Gæst Fenris Skrevet August 6, 2008 Rapporter Share Skrevet August 6, 2008 Her til aften hørte jeg, at en af de hunde, vi ind i mellem møder herude, er blevet aflivet. Fordi den havde bidt et barn. Det hviler udelukkende på mine egne antagelse og fordomme det her... men jeg har altså lidt svært ved at tro på det. Der er tale om en blandingshvalp på maks. 8-9 måneder, og jeg har aldrig set den reagere aggressivt eller på anden måde gøre udfald mod nogen. Endvidere ved jeg, at der allerede for nogle måneder siden var tale om at aflive den, fordi den snerrede af sine mennesker, når den spiste. Nå, men uden at vide en dyt om de faktiske kendsgerninger kom jeg bare til at tænke på, hvor mange hunde, der mon blir aflivet på grund af reelle og mindre reelle årsager. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FOX Besvaret August 6, 2008 Rapporter Share Besvaret August 6, 2008 Uhh der ramte du et "blødt" punkt :blink: Alt for mange hunde bliver aflivet fordi de bliver købt af nogle mennesker der overhovedet ikke har sat sig ind i, hvad det vil sige at have hund! Som nogen jo nok har opdaget er jeg med i en forening (Hundens Tarv) - og vi arbejder på at sådanne aflivninger ikke finder sted. Det er måske lidt hårdt sagt, men hvis man satte sig ind i hvad det vil sige at have hund - også i homonalderen - ville der efter min bedste overbevisning ikke være ca. 15.000 hunde, der blev aflivet om året. Det hjalp desværre ikke den hund du skrev om - men mod uvidenhed kæmper vi desværre forgæves. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret August 6, 2008 Rapporter Share Besvaret August 6, 2008 Et ocean kunne jeg forestille mig. Mennesker skal jo på ferie og dér kan man naturligvis ikke have hunden med. Mennesker bliver skilt og så er der ikke mere plads til Fido. Mennesker får nyt arbejde og Fido passer ikke ind i det nye mønster. Mennesker får små menneske-babyer og så er der ikke tid til Fido...og så tror jeg egentlig mange gange folk træffer et hurtigt og nemt valg...og det må jo være nemt, når der i forvejen ikke skal så meget til før Fido er i vejen og en hæmsko... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst beagle-lover Besvaret August 7, 2008 Rapporter Share Besvaret August 7, 2008 Hvis ungen er blevet bidt, så kan det jo være at det er ungens egen skyld Og det er altså helt normalt at forsvare sine madressourcer (staves?) ved at knurre. Det at den knurre betyder jo - Hold dig væk! og det gør man så klogt i at følge. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret August 7, 2008 Rapporter Share Besvaret August 7, 2008 Hvis ungen er blevet bidt, så kan det jo være at det er ungens egen skyld Og det er altså helt normalt at forsvare sine madressourcer (staves?) ved at knurre. Det at den knurre betyder jo - Hold dig væk! og det gør man så klogt i at følge. Enig! Et at problemerne er jo bare, at hundeejere landet rundt ikke mener, at en hund har ret til at sige fra. Jeg hører det tit, og det må I andre også gøre: Den skal vide det er mig der bestemmer, og at den ikke skal knurre af mig! Som at sige til et menneske. Du skal vide, det er mig der bestemmer og du ikke må vise dine naturlige grænser! Hvordan mon lige DET ville spænde af at servere sådan en salut til et menneske? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zarina Besvaret August 7, 2008 Rapporter Share Besvaret August 7, 2008 Min yndlingsaversion er forældre, der mener, at fremmede hunde, skal finde sig i, at deres børn gramser på dem. Hvor mange mennesker ville lige finde sig i, at en fremmed begyndte at berøre dem? Det kan man sågar få en dom for! Og forældre ville vel trods alt også oftest stoppe deres børn, hvis offeret var et andet menneske. Men en hund forventes at finde sig i alt :damn: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lykkeliv Besvaret August 7, 2008 Rapporter Share Besvaret August 7, 2008 Min yndlingsaversion er forældre, der mener, at fremmede hunde, skal finde sig i, at deres børn gramser på dem. Hvor mange mennesker ville lige finde sig i, at en fremmed begyndte at berøre dem? Det kan man sågar få en dom for! Og forældre ville vel trods alt også oftest stoppe deres børn, hvis offeret var et andet menneske. Men en hund forventes at finde sig i alt :damn: Samme her Da Stella var lille bitte kom jeg seriøst op og diskutere med en kvinde, der blev smadder tosset på mig fordi jeg tog fat i hendes barns arm, fordi lorteungen var ved at rykke Stella i halen. Udover at blive tosset over det med armen, så begyndte hun at belære mig om at Stella skulle lære at finde sig i.. og når jeg fik børn så.. Jeg gav mig nu ikke, hvis hendes unge har ret til at rykke min hund i halen, så har jeg vel også lov til at rykke hendes barn i armen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret August 7, 2008 Rapporter Share Besvaret August 7, 2008 Min yndlingsaversion er forældre, der mener, at fremmede hunde, skal finde sig i, at deres børn gramser på dem. Hvor mange mennesker ville lige finde sig i, at en fremmed begyndte at berøre dem? Det kan man sågar få en dom for! Og forældre ville vel trods alt også oftest stoppe deres børn, hvis offeret var et andet menneske. Men en hund forventes at finde sig i alt :damn: Ja det er ofte et problem, ikke lige med vores hund da forældre hiver deres børn og hunde over på den anden side af vejen (tit glemmer de at se sig for i trafikken først :damn:) når de ser os, men kan godt følge hvad du mener og vores børn får hellere ikke lov til at snakke med andre hunde før vi har hørt ejeren om det er okay. Vores søn på 3 tager nemlig hunde på begge sider at hovedet (altså blidt) og nusser næse/snude med de hunde han møder så når han hilser på hunde er det jo vigtigt at hunde kan lide børn... vi så helst han hilste lidt mere "normalt" på hunde da man jo aldrig ved...:ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret August 7, 2008 Rapporter Share Besvaret August 7, 2008 Jeg gav mig nu ikke, hvis hendes unge har ret til at rykke min hund i halen, så har jeg vel også lov til at rykke hendes barn i armen. Jeps umiddelbart havde du lov til det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lykkeliv Besvaret August 7, 2008 Rapporter Share Besvaret August 7, 2008 Jeps umiddelbart havde du lov til det Ja, ik!? Damen var ikke enig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zarina Besvaret August 7, 2008 Rapporter Share Besvaret August 7, 2008 Samme her Da Stella var lille bitte kom jeg seriøst op og diskutere med en kvinde, der blev smadder tosset på mig fordi jeg tog fat i hendes barns arm, fordi lorteungen var ved at rykke Stella i halen. Udover at blive tosset over det med armen, så begyndte hun at belære mig om at Stella skulle lære at finde sig i.. og når jeg fik børn så.. Jeg gav mig nu ikke, hvis hendes unge har ret til at rykke min hund i halen, så har jeg vel også lov til at rykke hendes barn i armen. Øv hvor jeg hader den attitude Det skal retfærdigvis også siges, at der er en del forældre, der lærer deres børn, at de skal spørge om lov først. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret August 7, 2008 Rapporter Share Besvaret August 7, 2008 Jeg har et spørgsmål til det med hundens forsvar af sine resourcer. Skal jeg forstå det på den måde, at det ,hunden er i færd med at spise, er dens ejendom, så hvis den føler for at knurre af mig og efterfølgende bide mig, hvis jeg ikke fatter meldingen og vil tage noget fra den, så er det helt ok, for så kunne jeg bare have undladt at overskride hundens grænser ? Bitte oplys mig !!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lykkeliv Besvaret August 7, 2008 Rapporter Share Besvaret August 7, 2008 Jeg har et spørgsmål til det med hundens forsvar af sine resourcer. Skal jeg forstå det på den måde, at det ,hunden er i færd med at spise, er dens ejendom, så hvis den føler for at knurre af mig og efterfølgende bide mig, hvis jeg ikke fatter meldingen og vil tage noget fra den, så er det helt ok, for så kunne jeg bare have undladt at overskride hundens grænser ? Bitte oplys mig !!! Hvis hunden ligger med noget, er det dens ejendom ja Når den knurrer, er det for at fortælle dig at den føler sig presset/truet og at du skal give den mere plads. Når dette ikke sker og hunden tyer til at bide, mener jeg det 100% er din skyld af to grunde 1. du har overset hundens signaler og overskredet en grænse, også selvom den på en pæn måde har bedt dig at lade være 2. du har fejlet i at opbygge den tillid mellem din hund og dig, der bevirker at hunden ikke føler sig truet af dig på noget tidspunkt - heller ikke omkring ressourcer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lykkeliv Besvaret August 7, 2008 Rapporter Share Besvaret August 7, 2008 Øv hvor jeg hader den attitude Det skal retfærdigvis også siges, at der er en del forældre, der lærer deres børn, at de skal spørge om lov først. Ja, heldigvis Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret August 7, 2008 Rapporter Share Besvaret August 7, 2008 Hvis hunden ligger med noget, er det dens ejendom ja Når den knurrer, er det for at fortælle dig at den føler sig presset/truet og at du skal give den mere plads. Når dette ikke sker og hunden tyer til at bide, mener jeg det 100% er din skyld af to grunde 1. du har overset hundens signaler og overskredet en grænse, også selvom den på en pæn måde har bedt dig at lade være 2. du har fejlet i at opbygge den tillid mellem din hund og dig, der bevirker at hunden ikke føler sig truet af dig på noget tidspunkt - heller ikke omkring ressourcer. Ok, ja men så fatter jeg det, når punkt 2 er med inde i billedet. Jeg mener, det er jo ikke alt en hund har fat i der også er godt for hunden eller den er kommet i bekneb med noget den har fyldt i flaben (vores er expert i at få grene placeret i spænd i ganen meller tænderne så vi skal fiske dem ud), så man er nød til at tage noget fra den. Det skulle jo helst være muligt...hvad det så også ville være, hvis ens hund har tillid til en. Jamen, så tak da for svar Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Fenris Besvaret August 7, 2008 Rapporter Share Besvaret August 7, 2008 Nu kender jeg retfærdigvis ikke den konkrete historie bag den omtalte hund. Måske HAR den bidt. Jeg har bare svært ved at tro, at en alm. tilsyneladende velfungerende hund sådan bare bider i ren aggressivitet. Men det er sikkert noget med et barn, der er blevet nappet. Måske på grund af nærgåenhed. Der er fx en flok unger, der (stadig) mener, at vores hund har 'bidt' deres lillebror og kalder den en psykopathund. Det bunder i, at jeg en gang, da Fenris var 15-16 uger, på deres opfordring slap ham løs på legepladsen i ganske kort tid. Desværre susede han så osse hen til den mindste af ungerne og har ganske givet bidt, som hvalpe jo gør... og ungen blev bange. Det er klart ikke ok, og jeg burde ha holdt ham i snor, og det ville jeg osse gøre en anden gang - men et tilfælde af hund-bider-barn er det jo ikke ligefrem, vil jeg mene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret August 7, 2008 Rapporter Share Besvaret August 7, 2008 Nu kender jeg retfærdigvis ikke den konkrete historie bag den omtalte hund. Måske HAR den bidt. Jeg har bare svært ved at tro, at en alm. tilsyneladende velfungerende hund sådan bare bider i ren aggressivitet. Men det er sikkert noget med et barn, der er blevet nappet. Måske på grund af nærgåenhed. Der er fx en flok unger, der (stadig) mener, at vores hund har 'bidt' deres lillebror og kalder den en psykopathund. Det bunder i, at jeg en gang, da Fenris var 15-16 uger, på deres opfordring slap ham løs på legepladsen i ganske kort tid. Desværre susede han så osse hen til den mindste af ungerne og har ganske givet bidt, som hvalpe jo gør... og ungen blev bange. Det er klart ikke ok, og jeg burde ha holdt ham i snor, og det ville jeg osse gøre en anden gang - men et tilfælde af hund-bider-barn er det jo ikke ligefrem, vil jeg mene. Nej skal det udråbes til hund-bider-barn, så skulle alle DK´s hvalpe vist aflives efter at have mødt et eller andet barn. De små slupperter gumler jo i alt og alle... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret August 7, 2008 Rapporter Share Besvaret August 7, 2008 Næ. Jeg tror ikke at det er så usædvanligt at en almindelig velfungerende hund snapper ud efter et barn hvis barnet overskrider hundens grænser. Børn er jo ikke født med et veludviklet hundesprog. --Ja, mange voksne mennesker lærer heller aldrig andre gloser fra sproget end, "hvis hunden logrer, så er den glad. Hvis hunden knurrer, så er den sur." Og selv om børn og hunde ikke bør være uden opsyn -netop fordi børn jo ikke ved nok om en hunds signaler- ja, så ER verden ikke ideel. Et øjebliks uopmærksomhed fra den voksne, -så kan barnet have givet hunden et knus, --liige som den var ved at spise sin mad. HUNDEN har ikke gjort noget galt. BARNET har ikke gjort noget galt... Og DEN VOKSNE KAN altså ikke være 100% opmærksom på barn og hund hele tiden... Hvad så?? Det er individuelle valg, man må træffe. Hvis man lige fra starten af vænner sin hvalp til at dens sprog altid bliver både forstået og respekteret, så kan det ikke komme som en overraskelse hvis hunden senere siger fra overfor de mennesker (børn) der IKKE forstår og respekterer hvad hunden siger. --Ligesom man opdrager hunde til vagt eller hyrdning, så kan man altså også opdrage hunde til at acceptere at børn giver knus. Og at kødben IKKE er hundens private ejendom. --Efterhånden lærer barnet nok mere acceptabel adfærd. Men den lærdom hvalpen har fået om børns uforudsigelighed, den kan bruges til møder med andre børn ude i den store verden, også når hund og eget barn er blevet ældre. Men man kan osse lade være. Det ER ret dejligt at have et veludviklet fællessprog med sin hund. Det betyder bare, at hunden IKKE bare lige kan omgås alle og enhver. Hunden bliver meget afhængig at den forstående ejer. ---Og hunden er 100% ejerens ansvar. Hvis noget går galt, så må hunden enten aflives, eller ejeren må tage forholdsregler så det ikke sker igen. Det kan være rigtig svært at finde en passende ny familie til en hund som kræver at dens sprog bliver respekteret. Jeg siger bare, at det er et valg vi har. Vi skal væk fra, at noget altid er rigtigt eller forkert... Forskellige familieforhold kræver forskellig hundeopdragelse. 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret August 7, 2008 Rapporter Share Besvaret August 7, 2008 Tja, børn og hunde er ikke altid en god cocktail og forbavsende mange børn er faktiks blevet bidt af hunde, som regel deres egen. Og heldigvis sjældent alvorligt og hverken hund eller barn får traume af det, hvis ellers der er fornuftige voksne i huset, der kan se det skyldes misforståelser:) Mysla og sheila har to gange i forgårs haft besøg af overboens pige på 4 år. Hun er meget hundeglad, men har ikke rigtigt styr på havd man gør eller ikke gør ved hunde. Og på trods af jeg vogtede over hende som en høg, viste hende hvordan hun "legede" med dem ovs, så så jeg hende hive i Sheilas pote, daske til mysla med noget legetøj, tage et kødben fra mysla, give sheila knus, skubbe til dem begge to mens de spiste godbidder for bare at nævne nogen. Børn er hurtige og ret uforudsigelige og ligesom jeg troede at nu vidste hun hvordan de brugte deres nina ottesen spil, så lavede hun lige andre regler, der betød at hun skubbede den hund væk, der var igang med at spise godbidder. Og på trods af ingen af hundene er super børnevante, så klarede de det fint. Men jeg kunne da se de blev ret forvirrede, så havde hun været på besøg hvor der ingen var til at styre hendes aktiviteter med dem, så tror jeg hun var blevet knurret meget af og måske en lille bidmarkering. Men det er jo svært at overvåge al aktivitet mellem barn og hund i en travl familie. Jeg synes bare man skylder hunden en chance hvis lille Peter kommer ind fra haven og siger Fido har bidt ham... Måske har Fido sagt han skulle holde op 5 gange, før han sagde fra? Og så skal man som voksen tænke meget over sin egen opførsel overfor hunden. For børn kopiere ganske effektivt det de voksne gør, så er far hård ved hunden, så er sønnike på 6 det også... Og så siger det haps! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst beagle-lover Besvaret August 8, 2008 Rapporter Share Besvaret August 8, 2008 Hvis hunden ligger med noget, er det dens ejendom ja Når den knurrer, er det for at fortælle dig at den føler sig presset/truet og at du skal give den mere plads. Når dette ikke sker og hunden tyer til at bide, mener jeg det 100% er din skyld af to grunde 1. du har overset hundens signaler og overskredet en grænse, også selvom den på en pæn måde har bedt dig at lade være 2. du har fejlet i at opbygge den tillid mellem din hund og dig, der bevirker at hunden ikke føler sig truet af dig på noget tidspunkt - heller ikke omkring ressourcer. Lige præcis :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ThomasTBO Besvaret August 8, 2008 Rapporter Share Besvaret August 8, 2008 Jeg kan se der er flere her der er inde på et af de for mig absolut mest komplekse, vigtige... og modstridende... emner, nemlig barn og hund, godt eller dårligt. Tror jeg prøver at lave en selvstændig tråd om emnet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts