Thorvald Skrevet September 30, 2011 Rapporter Share Skrevet September 30, 2011 Min tæve på 8 år har været en tur på dyrehospital i dag. Årsagen til besøget skyldtes pludselige uregelmæssige løbetider og tiltagende agressiv adfærd overfor vores hvalp. Min tæve blev ultralydsscannet, men der blev ikke fundet noget usædvanligt. Dyrlægen mente, at det ville kunne hjælpe på hendes adfærd, hvis hun bliver steriliseret om en måneds tid, når hun befinder sig i hvileperioden imellem løb. Hendes adfærd ligenu kunne skyldes falsk drægtighed. Mit spørgsmål til ejere af steriliserede tæver er derfor har jeres hund ændret sig efter indgrebet? Hvordan har den evt. ændret sig? Hvordan klarede hunden selve indgrebet? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret September 30, 2011 Rapporter Share Besvaret September 30, 2011 Jeg har haft 4 steriliserede tæver. Ingen af dem led af falske drægtigheder, så det var ikke som sådan for at afhjælpe et problem jeg fik det gjort. Alle 4 har efter indgrebene været de samme aktive, glade hunde de var før, og JEG har ikke oplevet nogle af de problemer der KAN opstå ifb med operationen. Dvs ingen forringelse af pelsstruktur, og ingen inkontinens. Der har ikke været nogen forandring i mine hundes personligheder overhovedet. Jeg er fortaler for sterilisation, især når løbetiderne og efterfølgende falske drægtigheder er stressfulde for hunden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret September 30, 2011 Rapporter Share Besvaret September 30, 2011 Jeg fik steriliseret min første tæve pga. falsk drægtighed. Det var vist det bedste jeg nogensinde gjort for hende! Hun blev igen sit glade jeg, efter at de falske drægtigheder havde gjort hende mere og mere ked af det. Jeg ville absolut gøre det igen, hvis jeg fik en tæve der plagedes af falsk drægtighed. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret September 30, 2011 Rapporter Share Besvaret September 30, 2011 Jeg har en steriliseret tæve herhjemme, hun blev det i en "sen" alder pga. livmoder betændelse, dagen efter indgrebet, løb hun rundt som hun plejede, og fjollede som en hvalp jeg synes at hun er blevet mere mild, men det kan jo selvfølgelig også skyldes alderen, hun er 8 år nu. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst milder batmusen Besvaret September 30, 2011 Rapporter Share Besvaret September 30, 2011 jubi er desværre lige blevet steriliseret efter at hvalpene i hende var døde og der var gået betændelse i livmoderen men da dyrlægen foretog indgrebet og fjernede hvalpen om natten havde jeg slukket tlf og da de så der var betændt i livmoderen steriliserede de hende jeg er imod dette og håber ikke der er nogle ændringer i hende efterfølgende som sløvhed,dårlig pels mm. jeg er helt imod kastration og sterilation og mener det har andre bivirkninger men må se tiden an jeg ville have sagt til dyrlægen at de ikke skulle fjerne æggestokke da jeg ingen grund til ser at man fjerner noget naturligt og som der ikke fejler noget Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret September 30, 2011 Rapporter Share Besvaret September 30, 2011 Luna er steriliseret.. Og ændrede sig til at være en glad hund. Hun var meget deprimeret pga falske løbetider. Jeg har aldrig fortrudt det:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret September 30, 2011 Rapporter Share Besvaret September 30, 2011 Petrine blev steriliseret da hun var 2,5 år, Ella da hun var 7 måneder og højløbsk, begge er fuldt normale og ikke ændret - Ella er heller ikke blevet 'fanget' i løbetiden, som mange påstår, de bliver, hvis sterilisationen, bliver gjort der. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret September 30, 2011 Rapporter Share Besvaret September 30, 2011 Petrine blev steriliseret da hun var 2,5 år, Ella da hun var 7 måneder og højløbsk, begge er fuldt normale og ikke ændret - Ella er heller ikke blevet 'fanget' i løbetiden, som mange påstår, de bliver, hvis sterilisationen, bliver gjort der. Det har jeg nu aldrig hørt :hmm: Jeg har hørt at de kan blive "fanget" i en falsk drægtighed, men at grunden til at man helst ikke steriliserer i løbetiden er den forøgede risiko for forblødning pga øget blodtilførsel i livmoderen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret September 30, 2011 Rapporter Share Besvaret September 30, 2011 Min hund blev steriliseret for et år siden, 9 år gammel. Pga en mulig livmoderbetændelse under opsejling og fordi hun skulle opereres alligevel pga knuder. Tror også det er det bedste jeg har gjort for hende! Meget mere afbalanceret hund, mindre plaget af allergi, mere legesyg igen og i det hele taget har hun sluppet for at være i hormonernes vold halvdelen af året:5up: hendes pels har ændret sig, blevet større.. eller det vil sige hun fælder den ikke helt af et par gange om året som hun plejede, nu har hun "vinter" pels hele tiden;-) og operationen gik så fint og nemt, hun blev endda igen 4 mdr senere pga større knude, hvilket det gamle liv klarede i stiv pote. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bamseida Besvaret September 30, 2011 Rapporter Share Besvaret September 30, 2011 Min tæve, Nana på 2,5 år, blev steriliseret i midten af juli måned i år og det gik bare så godt med selve operationen. Samme aften var jeg dog lidt bekymret og oprettede en tråd herinde, da hun gik hvileløst rundt og ligsom ikke rigtig kunne huske hvad hun nu skulle. Jeg blev dog beroliget af et par brugere herinde, som havde prøvet det og at det var helt normal adfærd, pyha Næste morgen var hun lidt groggy, men det gik over i løbet af dagen og så var hun ellers frisk igen. Hendes sår var bare lavet så flot. Der var under hele forløbet intet at se ( betændelse, rødmen eller hævelse). I dag er det næsten helt forsvundet :5up: Jeg fik hende steriliseret, fordi hun var så deprimeret i hendes løbetider og helt op til 2 mdr. efter. Hun var sløv, gad intet og sov ret meget. Allerede 3 uger efter operationen havde hun "forandret" sig - eller rettere, hun var kommet tilbage. Hun gad at træne og lege og var meget mere glad. Det er det bedste jeg har gjort for hende Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret September 30, 2011 Rapporter Share Besvaret September 30, 2011 Molly fik livmoderen fjernet pga. vandcyster i livmoderen. Hendes pels er blevet fyldig og blød og pjusket. Tror ikke hun ændrede personlighed. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst M&M´s Besvaret September 30, 2011 Rapporter Share Besvaret September 30, 2011 Begge mine hunde er blevet steriliseret som "gamle". Min første hund, da hun var 9 år, og det var fordi der var kommet knuder i brystkirtlerne. Hun fik lidt problemer med betændelse og måtte opereres igen, men så var der ikke noget derefter, og hun blev 15 år. Hun ændrede sig ikke, men tog en smule på, hvilket nogle hunde gør. Misha, som jeg har nu, blev steriliseret som 11 årig, og det gik fint. Hun har ikke taget på efter det, og er blevet en smule roligere. Hun har haft et par knuder i brystkirtlerne siden, men de blev fjernet uden problemer. Jeg har ladet mig fortælle, at man bør sterilisere sin hun hund i en tidlig alder, hvis man vil undgå problemer m. at de får knuder og producerer mælk, så det gør ondt, og falsk drægtighed o.s.v. Hvis man altså ved, man ikke vil have hvalpe på den. Mange hunde ejere får steriliseret deres hund, når den har været i sin første løbetid. Men jeg synes nu ikke om at lægge min hund under kniven på den måde. Dog vil jeg måske overveje det næste gang, for det er noget møg, når der kommer de knuder og de får ondt og skal opereres. Men begge mine hunde har klaret det fint, selvom det var sen sterilisation. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts