Hop til indhold

8 uger = 8 minutter

Recommended Posts

Okay det er første gang jeg hører og læser om det og jeg er meget forbavset over det.

Har læst og fået fortalt at en hvalp på 8 uger MAKS må gå 8 minutter om dagen, en hund på 9 uger må gå 9 minutter osv. Jeg har jo så en hvalp som nu er 12 uger og derfor maks må gå 12 minutter om dagen !!

Er det nu jeg skal melde mig selv for dyremishandling ??

Har i hørt om det før ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede at 8 uger = 8 minutter ad gangen:hmm:

Det passede meget godt med Charlie.. En almindelig gåtur i snor, der passede det meget godt med max et kvarter ad gangen da jeg fik ham som 13/14-ugers.. Nåede vi lidt over et kvarter, så fik han for mange indtruk og blev krop umulig..

Dog når han løber løs, så kunne han klare længere tid, som om at når han selv styre tempo og kan løbe osv, så gik det med længere tid:-D

Passer vidst egentlig stadig:hmm: Han er, hmm, han er 30 uger nu, passer egentlig meget godt med, at en halv times gåtur ad gangen er rigeligt.. Ellers bliver han stadig pyldret og umulig..

Men man kan godt løbe rundt og hygge sig en times tid uden problemer..

Lidt spøjst egentlig

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede at 8 uger = 8 minutter ad gangen:hmm:

Det passede meget godt med Charlie.. En almindelig gåtur i snor, der passede det meget godt med max et kvarter ad gangen da jeg fik ham som 13/14-ugers.. Nåede vi lidt over et kvarter, så fik han for mange indtruk og blev krop umulig..

Dog når han løber løs, så kunne han klare længere tid, som om at når han selv styre tempo og kan løbe osv, så gik det med længere tid:-D

Passer vidst egentlig stadig:hmm: Han er, hmm, han er 30 uger nu, passer egentlig meget godt med, at en halv times gåtur ad gangen er rigeligt.. Ellers bliver han stadig pyldret og umulig..

Men man kan godt løbe rundt og hygge sig en times tid uden problemer..

Lidt spøjst egentlig

Jeg synes bare det lyder af meget lidt, når jeg tænker på den energi Tjalfe ligger for dagen.

I eftermiddags var vi ude i 3 kvarter hvor han løb løs i en halv time og det gik ikke stille for sig, han stormede rundt og rullede sig og lavede " angrebs" hop og havde det rigtig hyggeligt. Så gik vi et kvarter hjem uden han var træt og da vi kom hjem skulle han da også lige drille Teitur og lege med bamser. en halv time senere var jeg nede og hænge vasketøj op i haven, der var han også med og ham og Teitur løb efter hinanden og legede med bold.

Håber da ikke jeg skader min hund :vedikke: det var ca det samme med Teitur da han var hvalp og han er da ikke død :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel egentlig meget individuelt?:vedikke:

Jeg har hørt, og kun hørt, har ingen forstand på det, men at de store hunderacer skal skånes "ekstra" for lange gåture som hvalpe, da de vokser enormt meget, enormt hurtigt og man kan risikere at belaste deres led og knogler uhensigtsmæssigt, hvilket kan føre til problemer senere hen:hmm:

Min egen race, er jo en lille en, men han fik korte gåture mange gange om dagen, og nu får han længere gåture mange gange om dagen:mrgreen:

Jeg kendte ikke til "reglen" da jeg fik Charlie. Men fandt lynhurtigt udaf, at han ikke duede til gåture i snor, mere end kort tid, og det passede så tilfældigvis med uge reglen:lol: (som jeg hørte om et par uger efter)

Link til indlæg
Del på andre sites

det er 8 minutter pr tur ikke pr dag :blink:

og som jeg forstår det så er det decideret gåtur i snor der er tale om. Hvis du fx lader tjalfe løbe løs i en halv time så styrer han jo selv tempoet og så svarer det vel til at han er i egen have. Eller hvis i holder en masse pauser og sidder og betragter verden så gælder reglen selvfølgelig heller ikke. Dog ville jeg nok ikke have for lang gåtur hjem fra fritløbsområdet hvis det var mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også 8 minutter på en hel dag lyder af meget lidt og ville aldrig selv følge det råd. Hvor har du læst det og hvem har fortalt dig det?

Men du skriver, at I gik 45 min, hvor der var leg/løb 30 min, hjem og lege med bamser og så ned i haven og lege med bold 30 min efter. Det ville jeg personligt sige var for meget meningsløs aktivering.

De fleste hvalpe kan blive ved til de segner, hvis der sker noget, men det er mit indtryk, at det ender i, at hunden kræver ualmindelig meget for at blive stimuleret tilstrækkeligt.

Jeg ville stoppe efter gåturen og så efter lidt tid hjemme "tvinge" hunden til at slappe af/sove. Ved f.eks. at holde den stille, men konsekvent i dens kurv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er antal minutter decideret gåtur... Ikke pr dag, men pr. tur...

Jeg er uenig. Mener bestemt det er pr. dag. Der er ingen øvre grænser for fri leg og løben rundt, men monotone bevægelser som gang på et hårdt underlag som f.eks. et fortov bør begrænses mest muligt.

Selvfølgelig er der forskel på racer. En mindre brugshund som en Cocker Spaniel kan uden tvivl tåle mere end de fleste. Min egen OEB hvalp på 8 uger får ikke lov til at gå mere end 5 minutter om dagen i snor. Men i går legede han f.eks. på stranden i en time.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er uenig. Mener bestemt det er pr. dag. Der er ingen øvre grænser for fri leg og løben rundt, men monotone bevægelser som gang på et hårdt underlag som f.eks. et fortov bør begrænses mest muligt.

Selvfølgelig er der forskel på racer. En mindre brugshund som en Cocker Spaniel kan uden tvivl tåle mere end de fleste. Min egen OEB hvalp på 8 uger får ikke lov til at gå mere end 5 minutter om dagen i snor. Men i går legede han f.eks. på stranden i en time.

:hmm: Se nu kommer jeg jo helt i tvivl... må hellere lade være med at udtale mig nærmere :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener at regler som andre skriver, er gåture i snor, så en 10 ugers kun skal motionerer i snor = 10 min.

Mine nu 10 ugers hvalpe har som de andre jeg har haft , fri leg i haven og den ene etage på huset.

Det der skal huskes på er, at de små nærmest ligger ned de første 3 uger. Derefter fra 3-5 uge kommer de lidt op på benene og derefter først i måske 7 ugers alderen, kan de løbe lidt.

Deres knogler er bløde og ikke kalktætte, slet ikke stærke og sener og muskler slet ikke udviklet endnu. Samtidig vokser de fleste en del.

Der er stor forskel fra opdrætter til opdrætter , mht hvor meget styrke de små har haft mulighed for at oparbejde.

Mine knalder selv ud ,når de er trætte og går ind og lægger sig.

Men en hvalp, der har skiftet hjem, vil jo ikke være alene og følger ny ejer, uanset den er meget kropslig overanstrengt.

Det er nok en balancegang og nogle racer er mere tilbøjelig for senskader på kropppen end andre.Når man har voksenhund i forvejen vil hvalpen jo prøve at følge med, men skal skånes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay godt så, må drosle lidt ned på gåturene og gå op på området hvor de kan løbe frit. Det tager heldigvis kun 7 minutter at gå derop.

Men teitur kræver jo længere ture og Tjalfe kan ikke være alene, suk, kunne vel bare løfte ham, men nu sidder jeg med en arm pakket ind, efter at have væltet på scooter i går.

Hold kæft hvor det kører her i firmaet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stefano

Jeg gik altid max 10minuter frem (kvart til halv times leg med dobberhvalpen) 10minuter tilbage, da Nikki var under 4mdr. gammel... Var hvad jeg fik at vide i bullterrier klubben dernede, der er godt nok mange forskelige meninger. :P Ved bullterrieren var det mest pga. dens massive muskelmasse , og at den helst ikke skulle overanstrenge muskulaturen under vækst. Men som ved alt andet, så ser jeg det som pseudeo viden, indtil der ligger en rapport med videnskabelige fakta. :) Men ja, det er vel ikke dumt at skåne hundens led under vækst, så altid et godt råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes rigtig mange glemmer at kigge på deres hund... Selvfølgelig skal man skåne sin hund, og sørge for den ikke bliver overanstrengt...

Hvor mange går "monotome gåture" med deres lille 10 uger gamle hvalp :vedikke: Der var sgu intet monotomt over Dexters gåturer da han først begyndte at gå selv!

Det er klart at du skal ikke tage hunden ud af løbe ved siden af cyklen i trav en halv time, det er super usundt! Men derudover så synes jeg at de fleste har "sund fornuft"...

Igen hernede anbefales det at man lader hunden løbe og lege til den går om kuld, men tilgengæld bør den ikke lege voldsomt med andre hunde/hvalpe, da det kan overanstrenge ledene...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes rigtig mange glemmer at kigge på deres hund... Selvfølgelig skal man skåne sin hund, og sørge for den ikke bliver overanstrengt...

Hvor mange går "monotome gåture" med deres lille 10 uger gamle hvalp :vedikke: Der var sgu intet monotomt over Dexters gåturer da han først begyndte at gå selv!

Det er klart at du skal ikke tage hunden ud af løbe ved siden af cyklen i trav en halv time, det er super usundt! Men derudover så synes jeg at de fleste har "sund fornuft"...

Igen hernede anbefales det at man lader hunden løbe og lege til den går om kuld, men tilgengæld bør den ikke lege voldsomt med andre hunde/hvalpe, da det kan overanstrenge ledene...

svært at sige, ser da en del med ultra kort snor til deres hund som dårligt nok må dreje deres hoved uden et ryk i snor, man kan jo frygte de har lært det fra hvalpe ben.

Men ellers, ja nok de færreste der gør, men også nogle der cykler med deres hvalpe/unghunde uden at tænke på om den tur de har valgt er for meget for ens hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

svært at sige, ser da en del med ultra kort snor til deres hund som dårligt nok må dreje deres hoved uden et ryk i snor, man kan jo frygte de har lært det fra hvalpe ben.

Men ellers, ja nok de færreste der gør, men også nogle der cykler med deres hvalpe/unghunde uden at tænke på om den tur de har valgt er for meget for ens hund.

Men de hunde er jo dømt på forhånd.. Det er jo netop ejere der bare ikke ved noget om hunde....

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay godt så, må drosle lidt ned på gåturene og gå op på området hvor de kan løbe frit. Det tager heldigvis kun 7 minutter at gå derop.

Men teitur kræver jo længere ture og Tjalfe kan ikke være alene, suk, kunne vel bare løfte ham, men nu sidder jeg med en arm pakket ind, efter at have væltet på scooter i går.

Hold kæft hvor det kører her i firmaet.

Jeg har altid taget hvalpene med på de normale gåture fra dag et. De voksne hunde i snor og hvalpen fri. Har i disse perioder tænkt mere over på hvilket underlag jeg har gået og hvis vi har skullet gå for langt på asfalten har jeg taget hvalpen under armen.

Jeg har da også somme tider taget hvalpen under armen hvis jeg synes den begyndte at vise træthed.

Så har jeg til gengæld taget hvalpen i snor på de steder hvor de voksne er blevet sluppet fri eller når jeg har trænet med de voksne.

Denne fremgangsmåde er der nu ikke nogen af mine som har taget skade af.

Så jeg vil sige tag du bare hvalpen med ud sammen med den voksne; men slip dem løs en ad gangen.

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har vi også været igennem, kan anbefale transport-middel såsom en cykel hvor Tjalfe kan være i og Teitur kan løbe ved siden af.

- Vi har også lænet os op af ugereglen, men har man ikke have, så er den svær at holde medmindre ens hund kan komme på toilet lige foran huset. Så Motor fik flere ture end Voodoo har gjort, Voodoo har til gengæld mange dage kun været ude på én tur dagligt, og det var så rigeligt for ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg fik min Laura som 9 ugers, havde jeg 2 andre unge sprælske cockerer. Når vi gik småture(under en time) så bar jeg hende det meste af vejen til marken for at hun kunne lege dernede. Så blev hun for tung og jeg købte en brugt klapvogn, så hun også kunne komme med på en 2 timers tur.Det fungerere fint. Ned at snuse og løbe rundt de sjove steder og i vognen gennem villavejene.

I haven får mine lov til fri udfoldelse, også med de store hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites