Hop til indhold

Objektiv - igen, igen..


Ida_Asta
 Share

Recommended Posts

Nåhhh, så tror jeg godt jeg ved hvad det er.

Man skal teste det ved at printe et specielt stykke papir ud med tal og streger, og så tage billeder af det, så man kan se om fokus er det rigtige sted?

Det har jeg nemlig overvejet at gå i gang med på et tidspunkt.

 

Lige præcis! Der ligger meget detaljerede vejledninger på nettet, så det er ikke ret svært.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, jeg har meget mere lys til rådighed, det var derfor jeg ville have netop det objektiv, men det at f: 2.8 ikke giver ret meget dybdeskarphed, gør det svært. Oftest er mine billeder bare en stor uskarp masse, eller også ligger fokus et helt andet sted end jeg havde tænkt det.

 

Og til det markerede. Jeg forstår det simpelthen ikke.:genert:

Jeg tror aldrig hjeg har hørt om front eller back fokus. Er du sød at skære det ud i pap for mig?:oops:

 

Som jeg også skrev tidligere er det ikke på grund af lille dybdeskaphed du ikke kan fokusere for kameraet fokuserer ved fuld blændeåbning (f2,8)

Du har ikke fokuseret på rette sted eller kameraet fokuserer ikke der hvor du tror det gør.

det er det jeg omtaler med front eller bacck fokus.

Hvis du kigger dine billeder igennem og ser hvor det aktive fokus punkt ligger kan du se om det er tilfældet. Hvis fokus punktet er der hvor du vil have fokus og fokus alligevel ligger f.eks foran, så har du frontfokus og det skal rettes enten ved microjustering eller på serviceværksted

 

Venlig hilsen Steen Stenild

Redigeret af tacora
Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, jeg har meget mere lys til rådighed, det var derfor jeg ville have netop det objektiv, men det at f: 2.8 ikke giver ret meget dybdeskarphed, gør det svært. Oftest er mine billeder bare en stor uskarp masse, eller også ligger fokus et helt andet sted end jeg havde tænkt det.

 

Og til det markerede. Jeg forstår det simpelthen ikke.:genert:

Jeg tror aldrig hjeg har hørt om front eller back fokus. Er du sød at skære det ud i pap for mig?:oops:

 

 

Jeg tror mere på dit problem med at få skarpe billeder har med indstillinger af Fokusmetode, iso/lukkertids valg og valg af fokuspunkt at gøre.

Som jeg skrev i forrige indlæg kig dine bileder igennem i f.eks zomm browser hvor der er en funktion som viser det fokuspunkt som kameraet aktuelt stillede skart med. dette fokuspunkt skal gerne ligge der hvor du vil have fokus i motivet.

 

:vinken: Venlig hilsen Steen stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige et helt off-topic spørgsmål til TS. Hvor skal du hen i Norge og hvorfor skal du netop derhen? Vi har fået et gavekort til en t/r med bil enten hirtshals-kristianssand eller larvik. Så vi vil tage en weekend i december og naturligvis tage alle hundene med. Men jeg er virkelig lidt på bar bund ift. hvor man bør tage hen. Har aldrig været i Norge før...

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige et helt off-topic spørgsmål til TS. Hvor skal du hen i Norge og hvorfor skal du netop derhen? Vi har fået et gavekort til en t/r med bil enten hirtshals-kristianssand eller larvik. Så vi vil tage en weekend i december og naturligvis tage alle hundene med. Men jeg er virkelig lidt på bar bund ift. hvor man bør tage hen. Har aldrig været i Norge før...

 

Jeg skal i min 2. praktik deroppe :-D Og skal være ca. 80 km nord for Oslo på en lejrskole, som hedder Haraldvangen.. Jeg kender heller ikke så meget til Norge, men har været i Hemsedal, som barn, og det var vildt godt... Det var dog om sommeren..

 

God tur derop :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal i min 2. praktik deroppe :-D Og skal være ca. 80 km nord for Oslo på en lejrskole, som hedder Haraldvangen.. Jeg kender heller ikke så meget til Norge, men har været i Hemsedal, som barn, og det var vildt godt... Det var dog om sommeren..

 

God tur derop :mrgreen:

 

Ej, det lyder spændende!! Held og lykke med praktikken - håber Norge er ligeså skøn som det lyder!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...