliver den dejlige MOR og ikke den onde stedmor.

Jeg tror på, at I kan gøre det, men alt står altså og falder med din kæreste. Du har viljen, og det håber jeg for jeres og hundens skyld, at han også har.

Go' vind med projektet. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor længe har i boet sammen?

Hvordan "opdrager" kæresten?

Det er en blød race i har jo og hvis man er for hård eller tror på metoder der bygger på dominans..så kan man skabe en utryg og usikker maskine.

ja negativ opmærksomhed er bedre end ingenting.

Selvfølgelig skal du sige fra, men det er også måden at sige fra på der kan skabe et dårligt bånd hund og menneske imellem, specielt en "ny ejer".

Vi har boet sammen siden februar (fra februar til juli, sammen med min bor) og nu alene. Så det er har selvfølgelig også været svært for ham at falde til..

Min kæreste opdrager ikke, han er nok bare mere dominerende, og hunedn har forstået at han er lederen i flokken, hvor jeg nok er karakteriseret som den laveste i flokken.

Link til indlæg
Del på andre sites

´

Det løber mig altså koldt ned ad ryggen. Undskyld, men du må altså til at læse lidt om hunde, for det dér er helt i skoven. Det er selvfølgeligt undskyldeligt, hvis man aldrig har haft med hunde at gøre før, men stop det straks. Det gør din hund utryg og derudover er det faktisk en måde at true ham på. Han er en hund, ikke et menneske, så øjenkontakt er for ham noget helt andet end for os 2-benede.

Link til indlæg
Del på andre sites

En hund behøves absolut ikke være fri, bare fordi den er i hundeskov! I kan købe en lang snor (Dem man bruger til heste f.eks. de er typisk 15 meter), og give ham den på, og så lade ham rende rundt i hundeskoven og lege!

Mange hunde er voldsomme i deres leg, og "sådan er det bare", det er en god idé med en stor voldsom hund, at han har kammerater på samme størrelse eller større for at sikre han ikke ved et uheld skader den anden hund (ved at træde på den f.eks.)...

Du kan evt. eftersøge legekammerater herinde, og hvis nogen bor i nærheden kan du være heldig at I kan mødes på den måde!

Hvis du tager i hundeskov, og holder din hund i snor, er det ikke DIT ansvar at holde de andre hunde væk fra din hund, selvfølgelig skal jeres hund ikke angribe andres hunde, men f.eks. hvis ejeren ikke ønsker deres hund skal lege med din hund så må DE kalde deres hund væk; Du har din i en snor, og altså begrænset hvor den kan løbe hen!

Det er sjovt du siger han ikke er god social; Han lyder i mine øjne bare som en unghund! Havde han ikke fungeret socialt havde han stået og gøet, knurret og været en rigtig modbydelig hund, du ville ikke være i tvivl om at han ville æde den anden hund hvis han kunne! Han lyder som om han bare RIGTIG gerne vil snakke, alle hunde knurre engang imellem når de mødes, det er deres måde at sende signaler, og selvfølgelig skal man holde øje, men at de knorre betyder ikke nødvendigvis at de fungere dårligt socialt!

Husk på at mange hunde bliver omplaceret når de er 2-3 år, og de kommer til at fungere helt perfekt! Bare rolig, det er aldrig for sent, det kræver bare lidt mere at få de dårlige vaner arbejdet væk!

jeg var faktisk bare af den overbevisning, at man i hundeskove, IKKE MÅTTE have hunden i snor ? Det har min kæreste i hver fald sagt...

Jeg vil snakke med min kæreste om at tage derud, og se om vi kan finde nogle legekammerater til ham. Om ikke andet, så prøve det af.

Jeg har tidligt erfaret, at små hunde (som ikke er i snor) synes han er utrolig interssant, og MEGET gerne vil hen til ham, men så bliver han sur, og gør helt vildt. Det gør mig utryg. En gang måtte min svigermor og jeg begge holde ham, for at kunne holde ham tilbage.

Jeg ville ønske jeg var lidt større :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites