Hop til indhold

Hvalp i knibe MISHANDLING

Recommended Posts

Gæst Lyzet71

Hej Alle :vinken:

Jeg har lige oplevet noget jeg synes er ret ubehageligt... Nemli at skulle anmelde nogen for dyremishandling. Ikke nogen rar følelse...

Men hvornår og for hvad melder man folk for? :vedikke: Hvor er grænsen? :hmm:

Jeg anmelder på baggrund fra en dialog på facebook... Jeg har brug for at dele dette med andre. Jeg føler virkelig det har været ubehagelig...

Det drejer sig kort om et billede af en lille hvalp lagt på en bar mave og fotograferet. Jeg ALC for straks en følelse at der er noget der ikke stemmer her.

- ILDP skriver under billedet hun har lagt op: Den lille "mis" som ikk vejer mere end 240 gram

- ALC skriver: hvad er det??? Den har vel en mor eller???

- ILDP skriver: Det er en lille rottweiler hvalp. Jo den har en mor men den skal opflaskes her ved mig

- ALC skriver: hvorfor skal den opflaskes hvis den har en mor?? :)

- ILDP skriver: Fordi at moren havde haft en hård fødsel og denne hvalp var nået at blive afsindig svag inden den fik noget at spise ved hende. Men den har desværre ikk klaret sig igennem dagen :-(

- ALC skriver: jamen mødre mælk er altså også det bedste, selvom tæven har haft en hård fødsel. Især hvis hvalpen er så svag, så skal den have noget for sit imunforsvar og det får den KUN gennem mødremælken. Men alt det er jo ligemeget nu.. RIP

- ILDP skriver: det er jeg godt klar over men det nytter jo lige fedt når hvalpen ikk engang havde kræfter til at sutte. Moren havde opgivet den fordi den var blevet så svag :-(

- ALC skriver: Jeg tror ikke, jeg forstår det helt. For den lille hvalp har vel forhåbentlig været omkring en dyrlæge og fået noget væske?? Eller hvad? For det første er en hundehvalp ikke noget man bare prøver sig frem med, som med kaniner. Alt andet end en dyrlæge ind over, er dyrplageri. For det andet må en hvalp ikke forlade sin opdrætter og sin mor, før den er 8 uger gammel , men mindre det er en anden hund, der skal amme den, det siger loven. Jeg tror godt du kan se pointen nu og forstår hvorfor jeg er lidt harm...

- ILDP skriver: Dyrlægen er kørt ind over og dette er det anbefalede at gøre. Opdrætter har fuldtisarbejde og jeg påtog mig dermed ansvaret for hunden i samarbejde med opdrætter og dyrlægen. Kaniner er heller ikke forsøgsdyr i mine øjne, og dette var et forsøg på at redde den, ikke at mishandle den på nogen måde. Jeg er ikke en dyrmishandler og det tror jeg også godt at du er klar over - Du burde kende mig bedre. du må også gerne være harm, det kan jeg godt leve med, for jeg prøvede at gøre en forskel, og den indstilling får du mig ikke til at ændre. JEG tog et ansvar som mange andre mennesker ikke ville prøve at tage. Jeg kan godt leve med at du er harm - fred være med det - Jeg har min samvittighed ren..

- ALC skriver: Hvis hvalpen var så svag, at den ikke kunne sutte burde dyrlægen, efter at have prøvet med væske, have aflivet den. Er den overhoved blevet tjekket for ganespalte? Jamen fordi jeg er harm, er fordi jeg elsker dyr, sådan er jeg, det burde du også vide....synes nu stadig hvalpen ville have det bedst ved sin mor. Jeg vil lade dette emne ligge og lade det være op til jeres samvittighed om alt er gjort efter bogen. Det kan jeg jo ikke se herfra. For det er en grim en at have på samvittigheden hvis der ikke er gjort det der skal her....der er ingen forskel på om du leget HELT og skal redde en kaninunge eller en hvalp set med overordnede øjne. Men der er dog en forskel alligevel. Du kan blive meldt, hvis ikke alt kører efter bogen, når det er omkring hunde.

- ILDP skriver: den er tjekket ved dyrlægen gentagne gange og alt er gjort efter bogen.

NU BLANDER DER SIG EN 3 PERSON

- JSM skriver: Jeg kan fortælle jer alle, at hunden fik 7 for tidligt fødte hvalpe som dyrlægen regenede med ville dø...alle 7 !!! De vejede det halve af hvad de burde. De 2 lever stadig og vejer efter 12 dage 900 gram:) og er sunde og raske. Den sidste som Inge-Lisse fik i pleje, tog desværre ikke på og skulle i følge dyrlægen flaskes op til den blev stærk nok til selv at sutte, som de 2 andre...Denne opgave var hun så sød at påtage sig. At det så ikke lykkedes er synd men flot forsøgt af hende. Og jo.....dyrlægen var der kontakt til dagligt

Og en anden ting...den havde ikke ganespalte. Den kunne jo ikke være ved sin mor når hunden ikke ville passe den overhovedet. Den blev smidt ud af reden og lå og blev kold. Derfor skulle det forsøges med at flaske den op hver 3 time. Der er gjort alt for de hvalpe, men naturen ville desværre kun at de 2 skulle overleve, og det glæder vi os over, når dyrlægen havde sagt at de alle nok ville dø. De vejede ved fødslen kun imellem 200-300 gram og burde ha vejet ca 400 gram. Men 2 stærke lever da heldigvis og er sunde og raske:) En med hale og en uden...og nej den er ikke klippet af:) Moderen har heller ingen:)

- ALC skriver: ILDP, Jeg ved godt du er god ved dyr og aldrig BEVIDST vil skade dem. Men jeg er selv opdrætter og ved at det lyder forkert, at en hvalp skal lide i 12 dag og dø af væskemangel fordi den ikke kan sutte, samt forstoppelse fordi den ikke har sin mor, der kan sørge for at den kan komme af med afføring. Jeg forstår ikke at den ikke er kommet i drop hos dyrlægen eller aflivet noget før. Jeg stejler over måden det er håndteret på. Du vil jo bare hjælpe, men det var nok ikke lige den hjælp hvalpen havde brug for, søde.

- ILDP skriver: jeg prøver lige igen. Opflaskningen er sket i samarbejde med dyrlægen som har tilset hvalpen flere gange. I øvrigt havde den ikk forstoppelse eftersom den fint kom af med afføring her. Jeg har heller ikk ubevidst skadet en hvalp for dette var ikk at skade den, det var sidste forsøg på at redde den. Jeg ved godt at du er opdrætter men jeg tror nu nok at dyrlægen ved hvad han laver og i øvrigt er jeg bestemt ikk ny indenfor dyreverdenen ;-) Havde dyrlægen foreslået noget andet var dette selvfølgelig blevet gjort ;-)

- ALC skriver: Ved du hvad, jeg tror godt jeg vil have navnet på den dyrlæge... For en hvalp der ikke kan sutte og som har væskemangel sætter man ikke på opflaskning, uden at give den væske på en anden måde først. Jeg synes det er grotesk at du ikke kan se, at det er en hvalp der har LIDT i hele 12 dage. Hvor er dit hjerte henne i det her??

- ILDP skriver: Jeg kan squ godt se at det er synd for hvalpen lige netop derfor valgte vi jo for fanden at prøve at hjælpe den så mit hjerte er hvor det altid har været - ved dyrene. Ejeren har givet den mælk i løbet af de 12 dage for at den kunne komme på højkant. Hvis vi havde ladet den ligge i 12 dage uden at gøre noget som helst havde det været mishandling. Men alt blev prøvet i samarbejde med dyrlægen og for at det ikk skal være løgn havde ejer to dyrlæger inde over for at være sikker på den rette løsning. Den dyrlæge ejeren bruger er en af sønderjyllands bedste dyrlæger så han er satme dygtig. Din kommentar om at jeg ikk kan se at det er grotesk kan du kraftedeme undskyld mit udtryk stikke langt op i røven og dreje rundt for det kan jeg squ ikk bruge til en skid.Vi gjorde alt hvad vi kunne for den hvalp.

- ALC skriver: ILDP, jeg har prøvet at tale dig til fornuft så du kan se at der her måske ikke er det smarteste du har gjort. Hvis først du har indset din del af det her er der mulighed for at du aldrig vil gentage en sådan handling. Men du er stædig og egoistisk. Jeg er en seriøs opdrætter indenfor DKK og kan ikke være venner med nogen, der har en helt anden holdning end mig omkring dyrvelfærd. Jeg bliver nød til at lade vores veje skilles her og vil sende en kopi af denne diskussion videre til DKK til behandling og dyrenes beskyttelse. Så må det være op til andre og vurdere om der er sket en fejll-behandling her. For jeg har talt med Dyrlæge Jørgen Larsen i dag og han synes alt dette her lyder lidt mystisk. Farvel

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lyzet71

ANMELDELSEN JEG SENDTE MED KOPI AF FACEBOOK DIALOG, TIL DYRENES BESKYTTELSE

Jeg troede i starten at det er en nyfødt hundehvalp, som af en eller mærkelig grund er flyttet fra sin mor og jeg synes det hele er meget mærkeligt.

Men så går det op for mig at den stakkels hvalp slet ikke kan sutte og skal opflaskes, hvilket forekommer mig som en gåde.

Derefter bliver det fortalt at hvalpen har kæmpet en dødskamp i 12 dage. Vi får også at vide at der er flere døde hvalpe.

Jeg kan ikke se på sådan noget foregår lige for næsen på mig.

Men det har alligevel været en svær beslutning for mig at ringe og anmelde de implicerede to personer. Først da det går op for mig at personen ikke vil lytte til fornuft og muligvis kan være til fare for andre dyr i fremtiden, griber jeg til en anmeldelse.

Jeg kommer også til at tænke på, at der er andre dyr hos de omtalt personer, som måske heller ikke får det de skal. Bland andet de to overlevende hvalpe der er meget undervægtige.

Jeg vil gerne anmelde den person der modtog hvalpen til opflaskning, ILDP (REDIGERET NAVN)

- For overhoved at modtage en hvalp under 8 uger

- For ikke at have anmeldt ejeren for mishandling da hun så hvalpens tilstand

- For ikke at have sendt hvalpen til dyrlæge straks hun modtog den, i den skrækkelig forfatning den var i efter 12 dages kamp for livet, undervægtig og halvdød.

- For at have tage billeder af en halvdød hvalp på sin mave og lagt dem ud på nettet til offentlig skue

- For at have mishandlet en hvalp, der ikke kan sutte, og muligvis synkeproblemer med opflaskning og en langsom smertefuld død til følge. (Muligvis kvælning)

- For at have mishandlet en hvalp, ved ikke at forstå at den skal have sin mor til at sørge for at komme af med afføring. (muligvis forstoppelse)

- For ikke at forstå hvad dyrvelfærd er i bund og grund.

Jeg vil gerne anmelde den person der ejer hvalpen, moren og 2 andre hvalpe for mishandling, JSM (REDIGERET NAVN)

- For at have overdraget en dødsyg hvalp i ukyndige hænder

- For at have overdraget en hvalp under 8 uger til anden part

- For ikke at have reageret noget tidligere på hvalpen døds kamp, samt de andre døde hvalpe fra hende kuld.

- For ikke at have fået den omtalte hvalp til dyrlæge og få tilført noget væske eller fået den aflivet, inden den ligger i dødskamp i 12 dage

- For at have tilladt skamløse billeder på nettet, af den halvdøde hvalp

- For at have mishandlet en hvalp, der ikke kan sutte, og muligvis synkeproblemer med opflaskning og en langsom smertefuld død til følge. (Muligvis kvælning)

- For at have mishandlet hvalpe, ved ikke at forstå at den skal have sin mor til at sørge for at komme af med afføring. (muligvis forstoppelse)

- For at have tilladt andre at mishandle hvalpen også

- For muligvis, at have mishandlet flere af sine for tidlig fødte hvalpe med døden til følge

- For ikke at forstå hvad dyrvelfærd er i bund og grund.

Jeg tror aldrig disse hvalpe er tilset af en dyrlæge. Den omtalte for tidlig født hvalp, kæmper for livet i hele 12 dage uden at nogen griber ind. Det synes jeg er forkasteligt.

Hvis der har været en dyrlæge ind over så vil jeg anbefale han bliver retsforfulgt for at have givet forkerte instrukser om pasning af en en dødsyg hvalp med døden til følge..

Med Venlig Hilsen

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvad jeg skal skrive andet end at jeg synes du nok tager fejl.... Men du kender jo nok personerne mere siden de er på din facebook...

Hvis der har været en dyrlæge indenover, som du jo får oplyst, så må det jo være dyrlægens mangel på viden der skal bebrejdes, og ikke dem der har forsøgt at redde hvalpen... De har jo netop bare gjort hvad dyrlægen har bedt dem om; Og hvis de ikke kan stole på dyrlægens ord, hvad skal de så?

Jeg synes det er fint at nogen mennesker går op i andre dyr, men jeg synes lige denne her, at der overdriver du.. Men måske er der mere end bare den samtale?

Udfra den samtale læser jeg ikke meget af det du gengiver i din anmeldelse...

Og jeg bliver faktisk direkte sur over at se du indirekte skriver at det er okay at mishandle kaniner men ikke hunde! Føj for en holdning!

(citat: For det første er en hundehvalp ikke noget man bare prøver sig frem med, som med kaniner)

At det kan pisse dig af at nogen forsøger at redde en hundehvalp som har en hård start på livet synes jeg ikke man kan anmelde for.. Der er mange RIGTIG mange hunde som må trækkes igennem pinefulde operationer, og nedsat livskvalitet fordi deres ejer vil holde dem i live for alt i verden.. At forsøge at holde en hvalp i live i håbet om at den vil komme sig, synes jeg ikke er dyrplageri: Så længe dyrlægen har sagt god for behandlingen, må man gå ud fra at alt har været gjort i bedste mening!

Link til indlæg
Del på andre sites

For det første så synes jeg ikke at det du gengiver i klagen er det som står i teksten ?

For det andet bliver du nok slemt skuffet hvis du forventer at dyrenes beskyttelse gør noget overhovedet.

For det trejde kan jeg ikke se hvor hende med hvalpen gør noget som helst forkert ? Ja du er en seriøst opdrætter inden for Dkk og ??

Jeg læser det som en der prøver at redde en hvalp fra døden. Intet andet og hun gentager flere gange at dyrlægen har været på hele tiden. Kan simpelthen ikke se hvor det kriminelle inde går.

Hvis jeg havde gjort det samme og fik en anmeldese ville jeg blive meget ked af det og stå udenforstående overfor hvorfor det er blevet anmeldt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg læst teksten igen og jeg kan simpelthen ikke se hvor hvalpene eller hvalpen bliver mishandlet ?

Hvis hvalpen ikke kan sutte eller moren afvise dem, tror jeg ikke de 8 uger har nogen betydning, det gælder blot om overlevelse.

Min ene venide hentede sin hvalp som 6 ugers da moderen overhovedet ikke ville kendes ved hvalpene og bed dem. Den hvalp lever altså i bedste velgående i dag.

I øvrigt er det hellere ikke ulovligt at tage billeder af hverken hel eller halvdøde hvalpe og ligge ud til offentlige skue.

I øvrigt bør du slette navne i dit indlæg, der står bla noget med Inge lise, det skal slettes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg læser det som én meget let genkendelig kaninavlers hetz mod en anden - lige så let - genkendelig kaninavler.... hvad vi og DKK skal blandes ind i den historie for - det fatter jeg til gengæld ikke :vedikke::vedikke:

Men øv øv med hvalpene - desværre er det ind i mellem, hvad der sker :megaked:

Redigeret af Splinten, mor og mig
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lyzet71

Øh jo, tak for modtagelsen, jeg er ny her og dette er mit første indlæg.

Er i altid så aggressive herinde tror jeg ikke stedet her er noget for mig eller mine hunde..???

Selv om du ikke spørger mig venlig, om der er noget om de kaniner du bør vide, så skriver jeg alligevel lidt om det her.

Baggrundsviden her er, at personen har kaniner, som hun forsøger at omplacerer...

Men der er altså i min verden en stor forskel på at prøve at redde en kanin ved at forsøge sig med at ompladsere den, end på at tage en dødsyg hundehvalp væk fra sin mor og sine søskende for i et misforstået forsøg på at holde den i live.

Det er bare sådan at der er nogen mennesker har en trang til at rede alt og alle, for selv at føle sig levende. Disse HELTE skal redde ,også selv om det er på bekostning af det levende dyr eller menneske.

Vi ser her en for tidlig født, stærkt undervægtig hundehvalp, der har kæmpet for livet i 12 dage, som flytter over til en kyndig person på 20år, med 3 mindre børn og 30 kaniner, som mener hun har tid og overskud til hvalpen?

Jeg har som jeg skriver haft ringet til en dyrlæge, som straks anbefalede mig at melde det til dyrenes beskyttelse. Han har læst det hele igennem og sagt til mig, at han synes, jeg venter for længe med at anmelde det. For allerede meget tidlig i samtalen, er der noget der ikke stemmer. Han siger at en dyrlæge ved sine fulde fem aldrig vil anbefale det de implicerede personer foretager sig.

Dyrenes beskyttelse ser på det her som alvorligt og regnede med at de får bøder begge to, for deres medvirken.

Jeg har det dårligt i forvejen med at skulle melde en jeg kender og vil ikke oveni have dårlig samvittighed, fordi en herinde mener det samme som de to implicerede.

Nemlig, at det er ok at en hvalp skal lide i 12 dage, bare den lever og den der forsøger at redde (mishandler) er en HELT.

Det er jo nettop denne indstilling og de skulderklap der gør at den implicerede person ikke kan se det er forkert.

Hun har virkelig brug for at vide at hun er en HELT gennem andre. At hun så skader hvalpen, er hvad det er, for hende, hun føler jo hun har gjort en forskel, som hun selv skriver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som flere har skrevet, så synes jeg overhovedet ikke det ligner mishandling.

Det ville være mishandling at lade sådan en hvalp ligge ved sin mor og dø langsomt. Opflaskning (og evt. sondemad) er nok den eneste mulighed for at redde en lille svag hvalp, hvis du spørger mig. At hvalpen ikke kan sutte er jo en ond spiral, for jo svagere den bliver, jo mindre kan den sutte.

Og så kan man i øvrigt sagtens hjælpe en hvalp til at have afføring ved at 'nusse' den i numsen med fx en vaskeklud.

Dette er selvfølgelig skrevet med min beskedne viden om sagen, men hvis forløbet er foregået som i fb dialogen, så håber jeg da virkelig at dyrenes beskyttelse bruger deres tid på vigtigere sager.

Link til indlæg
Del på andre sites

naturen er altså barsk - det er ikke usædvaneligt at et moderdyr - her hundemoderen ikke ofrer kræfter på en hvalp som hun instinktivt opfatter ikke kan overleve, men hvis man tager en svag hvalp til sig skal den naturligvis passes korrekt med rigtig modermælkserstatning + massage på maven så den prutter og tisser samt varme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset om det er mishandling eller ej, om der er en valid grund at anmelde eller ej,... så er det i mine øjne ubeskriveligt sørgeligt at der er mennesker der anser det for at være "en god gerning" at forsøge opflaske sådan en hvalp.

Når en tæve afviser en af sine hvalpe er der jo en grund til det. Selvom mennesker ikke altid forstår hvorfor, er det imo at mangle tillid til de dyr som man har ansvar for, når man bare går ind og "overruler" moderdyrets beslutning.

Jeg kan ikke andet end at synes at det er noget svineri og disse mennesker er langt fra helte i mine øjne, men mennesker der misbruger dyr til at vise hvor "gode" de er. Prisen for deres "pudsen glorie" skal højest sandsynligt betales af dyret de redder, af den kommende ejer og af racen (som det er tilfældet her). Mærkeligt at folk ikke kan tænke længere ud i fremtiden eller se hvilke konsekvenser det kan risikere at medføre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset om det er mishandling eller ej, om der er en valid grund at anmelde eller ej,... så er det i mine øjne ubeskriveligt sørgeligt at der er mennesker der anser det for at være "en god gerning" at forsøge opflaske sådan en hvalp.

Når en tæve afviser en af sine hvalpe er der jo en grund til det. Selvom mennesker ikke altid forstår hvorfor, er det imo at mangle tillid til de dyr som man har ansvar for, når man bare går ind og "overruler" moderdyrets beslutning.

Jeg kan ikke andet end at synes at det er noget svineri og disse mennesker er langt fra helte i mine øjne, men mennesker der misbruger dyr til at vise hvor "gode" de er. Prisen for deres "pudsen glorie" skal højest sandsynligt betales af dyret de redder, af den kommende ejer og af racen (som det er tilfældet her). Mærkeligt at folk ikke kan tænke længere ud i fremtiden eller se hvilke konsekvenser det kan risikere at medføre.

Hvorfor er det forkert at bruge de ressourcer vi har som mennesker til at redde dyr? Skal vi stoppe helt med at lege "guder" for vores dyr, og må vi slet ikke operere eller medicinere vores dyr? Fordi naturen nu engang bare sortere de svage fra?

Må vi hjælpe ved at slå ihjel? Eller må vi slet ikke hjælpe?

At man vælger at avle på dyr som man ikke burde synes jeg ikke høre med til om dyret er opflasket eller ej, men at nogle opdrætter fralægger sig ansvaret og f.eks. avler på tæver der ikke kan føde selv osv.

Jeg havde en perser kat som blev sterialiseret efter to kuld fordi hun begge gange manglede instinkt til at tage sig af ungerne... Første kuld døde, hun lagde dem ihjel, andet kuld overlede tre ud af fire, men udelukkende pga. daværende opdrætters indsats, helt eller ej, ungerne, efter to champion forældre, blev alle solgt nedsat pris som kæledyr, med påbud som neutralisering, fordi opdrætteren ikke kunne vide om dyrene ville kunne bruges i avl eller manglede moders instinkt, og ingen grund til at tage den risiko... Men de katte var fantastiske kæledyr!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lyzet71

Nu er det sådan at i selvfølgelig ikke kan se hvor lang tid dette her strækker sig over. Men på Udskriften fra Facebook kan klokken tydelig ses. Den kan jeg desværre ikke sætte ind her.

Men jeg kan fortælle at ILDP fik hvalpen hjem til sig selv omkring middag. Om aftenen klokken 21.30 er den død. Den har altså overlevet 12 dage med ved sin mor, men bliver flyttet og dør herefter i ukyndige hænder efter ½ dag.

Hvalpens normale fødselsvægt ville være 400g. Hvalpen her, har en vægt på 240g efter 12 dage, men skulle veje = antal uger x 0,800g = 1,5kg ca.

Den vejer altså en 6 del af det den skal. Er der slet ikke nogen andre end mig der studser over det???

Vi snakker jo altså her en hunderace der kommer op på 50kg som voksen.

Redigeret af Lyzet71
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det sådan at i selvfølgelig ikke kan se hvor lang tid dette her strækker sig over. Men på Udskriften fra Facebook kan klokken tydelig ses. Den kan jeg desværre ikke sætte ind her.

Men jeg kan fortælle at ILDP fik hvalpen hjem til sig selv omkring middag. Om aftenen klokken 21.30 er den død. Den har altså overlevet 12 dage med ved sin mor, men bliver flyttet og dør herefter i ukyndige hænder efter ½ dag.

Hvalpens normale fødselsvægt ville være 400g. Hvalpen her, har en vægt på 240g efter 12 dage, men skulle veje = antal uger x 0,8g = 1,5kg ca.

Den vejer altså en 6 del af det den skal. Er der slet ikke nogen andre end mig der studser over det???

Jeg er virkelig grov og lyder total kold og kynisk nu, men nej jeg studser ikke synderligt over det.

og i øvrigt er jeg lidt forvirret, har moren prøvet at lade den die i 12 dage uden den har taget fat ? og så giver opdrætter op og prøver at lade en person flaske den op ??

Eller skal det forstås sådan at den har lagt for sig selv i 12 dage uden noget mad eller flaske ?

Det sidste er selvfølgelig meget meget synd for hvalpen, men igen, er det sådan det er så kan du intet gøre og jeg kan med 99,9 % sikkerhed sige at Dyrenes beskyttelse absolut ingenting ville gøre. Jeg har engang meldt noget der var 100 gange værre og til frit skue med åbne sår og ubehandlet lidelser osv og de gad kun lige kører ud at kigge efter jeg havde sagt et par borgelige ord i telefonen. De var der i 5 minutter og meldte tilbage om at hvis jeg nogensinde igen skulle melde noget så skulle det være alvorligt ! WHAT , tænker man så lige.

Der er desværre både killing og hvalpe og andre dyreunger der dør nogle dage gamle fordi de enten er svage, syge eller moren afviser dem, og alle kan desværre ikke redes.

Så nej , muligvis er jeg total blind, men jeg kan stadig ikke se hvor mishandlingen finder sted ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor er det forkert at bruge de ressourcer vi har som mennesker til at redde dyr? Skal vi stoppe helt med at lege "guder" for vores dyr, og må vi slet ikke operere eller medicinere vores dyr? Fordi naturen nu engang bare sortere de svage fra?

At man vælger at avle på dyr som man ikke burde synes jeg ikke høre med til om dyret er opflasket eller ej, men at nogle opdrætter fralægger sig ansvaret og f.eks. avler på tæver der ikke kan føde selv osv.

Jeg havde en perser kat som blev sterialiseret efter to kuld fordi hun begge gange manglede instinkt til at tage sig af ungerne... Første kuld døde, hun lagde dem ihjel, andet kuld overlede tre ud af fire, men udelukkende pga. daværende opdrætters indsats, helt eller ej, ungerne, efter to champion forældre, blev alle solgt nedsat pris som kæledyr, med påbud som neutralisering, fordi opdrætteren ikke kunne vide om dyrene ville kunne bruges i avl eller manglede moders instinkt, og ingen grund til at tage den risiko... Men de katte var fantastiske kæledyr!

Når et dyr skubber ét enkelt af sine hvalpe/unger væk, men ta'r sig godt af resten, så er der vel ret stor sandsynlighed for at der er noget helt galt med ungen... Det er vel egentlig ikke noget der er ret sjældent?

I dit eksempel med kattene, er det jo moren der kategorisk ikke vil/kan ta' sig af nogen af ungerne, det er jo noget andet. Der kan ungerne jo være sunde og raske, der ligger fejlen hos moren. Så det kan jeg ikke helt se er en god sammenligning...

Hvor grænsen går, for om man skal hjælpe eller ej, er jo noget der er virkelig svært at afgøre, og som IMO må være forskelligt fra tilfælde til tilfælde. Men helt klart er at der skal en dyrlæge ind over, IMO...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lyzet71
Når et dyr skubber ét enkelt af sine hvalpe/unger væk, men ta'r sig godt af resten, så er der vel ret stor sandsynlighed for at der er noget helt galt med ungen... Det er vel egentlig ikke noget der er ret sjældent?

I dit eksempel med kattene, er det jo moren der kategorisk ikke vil/kan ta' sig af nogen af ungerne, det er jo noget andet. Der kan ungerne jo være sunde og raske, der ligger fejlen hos moren. Så det kan jeg ikke helt se er en god sammenligning...

Hvor grænsen går, for om man skal hjælpe eller ej, er jo noget der er virkelig svært at afgøre, og som IMO må være forskelligt fra tilfælde til tilfælde. Men helt klart er at der skal en dyrlæge ind over, IMO...

Ja netop Hvor er grænsen??

Jeg synes ALDRIG en hvalp skal flyttes fra sin mor uanset grunden.

Og hvorfor holde liv i en hvalp, der efter 12 dage vejer det halve af den normale fødsels vægt for racen?

Personlig ville jeg aldrig købe en sådan hundehvalp, hvis den havde overlevet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpens normale fødselsvægt ville være 400g. Hvalpen her, har en vægt på 240g efter 12 dage, men skulle veje = antal uger x 0,800g = 1,5kg ca.

Selvfølgelig studser man over at den vejer så lidt. Og tænker "der har sandsynligvis været ét eller andet helt galt med den hvalp"... Hvilket tæven med største sikkerhed også har kunnet mærke, og derfor har skubbet den væk.

Sådan noget sker i dyreverden. Vi mennesker kan synes at det er grusomt, men dyr tænker ikke sådan. Hvis de kan mærke at et dyr er sygt og/eller svagt - så bli'r det udstødt, eller sågar slået ihjel.

Når der så kommer sådan en lille, sandsynligvis syg, hvalp i et kuld, så vil mennesket selvfølgelig gøre alt for at redde den. Man ta'r den til dyrlæge, følger dennes råd, og som i dette tilfælde - prøver at flaske den op.

Og det er faktisk hvad jeg kan udlæse af dit aller første indlæg, med citaterne fra FB, at opdrætter har gjort... At vedkommende har haft dyrlægen indover:

citat:

"den er tjekket ved dyrlægen gentagne gange og alt er gjort efter bogen"

"Og jo.....dyrlægen var der kontakt til dagligt"

"Opflaskningen er sket i samarbejde med dyrlægen som har tilset hvalpen flere gange"

Osv.

Om dyrlægen så har givet det rigtige råd eller ej, skal man måske lade være usagt. Men hvorom alt er, så har vedkommende søgt hjælp hos dyrlægen, og fulgt dennes råd. Så hvis dette er gjort "i god tro", kan jeg ikke se at opdrætter skulle anmeldes? Synes man at dyrlægen har misinformeret opdrætter, og derved bevirket at hvalpen blev udsat for mishandling - så er det vel dyrlægen der skal anmeldes?

Det jeg så studser lidt over, er at opdrætter har givet hvalpen videre til en anden, for at "reddes"/opflaskes, og ikke gør det selv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja netop Hvor er grænsen??

Jeg synes ALDRIG en hvalp skal flyttes fra sin mor uanset grunden.

Og hvorfor holde liv i en hvalp, der efter 12 dage vejer det halve af den normale fødsels vægt for racen?

Personlig ville jeg aldrig købe en sådan hundehvalp, hvis den havde overlevet.

Til det markerede - det er jeg meget enig med dig i!

Men hvor grænsen går - det kan vi tænke over til verdens ende, for jeg tror ikke der findes et endegyldigt svar...

I dette tilfælde, hvis jeg har forstået det rigtigt, så havde tæven jo selv valgt hvalpen fra? Og så kan jeg ikke se grund til at den skulle blive hos tæven, det kan der vel næppe komme noget godt ud af..? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har du selvfølgelig helt ret i.. Mit tilfælde var nu også mere ment som at nogen tager konsekvensen af disse unger som af forskellige årsager ikke er foderet op af moren, og netop ikke bruger dem i avlen, fordi de af den ene eller anden grund er blevet "fravalgt"...

Det er helt klart et meget svært etisk emne, og vi alle er nok meget uenige for hvor vores grænse går og hvad vi synes er dyremishandling... Jeg synes bare der er stor forskel at gør enoget fordi man vil hjælpe og på dem som bare ikke "gør noget" og mishandler dyrene på den måde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hvalpen var for tidligt født, forklarer det vel dens undervægt... :hmm:

Jeg skal ikke gøre mig det mindste klog på hvalpeopdræt og for tidligt fødte hvalpe, men fornemmer da helt klart en overreaktion på hele situationen. Som andre læser jeg også, at dyrlægen (endda to fra hver sin praksis) har været involveret i sagen, og at der er handlet på råd fra denne.

De fleste nye medlemmer plejer at præsentere sig selv i en tråd, og får lidt føling med forummet inden de starter heftige debattråde. Det har man selvfølgelig lov til at gøre, uanset startdato, men så må man også tage konsekvensen af det; nemlig at ikke alle kan være enige i det man skriver...

Men velkommen til da :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det behøver skam slet ikke blive pustet op til den helt store etiske diskussion, for det drejer sig jo blot om, om man har respekt for at et moderdyr har afgjort om hendes eget afkom er livsdueligt nok. Den burde da ikke være særlig svær at afgøre.

Sådan et dyr skal da bestemt heller indgå i avl, for selvom afkommet overlever er der jo ikke nogen der kan garantere at egenskaberne ikke er blevet ført videre. Det er vi vist heller ikke uenige om, men det er jo heller ikke samme situation som med en hvalp der bliver afvist i et kuld hvor andre ikke bliver afvist af deres mor.

Link til indlæg
Del på andre sites