Hop til indhold

Recommended Posts

En effektiv måde at få disse hunde til at holde op, består i at ignorere den uønskede adfærd og belønne ønsket adfærd. Dvs. så længe hunden gør, lader man som om den simpelthen ikke eksisterer! Man må hverken sige "slut", "nej" eller "hold op", man må ikke engang se på hunden. Man kan evt. rejse sig og gå (uden at give hunden nogen form for opmærksomhed), især hvis hunden springer op eller napper er det aktuelt at forlade stedet.

Hvis hunden også gør, når der er gæster (det gør denne type hund ofte) bør den simpelthen ikke være tilstede, når der er gæster. Ignorering vil i starten forværre problemet, men typisk ses der effekt allerede efter en uges tid. Så bid tænderne sammen, hvis man bare en gang kommer til at tale til hunden, mens den gør, har man bekræftet den i, at får sin vilje ved at gø, bare den bliver ved længe nok….

Efter at have læst dette tænker, wow er det "bare" det der skal til. Men synes jeg har gjort det øverste til uendeligheder uden held.

Men har nogle erfaring med at lukke hunden ind i et andet rum, når der kommer gæster?

- Jeg ville tro at det bare ville gøre det være med De luxe :hmm:.

Fik nogle gode råd igår i "alt og intet tråden" om at Luxen skal med ud og hente gæsterne og lige gå en lille tur - Så han har taget gæster med hjem.

Eller at lukke ham ud på toilettet når han gør.

- Nu spørger jeg sikkert dumt, men er det normalt hunden kan stå i flere minuter og gø ude på toilettet inden den holder mund? Og når den holder mund så åbner man og roser med godbidder? (rigtigt fattet af mig, eller skal jeg ignorere ham efterfølgende også?)

Idag fik vi håndværker på besøg, og synes ikke rigtigt jeg kunne bede ham om at gå en tur med Lux og mig :genert:. Og Luxen er jo overlykkelig når der er gæster, han gør og hopper og danser. Så jeg lukkede ham ind i stuen med Mikkel og mig, hvilke resulterede i en meget urolig hund der gøede. Fik ham så over til mig, så han kunne sætte sig og slappe af, og det hjalp da også ... bare kun nogle minutter :lol:.

- Nu lyder Luxen måske som et gømonster i dette indlæg, men det er ikke så slemt som det lyder. Det er faktisk kun værst når der kommer gæster.

Han elsker at ligge i haven, og gør hverken af forbipasserende eller fugle.

Dog gør han når postmanden, gæster eller andre nærmer sig vores indgang. Hvilke for mig er rigtig fint.

Han gør også nogle gange hvis der går en anden hund ude på den anden side af hegnet og gør af ham, men dette sker sjælent.

- Nu når der kommer familie/venner på besøg vil jeg prøve den metode hvor i går en lille tur med ham inden de kommer ind i huset.

- Og lukke ham ud på toilettet når han gør.

Har i andre gode råd?

Link til indlæg
Del på andre sites

En ting du skal huske på er at han er en spidshund... Og de har en tendens til at gå i selvsving, og det er derfor ikke anbefalingsværdigt at ignorere dem... For de bliver bare ved.. Ofte gøer de bare for at gø, og så nytter det jo ikke noget at ignorere det...

Jeg synes også det har virket for os at kunne sige "Vi har hørt dig", og så stopper han...

Jeg har ingen gode råd... Vi har lært Dexter at stoppe (nogenlunde) når vi siger stop, og så er vi så heldige at han knapt løfter hovedet når der kommer folk ind... Og har aldrig hørt ham gø af en anden hund, eller noget ude i haven eller lignende...

Link til indlæg
Del på andre sites

En ting du skal huske på er at han er en spidshund... Og de har en tendens til at gå i selvsving, og det er derfor ikke anbefalingsværdigt at ignorere dem... For de bliver bare ved.. Ofte gøer de bare for at gø, og så nytter det jo ikke noget at ignorere det...

Jeg synes også det har virket for os at kunne sige "Vi har hørt dig", og så stopper han...

Jeg har ingen gode råd... Vi har lært Dexter at stoppe (nogenlunde) når vi siger stop, og så er vi så heldige at han knapt løfter hovedet når der kommer folk ind... Og har aldrig hørt ham gø af en anden hund, eller noget ude i haven eller lignende...

Det har jeg også oplevet (altså at han bliver ved med at gø)

Men nogle gange stopper han, men andre gange skal han lige hjælpes lidt, med at man evt. siger sit eller dæk til ham.

Øv hvor er jeg misundelig, er lidt træt af at Luxen skal være så meget på når der kommer gæster. For han virker alt for voldsom overfor folk der ikke kender ham, fordi han hopper op og ned at glæde og gør :genert::-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har virket for os, at mærke hvordan vi selv reagerer i de kedelige situationer... Tænker vi inderst inde...ÅHHH NEJ NU SKAL VI TIL DET IGEN... Ja så er man sikker på, at man viser hunde ubevidst, at når du er irriteret eller usikker på hvad du skal gøre, så bliver hunden det også, og den går så i forsvarsposition ved at gø... Vi gjorde det her, at vi fandt et ord vi ville bruge i denne situation som vi bruger efter vi har knipset(for det betyder..se her) og så trænede vi det hver gang en af os havde været i byen eller vi fik gæster, og gjorde han ikke det ønskede, rynkede jeg bryn,(betyder forkert) derefter ser jeg almindelig ud, og forfra med knips og ord, og lykkedes det denne gang, så ser man glad ud, og roser moderat(da ivrig ros, reflekterer iver i hunden) og godbidden gives, men det koster tolmodighed og masser af gentagelser:5up: god arb. Lyst:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har virket for os, at mærke hvordan vi selv reagerer i de kedelige situationer... Tænker vi inderst inde...ÅHHH NEJ NU SKAL VI TIL DET IGEN... Ja så er man sikker på, at man viser hunde ubevidst, at når du er irriteret eller usikker på hvad du skal gøre, så bliver hunden det også, og den går så i forsvarsposition ved at gø... Vi gjorde det her, at vi fandt et ord vi ville bruge i denne situation som vi bruger efter vi har knipset(for det betyder..se her) og så trænede vi det hver gang en af os havde været i byen eller vi fik gæster, og gjorde han ikke det ønskede, rynkede jeg bryn,(betyder forkert) derefter ser jeg almindelig ud, og forfra med knips og ord, og lykkedes det denne gang, så ser man glad ud, og roser moderat(da ivrig ros, reflekterer iver i hunden) og godbidden gives, men det koster tolmodighed og masser af gentagelser:5up: god arb. Lyst:vinken:

Lige mine tanker. Hunde kan mærke jeres energi, så det gælder om at være positiv og afslappet, at vise at du har styr på situationen. Har I prøvet, at sige til gæsterne, at de helt skal ignorere hunden , når de kommer ?

D.v.s ingen øjenkontakt, ingen berøring og ingen tale til hunden?

Link til indlæg
Del på andre sites

i mine øjne, gælder al opdragelse/træning om, at man KUN reagerer på den ØNSKEDE opførsel:klap:

Du har som sådan ret, men der er faktisk nogen racer hvor det bare ikke duer, fordi f.eks. gøeri er selvforstærkende, og man bliver nød til at stoppe...

Vores problem med at Dexter gøede gik udelukkende i kage fordi vi valgte kun at reagere "positivt" når han stoppede... Vi skulle fra starten have grebet ind og stoppet ham når han startede med at gø!

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv hvor er jeg misundelig, er lidt træt af at Luxen skal være så meget på når der kommer gæster. For han virker alt for voldsom overfor folk der ikke kender ham, fordi han hopper op og ned at glæde og gør :genert::-D.

Søde Daniella, jeg skal en dag filme mine to, når der kommer gæster...De er helt vildt voldsomme og uartige, og vil få Luxen til at fremstå som et prakteksemplar af en velopragen hund :lol:

i mine øjne, gælder al opdragelse/træning om, at man KUN reagerer på den ØNSKEDE opførsel:klap:

Det er et fint ideal, men overhovedet ikke realistisk i den virkelige verden, i hvertfald ikke når det gælder opdragelse! ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør det bestemt ikke for mig :-D

Hvis vi bare skal nærme os den måde voksne hunde opdrager hvalpe på, og det går jeg ind for, så indebærer opdragelse grænsesætning og et effektivt stopmiddel. Den voksne hund viser sit mishag i den aktuelle situation på en måde så hvalpen forstår det. Det er den ene ting.

En anden ting er at ved kun at reagere på den ønskede adfærd løber vi fra et ansvar synes jeg, ansvaret der består i at guide vore hunde i den ønskede retning uden de selv skal afprøve et helt repertoire af mulige løsninger for at få succes.

Jeg skelner stærkt mellem opdragelse og træning af øvelser. Opdragelse er alt det jeg vil have min hund ikke gør og som skal stoppes/forhindres.

Herunder kommer i mine øjne almindelig god opførsel som at reagere på tiladelse og forbud/, gå uden at trække, komme på kald, hilse med alle 4 poter nede osv osv osv.

Dette kan man sagtens lære sin hund ved kun at regere når den gør det ønskede og ignorere når den gør det forkerte. Men dels er det besværligt og i nogle tilfælde ulideligt (som en gøende hund) dels afskærer vi os fra at lære hunden, at der altså bare er noget der ikke er til diskusiion og at x adfærd bare skal stoppes når vi beder om det.

At have lært sin hund dette kan komme til gavn, hvis der opstår en farlig situation som skal stoppes straks.

Træning af øvelser er det jeg vil have min hund gør nærmest som et ritual i en bestemt situation og dette har intet med lydighed at gøre, det er "bare" færdigheder og disse kan med fordel læres ved at ignorere uønsket handling.

Deri ligger forskellen som jeg oplever den.

Hvis vi altid ignorerer uønsket adfærd oplever hunden ikke, at der er grænser for dens udfoldelse og dette kan føre til utrygge og jumpy hunde.

Daniella: Har du lært Lux et stopord?

Der er intet somhelst forkert ved at signalere til sin hund at "sådan gør vi ikke her!" Ved at bruge "stop", "nej" eller andet indlært signal. Når han reagerer på signalet ved at tie skal han belønnes med noget værdifuldt.

Det kan også hjælpe at lære ham at give hals på signal og derved også lære ham et stopord. Ved at lære ham at halse på signal lærer han nemt hvad stopordet betyder og det kan blive nemmere at integrere i de virkelige situationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Søde Daniella, jeg skal en dag filme mine to, når der kommer gæster...De er helt vildt voldsomme og uartige, og vil få Luxen til at fremstå som et prakteksemplar af en velopragen hund :lol:

Det er et fint ideal, men overhovedet ikke realistisk i den virkelige verden, i hvertfald ikke når det gælder opdragelse! ;-)

Gør det gøt det gør dte :-D..

- Ja har prøvet at sige til gæsterne at de skal ignorere De luxe, men det gør egentligt bare hele situationen meget værre synes jeg, for så hopper han og danser (samt gør) endnu mere, for at vise at han altså er her og gerne vil hilses på.

- En ting der undrer mig, eller måske er det meget normalt..

Men når vi er ude, så plejer han at være stille og rolig og ligge sig til rette (selvom vi fx. er hos mine forældre, og de også er der) men herhjemme, hvis mine forældre kommer er han helt gearet, hele tiden :confused:..

Prøvede så at lukke ham ud på toilettet hvor han lige gøede et stykke tid, men så stoppede igen.

Men ved ikke rigtig om det hjælper :hmm:, det er lidt ligesom om han skal guides til at slappe af, ved at vi fx. siger sit eller dæk (foran os) så vi kan kæle ham imens..

Sikkert totalt indviklet skrevet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis vi bare skal nærme os den måde voksne hunde opdrager hvalpe på, og det går jeg ind for, så indebærer opdragelse grænsesætning og et effektivt stopmiddel. Den voksne hund viser sit mishag i den aktuelle situation på en måde så hvalpen forstår det. Det er den ene ting.

En anden ting er at ved kun at reagere på den ønskede adfærd løber vi fra et ansvar synes jeg, ansvaret der består i at guide vore hunde i den ønskede retning uden de selv skal afprøve et helt repertoire af mulige løsninger for at få succes.

Jeg skelner stærkt mellem opdragelse og træning af øvelser. Opdragelse er alt det jeg vil have min hund ikke gør og som skal stoppes/forhindres.

Herunder kommer i mine øjne almindelig god opførsel som at reagere på tiladelse og forbud/, gå uden at trække, komme på kald, hilse med alle 4 poter nede osv osv osv.

Dette kan man sagtens lære sin hund ved kun at regere når den gør det ønskede og ignorere når den gør det forkerte. Men dels er det besværligt og i nogle tilfælde ulideligt (som en gøende hund) dels afskærer vi os fra at lære hunden, at der altså bare er noget der ikke er til diskusiion og at x adfærd bare skal stoppes når vi beder om det.

At have lært sin hund dette kan komme til gavn, hvis der opstår en farlig situation som skal stoppes straks.

Træning af øvelser er det jeg vil have min hund gør nærmest som et ritual i en bestemt situation og dette har intet med lydighed at gøre, det er "bare" færdigheder og disse kan med fordel læres ved at ignorere uønsket handling.

Hvis vi altid ignorerer uønsket adfærd oplever hunden ikke, at der er grænser for dens udfoldelse og dette kan føre til utrygge og jumpy hunde.

Der er intet somhelst forkert ved at signalere til sin hund at "sådan gør vi ikke her!" Ved at bruge "stop", "nej" eller andet indlært signal. Når han reagerer på signalet ved at tie skal han belønnes med noget værdifuldt.

Det kan også hjælpe at lære ham at give hals på signal og derved også lære ham et stopord. Ved at lære ham at halse på signal lærer han nemt hvad stopordet betyder og det kan blive nemmere at integrere i de virkelige situationer.

Ja han har lært ordet stop, men når der er gæster er det som om at han lige pludselig har glemt det :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også et gø-monster når der kommer andre ind af døren end mig, Casper eller min bror :stupid:

Vi har lidt "opgivet" at få hende til at være stille når vi får gæster, for det ender altid med at hun gør højere jo mere vi ber' hende om at tie stille og ligesom gør situationen mere "farlig".

Vi har også opgivet at få vores gæster til at ignorere hende, for det kan de jo ikke lade være med når hun sådan står og gør helt op af dem mens hun snuser til deres hænder.

Dét kombineret med at det altså ikke altid er hundemennesker vi får besøg af (det kan virke ret voldsomt med en gøende hund op af én, hvis man ikke kender den) har vi besluttet at træne lidt impulskontrol med hende :slem:

Hun bliver simpelthen dækket af ovre på sin plads og bedt om at blive dér når der bliver ringet eller banket på.

Så går vi ud og tager imod gæsterne, og så kan hun mere eller mindre gø ligeså tosset hun vil - så længe hun bliver på sin plads!

Snyder hun og render ud til gæsterne bliver hun pænt guidet ind på plads igen uden den store hurlumhej eller opmærksomhed.

Ligeså snart hun er blevet rolig og stille får hun en "fri" og så kan hun få lov at søge hen til gæsterne hvis hun vil. Hun kan nemlig godt være usikker på fremmede mænd og skal selv have lov til at vælge om hun vil hilse på.

Gæsterne bliver bedt om at lade hende være når hun er på sin plads.

Jeg ved ikke om dette er en hensigtsmæssig måde at gøre det på, men den fungerer herhjemme og hun ved med det samme at når det ringer eller banker på skal hun gå hen på sin dyne og lægge sig :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke andet at byde ind med end "jeg har også gø monster" :5up:

Men han er undskyldt, han er en selvstændig selvtænkende hund, som nægter at følge teorien :lol::lol: Ignorering = fest til det man syntes er sjovt :lol::lol:

Så bare for at fortælle, at det ikke kun er dig der har gø monster :5up:

Held og lykke med det :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Samme problem her:genert:Og her banker det på ret tit pga legekammerater til ungerne:damn:

I fredags knækkede jeg de der nutra nuggets i fire dele og lagde dem i en skål lige ved døren. de gøede, sagde stop og de fik en hver, som de fes afsted med. Allerede idag gør de, jeg siger stop og så stod de og ventede på en nutra. Da døren igen var lukket fik de den så:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

tjaa... man kan jo have hver sin mening om dette emne, jeg har haft en hund der har været overfaldet, og han kørte også sig selv op, hvis ikke jeg afledte ham inden han kørte op, det forbandt han ikke med at man skulle sige stop eller komandere på ham, men bare en lyd og en søgeøvelse,i starten, og da han så blev bedre, så roste jeg og gør stadig ved den rigtige adfærd, foreks. når han ser en hund, og han er "klar", så laver jeg lige lyden og holder kontakten med en venlig tone og venligt udtryg, så har jeg fanget ham inden han kører op, og det er et ANSVAR JEG TAGER HER, så den holder ikke ninjamor:blink: men jeg roser for den rigtige adfærd og gør det inden han kører op, og ang. det ved døren, aftalte jeg med dem der kom, hvordan de skal gøre når de kommer, og han siger lige til når han fornemmer der er nogen, fint for mig, men stopper lige så snart jeg kommer til døren, for det har jeg lært ham ved at træne det med folk jeg har aftalt det med:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan det også hjælpe evt. at få ham til at sætte sig ved siden af mig? For der virker han også ret rolig :o)

Det er værd at prøve. Som jeg læser dit indlæg og med den erfaring jeg har med "opkørte" hunde, mener jeg helt klart at han har behov for hjælp. Vejledning i hvordan han bør opføre sig :lol:

Det kan faktisk smitte positiv af på andre uønskede adfærd, hvis der er sådan nogle, at en hund får sat nogle få tydelige grænser.

Det er vigtigt at du belønner afslappethed efter du har guidet ham til den :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

tjaa... man kan jo have hver sin mening om dette emne, jeg har haft en hund der har været overfaldet, og han kørte også sig selv op, hvis ikke jeg afledte ham inden han kørte op, det forbandt han ikke med at man skulle sige stop eller komandere på ham, men bare en lyd og en søgeøvelse,i starten, og da han så blev bedre, så roste jeg og gør stadig ved den rigtige adfærd, foreks. når han ser en hund, og han er "klar", så laver jeg lige lyden og holder kontakten med en venlig tone og venligt udtryg, så har jeg fanget ham inden han kører op, og det er et ANSVAR JEG TAGER HER, så den holder ikke ninjamor:blink:

Det var ikke min hensigt at du skulle føle dig ramt.

Men jo, den holder!

Det du beskriver er ikke opdragelse, som er det jeg skrev om, hvilket jeg mente jeg gjorde klart.

Du beskriver en hund som har nogle følelser i klemme i en situation og som skal hjælpes ud af disse følelser og det lyder som om du har helt styr på fremgangsmåden :-D

men jeg roser for den rigtige adfærd og gør det inden han kører op, og ang. det ved døren, aftalte jeg med dem der kom, hvordan de skal gøre når de kommer, og han siger lige til når han fornemmer der er nogen, fint for mig, men stopper lige så snart jeg kommer til døren, for det har jeg lært ham ved at træne det med folk jeg har aftalt det med:5up:

Du har netop gjort det jeg skriver om - opstille at en situation du på forhånd var klar til at håndtere og du har gjort dig klart hvordan, du ville gøre dette. Så vi er ikke uenige :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du venter på, at han bliver stille, skal du være lynhurtig, for stilheden varer kun mikrosekunder - Petrine kan bjæffe i timesvis, fuldstændigt umotiveret, af glæde eller had. Hun stopper, når hun får mundvand galt i halsen eller lige skal have en dyb vejrtrækning og DER fanger jeg hende og roser.

Tilstår, det går elendigt med zen og ros, det mest effektive er at hente gæsterne udenfor og så ellers skæld ud :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du venter på, at han bliver stille, skal du være lynhurtig, for stilheden varer kun mikrosekunder - Petrine kan bjæffe i timesvis, fuldstændigt umotiveret, af glæde eller had. Hun stopper, når hun får mundvand galt i halsen eller lige skal have en dyb vejrtrækning og DER fanger jeg hende og roser.

Tilstår, det går elendigt med zen og ros, det mest effektive er at hente gæsterne udenfor og så ellers skæld ud :oops:

Når hun gør så meget, er der også risiko for at belønningen bliver misforstået pga. timingen: Hun stopper et nanosekund og belønnes = Hun kan tro det at gø er en "øvelse"/ønskeligt idet det bliver forstærket med belønning :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var ikke min hensigt at du skulle føle dig ramt.

Men jo, den holder!

Det du beskriver er ikke opdragelse, som er det jeg skrev om, hvilket jeg mente jeg gjorde klart.

Du beskriver en hund som har nogle følelser i klemme i en situation og som skal hjælpes ud af disse følelser og det lyder som om du har helt styr på fremgangsmåden :-D

Du har netop gjort det jeg skriver om - opstille at en situation du på forhånd var klar til at håndtere og du har gjort dig klart hvordan, du ville gøre dette. Så vi er ikke uenige :vedikke:

ved godt vi ikke er uenige,men jeg ville ikke stå som en der ikke tog ansvare for mine hunde overfor andre læsere, men jeg mener dog også stadig, at man kan bruge samme fremgangsmåde som jeg bruger med saimon og andre hunde, den kan man også bruge ved en tillært adfærd som den ved hunden der gør ved gæster m.m. for det gælder om træning af kontakt til hunden fra ejers side,blandt andet og når man har denne, kan den bruges i rigtig mange tilfælde, og så kender man vel også sin hund, så man ved hvornår man skal ignorere og hvornår man skal give signal/lyd eller hvad man nu har trænet ind i sin hund...:5up: og er ma i tvivl om hvad jeg skriver, kan man jo bare spørge:klap:for jeg tager mit ansvar meget alvorligt overfor mine vuffer, ellers ville jeg jo ikke have gået til speciel træning hos min adfærdsbehandler og fordrag, som har givet mig så meget godt med i bagagen, og det er jeg super taknemmelig over at have lært:lol:og timing er altafgørende...

Link til indlæg
Del på andre sites